سردار سپاهی سید رضی موسوی کی بود و چرا باید در سوریه کشته شود؟ – ناخدا محمد فارسی

در جنگی اعلام نشده بین اسرائيل و رژیم اسلامی ایران،  سید رضی موسوی توسط شلیک سه موشک که به مقر فرماندهی سپاه پاسداران مستقر در سوریه و در  منطقه زینبیه کشته شد

علی خامنه ای و سردارانش صرفا به سوگواری سردار سید رضی موسوی بسنده کردند، خامنه ای اجازه نداد که سردارانش حتی مستقیماً اسرائیل را مورد خطاب قرار داده و تهدید به خوانخواهی نمایند. امّا جنبش مقاومت اسلامی النُجَباء عراق به کشته شدن سید رضی موسوی واکنش نشان داد. النُجباء در بیانیه‌ای اعلام داشته ما مقاومت اسلامی، انتقامی داریم که باید گرفته شود و تنها رقیب و دشمن اسرائیل خواهیم بود؟ ولی سپاه پاسداران در این رابطه بیانیه ای صادر نکرد.

دفتر النجباء در تهران افزوده است «در برهه‌ ضعف دشمن صهیونیستی و در ایام چهارمین سالگرد شهادت شهیدان سلیمانی و المهندس، سید رضی موسوی از فرماندهان سپاه پاسداران در حمله‌ هوایی وحشیانه صهیونیست‌ها به منطقه سیده زینب دمشق، به شهادت رسید.» امّا رمضان شریف سخنگوی سپاه پاسداران رژیم روز چهارشنبه ۲۷ دسامبر ۲۰۲۳ در نشست خبری خود چنین اعلام داشت «طوفان الاقصی یکی از انتقام های محور مقاومت از صهیونیست‌ها برای به شهادت رساندن سردار سلیمانی بود.» سخنان رمضان شریف در رسانه الجزیره و جروزالم پست بازتاب داشت، اما بعدا سخنان رمضان شریف از سوی مقامات جمهوری اسلامی، از جمله فرمانده سپاه پاسدارن پس گرفته شد و جنگ بین حماس و اسرائیل را صرفا جنگ فلسطینی ها با اسرائیل دانستند! اگر سخنان رمضان شریف پس گرفته نمیشد، احتمالا  ممکن بود جنگ اسرائيل در غزه ابعاد  دیگری پیدا کند (۱).

بعد از حمله ۷ اکتبر ۲۰۲۳ حماس و جهاد اسلامی به اسرائيل، و با شروع جنگ غزه، آمریکا به خامنه ای هشدار داد، خود را درگیر جنگ بین اسرائيل و حماس نکند. از آن پس رسانه های رژیم اسلامی بجز شعار های تو خالی در باره مقاومت حماس و فلسطینی ها در این جنگ سخنی بمیان نیاوردند. با این وجود، سخنان نسنجیده رمضان شریف می تواند به منزله دست داشتن رژیم در حمله نظامیان حماس و جهاد اسلامی فلسطین به اسرائيل تعبیر گردد! گفته شده سردار سید رضی موسوی یکی از یاران نزیک قاسم سلیمانی بود و شاید بتوان گفت خامنه ای سردار دیگری همانند سلیمانی را از دست داده باشد. تحلیل گردیده مکان سید رضی موسوی توسط جاسوسان اسرائیل در بین سپاهیان رژیم در سوریه خبررسانی شده باشد. متقابلاً اخبار موثق وجود دارد که رژیم اسلامی نیز تعدادی را برای ترور تجار یهودی و شخصیت های یهودی درکشورهای اروپایی و آمریکایی اعزام داشته است.

