سخنی با دریادار شهرام ایرانی فرمانده نیروی دریایی ایران – محمد فارسی

ادعای ایران درباره تشکیل آئتلاف دریایی با عربستان و کشورهای منطقه

خبرگزاری ایران اینترنشال گزارشی منتشر کرد که جمهوری اسلامی با کشورهای خلیج فارس ائتلاف دریایی تشکیل می‌دهد. فرمانده نیروی دریایی دریادار شهرام ایرانی نیز روز شنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ در یک مصاحبه تلویزیونی اعلان کرده «ائتلاف مشترک نیروی دریایی ایران با کشورهای منطقه از جمله عربستان سعودی، امارات متحده عربی، قطر، بحرین و عراق بزودی شکل می‌گیرد (۱).» سخنگوی ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا به ادعای جمهوری اسلامی ایران برای تشکیل «ائتلاف دریایی» با کشورهای منطقه از جمله عربستان سعودی و امارات متحده عربی واکنش نشان داد و گفت که چنین سخنانی با اقدامات ایران جور در نمی‌آید (۲). تیم هاوکینز به طور اختصاصی به «بریکینگ دیفنس» گفته این ادعای ایران با عقل جور در نمی‌آید، (چرا که کشوری) که عامل شماره یک بی‌ثباتی منطقه است مدعی شده که قصد دارد برای حفاظت از همان آب‌هایی که خود در حال تهدید آن است، با عربستان، امارات و بحرین ائتلاف نظامی تشکیل دهد!

مصاحبه دریادار شهرام ایرانی مرا به یاد فکاهی دایی جان ناپلئون می اندازد که مش قاسم تکیه کلامش این بود «آه، آه، دروغ چرا». همقطار عزیز امیدوارم که این مصاحبه بکل ساختگی است و از جانب شما نبوده باشد! ولی اگر باشد باید از شما پرسید شما چرا؟ البته باید شکرگزار بود این خبر در هیچ یک از رسانه های معتبر بین المللی بازتابی نداشته، در غیر آنصورت تنها بی آبرویی کامل و باعث شرمندگی تمام افسران و درجه دارن نیروی دریایی می بود. اگر این مصاحبه صحیح باشد می توان آنرا به لیست دروغها و پروپاگنداهای نظام اسلامی اضافه کرد. افسران و درجه داران نیروی دریایی ایران مصاحبه دریادار شهرام ایرانی را دور از واقعیت میدانند و همچنین چنین انتظاری را از فرمانده نیروی دریایی ارتش نمی توانند داشته باشند. یکی از افتخارات ارتش و بویژه نیروی دریایی ایران آن بوده و هست که افسران و درجه داران ارتش ایران بطور سنّتی خود را از یاوگویی های سپاهیان بدور نگاه داشته اند. اگر این مصاحبه آنگونه که منتشر شده صحت داشته باشد باعث شرمندگی دریادلان ارتش ایران است و مصاحیه دریادار شهرام ایرانی هرگز نمی تواند مورد تائید قرار گیرد.

اما اگر مصاحبه صحت داشته باشد، باعث تآسف است که دریادار ایرانی خودش را در راستای سران سپاهی جنایتکار رژیم قرار داده. اینگونه خوش رقصی ها در فرهنگ نیروی دریایی ایران سابقه نداشته و این اقدام در تاریخ نیروی دریایی ایران بعنوان لکه سیاهی ثبت خواهد شد. شهرام ایرانی اظهار داشته  «امروز کشورهای منطقه به این نقطه رسیده‌اند که اگر قرار است امنیتی در منطقه برقرار باشد حتماً با هم ‌افزایی و همکاری یکدیگر قابل انجام و برقراری است. تا اینجای کار این جمله درست است چون امکان پذیر می باشد، ولی دریادار ایرانی به این جمله اکتفا نکرده و اظهار داشته ائتلاف‌های جدیدی نیز در حال شکل‌گیری در منطقه و فرامنطقه است. کدام ائتلاف آقای شهرام ایرانی؟ شما پا را از این هم فراتر گذاشته اید،  که گویا پاکستان و هند هم حاضرند در این ائتلاف دریایی شرکت کنند‍!. آقا بس کن، و یاوه گویی های مشابه با یاوه گویی های سرداران سپاهی تداعی نکن؟ دریادار ایرانی، شما در مورد شکل ائتلافی که تشکیل خواهد شد، توضیحی نداده ای، چون با حقیقت جور در نمیاد. چندی پیش درباره ائتلاف و رزمایش دریایی همگام با نیروی دریایی روسیه و چین در آبهای دریای هند و غیره به مردم ایران گزارش دادید، چرا نیروی دریایی هند و پاکستان که در منطقه رزمایش بودند در آن شرکت نداشتند؟

