جنگ حماس و اسرائیل ، اخبار خاورمیانه، ۲۸ اکتبر ۲۰۲۳ 


روسیا الیوم: 

  • محمد بن زاید، رئیس امارات شب گذشته در ابوظبی از گرانت شاپس، وزیر دفاع بریتانیا استقبال کرد. در این دیدار که در کاخ ساحلی ابوظبی برگزار شد، بن زاید و شاپس در مورد جنبه‌های مختلف همکاری و فعالیت مشترک بین امارات و بریتانیا در زمینه‌ها و امور دفاعی و در چارچوب روابط راهبردی که دو کشور را به هم نزدیک می کند، گفت و گو کردند.در این نشست همچنین تلاش‌ها برای کاهش تنش های نظامی خطرناک در نوار غزه که تهدیدی برای گسترش چرخه خشونت و بی‌ثباتی در منطقه خاورمیانه و تضعیف فرصت‌ها و تلاش‌ها برای دستیابی به صلح است، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
  • دمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه گفت که هیئت نماینده حماس در مسکو هیچ تماسی با کرملین ندارد. به گزارش «روسیا الیوم» پسکوف افزود: کرملین در حال حاضر هیچ برنامه ای در مورد تماس با هیئت حماس ندارد و بیانیه سفر این هیئت از سوی وزارت خارجه روسیه صادر شده است. وی با تاکید بر اینکه درگیری فلسطین و اسرائیل باعث افزایش تنش در سراسر منطقه می شود، افزود: مسکو معتقد است که ادامه تماس ها با همه طرف های درگیری فلسطین و اسرائیل از جمله اسرائیل ضروری است.

الجزیره قطر:

  •  به نقل از معاریو اسرائیل: نظرسنجی روزنامه معاریو می گوید که ۶۵ درصد اسرائیلی ها از حمله گسترده زمینی به نوار غزه حمایت می کنند. به گزارش «الجزیره» طبق این نظرسنجی، ۴۹ درصد از اسرائیلی ها معتقدند پیش از شروع عملیات زمینی باید کمی احتیاط کرد. همچنین ۴۹ درصد از اسرائیلی ها می گویند که بنی گانتز برای ریاست دولت اسرائیل مناسب است و ۲۸ درصد نیز بنیامین نتانیاهو را مناسب می دانند. 
  • وزارت خزانه داری امریکا بسته جدیدی از تحریم ها را علیه حماس اعمال کرد. به گزارش «الجزیره» رویترز از تحریم های جدید علیه مقامات حماس در ایران و برخی اعضای سپاه پاسداران خبر داد. این منبع به نقل از وزارت خزانه داری امریکا اعلام کرد: تحریم های جدید تامین مالی حماس را هدف قرار داده است.
  • مذاکرات برای دستیابی به آتش بس و مبادله اسیران بین حماس و اسرائیل با میانجیگری قطر به سرعت در حال پیشرفت است. پیش از این محمد الخلیفی، وزیر مشاور قطر در امور خارجه گفت که در صورت توقف جنگ، ممکن است تمام اسیران غیرنظامی نزد حماس ظرف چند روز آزاد شوند.
  • حزب الله لبنان با موشک های هدایت شونده به پایگاه الصدح اسرائیل حمله و بخش زیادی از تاسیسات و تجهیزات آن را منهدم کرد. مرزهای جنوبی لبنان از آغاز عملیات طوفان الاقصی در روز ۷ اکتبر، شاهد تنش میان اسرائیل و لبنان است.تعداد کشته شدگان حزب الله که پس از آغاز درگیری‌های فرامرزی پس از عملیات طوفان الاقصی، به ۴۵ نفر رسیده است.

