فرجام جنگ اسرائيل و حماس در غزه  و تبعات ان در وضعیت خاورمیانه – محمد فارسی

پس از حمله تروریستی ۷ اکتبر ۲۰۲۳ نظامیان حماس و شبه نظامیان جهاد اسلامی فلسطین به اسرائیل، موجب شد تا اسرائيل تصمیم بگیرد برای همیشه به تهدیدات حماس و دیگر گروههای تروریستی در غزه پایان دهد. مشاهده جنایاتی که حماس انجام داد افکار عمومی جهان را بسوی سیاستگزاران اسرائیل جلب نمود. اماّ، شدت بمباران توسط جنگنده های اسرائيل، تلفات جانی و نابودی زیرساختاری فراوانی در پی داشته که نظر بسیاری ازدولت ها و مردم جهان را تغییر داد، بحدی که اکنون خواستار آتش بس فوری در غزه اند. امّا سئوال این است که پدر و مادران دختران جوانی که مورد تجاوز جنسی قرارگرفتند و سپس بدن انها را تکه تکه کردند، چگونه میتوانند این دهشت را از افکار خود بزدایند؟ افزون براین آیا مردم آزاده جهان، می توانند به مسلمانانی که در شهرهای آزاد و دمکرات آنها مقیم هستند اعتمادی داشته باشند، اگرچه نباید تمام مسلمانان جهان را همسو با نظامیان حماس و جهاد اسلامی دانست.

برابر با سرشماری که انجام شده هنوز تعدادی از زنان و کودکان اسرائيل در اسارت حماس هستند. حماس با ادامه آتش بس موقت برای ازاد کردن و استرداد گروگان های بیشتر مواقفت نکرد. اسرائیل اصرار دارد به آزادی گروگان های زن اسرائیلی، اما حماس امتناع میکند، زیرا ترس از آن دارد کشتن زنان و دختران پس از آزار جنسی،  در نظر بخشی از مسلمانان و اعرابی که پشتیبان آنها بوده اند غیرقابل قبول بوده و رسوا شوند. اعمال سادیستی و بی رحمی نظامیان حماس و جهاد اسلامی فلسطین، شکنجه کودکان و افراد مسن، و تجاوز جنسی به زنان و دختران جوان و کشتن آنها حرکتی بود که نمی توان بسادگی نادیده گرفت.

ایلانا دایان، یکی از مشهورترین روزنامه نگاران تلویزیونی اسرائیل اعلام داشته: «هیولایی وجود دارد که در آن سوی حصار بزرگ شده است. او به طرز وحشیانه ای به ما حمله کرد، نه تنها از نظر سرزمینی، بلکه به ما تجاوز کرد. به ما تجاوز کرد، و بعدد ما را سلاخی کرد، ما را ربود، بچه‌هایمان را ربود، مادربزرگ‌هایمان را ربود، روح‌مان را ربود. و ناگهان متوجه شدیم که باید با این هیولا برخورد کرد.»

حملات اسرائيل به غزه نمی تواند برای مدت طولانی ادامه پیدا کند. افکار عمومی جهان اسرائیل را در تنگنا قرار خواهد داد. دیروز ۸ دسامبر دبیرکل سازمان ملل آقای گوترش با استفاده از ماده ۹۹ منشور سازمان ملل، نشست شورای امنیت را برای آتش بس فوری در غزه دعوت نمود، که آمریکا قطعنامه پیشنهادی را وتو کرد. انگلستان رأی ممتنع داد و ۱۳ عضو دیگر شورا به قطعنامه آتش بس فوری رأی مثبت دادند. اگر چه قطعنامه به تصویب نرسید ولی این امر افکار عمومی جهان برعلیه اسرائيل را افزایش میدهد.