حملات ایزایی کتائب حزب الله، مقاومت اسلامی، النجبا و غیره به اسرائیل،  تنها برای جلوگیری از بی آبرویی هرچه بیشتر رژیم اسلامی و بویژه علی خامنه ای است. دیروز خبرگزاری ایرنا از نامه دوهزار و ۷۰۰ استاد بسیجی دانشگاهی به وزیر خارجه رژیم خبر داده است. در این نامه استادان بسیجی از حکومتگران اسلامی سئوال کرده اند چرا در مقابل حملات اسرائيل در غزه و لبنان کاری انجام نمی دهند؟ نامه استادان بسیجی بیانگر آنست که اسرائیل پس از حمله حماس و جهاد اسلامی تاکنون بیش از ۷۵ هزار فلسطینی نظامی و غیر نظامی را در غزه کشته و یا مجروع کرده است، و درخواست دارند از طرف رژیم اقدام مؤثری انجام شود!

خبرگزاری ایرنا خبر داده  سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل، امیر سعید ایروانی، در پی کشته شدن سید رضی موسوی، در روز سه شنبه ۲۶ دسامبر طی نامه ای به رئیس شورای امنیت و دبیرکل سازمان ملل، ضمن محکوم کردن  ترور سید رضی موسوی، انرا  “اقدامی شنیع و بزدلانه رژیم اسرائیل” اعلام داشت و نیزخاطر نشان کرد که ” ایران حق مشروع و ذاتی خود را بر اساس حقوق بین الملل و منشور ملل متحد برای پاسخ قاطع در زمان مناسبی که لازم بداند، محفوظ نگاه میدارد”۰احتمالاً نامه نگاری سفیر دائم رژیم در سازمان ملل برای باز خرید آبروی از دست رفته رژیم و پاسخی به استادان بسیجی دانشگاه های کشور باشد، و بروایتی به استادان بسیجی گوشزد دارد در حال حاضر امکان رویارویی با اسرائيل وجود ندارد.

سفیر ایران از شورای امنیت سازمان ملل خواسته به تعهدات منشوری خود در حفظ صلح و امنیت بین‌المللی عمل کند و فعالیت‌های بدخواهانه رژیم اسرائیل و اقدامات تجاوزکارانه و تروریستی این رژیم در منطقه را که تهدیدی جدی برای صلح و امنیت جهانی است به شدت محکوم کند. این در حالی است که رژیم اسلامی ایران، بویژه سپاه پاسداران رژیم، در سطح جهانی با عنوان پشتیبان تروریسم جهانی شناخته شده و سالهاست از طریق نیابتی ها خود در کشورهای خاورمیانه به ناامنی و بی ثباتی منطقه دست یازدیده و ادامه میدهد.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه نیز  در نشست خبری، ۲۵ دسامبر ۲۰۲۳،  به رسانه‌های دولتی گفت ایران این حق را برای خود محفوظ می‌دارد که اقدامات لازم را برای پاسخگویی به این اقدام در زمان و مکان مناسب انجام دهد. لازم به یاداوری است که اسرائیل از سال ۲۰۱۱ که رژیم برای پشتیبانی از بشار الاسد صدها پاسدار، شبه نظامی شیعی از عراق، افغانستان، و پاکستان، تیپ هایی با نام فاطمیون و زینبیون را به سوریه اعزام داشت تا کنون، حملاتی را علیه اهداف مرتبط با ایران در سوریه انجام داده، که منجر به کشته شدن بسیاری از سپاهیان و شبه نظامیان نیابتی رژیم بوده است.

برابر با گزارشی در رسانه «ان اس بی سی»‌ از جانب وزیر دفاع آمریکا نوشته ایالات متحده حملات هوایی ای را در پایگاه های مورد استفاده نیروهای تحت حمایت ایران در عراق انجام داده است. لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا می گوید، ارتش آمریكا حملاتی را در سه پایگاه مورد استفاده نیروهای تحت حمایت ایران در عراق انجام داد، و این حملات به تلافی حملات شبه نظامیان نیابتی ایران، روز دوشنبه، ۲۵ دسامبر است که باعث زخمی شدن سه نفر از پرسنل نظامی آمریکایی که حال یکی از آنها وخیم گزارش شده، گردید. آستین میگوید واشنگتن در پاسخ به ده ها حمله به نیروهای خود و ائتلاف در منطقه، از هنگام وقوع حمله 7 اکتبر، جنگ اسرائیل و حماس، پاسخ داده است. وی گفت این عملیات دقیق پاسخ به یک سری حملات علیه پرسنل آمریکایی در عراق و سوریه توسط شبه نظامیان تحت حمایت ایران، از جمله حمله کتائب حزب الله و گروه های وابسته به ایران به پایگاه هوایی اربیل است (۲).