«دانیل هاگاری» سخنگوی ارتش اسرائیل امروز (جمعه ۲۷ اکتبر) در سخنان تلویزیونی گفت که از اهالی غزه در شمال نوار غزه می‌خواهیم که به سمت جنوب بروند و خانه‌هایشان را ترک کنند.وزارت خارجه اسرائیل ادعا کرد که موشک‌ها و پهپادهایی که امروز به مصر اصابت کرد از جانب انصارالله یمن برای هدف قرار دادن اسرائیل شلیک شده بود. به گزارش «العربیه» این منابع توضیح دادند که مقامات مصر در حال جمع‌آوری اطلاعات بیشتر درباره این حوادث هستند. بنا به گفته این منابع، پرتابه شلیک‌شده به شهر نویبع، در صحرای اطراف این شهر سقوط کرده است. بنا به گزارش‌ها، ساختمان بخش اورژانس و بخش اداری بیمارستان مرکزی طابا در منطقه سینای مصر مورد اصابت پهپاد قرار گرفته است.سخنگوی ارتش مصر هم در اطلاعیه کوتاهی اعلام داشت مصر بدنبال بررسی این صانحه است.

ایسنا: علی باقری، معاون سیاسی وزیر امورخارجه ایران که به دعوت همتای روسی خود برای تبادل نظر و رایزنی‌های دوجانبه به مسکو سفر کرده، با موسی ابومرزوق، عضو دفتر سیاسی حماس دیدار و گفت‌وگو کرده است. این دیدار با حضور کاظم جلالی سفیر فعلی جمهوری اسلامی در محل سفارت ایران در مسکو برگزار شده است.

علی باقری کني : ایران از همان روز نخست تجاوز رژیم صهیونیستی به غزه، رایزنی های متعددی را از طریق گفت و گو با کشورهای مختلف و حضور در نشست هایی نظیر سازمان همکاری اسلامی و سازمان ملل در سطح وزیر خارجه آغاز و دنبال می کند و حضور دکتر امیرعبداللهیان در نشست مجمع عمومی و سخنرانی در حمایت از فلسطین و ضرورت توقف فوری حملات از سوی رژیم صهیونیستی بر همین اساس است.

ابومرزوق : عملیات طوفان الاقصی و آنچه گردان‌های عزالدین قسام در 7 اکتبر انجام دادند یک معجزه الهی بود که با تمام جنگ های سابق با رژیم صهیونیستی متفاوت و قابل قیاس نیست زیرا خفت و زبونی صهیونیست ها در برابر نیروی مقاومت و مردم تحت محاصره غزه را به امریکا و متحدان غربی نتانیاهو به خوبی نشان داد. من از حمایت های نظام ایران از مردم فلسطین و مقاومت سپاس گزارم.فرزندان غزه علیرغم تمام درد و رنج‌های ناشی از عملیات وحشیانه رژیم صهیونیستی، با توکل به وعده الهی در برابر تمام توان نظامی صهیونیست‌ها تا پای جان ایستاده‌اند. 

آناتولی عربی:

  • خالد مشعل در نشستی مجازی با جوانان که به بررسی تحولات عملیات «طوفان الاقصی» اختصاص داشت، گفت: واشنگتن امروز با برنامه ریزی، مدیریت مشترک و مشارکت منحصر به فرد در این نبرد، درپی یک جنگ زمینی یا انجام مانور برای دستیابی به اهداف خود با کمترین زیان و ضرر است زیرا اسرائیل دیگر تاب تحمل خسارات و تلفات مشابه در عملیات هفت اکتبر را ندارد. خالد مشعل در ادامه افزود واشنگتن سه گزینه را در غزه دنبال می کند. گزینه نخست اینکه به غزه حمله زمینی صورت نگیرد. این گزینه در واقع یک ویرانی همه جانبه با هدف بالابردن پرچم سفید و تسلیم شدن اهالی غزه است که بسیار خطرناک است. 
  • مقتدی صدر روز جمعه در بیانیه ای اعلام کرد: در راستای حمایت از مظلومان شرق و غرب زمین به ویژه در حمایت از برادران و مردم فلسطین و غزه، از دولت و پارلمان عراق با تمام احزاب و رویکردهایشان، برای نخستین بار و به خاطر منافع عمومی و نه شخصی، می خواهم که به تعطیلی سفارت امریکا در عراق رأی بدهند. وی افزود که علت این تصمیم حمایت نامحدود امریکا از اسرائیل در جنگ غزه است. صدر تأکید کرد که این اقدام با پایبندی به «حفاظت از پرسنل دیپلماتیک و جلوگیری از تعرض به آنها از سوی شبه نظامیان وقیح که در پی تضعیف عراق هستند» انجام شود. وی افزود: منتظر پاسخ و اقدام دولت به این خواسته در عراق هستیم و در صورت عدم پاسخگویی دولت و پارلمان، موضع دیگری داریم که متعاقبا اعلام خواهیم کرد. صدر از همه خواست تا مطیع بوده، به تنهایی عمل نکنند و از سلاح خودداری کنند.

