قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل و  تاثیر ناچیز آن در افزایش کمک های بشردوستانه به مردم غزه – ناخدا محمد فارسی

به نظر نمیرسد این قطعنامه بر توقف جنگ ویرانگر بین اسرائيل و حماس تأثیر زیادی داشته باشد. قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد در ارتباط با جنگ اسرائیل و حماس در غزه، سرانجام پس از چندین بار به تعویق افتادن، روز جمعه ۲۲ دسامبر ۲۰۲۳  ‌به تصویب رسید، که در آن خواستار افزایش و تسهیل کمک‌های بشردوستانه به غزه شد، همچنین پیشنهاد آتش‌بس موقت بین اسرائیل و حماس نیز مطرح است  تا سازمان ملل بتواند افزایش کمک های بشردوستانه را مدیریت نماید.

اجرای این قطعنامه علارغم تصویب ان توسط اکثریت اعضائ شورای امنیت، عملاً با مشکل روبرو خواهد بود. چون هیچ یک از طرفین منازعه توافقی با این قطعنامه ندارند زیرا گروه حماس از سوئی در فهرست سازمان‌های تروریستی  اتحادیه اروپا و ایالات متحده قرار دارد، از سوئی دیگر، حماس نه کشور است و نه جزء کشورهای سازمان ملل محسوب می شود، بنابراین قطعانامه ضمانت اجرایی برای حماس ندارد، و می تواند تنها بر کشور اسرائیل متمرکز باشد. در نتیجه از طریق این قطعنامه امکان برقراری هرگونه آتش بس بین اسرائیل و حماس را غیر محتمل مینماید. در آتش بس موقت پیشین نیز تنها اسرائيل برای آزاد شدن تعدادی از گروگان ها با آتش بس موافقت کرد، و گروه تروریستی حماس با فشار کشورهای پشتیبانش تعدادی زن و گروگانهای غیر اسرائیلی را در مقابل آزادی بیش از صد زندانی فلسطینی آزاد کرد. در قطعنامه آمده است، شورای امنیت از طرف‌های درگیر خواسته تا «زمینه برای تعلیق پایدار مخاصمه‌» اقدام کنند، چگونگی این خواست نامشخص است!.

بنظر میرسد تنها هدف از تصویب این قطعنامه فشار براسرائيل باشد  تا اجازه دهد کمک های بشردوستانه مانند غذا و مایحتاج روزانه وارد غزه شود و از فاجعه ای انسانی  در غزه جلوگیری شود.  سخنگوی ارتش اسرائیل میگوید هم اکنون مواد غذایی و دارویی باندازه کافی به غزه وارد میشود، بااین قطعنامه احتمالاً ممکن است میزان کمک ها انسان دوستانه تاحدّی افزایش پیدا کند. آنتونیو گوترس، دبیرکل سازمان ملل، در آستانه رای‌گیری برای این قطعنامه گفته بود که عملیات اسرائیل (مشکل واقعی است )، از طرفی قطعنامه نمی تواند یکطرفه براسرائیل فشار بیاورد در حالیکه حماس هرروزه چندین راکت به اسرائیل پرتاب میکند. گوترس از طرفین خواسته است آتش بس فوری برقرار کنند!.

 باعث تأسف است که مردم بیگناه غزه در این جنگ ناخواسته که توسط نظامیان حماس و جهاد اسلامی فلسطین اغاز شد گرفتار شده اند. قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل شایدً بتواند با افزایش ورود غذا و مایحتاج زندگی روزانه از قحطی جلوگیری کند، امّا تا دولت اسرائیل تروریست های حماس را از اریکه قدرت خارج نکند، پایان جنگ چندان محتمل نمی نماید. آتش بس پایدار در غزه تنها بمثابه پیروزی حماس  خواهد بود و جنگ افروزانی  همچون علی خامنه ای را خشنود خواهد کرد، و این از نظر دولت اسرائیل یک اشتباه استراتژیک محسوب خواهد شد.

بهر روی رئیس شورای امنیت سازمان ملل متحد گفته است که قطعنامه ای که روز جمعه، ۲۲ دسامبر به تصویب رسید، گامی مهم در جهت جلوگیری از یک فاجعه انسانی در غزه است. اما این طرح درخواست برای آتش بس فوری در جنگ را ندارد و بدون آتش بس امکان کمک رسانی بسیار محدود خواهد بود. قطعنامه از طرف‌ها خواسته است «اجازه، تسهیل و امکان ارسال فوری، ایمن و بدون مانع کمک‌های بشردوستانه در مقیاس بالا را به طور مستقیم به مردم فلسطین در سراسر نوار غزه فراهم کنند». اجرای این درخواست  قطعنامه شورای امنیت بدون آتش بس امکان پذیر نیست. لازم به توضیح است دولت خودگردان فلسطین که در ساحل باختری مستقر است قطعنامه را تنها اقدامی مثبت دانسته ولی سران حماس آن را یک «گام ناکافی» دانسته و ایالات متحده را متهم کرده که باعث شده این قطعنامه بی محتوا مورد تصویب قرار گیرد.