ایالات متحده تا کنون در مقابل افکار عمومی جهان از اسرائیل حمایت کرده است. رئيس جمهور آمریکا تصریح کرده که آمریکا تا پیروزی اسرائیل بر حماس همه ابزارهای حمایتی مناسب را در اختیار دولت و مردم اسرائیل قرار خواهند داد. لازم است یادآور شویم که آمریکا انتخابات ریاست جمهوری را پیشرو دارد و مشخص نیست تبلیغات انتخاباتی تا چه مدت میتواند از آقای بایدن حمایت کند، هر چند لابی اسرائيلی در آمریکا بسیار قوی است!. از طرفی نگرانی گسترش جنگ در خاورمیانه وجود دارد، باوجود اینکه آقای بایدن بر تعهد خود به دفاع از اسرائیل با اعزام دو ناوگروه ناوهای هواپیمابر به منطقه تاکید کرده است، ولی اقدام خودسرانه حزب الله لبنان میتواند جرقه ای برای گسترش جنگ در خاورمیانه شود. بسیار محتمل است که رژیم اسلامی ایران زمینه اعمال تروریستی حماس و جهاد اسلامی در روز ۷ اکتبر ۲۰۲۳ را بطور سرّی برنامه ریزی کرده باشد، ولی بدلیل تهدید آمریکا سعی کرده از گسترش جنگ در خاورمیانه جلوگیری نماید. برابر با گزارشی از طرف ستاد مرکزی منطقه، علی الرغم هشداری که  آمریکا به ایران داده، معهذا حملات تروریستی  نیابتی های رژیم علیه آمریکا  کاهش نیافته است!.

اکنون درگیری در غزه ۶۴ مین روز خود را پشت سر میگذارد. کشورهای مسلمان خاورمیانه علارغم افکارعمومی مردم خود توانسته اند از پشتیبانی حماس بطور مستقیم خودداری کنند، ولی مشکل آوارگان غزه میتواند معادله را تغییر دهد. سیاستمداران اسرائیل ممکن است مجبور شوند به آتش بس موقت دیگری تن در دهند ،  درحالیکه نیروی های نظامی اسرائيل با هرگونه آتش بسی تا پایان دادن به پدیده ای به نام حماس در غزه مخالفت دارند. هرگونه آتش بس موقت به نیروهای نظامی حماس و جهاد اسلامی فلسطین فرصت میدهد، تا خود را بازسازی کرده، و جنگ در غزه طولانی خواهد شد۰

در چند دهه گذشته نیروهای جهادی مسلمان، هسته های تروریستی اقتصادی و ایزایی در سراسر کشورهای آزاد جهان از جمله آمریکا و کشورهای اروپایی برقرار کرده اند. روز چهارشنبه ۶ دسامبر اسرائیل با ارسال نامه به لااقل ۲۰ کشور اروپایی هشدار داد که اماده جلوگیری از اقدامات تروریستی جهادگران حماس در کشورهای خود باشند. گروه های جهادی تروریستی از کشتن یهودیان ابایی ندارند و از هر فرصت استفاده خواهند کرد. برابر با آمارهای معتبر درصد یهودستیزی در جهان افزایش داشته است. برابر با رسانه اینترنتی جروزالم پست ، نامه هائی برای رهبران ایتالیا، بلژیک، هلند، سوئد، بریتانیا، دانمارک، جمهوری چک، مجارستان، یونان، آلمان و نمایندگان اتحادیه اروپا ارسال شده است.

رسانه اینترنتی رادیو فردا یکشنبه ۳ دسامبر اعلام داشت افکارعمومی جهان و کشته شدن غیرنظامیان در جنگ غزه باعث شده وزیر دفاع آمریکا لوید آستین بر ضرورت حفاظت از غیرنظامیان در جنگ غزه تأکید کند (۱). همچنین خواستار خویشنداری نظامیان اسرائيل در کرانه باختری شده است. در این رابطه کامالا هَریس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا نیز با اشاره به تعداد بالای مرگ غیرنظامیان در غزه اظهار داشته اسرائیل حق دارد از خود دفاع کند، اما قوانین بین‌المللی بشردوستانه باید رعایت شوند.