القسام روز جمعه در بیانیه ای اعلام کرد: دشمن (اسرائیل) در سحرگاه روز جمعه اقدام به انجام عملیات فرود در ساحل رفح در جنوب نوار غزه کرد. در این بیانیه آمده است: این تلاش توسط مجاهدان ما کشف و با دشمن مقابله شد. در ادامه با ورود نیروی هوایی اسرائیل به میدان، این یگان نجات یافته و با برجای گذاشتن مقداری مهمات به سمت دریا متواری شد. گفتنی است تا زمان انتشار این خبر هیچ اظهارنظری از سوی ارتش اسرائیل در مورد بیانیه کتائب القسام منتشر نشده است.

الشرق الاوسط: 

  • دفتر اطلاع‌رسانی دولتی غزه، امروز جمعه (۲۷ اکتبر)، اعلام کرد که در حملات اسرائیل به نوار غزه که از 3 هفته پیش آغاز شده 34 خبرنگار فلسطینی به شهادت رسیده و ده‌ها تن از آنها زخمی شده‌اند.
  • پیدرو سانچز، قائم‌مقام نخست‌وزیر اسپانیا، خبر داد که شورای اتحادیه اروپا با پیشنهاد اسپانیا برای برگزاری کنفرانس صلح میان اسرائیل و فلسطینیان ظرف 6 ماه آینده موافقت کرده است. وی گفت کشورهای عضو خواستار «آتش‌بس موقت انسان ‌دوستانه» و گشوده شدن مسیرهای ارسال کمک‌ به غیر نظامیان در غزه شده‌اند. سانچز افزود که اتحادیه اروپا پیشنهاد برگزاری کنفرانس صلح مادرید را که تلاشی تازه برای احیای راه حل دو کشوری خواهد بود پذیرفته است. گفتنی است که مادرید در سال 1991 میزبان کنفرانسی با حضور سران اسرائیل و فلسطین و با حمایت امریکا و شوروی بود.
  • یک مقام هندی و یک مقام قطری در گفت‌وگو با «رویترز» تأکید کردند که اتهام هشت مقام سابق نیروی دریایی هند که دادگاه قطر روز پنج‌شنبه آنها را به اعدام محکوم کرده، جاسوسی برای اسرائیل بوده است. مقامات رسمی قطر و هند اتهام این ۸ شهروند هندی را که در اوت ۲۰۲۲ در قطر بازداشت شدند اعلام نکرده است.یک مقام هندی با تأیید اتهام جاسوسی آنان برای قطر تأکید کرد که این شهروندان هندی امکان درخواست تجدید نظر را دارند. وزارت خارجه هند به درخواست‌ها برای توضیح در این باره پاسخ نداده است. وزارت خارجه قطر نیز واکنشی به موضوع نشان نداده است.

شبکه «المیادین»