خبر نگار اضافه کرده که در ماه مارس گذشته، عربستان سعودی و ایران با توافقی به میانجی‌گری چین به خصومت هفت ساله خود پایان دادند و بر نیاز به ثبات منطقه‌ و همکاری اقتصادی تأکید کردند. ارتش ایران علارغم انتخاب فرماندهانش توسط خامنه ای، هرگز در سیاست چه اقتصادی و چه اقدامات سرکوبگرانه رژیم وارد نشده، و بدین علت مورد احترام ملت عزیز ایران قرار دارند. افزون براین خبرنگار مصاحبه دریادار ایرانی را به نزدیکی عربستان سعودی به ایران پیوست داده، و اظهار داشته که تلاش‌های اسرائیل برای انزوای دیپلماتیک ایران را ناکام گذاشته است. اگر خبرنگار سخنان شما را تحریف کرده است، شما هم باید برای حفظ آبروی پرسنل نیروی دریایی، مانند دریادار حبیب الله سیاری شهامت داشته باشی و بگویی که این نوشتار ساختگی و دروغ است. در غیر اینصورت ما پرسنل نیروی دریایی ارتش ایران شما را هرگز نخواهیم بخشید!.

شما باید به  خاطر داشته باشید که دریادار حبیب‌الله سیاری، اکنون معاون هماهنگ کننده ارتش ایران، درسال ۱۴۰۰  در آیین افتتاح «نمایشگاه نخبگان، ذوالفقار علمی ولایت» صحبت داشت ، ضمن گرامیداشت یاد ۲ خلبان که در حادثه سقوط هواپیمای اف-۵ نیروی هوایی ارتش، ۲ اسفند ۱۴۰۰، در تبریز جان خود را از دست دادند اشاره کرد و گفت «مأموریت ارتش ایران حفظ تمامیت ارضی، استقلال و نظام حکومتی کشور است. امّا برای انجام این ماموریت بدون شک ارتش باید خود را از هر نظر آماده و از تجربیات گذشته نیز بخوبی استفاده کند. البته تهدیدات آینده با گذشته متفاوت است. در اتفاقات مختلف سال‌های اخیر که در سراسر جهان رخ داده می‌بینیم که جنگ‌ ها با گذشته تفاوت پیدا کرده و نبردهای امروز متکی به فناوری روز است». سخن دریادار سیاری در باره تجهیزات و آموزش به روز نظامیان قابل تأمل است. لکن تنها صحبت که نمیتواند تجهیزات تولید کند. بروز کردن تجهیزات ارتش ایران به بودجه دفاعی لازم نیاز دارد که در ۴۴ سال گذشته ارتش ایران از آن بی بهره بوده است. شما هم دریادار شهرام ایرانی شجاعانه اعلام کن که افسران و درجه داران نیروی دریایی از تمامیت ارضی و استقلال کشور در آبهای ایران دفاع خواهد کرد، اگر تجهیزات لازم داشته باشد!. آیا بخاطر داری که ناو بندرمکران همراه با ناوچه دنا را با عنوان ناوگروه ۸۶ به دور دنیا فرستادید؟ تو خود میدانی پروپاگندای رژیم از جمله ار طرف رهبر خامنه ای که با غلو بسیار از آن یاد کرد، تنها روسیاهی برای دریادلان نیروی دریایی بود. رفتن یک کشتی تجاری که میتواند مواد غذایی یکساله یا بیشتر باخود حمل کند همراه با ناوچه دنا بدور دنیا که شاخ گاو شکستن نیست!.

