سابقه تروریستی جمهوری اسلامی ایران در جهان – واکنش نخست وزیر انگلستان – ناخدا محمد فارسی

پس از پیروزی انقلاب و استقرار جمهوری اسلامی در سال ۱۳۵۷، اقدامات تروریستی حاکمیت در کشور و در خارج از ایران شروع شد. متأسفانه جهان دمکراتیک از جمله کشورهای اروپایی اقدامات تروریستی رژیم اسلامی درخارج از ایران را احتمالاً کم اهمیت دانسته و در نهایت سکوت اختیار کردند. علارغم بی تفاوتی ها، بعضی پارلمان ها، سازمان‌ها و دادگاه‌های عمدتا اروپائی، جمهوری اسلامی ایران را به دست داشتن در اقدامات تروریستی یا حمایت از گروه‌های تروریستی متهم و محکوم کرده‌اند، از جمله کشورهای اسرائیل، آلمان، آرژانتین و انگلیس.

رژیم اسلامی برای اجرای اهداف تروریستی خود، در بین مسلمان خارج از ایران و با حمایت های مالی توانسته نفوذ خود را از طریق نیروی قدس سپاه پاسداران افزایش دهد. رژیم اسلامی با اعزام تروریست با عنوان دیپلمات در سفارتخانه های خود اهداف جنایتکاران خود را پیگیر بوده است. از جمله میتوان از دیپلمات تروریست رژیم در بلژیک یعنی اسدالله اسدی نام برد. که در ماه می سال ۲۰۲۳ میلادی با زندانی اولیویه ونده کاستیل مبادله شد. تداوم پروژه مبادله تروریست با زندانی، یا زندانی در مقابل پول مانند خانم نازنین زاغری، زندانی دوتابعیتی انگلیسی، را میتوان یاد اور شد.

افزایش جمعیت مسلمان در اروپا ، فرصت مناسبی برای نفوذ و استخدام تروریست توسط رژیم اسلامی ایجاد کرده است. نسبت رشد افزایش جمعیت مسلمانان، در کشور انگلستان، تقریبا دو برابر رشد جمعیت بومی ۱.۶ در صد است. روش دیگر ازیاد جمعیت مسلمانان از طریق مهاجرت است، بویژه وقوع انقلاب اسلامی در ایران، ۱۹۷۹، جنگ ایران و عراق، لشگر کشی شوروی به افغانستان و همچنین اشغال افغانستان توسط آمریکا در سال ۲۰۰۱ و اشغال عراق توسط نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا در سال ۲۰۰۳، و جنگهای داخلی لبنان و سوریه باعث تشدید پروسه مهاجرت به اروپا و آمریکا بوده است.

در سال گذشته، ۲۰۲۳، خانم سهیلا بریورمن، وزیر کشور انگلستان کوشش کرد از طرق مختلف جلوی مهاجرین مسلمان را بگیرد ولی موفق نشد و مجبور به استعفاء گردید.

اسلام مبارز در سطوح مختلف در کشورهای دمکراتیک جهان، از جمله آروپا و آمریکا، اقدام به تروریزه کردن شهروندان مسلمان کشورهایی که در آن سکنا دارند نمود، که با بمب گزاری و دیگر اقدامات تروریستی، بر امنیت کشورها اثرگذار بوده است. مسلمانان پیکارجو و افراطی یا تروریستهای اسلامی، مسلمانان آرامش طلب را نیز مجبور به موضع گیری در مقابل پیروان ادیان دیگر میکنند. در نتیجه مشاهده میشود فرزندان اناث این گونه مسلمانان را مجبور میکنند از حجاب اسلامی استفاده کنند. در مناطقی که اکثریت با مسلمانان است از دولت ها خواسته میشود که دادگاهای خانوادگی برابر با شریعت اسلام برقرار شود. در مدارسی که اکثریت دانش آموزان مسلمانند از اولیای مدارس خواسته میشود که آشپزخانه مدرسه را اسلامی کند. هم اکنون این گونه اقدامات را در کشور هایی مانند انگلیس، آلمان و فرانسه شاهد هستیم.