باربارا پلت آشر خبرنگار وزارت امورخارجه نشریه بی بی سی اظهار داشته آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، به وضوح معیارهایی را برای حفاظت از غیرنظامیان در جنگ اسرائیل علیه حماس تعیین کرده است، آقای بلینکن به دولت اسرائیل گفته است که باید از جابجایی گسترده بیشتر فلسطینی ها و آسیب رساندن به زیرساخت های حیاتی مانند بیمارستان ها، نیروگاه ها و تاسیسات آب خودداری کند. ولی به نظر نمی رسد که او خطوط قرمزی را تعیین کرده باشد (۲).

از طرفی علی الرغم کنترل نیروهای نیابتی رژیم در خاورمیانه، حوثی های یمن چندین بار به کشتی های تجاری در دریای سرخ حمله نموده اند که خود میتواند باعث گسترش جنگ در منطقه شود. فرماندهی ناوگان پنجم آمریکا سنتگام از احتمال برقراری یک ائتلاف دریایی در دریای سرخ و تنگه باب المندب برای امنیت دریانوردی خبر داده است. در این رابطه کشور بریتانیا یکی از ناوهای اژدر افکن خود را به دریای سرخ اعزام داشته است.

خبرگزاری رویترز یکشنبه ۳ دسامبر از جانب آژانس دریانوردی بریتانیا خبر داده که حملاتی پهپادی در تنگه باب المندب دریای سرخ رخ داده است (۳). حوثی های یمن پس از شروع جنگ اسرائيل در غزه اعلام کردند به تمام کشتی ها که متعلق به اسرائيل و یا با پرچم اسرائیل در دریای سرخ تردد کند حمله خواهد کرد. این گروه موشک‌های بالستیک و پهپادهای مسلح نیز به سمت اسرائیل شلیک کرده بود. در این راستاً یک ناو جنگی نیروی دریایی ایالات متحده خبر داد که یک نفتکش تجاری تحت مدیریت اسرائیل در خلیج عدن که توسط افراد مسلح توقیف شده بود، پاسخ داده است!.

خبر گزاری اسوشیدپرس نیز اقدامات تروریستی برعلیه کشتی های نفتی و تجاری در دریای سرخ و دهانه باب المندب را گزارش کرد (۴). ناوشکن یو اس اس کارنی، یک موشک بالستیک را که از مناطق تحت کنترل حوثی‌ها در یمن به سمت کشتی یونیتی اکسپلورر با پرچم باهاما شلیک شده بود، شناسایی کرد؛ این موشک در نزدیکی کشتی یونیتی به آب اصابت کرده است. فرماندهی سنتکام میگوید، اندکی پس از آن، کارنی یک پهپاد را سرنگون کرد، اگرچه مشخص نیست که آیا ناوشکن هدف بوده است یا خیر. حدود ۳۰ دقیقه بعد، یونیتی اکسپلورر مورد اصابت موشک قرار می گیرد. کارنی در حالی که به پیام اکسپلورر پاسخ می‌داد، یک پهپاد دیگر را سرنگون میکند. فرماندهی مرکزی سنتکو خبرداده که موشک آسیب جزیی ای به یونیتی اکسپلورر وارد کرده است.

دو کشتی تجاری دیگر، ناوهای فله بر شماره ۹ با پرچم پاناما و سوفی دوم، هر دو مورد اصابت موشک قرار گرفتند. کشتی فله بر ۹ خساراتی را گزارش کرده است اما تلفات جانی نداشته و سوفی دوم نیز خسارت قابل توجهی را گزارش نکرده است. در ساعت ۴:۳۰ بعد از ظهر همین روز هنگامی که کارنی در حال حرکت برای کمک به سوفی دوم بود یک پهپاد دیگر را که به سمت سوفی دوم  در حال پروازبود، سرنگون کرد. ژنرال یحیی فرمانده ارتش حوثی ها به صراحت اعلام داشته که نیروهای مسلح یمن به حملات خود به کشتی‌های اسرائیلی در دریای سرخ (و خلیج عدن) را تا توقف حملات اسرائیل به حماس در غزه ادامه خواهند داد.