حرکت مشابه دیگری را هم دو سال قبل، با نام ناوگروه ۷۵ نیروی دریایی ارتش متشکل از ناوهای سهند و بندرمکران انجام دادند که با حضور در بندر سنت ‌پترزبورگ روسیه در رزمایشی مشترک با نیروی دریایی روسیه در آبهای دریای سیاه شرکت داده شد. شرکت دادن ناوشکن سهند و بندرمکران در رزمایش نامتقارن باناوهایی که بهیجوجه از نظر تحهیزات دریایی قابل مقایسه با ناوهای نیروی دریایی روسیه نیستند، جز موجب آبروریزی چیزی بیش نبود. میتوان حتی گمانه زد دریادار خانزادی نظرات خود پیرامون این اقدام نامتقارن را به آیت الله خامنه ای فرمانده کل قوا گزارش داده بود که مورد پسند او قرار نگرفت. دریادار خانزادی همانند تمام فرمانده های دیگر نیروی دریایی بخوبی واقف بود تجهیزات نصب بر روی ناوهای نیروی دریایی، با پیشرفتهای چندین ساله جهان همخوانی ندارد و نمیتوان آنها را در رزمایش های دریایی با ناو و تجهیزات پیشرفته کشوری مانند روسیه شرکت داد. با حرکات احمقانه انقلابی و با بزک کردن تجهیزات و شعار های انقلابی نمیتوان در سطح جهانی خودنمایی کرد. من بر این گمانم دریادار خانزادی با مشاهده بی آبرویی که در این رزمایش مشاهده کرده بود، خود از خامنه ای خواست تا او را برکنار کند.

دانش و نیروی دریایی قدرتمند میتواند جایگاه راهبردی و اثرگذاری در تقویت قدرت نظامی، صیانت از منافع ملی و دستیابی به اهداف دفاعی کشور داشته باشد. آنگاه است که می توان به همسایگان که با تجهیزات دفاعی بروز مجهز هستند پیشنهاد ائتلاف داد. ارتش ایران بویژه نیروی دریایی ارتش از هنگام انقلاب فاسد اسلامی به بعد در مقابل سپاه پاسداران، از نظر واگذاری بودجه لازم مغبون و مظلوم واقع شده، و نتوانسته ناوها و تجهیزات لازم را برابر با استانداردهای پیشرفته جهانی ارتقاء دهد.

دریادار ایرانی بنظر می رسد شما خود را آلت دست خامنه ای و عمالش قرار داده ای و این از دید پرسنل نیروی دریایی ارتش پنهان نیست. تا در گرداب سیاست بازیهای خامنه ای غرق نشده ای خودت را کنار بکش. به سخنان خامنه ای که در سالروز مرگ خمینی ایراد کرد چند بار گوش کن تا ملکه ذهنت بشود. او حتی به یک نفر از سیاستمداران دولتهای دست نشانده خود هم رحم نکرد و همه آنها را خائن نامید. بیانات خامنه ای بحدی تهدید آمیز بود که شخصی مانند محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه ۸ ساله دولت روحانی را هم بصدا درآورد، و در کلاب هاسی که بین ۴۰ تا ۵۰ هزار نفر شرکت کردند منکر یاوه گویی های خامنه ای شد، و حسن روحانی هم در توئیتی سخنان ظریف را مورد تأیید قرار داد. فرماندهان نظامی از نظر خامنه ای جز آلت دستی بیش نیستند و هرگاه بخواهد آنها را حذف میکند.  ظریف بدون نام بردن از خامنه‌ ای نوشته است که «سیاست خارجی ایران همواره عرصه حل بحران ناشی از تصمیمات آرزومندانه و نابخردانه رهبران بوده است». آلت دست قرار گرفتن جنابعالی هم بیش از این تصمیمات آرزومندانه خامنه ای نیست.

بد نبود لااقل در برابر سخنگوی ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا، روز شنبه ۱۳ خرداد واکنش نشان میدادید. وی گفت سخنان شما با اقدامات ایران که منظور سپاه پاسداران است جور در نمی‌آید، و تلویحاً گفت که شما دروغ گفته اید.