بیاد دارم حدود ده سال قبل در مأموریتی در بیرمنگام بودم و به یکی از مناطق حاشیه ای شهر در کلیسایی سخنرانی داشتم. شهروندان این شهرک اکثرآ مسلمان بودند. بسیاری مساجد وجود داشت و در روز یکشنبه از بالای مناره مسجد تلاوت قرآن با صدای بالا در سطح شهر شنیده میشد، به نحوی که انسان احساس نمی کرد در انگلستان قرار دارد. اخیراً دو نفر از نمایندگان پارلمان انگلستان اعلام داشته اند در محله هایی از شهر بیرمنگام و لندن و برادفورد «مناطق ورود ممنوع اسلامی» برقرار شده است. در هفته گذشته نیز جورج گالووی از راچدیل منچستر توسط مسلمانان به نمایندگی پارلمان انگلیس انتخاب شد. جورج گالووی سیاستمداری جنجالی هوادار فلسطینی ها و سازمان های اسلامی است، وی چندین بار از مناطق مختلف انگلستان به پارلمان راه یافته و یک بار هم شهردار لندن بوده است.

پس از حمله جنایتکارانه نظامیان حماس و جهاد اسلامی فلسطین به اسرائیل، اسلامیست ها خیابانهای لندن و شهرهای بزرگ کشور انگلستان را تسخیر کرده اند. با توجه به اقدامات و عملیات تروریستی و اعتراض نمایندگان پارلمان کشور و جنجالی که توسط حزب کارگر انگلیس در پارلمان بدلیل حمایت از این اعتراضات برقرار شد، نخست وزیر وزیر انگلستان طی یک سخنرانی از پیش اعلام نشده، درباره تداوم تظاهرات ضد اسرائیلی در این کشور هشدار داد، و مدعی شد که دمکراسی از سوی افراد و گروه‌های افراطی هدف قرار گرفته است.

نخست وزیر انگلستان روز جمعه، ۱ ماه مارس، با ایراد سخنانی مقابل خانه نخست وزیر ادعا کرد که گروه‌های افراطی نظم عمومی را مختل کرده ‌اند. وی تظاهرات چند صد هزار نفری ماه‌های اخیر در لندن، و حامیان فلسطین را یک گروه اقلیت نامید که ارزش‌های دمکراسی را تهدید می‌کنند.

وی اظهار داشت گروهای افراطی، برای جامعه یهودیان وحشت و پریشانی ایجاد کرده اند و تلاش می‌کنند جامعه انگلیس را دوپاره کنند. نخست وزیر انگلستان اعلام داشت،‌ از ۷ اکتبر، کسانی تلاش می‌کنند از احساسات همه ما نسبت به رنج وحشتناکی که جنگ برای بی‌گناهان، زنان و کودکان به ارمغان آورده است، سوء استفاده کنند تا یک برنامه ایدئولوژیک تفرقه‌انگیز و نفرت‌انگیز را پیاده کنند.

وی با بیان این که «آنها می خواهند اعتماد و امید را از بین ببرند» افزود: «ما نباید اجازه دهیم این اتفاق بیفتد و باید آماده باشیم تا در هر شرایطی، هر چقدر هم که سخت باشد، از ارزش‌های مشترک خود دفاع کنیم.» وی همچنین نسبت به بازگشت جورج گالووی، چهره جنجالی ضد اسرائیل و طرفدار جنبش مقاومت اسلامی فلسطین به پارلمان ابراز نگرانی کرد و مدعی شد که این افراد می‌خواهند امید و اعتماد را از جامعه ما سلب کنند.

نخست وزیر سوناک اعلام داشت دولت برای مقابله با این افراط‌گرایی اقدامات لازم را به اجرا خواهد گذاشت. وی گفت «مایلم با کسانی که تصمیم به ادامه اعتراض دارند صحبت کنم: اجازه ندهید افراط گرایان راهپیمایی های شما را بربایند. آقای ریشی سوناک این مطلب را چند روز بعد از سخنان وزیر کشور انگلستان و دستور به نیروهای انتظامی کشور برای توقف تظاهرات ضد اسرائیلی ایراد کرد.