  • به نقل از رسانه‌های اسرائیلی خبر داد که همه خطوط ارتباطات و اینترنت در نوار غزه قطع شده است. همزمان گزارشگر «الجزیره» در غزه خبر داد که نیروی هوایی اسرائیل درحال بمباران انبوه و بی سابقه همه نقاط نوار غزه است . پایگاه «نتبلاکس» متخصص در امنیت سایبری و رصد قطعی اینترنت نیز از قطع کامل اینترنت در نوار غزه خبر داد.
  • «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» نخست‌وزیر و وزیر خارجه قطر، در دیدار «باربارا لیو» معاون وزیر خارجه امریکا در امور خاور نزدیک، تازه‌ترین تحولات سرزمین‌های فلسطینی را بررسی کرد.به گزارش «آناتولی»، لیو که پیش‌تر در ابوظبی با وزیر خارجه امارات دیدار کرده بود امروز در دوحه با نخست‌وزیر قطر دیدار کرد. بر اساس بیانیه دفتر نخست‌وزیر قطر، در این دیدار تحولات جاری در سرزمین‌های فلسطینی و راه‌های کاهش تنش بررسی شد.
  • سخنگوی ارتش اسرائیل با اعلام گسترش عملیات زمینی در نوار غزه، از ساکنان غزه خواست که خانه‌هایشان را ترک کنند. به گزارش «الجزیره»، «دانیل هاگاری» سخنگوی ارتش اسرائیل امروز (جمعه 27 اکتبر) در سخنان تلویزیونی گفت که از اهالی غزه در شمال نوار غزه می‌خواهیم که به سمت جنوب بروند و خانه‌هایشان را ترک کنند. وی گفت که عملیات زمینی در نوار غزه امشب به صورت گسترده‌تر اجرا خواهد شد. سخنگوی ارتش اسرائیل افزود که در این عملیات از هواپیماهای سوخت‌رسان هوایی استفاده می شود تا اطمینان حاصل شود که جنگنده‌ها و هلیکوپترهایی که امشب به حمله می‌کنند بدون نیاز به بازگشت به پایگاه، سوخت دارند. هاگاری حماس را به استفاده از غیر نظامیان همچون سپر انسانی متهم کرد و خواستار عدم اعتنا به شایعاتی که حماس به آنها دامن می‌زند شد. این در حالی است که از ساعتی پیش اسرائیل بمباران هوایی بی سابقه ای را در نوار غزه آغاز کرده و همزمان همه ارتباطات و اینترنت در سراسر نوار غزه قطع شده است.

آناتولی ترکیه: منابع محلی در استان دیرالزور (شرق سوریه) از شلیک 10 موشک زمین به زمین به پایگاه نظامی امریکا در میدان نفتی العمر خبر دادند .به گزارش «آناتولی»، منابع محلی در سوریه خبر دادند که میدان نفتی العمر در شمال استان دیرالزور هدف شلیک ده موشک قرار گرفته که به داخل و اطراف پایگاه اصابت کرده‌اند. به گفته این منابع، خودروهای آمبولانس به سمت پایگاه به حرکت درآمده‌اند و احتمالا این حمله زخمی‌هایی را در میان ارتش امریکا در پی داشته است.همزمان بالگردهای نظامی امریکا در آسمان منطقه به پرواز درآمده‌اند.

سخنگوی پنتاگون در گفت‌وگو با «الجزیره» گفت که امریکا در عملیات جاری ارتش اسرائیل در نوار غزه نقشی ندارد و تمرکزش بر همکاری با شرکای اسرائیلی برای «تقویت توان آنها در دفاع از خود» است.وی افزود که حملاتی که در سوریه علیه مواضع متحدان سپاه ایران انجام شده جدا از نگاه امریکا به مسائل جاری در غزه است. رایدر افزود که برای حفاظت از نیروهای امریکایی در منطقه هر کاری لازم باشد انجام می‌شود و به حملات در زمان و مکانی که امریکا تعیین می‌کند پاسخ داده خواهد شد. وی تأکید کرد که امریکا در پی گسترش دایره درگیری‌ها در نوار غزه نیست و پیام بازدارنده به همه طرف ها می‌دهد. 

وی افزود که گروه‌های وابسته به ایران نمی‌توانند بدون پرداخت هزینه به اقدامات کنونی خود ادامه دهند. همزمان نشریه «واشنگتن پست» به نقل از مقامات مطلع امریکایی تأکید کرد دولت بایدن از اسرائیل خواسته که عملیات زمینی گسترده خود در نوار غزه را به «جراحی محدود» تغییر دهد. به گفته این منابع، امریکا درباره پیامدهای حمله زمینی گسترده در غزه ابراز نگرانی کرده و در دستیابی آن به اهدافش تردید دارد. این همه در حالی است که از ساعاتی پیش اسرائیل حملات گسترده‌ای را از هوا و دریا و زمین به سمت غزه آغاز کرده است.در پی این عملیات اینترنت و ارتباطات در نواز غزه کاملا قطع شده است.