علی خامنه ای در سخنرانی روز ۲۳ دسامبر ۲۰۲۳، بر ناتوانی اسرائيل اشاره داشت که با وجود انبوه تجهیزات و امکانات تاکنون نتوانسته حماس را شکست بدهد. و ادامه جنگ و ایستادگی جنگجویان حماس را یک رویارویی بی‌نظیر خواند. خامنه ای ادامه مقاومت حماس در مقابل اسرائيل را پیروزی حماس میداند، قحطی، گرسنگی وضعیت زندگی ۲.۵ میلیون فلسطینی ساکن در غزه برایش اهمیت ندارد.

خامنه ای در حالی این ادعا را مطرح مینماید،  که در رسانه اینترنتی بی بی سی، ۲۳ دسامبر ۲۰۲۳، وضعیت جنگ در غزه را نشان میدهد که علارغم معضلات مردم بیگاه غزه، اسرائيل لااقل ۷۰۰ تن از تروریست های حماس را که اکثراً در بین مردم بیگناه غزه مخفی شده بودند دستگیر کرده و ۲۰۰ نفر از آنان را تحت بازجویی قرار داده است (۱). سرویس امنیت داخلی اسرائیل، شین بت، اعلام داشته با بازجویی از تروریست های حماس صد ها تن از جنگجویان حماس دستگیر شده اند .

خامنه ای آمریکا را مسئول فاجعه در غزه میداند و اعلام داشته بی تردید پیروزی با جبهه حق است و رژیم اسرائيل ریشه کن خواهد شد.  وی به ملت های مسلمان جهان اعلام داشته، باید از دولت های خود بخواهند هرگونه رابطه با اسرائيل را قطع کنند و یا اگر قادر به قطع دائم روابط نیستند، لااقل با قطع موقت، رژیم «خبیت، ظالم، و خونخوار» را تحت فشار قرار دهند. خامنه ای به خوبی دریافته که کار حماس در غزه تمام شده است. میداند آتشی را که بر افروخته تنها دامن خودش را سوزانده است. خامنه ای ترسیده است، میداند پس از جنگ غزه ، نوبت آتش افروزان جنگ خواهد بود و دست بدامان مردم مسلمان جهان گردیده است. لازم است یادآور شویم که دست خامنه ای و رژیم تبهکارش برای ملت های مسلمان جهان روشده است و مسلمانان برای سخنان خامنه ای ارزشی قایل نیستند.

از طرفی خامنه ای با وابستگی به دولتهای روسیه و چین کوشش داشته در پناه این دولت ها سیاست  جنگ افروزانه خود را درخاورمیانه دنبال کند. امّا در این رابطه هم با شکست روبرو بوده است. امارات متحده عربی چندین سال است که ادعای پس گرفتن جزایر سه گانه ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک در دهانه خلیج فارس را داشته است، ولی به تازگی کشورهای روسیه و چین از این ادعای امارات پشتیبانی کرده اند. وزیر خارجه روسیه بیانیه نشست مجمع همکاری عرب و روسیه درباره جزایر سه‌گانه ایرانی را تأیید، امضا و جزایر سه گانه دهانه خلیج فارس را متعلق به امارات دانسته است. خامنه ای بوحشت افتاده و از طریق مأمور خود در روزنامه کیهان تهران، حسین شریعتمداری، از روسیه انتقاد کرده است. پس از اقدام روزنامه کیهان، سفیر روسیه به وزارت خارجه احضار و روسوفیل های رژیم مانند رضايي، امیرعبدالهیان و دیگران به اقدام روسیه اعتراض کرده اند. حجت الاسلام ‌ذوالنور گفته است «حکام عرب اگر سر سوزنی غیرت، شجاعت و عرق ملی دارند، سرزمین ۱۰۰ درصد عربی – اسلامی غزه و فلسطین را حفظ کنند و برای نجات زن و کودک و ناموس‌شان از تهاجمات رژیم صهیونیستی قدمی بردارند.»

خامنه ای و روسوفیل های دور و برش،  در پناه روس و چین سعی کردند خاورمیانه را از نظر امنیتی نا متعادل کرده و از طریق نیابتی های خود همچون حماس و حوثی های یمن به اسرائیل ضربه زده و هژمونی رژیم در خاورمیانه را گسترش دهند. ولی تمام طرحهای روسوفیل های رژیم اسلامی با شکست روبرو شده و رژیم اسلامی در سطح جهانی هرچه بیشتر منزوی گردیده است، بطوریکه کشور و مردم ایران در  معرض خطر جنگی ناخواسته قرار گرفته اند. تمامیت ارضی کشور در خطر است. رژیم اسلامی تاکنون منافع سرزمینی ایران در دریای مازندران، منافع ترانزیتی شمال غرب ایران، مرز ایران با ارمنستان و آذربایحان، را به تاراج داده است و اکنون جداشدن جزایر سه گانه ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک درخطر آن است که از بدنه کشور ایران جدا شود.

ملت بزرگ ایران لازم است تا رژیم جنایتکار اسلامی بیش از این سرزمین و منافع ایران را به تاراج نداده، به پا خاسته و خود را از اسارت این رژیم ایران ستیز و ایران برباد ده رها سازند.

ناخدا محمد فارسی

۲۴ دسامبر ۲۰۲۳