بمنظور یادآوری جنایتکاری های رژیم اسلامی، شمه ای از اقدامات تروریستی رژیم بعد از وقوع انقلاب اسلامی، سال ۱۹۷۹، را یادآور می شویم:
• ترور شهریار شفیق پسر اشرف پهلوی در ۱۶ آذر ماه ۱۳۵۸ در پاریس؛ علی‌اکبر طباطبایی سخنگوی سفارت ایران در آمریکا ۳۱ تیرماه ۱۳۵۹؛ ارتشبد غلامعلی اویسی در ۱۸ بهمن ۱۳۶۲ در پاریس؛ قتل کاظم رجوی فروردین ۱۳۶۸ در پاریس؛ بیژن فاضلی ۲۸ مرداد ۱۳۶۸، لندن؛ عبدالرحمان قاسملو دبیرکل حزب دموکرات کردستان ایران و عبدالله قادری‌آذر در روز ۲۲ تیر ۱۳۶۸ در وین؛ قتل شاپور بختیار آخرین نخست‌وزیر دوره پهلوی در ۱۵ مرداد ۱۳۷۰ در منزل خود در پاریس؛ فریدون فرخزاد، خواننده و شاعر در ۱۶ مرداد ۱۳۷۱ در محل سکونتش در شهر بن آلمان؛ عبدالرحمان برومند رئیس هیئت اجرائی نهضت مقاومت ملی ایران ۲۹ فروردین، ۱۳۷۰پاریس؛ رضا مظلومان از اعضای سازمان درفش کاویانی سال ۱۳۷۵در پاریس؛ ارسلان رضایی مدیر کانال‌های نقد اسلام و حکومت جمهوری اسلامی[در سال ۲۰۲۰ در ترکیه. این لیست تنها نمونه کوچکی از ترور های رژیم در خارج از ایران است. افزون براین میتوان از ترور میکونوس در برلین، شهریور ۱۳۷۱ را یادآور شد.۰
• وزارت خارجه ایالات متحده در روز پنجشنبه ۲ ژوئن ۲۰۱۶ در گزارش سالانه خود دربارهٔ تروریسم جهانی اعلام داشت، حکومت ایران با وجود رسیدن به توافق برجام در سال ۲۰۱۵ همچنان اصلی‌ترین کشور حامی تروریسم در جهان است. نیروی قدس شاخه برون مرزی سپاه پاسداران با ایجاد نیروهای تروریستی نیابتی در خارج از ایران نقش بی‌ثبات‌کننده در درگیری‌های عراق، سوریه، لبنان و یمن داشته و ادامه داده است.
• دست داشتن رژیم اسلامی در انفجار سفارت ایالات متحده در لبنان؛ بمب‌گذاری در مرکز بهودیان در آرژانتین، ۱۹۹۴؛ بمب‌گذاری در پایگاه آمریکایی در شهر خُبَر عربستان سعودی، ۱۹۹۶؛ حملات یازدهم سپتامبر به برج های تجاری نیویورک ، ۲۰۰۱ معروف به ۱۱ سپتامبر که برآورد می شود حدود ۳۰۰۰ نفر جان خود را از دست دادند؛ بمب‌گذاری در بانکوک و هندوستان، سال ۲۰۱۲. از جمله متهم شدن ایران به اقدام برای ترور سفیر عربستان در سال ۲۰۱۲ را میتوان یادآور شد.
• از دیگر اقدامات تروریستی رژیم حمایت در ایجاد کارخانجات بمب سازی، موشک سازی و تجهیزات نظامی در کشورهایی که توسط نیروهای نیابتی رژیم در آنها نفود دارد می باشد. بعد از حمله تروریستی حماس و جهاد اسلامی فلسطین به اسرائیل، مشخص گردیده است که رژیم در ساخت تونل های زیر زمینی، ایجاد کارخانجات ساخت راکت، بمب در غزه دست داشته و این گونه عملیات را هدایت کرده است.همچنین حملات حوثی های یمن به کشتی های تجاری در دریای سرخ را تأمین و هدایت می کند.
• برآورد گردیده شبه نظامیان شیعه و غیرشیعه وابسته به حکومت جمهوری اسلامی ایران، در مجموع ۱۱۰۰ نفر سرباز آمریکایی را در عراق کشته‌اند؛ افزون بر این، نیروهای نیابتی ایران دست به شورش و جنگ‌افروزی در عراق می‌زنند، از جمله حمله پهپادی به اقامت‌گاه نخست‌وزیر عراق مصطفی الکاظمی، توسط کتائب حزب‌الله و عصائب اهل حق.
• از دیگر شواهد اقدامات تروریستی رژیم اتهام و محکومیت شهرام پورصفی با نام مستعار مهدی رضایی، عضو نیروی قدس سپاه پاسداران، در وزارت دادگستری آمریکا است، وی قصد داشته «۳۰۰ هزار دلار به افرادی در آمریکا پرداخت کند تا آقای جان بولتون را در واشنگتن به قتل برسانند». در ۲۰ ژوئن ۲۰۱۷ وزارت خارجه کانادا اعلام کرد که نام ایران و سوریه را در فهرست کشورهای حامی تروریسم قرار داده است.