برابر با این گزارش ، آمریکا روز ۲۶ دسامبر به حملات نیابتی های رژیم ایران در عراق واکنش نشان داد.  حملات به سه نقطه در عراق که توسط نیروهای طرفدار ایران مورد استفاده است انجام شده که حداقل یک عضو جناح طرفدار ایران کشته و ۲۴ نفر نیز زخمی شدند. یک مقام وزارت کشور عراق نیز این حملات را مورد تأیید قرار داد.

سؤال این است، با توجه به افزایش عملیات ایزائی در عراق و سوریه و افزایش حملات حزب الله لبنان به اسرائيل، همچنین حملات حوثی های یمن به کشتی های تجاری در دریای سرخ و باب المندب و حمله پهپادی در اقیانوس هند،‌ ایا جنگ در خاورمیانه گسترش خواهد یافت؟ درحال حاضر علارغم سخنان سردار رمضان شریف، آمریکا کوشش خواهد کرد، به دلیل انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، با هر وسیله ممکن (نظامی و سیاسی) از گسترش جنگ در منطقه جلوگیری کند.

از طرفی رژیم اسلامی در ایران از نظر مالی بسختی در مضیقه قرار دارد بنحوی که فرمانده سپاه پاسداران حسین سلامی از بسیج اقتصادی سخن رانده است و مردم ایران را به قناعت و اقتصاد مقاومتی تشویق کرده است. از سوئی دگر لایحه ۷۰ ماده ای حجاب اسلامی مجدداً از طریق شورای نگهبان رد شده و به مجلس بازگردانده شد. در همین احوال،  باردگر جهان شجاعت زنان ایران برای حقوق شهروندی ارج نهاد، و جایزه حقوق بشری آندره سخارف به مهسا امینی و حنبش «زن-زندگی-آزادی» اهدا شد، وکیل خانواده امینی صالح نیکبخت از طرف خانواده جایزه را دریاف کرد، اگرچه هنگام ورود به ایران لوح جایزه توسط رژیم در فرودگاه مصادره شد.

افزون براین آیت الله علی خامنه ای صبح روز چهارشنبه ۲۷ دسامبر در دیدار با هزاران نفر از زنان و دختران، ‌ «به تبیین دیدگاه منطقی و عقلانی اسلام درباره ابعاد مختلف حضور زنان در خانواده و فعالیت نامحدود آنان در اجتماع، ‌ سیاست و مدیریت‌های سطوح گوناگون پرداخت و تاکید کرد در اسلام راه هر نوع فعالیت اجتماعی برای زنان همچون مردان باز است به شرط رعایت دو حساسیت مهم یعنی موضوع خانواده و مراقبت از خطر جاذبه‌های جنسی». میتوان به جرأت بیان داشت رژیم اسلامی در مقابل استقامت، پایداری و شجاعت  زنان و بویژه انقلاب «زن-زندگی-آزادی» شکست خورده و عقب نشینی کرده است.

پایداری زنان شجاع ایران باعث مباهات ملت ایران است.

ناخدا محمد فارسی

۲۸ دسامبر ۲۰۲۳

1 – https://www.irna.ir/news/85335078/

2 – https://www.msn.com/en-gb/news/world/us-carries-out-air-strikes-on-sites-used-by-iran-backed-forces-in-iraq/ar-AA1m2owT?ocid=msedgdhp&pc=U531&cvid=bff40c1467ea428f9d49142983172ca7&ei=8