لااقل یک مصاحبه دیگه راه می انداختی و به تیم هاوکینز سخنگوی ناوگان پنجم آمریکا میگفتی ساکت باشد؟ تیم هاوکینز نه تنها گفته که چنین تشکلی امکان پذیر نیست و دروغ است به شرارت های سپاه پاسداران در دو سال گذشته، که ۱۵ کشتی تجاری با پرچم‌های بین‌المللی توقیف، یا برای آنها اخلال ایجاد کرده‌اند را یادآور شده که ثابت میکند، نیروی دریایی سپاه پاسداران در خلیج فارس و دهانه هرمز با اعمال تروریستی مشکل ایجاد میکنند. برابر با گزارشی در رادیو فردا (۳) تیم هاوکینز اضافه کرده و هشدار داده است ناوگان پنجم آمریکا که مرکز آن در بحرین است، با شرکای خود در حال تقویت دفاع در اطراف تنگه هرمز هستند. سخنان تیم هاوکینز با مصاحبه شما که گفته ای «به ‌زودی» ائتلاف مشترک نیروی دریایی ایران با کشور‌هایی چون عربستان، امارات، قطر، بحرین و عراق شکل خواهد گرفت، همخوانی ندارد.

خبرنگار ایران اینترنشال از جانب شما نوشته «ائتلاف دریایی که قبلا با روسیه، چین، عمان و پاکستان شکل گرفته بود امروز در حال گسترش است. این ائتلاف با کشور هند و با کشورهای منطقه از جمله عربستان، امارات، قطر، بحرین و عراق به زودی شکل می‌گیرد.» جناب دریادار شهرام ایرانی کدام ائتلاف؟ لااقل توضیح بده، یا به این خبرنگار بگو سخنان شما را تحریف نکند؟

روز یکشنبه ۱۴ خرداد گزارشی در رسانه اینترنتی رادیو فردا انتشار یافته که بیانگر آنست «نیروهای دریایی آمریکا و بریتانیا اعلام کردند که روز یکشنبه به درخواست کمک یک کشتی تجاری که با «مزاحمت» قایق‌های تندروی سپاه پاسداران در تنگه هرمز مواجه شده بود، پاسخ داده‌اند و پس از مداخله برای کمک به این کشتی، قایق‌های سپاه منطقه را ترک کرده‌اند (۳). در این بیانیه آمده است که ناوشکن یواس‌اس مک فارلند نیروی دریایی آمریکا و همچنین ناوچه اچ‌ام‌اس لنکستر نیروی دریایی سلطنتی بریتانیا که در منطقه حضور داشتند هر دو پس از دریافت درخواست کمک این کشتی تجاری، به آن پاسخ دادند. ناوچه بریتانیایی یک هلی‌کوپتر و ناوشکن یواس‌اس مک فارلند یک هواپیمای گشت دریایی را به محل حرکت این کشتی اعزام کردند، و قایقهای سپاه فرار کردند. جناب دریادار شهرام ایرانی آیا با اقدامات تروریستی نیروی دریایی سپاه میتوان با کشورهای همسایه خلیج فارس ائتلاف برقرار کرد؟

همگام به تمام همقطاران نیروی دریایی اعلام میداریم خم شدن در برابر خامنه ای جنایتکار در راستای وظایف ارتش ملی ایران و بویژه نیروی دریایی ارتش نیست. شما «دریادار شهرام ایرانی» نیز لازم است هرچه زودتر دست از خوش رقصی های خود در برابر خامنه ای برداشته و از این افتضاح بوجود آمده ابراز برائت کرده و اگر لازم است استعفاء بدهید، و بیش از این وجاهت خود و نیروی دریایی ارتش ایران را ضایع نکنید.

ناخدا محمد فارسی

۹ ژوئن ۲۰۲۳

1 – https://www.iranintl.com/202306039011

2 – https://www.radiofarda.com/a/us-says-iran-s-claimed-naval-alliance-with-saudi-gulf-nations-defies-reason-/32443730.html

3 – https://www.radiofarda.com/a/us-uk-navies-say-they-responded-to-distress-call-as-iran-s-revolutionary-guard-harassed-ship/32444758.html