خبرنگار اسوشیدپرس تحلیل کرده حملات یکشنبه ۳ دسامبر حوثی ها به کشتی های تجاری میتواند باعث بوجود آمدن جبهه دریایی جدیدی در دریای سرخ شود. یک مقام دفاعی آمریکایی که خواسته نامش فاش نشود به آسوشیتدپرس می گوید: «این حملات نشانه‌ برآن دارد که این افراد توسط یک ارتش حرفه‌ای آموزش دیده‌اند که به وضوح این ارتش حرفه ای می‌تواند ایران باشد».

شرکت اطلاعاتی خطرات دریانوردی به تاکتیک‌های بکار گرفته شده توسط حوثی‌ها اشاره کرده که یادآور تاکتیک‌هایی است که توسط سپاه پاسداران ایران هنگام توقیف کشتی‌ها در گذشته طی سال‌ ها استفاده شده است.

آمبری، یک شرکت اطلاعاتی خصوصی، نیز از این عملیات به عنوان «توقیف کشتی به سبک ایرانی» یاد کرده است که «اهرم مذاکره برای حوثی‌ها را در مذاکرات با عربستان سعودی فراهم می‌کند». آمبری میگوید: «این حادثه افزایش قابل توجهی در توانایی حوثی‌ها برای ایجاد اختلال در حمل و نقل تجاری نشان میدهد». در گذشته، حوثی‌ها فقط از مین‌های دریایی، موشک‌ها و بمب‌های دست‌ساز کنترل از راه دور در دریای سرخ استفاده می‌کردند. ولی حملات کنونی با تجهیزات پیشرفته مانند پهپاد و موشک انجام میشود و احتمال داده می‌شود ایران اکثر این تجهیزات پیشرفته را برای حوثی های یمن ارسال و آموزش لازم برای استفاده از آنها را به حوثی ها داده است.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران این اتهامات را رد کرده و آنرا نتیجه شرایط پیچیده ای که رژیم صهیونیستی با آن دست و پنجه نرم می کند، دانسته است. کنعانی میگوید بارها گفته‌ایم که گروه‌های مقاومت در منطقه نماینده کشورها و مردم خودشان هستند و براساس منافع کشور و ملت خود تصمیم می‌گیرند. این در حالی است که حماس و دیگر نیروهای نیابتی رژیم شامل حزب الله لبنان، حشدالشعبی عراق، حوثی های یمن ایران را به عنوان یکی از حامیان اصلی در مبارزات خود اعلام کرده اند.

درخاتمه، وضعیت خاورمیانه بسیار بحرانی است و روشن است که سردمداران رژیم اسلامی باعث ناامنی، بی ثباتی و بحران در منطقه خاور میانه هستند. میتوان به جرأت بیان داشت تا رژیم اسلامی در ایران حکم فرمایی میکند خاورمیانه هرگز روی صلح و آرامش را نخواهد دید و کشورهای آزاد و دمکراتیک جهان نیز از اعمال تروریستی نیابتی های رژیم اسلامی در امان نخواهند بود.

ناخدا محمد فارسی

۹ دسامبر ۲۰۲۳

1 – https://www.radiofarda.com/a/32627190.html

2 – https://www.bbc.co.uk/news/world-us-canada-67586033

3 – https://www.reuters.com/world/britains-maritime-agency-reports-potential-explosion-red-sea-2023-12-03/

4 – https://apnews.com/article/red-sea-houthi-yemen-ships-attack-israel-hamas-war-gaza-strip-716770f0a780160e9abed98d3c48fbde