ایمن الصفدی وزیر خارجه اردن: اسرائیل جنگ زمینی را آغاز کرده و نتیجه آن فاجعه‌ای انسانی خواهد بود که پیامدهای آن سال‌ها ادامه خواهد داشت.

سخنگوی کتائب القسام: در حال مقابله با حمله زمینی اسرائیل در بیت حانون (شمال نوار غزه) و شرق البریج (مرکز نوار غزه) هستیم و درگیری‌های شدیدی جریان دارد.

شیخ الازهر: تاریخ به کسانی که درباره غزه سکوت کرده اند رحم نخواهد کرد. شیخ الازهر مصر ضمن توصیف اقدامات اسرائیل به «تروریسم کور» از جهانیان خواستار توقف فوری بمباران شدید غزه توسط اسرائیل و محکومیت آن شد.

تهدید صریح ایران به ترور/ ریک اسکات، سناتور جمهوری خواه به حملات نیروهای نیابتی ایران به مواضع آمریکا در خاورمیانه اشاره کرد و گفت: اگر ایران به حملاتش به آمریکا ادامه دهد، آیت الله را جوری غافلگیر می کنیم که آنرا دوست داشته باشد، بروید در این مورد (غافلگیری) از قاسم سلیمانی (فرمانده پیشین سپاه قدس که بوسیله ارتش آمریکا ترور شد) بپرسید.

کانال ۱۲ عبری: حوالی ساعت هشت شب جمعه شب بوقت محلی دو راکت در یک منطقه کشاورزی در شرق ریشون لزیون اصابت کرد؛ گزارش‌هایی از مجروح شدن تعدادی مخابره شده است.

به گفته یک منبع مصری، پیشنهاد حماس آزادی کمتر از صد گروگان در ازای یک آتش بس پنج روزه به نفع سازماندهی و بحث در مورد آتش بس طولانی تر است؛ به گفته مصری‌ها، موضع اسرائیل سفت‌ و سخت تر است، اسرائیل بر آزادی همه ربوده ‌شدگان در ازای توقف بسیار کوتاه‌تر درگیری ها برای ارائه کمکهای بشردوستانه اصرار دارد.

نیویورک تایمز به نقل از منابع گزارش داد که مقامات عربستان سعودی به ایالات متحده هشدار داده اند که عملیات زمینی اسرائیل در نوار غزه می تواند عواقب فاجعه باری برای خاورمیانه داشته باشد.

اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه از هواداران حزبش خواست تا امروز شنبه در راهپیمایی بزرگ در استانبول در حمایت از فلسطینی‌ها شرکت کنند.

منابع مصری : حوالی ساعات پایانی جمعه شب بوقت محلی گزارشها حاکی از فعالیت جنگنده های نیروهای هوایی مصر و اسرائیل در نزدیکی سواحل دریای سرخ بوده اند؛ اینکار احتمالاً برای مقابله با تهدید پهپادهای انتحاری و یا موشک بالستیک شلیک شده توسط حوثی های یمن بوده است .

مقام ارشد پنتاگون به الجزیره: ناو هواپیمابر آیزنهاور از تنگه هرمز می گذرد و به محض ورود در آب های خلیج [فارس] مستقر می شود.

سازمان بهداشت جهانی: ارتباط ما با کارکنان، مراکز بهداشتی و شرکای خود در غزه قطع شده است. ما خواستار حفاظت فوری از غیرنظامیان و ارائه کمک های بشردوستانه هستیم. همچنین ارتش اسرائیل به سازمان های خبری بین المللی نظیر رویترز و خبرگزاری فرانس پرس گفته است که نمی تواند امنیت خبرنگاران آنها را که در نوار غزه، زیر بمباران و محاصره اسرائیل برای تقریباً سه هفته فعالیت می کنند، تضمین کند.

حوالی ساعت یک بامداد بوقت محلی هواپیمای شناسایی ایالات متحده با همراهی بوئینگ P-8 Poseidon در حال گشت زنی در نزدیکی سواحل لبنان، سوریه و اسراییل بوده است.