بیانیه جبهه ملی ایران – خارج از کشور بمناسبت سالروز جمعه خونین زاهدان

 درحمله جیره خواران جمهوری اسلامی به گردهمائی مسالمت امیز در سالگرد جمعه خونین زاهدان که برای حقوق قانونی و انسانی خود گرد امده بودند ۲۳  نقر مجروح شدند که ۴ نفرشان کودک بوده اند. روز جمعه ۸ مهر ۱۴۰۱ ، نمازگزاران درمسجد مکی زاهدان پس از انتشار خبر تجاور فرماندار انتظامی چهار بهار به یک دختر ۱۵ ساله بلوچ، در برابر کلانتری شهر دست به تظاهرات زدند. انان با تیر اندازی مستقیم از طرف نظامیان روبرو شدند. در ان حادثه جنایتکارانه بسیاری از مردم تظاهرکننده کشته و زخمی شدند که آن روز جمعه خونین نامیده شد.

اکنون در سالگرد آن روز، بعد ازاجتماع نمازگزان در مسجد  به امامت مولوی عبدالحمید، تظاهرات در خیابانهای زاهدان، که در یک سال گذشته هر جمعه تکرار شده است،  شروع شد. مولوی عبدالحمید کوشش میکند در سخنرانی هایش مردم را به مبارزات مسالمت آمیز تشویق کند و اخیرا توصیه کرده که از برخی شعارها از جمله از شعارهای “مرگ بر” خودداری شود .

 طبق گزارش خبرگزاری عالوش، نیروهای لباس شخصی به همراه نیروهای نظامی ابتدا بسوی تظاهر کنندگان گاز اشک آور شلیک کردند. سپس از خیابان خیام شعار الله اکبر سر داده و با گلوله های ساچمه ای مردم را هدف قرار دادند که طبق اخرین خبر ۲۳ نفر مجروح و روانه بیمارستان شدند. یک هفته قبل از سالگرد جمعه خونین تدابیر امنیتی شدید در زاهدان و دیگر شهرهای بلوچستان برگزار شد. با این وصف پس از برگزاری نماز جمعه معترضان در خیاباهای اطراف مسجد مکی شعارهای “مرگ بر خامنه ای” و “مرگ بر سپاهی” سر دادند. در شهر های خاش و راسک نیز مردم به خیابانها امده و در سالگرد جمعه خونین علیه نظام جمهوری اسلامی شعار دادند.

 جبهه ملی ایران-خارج از کشور جنایات ضد بشری جمهوری اسلامی در سرکوب و ارعاب و کشتار مردم معترض  را بشدت محکوم میکند و از خواست های قانونی و انسانی مردم محروم این استان قاطعانه حمایت و جانبداری میکند.

 جبهه ملی ایران- خارج از کشور

۲۹ سپتامبر ۲۰۲۳ برابر با ۸ مهر ۱۴۰۲