اقدامات بی ثبات کننده رژیم اسلامی در منطقه خاورمیانه بحدی ریشه دوانده که با اتمام جنگ غزه، اسرائيل نمی تواند امنیت داشته باشد. تا هنگامی که رژیم اسلامی ایران، در ایران حکومت میکند موجودیت اسرائیل در خطر جدی قرار دارد. تحلیل گران اندیشکده های جهانی براین باورند که بعد از جنگ غزه اسرائيل با حمایت آمریکا، چاره ای بجز حمله به تأسیسات سپاه پاسداران در ایران نخواهد داشت.

بنابراین مردم ایران و بویژه اپوزیسیون رژیم اسلامی لازم است برای روبرویی با بحرانی که ایجاد میشود از هم اکنون طرح و برنامه داشته باشد. برابر با خبر و آمار اطلاعاتی از داخل ایران بیش از ۹۰ در صد از مردم ایران خواهان گذار از رژیم اسلامی هستند. در چند سال گذشته جوانان ایران با اقدامات اعتراضی خیابانی و پرداخت هزینه جانی آمادگی خود برای عبور از رژیم را اعلام داشته اند. به برگزاری انتخابات نمایشی اخیر رژیم «نه» گفته، درخانه ماندند و شرکت نکردند. در این راستا زنان ایران افتخار آفریده اند، بیش از ۶۰ در صد زنان به قانون حجاب اجباری نه گفته و رژیم را مجبور به عقب نشینی کرده اند. مردم ایران به دنبال مدیریت و هدایت جنبش خود هستند و به حمایت کشورهای جهان آزاد هم نیاز دارند.

امّا اپوزیسیون رژیم بویژه در خارج از کشور بسیار ضعیف عمل کرده است. دیروز به سخنان یک از نمایندگان مجلس محلی آلمان گوش میدادم که ایشان هم از ضعف اپوزیسیون خارج از کشور سخن داشت. ایشان پیشنهادهای خوبی برای همبستگی اپوزیسون ارایه داد. وی اظهار داشت که اپوزیسیون باید یکپارچه عمل کند. باید از اقدام برعلیه یکدیگر بپرهیزند، حتی اگر هم به لحاظ سیاسی اختلاف نظر دارند. ایشان آلمان را مثال آوردند که میخواهد به مردم ایران کمک کند ولی اپوزیسیون رژیم پرسپکتیوی برای ارايه به دولت آلمان ندارد. و این برای تمام کشورهای دیگر اروپا هم صادق است. باید به دولت ها نشان بدهیم که میدانیم برای عبور از رژیم اسلامی چه میخواهیم و همه با یک زبان سخن میگوییم. وی اظهار داشتند که به لابی های خوب در کشورها نیاز است، بویژه نمایندگان ایرانی تبار در پارلمان های کشورهای اروپایی، آمریکا و کانادا میتوانند بگونه غیرمستقیم کمک های شایانی ارایه دهند.

در پایان لازم است مردم ایران از فرصت بدست آمده: سخنان نخست وزیر انگلستان، شکست رژیم در انتخابات، بی کفایتی در اداره کشور، احتمال بحران بعد از جنگ غزه، را مورد توجه قرار داده، و با کنار گزاردن تفاوت های سیاسی که باید بعد از عبور از رژیم اسلامی به آنها رسیدگی شود، طرح و برنامه گذار از رژیم را تهیه و پرسپکتیو آن را به دولت های جهان دمکراتیک و آزاد ارایه دهند، تا بتوان از حمایت آنان نیز برخوردار شد.

ناخدا محمد فارسی
۷ ماه مارس ۲۰۲۴