سفر مدیرکل آژانس بین‌المللی به تهران؛ تأکید برشفافیت هسته‌ای

سفر رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بحبوحه تنش‌های نظامی اخیر با اسرائیل و در شرایطی ملتهب صورت می‌گیرد. او پس از ورود به تهران در روز دوشنبه ۶ مه (۱۷ اردیبهشت) با حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی و علی باقری کنی، معاون سیاسی وزیر خارجه و رئیس هیأت مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی در امور هسته‌ای دیدار و گفت‌وگو کرد.

گروسی در پی این دیدار در شبکه پیام‌رسان ایکس (توییتر سابق) نوشت که “مجموعه‌ای از اقدامات عملی ملموس را برای احیای بیانیه مشترک ۴ مارس ۲۰۲۳ (١٣ اسفند ۱۴۰۲) با هدف احیای روند اعتمادسازی و افزایش شفافیت پیشنهاد کردم”.

رافائل گروسی همچنین قرار است با محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران نیز دیدار و گفت‌وگو کند.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیش از این گفته بود که بارها به همتایان ایرانی خود درباره برانگیختن حساسیت‌ها به دلیل عدم دسترسی آژانس به فعالیت‌های تهران هشدار داده‌ است.

رافائل گروسی روز سه‌شنبه ۴ اردیبهشت‌ (۲۳ آوریل) در گفت‌وگو با دویچه‌وله اعلام کرد ایران هفته‌ها و نه ماه‌ها با داشتن اورانیوم غنی‌شده کافی برای تولید بمب هسته‌ای فاصله‌ دارد.

گروسی با این حال افزود، این به آن معنا نیست که ایران در این مدت زمانی به سلاح هسته‌ای دست خواهد یافت.به گفته او، به رغم افزایش نگرانی‌ها در خصوص غنی‌سازی اورانیوم در سطوح نزدیک به درجه تسلیحاتی در ایران، نمی‌تواند به این نتیجه مستقیم برسد که ایران اکنون سلاح هسته‌ای دارد.

همچنین انتظار می‌رود گروسی در اولین کنفرانس بین‌المللی علوم و فناوری هسته‌ای ایران که از امروز دوشنبه ۶ مه آغاز شد، سخنرانی کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در مراسم گشایش کنفرانس با ابراز امیدواری از همکاری با آژانس، گفت: «این امر در خط مقدم سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران است.»

محمد اسلامی افزود: «امیدواریم آژانس بتواند نقش خود را به عنوان یک نهاد بین‌المللی مستقل و فارغ از فشارهای سیاسی ایفا کند.»

این رویداد سه روزه در استان اصفهان در محل کارخانه غنی‌سازی اورانیوم نطنز و جایی که حملات منتسب به اسرائیل در ماه گذشته در آن رخ داده، برگزار می‌شود.

برگرفته از سایت فارسی دوبچه وله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *