خاورمیانه پس از جنگ یوم کیپور در سال ۱۹۷۳، اکنون در بحرانی ترین شرایط قرار دارد – ناخدا محمد فارسی

آیت الله علی خامنه ای وضعیت خاورمیانه را بحدی  بی ثبات و خطرناک کرده که میتواند هر لحظه منجر به جنگی خانمانسوز  در خاورمیانه، بویژه برای کشور و مردم ایران باشد.

از هنگام انقلاب ایران برباد ده جمهوری اسلامی که توسط چپ گرایان متوهم و اسلام گرایان جنایتکار انجام شد، خاورمیانه مهد تمدن و آرامش و ثبات، به منطقه ای تبدیل شده که خواب راحت از مردم دریغ شده است. منطقه ای که داری ثروت و امکانات بلقوه بسیاری است،  امروز  بسیاری از مردم سرگرسنه بر بالین میگذارند. از هنگام حمله جنایتکارانه حماس و جهاد اسلامی به اسرائیل که توسط علی خامنه ای و یارانش طی مدت زیادی برنامه ریزی گردیده بود، وضعیت خاورمیانه را از نظر امنیتی و ثبات سیاسی به حدی خطرناک نموده که وزیر امورخارجه و رئیس سازمان سیای آمریکا (آقایان بلینکن و برنز) میگویند از سال ۱۹۷۳ که اعراب به رهبری مصر جنگی برعلیه اسرائیل اتخاذ نمود و به شکست آنان منجر شد، خاورمیانه هیچگاه در چنین وضعیت خطرناکی قرار نداشته است (۱). آیا باید این ابراز نطر را از وزیر خارجه و رئيس سیای آمریکا نادیده گرفت؟ نابخردانی مانند خامنه ای و یارانش تصور میکنند که اگر جنگی تمام عیار رخ دهد پیروز خواهند بود؟ آیا حکومت  جمهوری اسلامی میتواند برجا بماند؟ آیا اعتبار اسلام شیعی که باعث تمام این بدبختی ها در خاورمیانه است برای همیشه از صحنه تاریخ ایران زدوده نخواهد شد؟

حمله نیابتی های رژیم اسلامی ایران (مقاومت اسلامی در عراق)، شامل گروه های تروریستی کتائب حزب الله و حرکت النجبا،  به برج ۲۲ پایگاه التنف که در گوشه مرز اردن، سوریه و عراق قرار دارد، منطقه را صد چندان متشنج و بحرانی تر کرده است. آیا میتوان گفت خطائی دیگر توسط خامنه ای روی داده که همیشه در توهم و تصور واهی بسر می برد؟ برابر با خبرهای منتشر شده پهپاد انتحاری که وسیله حمله بوده از نوع شاهد ساخت ایران است، و روسیه هم از آنها در جنگ اکراین استفاده کرده و میکند. در این حمله ۳ تن سرباز آمریکایی جان خود را از دست داده اند و بیش از ۴۰ تن نیز زخمی اند که احتمالاً جراحات تعدادی از آنها خطرناک است. رئیس جمهور آمریکا آقای بایدن اظهار داشته این جنایت بدون جواب نخواهد بود. این خبر در سراسر رسانه های جهانی بازتاب بسیار گسترده ای داشته است. سیاستمداران جهان غرب را نگران کرده، زیرا جنگ تمام عیار در خاور میانه اقتصاد بازاری جهان آزاد را مورد تهدید قرار میدهد. تحلیگران سیاسی و نظامی گزینه های امکان پذیر آمریکا برای پاسخ را مورد تحلیل قرار داده اند. و سئوال تحلیل گرانان از اقای بایدن آینست:   آقای بایدن، خط قرمز شما کجا است؟ تاکی میخواهید رژیم اسلامی خون سربازان آمریکایی را بریزد و شما نظاره گر بمانید؟

بحرانی که علی خامنه ای و یارانش در خاورمیانه اغاز کرده اند، هم اکنون نشان از جنگی نامتقارن دارد  که به سراسر منطقه از جمله دریای سرخ و باب المندب گسترش پیدا کرده است.

تهدید پاسخ آمریکا خامنه ای و یارانش را بسیار پریشان کرده است. واهمه از ترور رهبران پاسدار مانند قاسم سلیمانی، رضی موسوی و دیگران، موجب گشته تا خامنه با نگرانی بسیار جلسه ای حضوری با فرماندهان سپاه از جمله سپاه قدس، اطلاعات سپاه داشته و وضعیت منطقه را مورد بررسی قرار دهد. از گروههای نیابتی (مقاومت اسلامی) یمن، عراق، سوریه و لبنان گزارش خواسته است. پاسخ به خامنه ای مطلوب نبوده بويژه در عراق. مردم عراق میخواهند رژیم ایران از عراق خارج شود و کشور عراق وارد جنگ غزه نشود. شکاف و عدم انسجام در گروهای مقاوت اسلامی بویژه انصارالله یمن بسیار وخیم گزارش شده، به حدی که حملات حوثی های یمن توسط خود سپاه انجام می گیرد. به جرأت میتوان گفت جنگ نامتقارنی که خامنه ای و یارانش به آن دست یازیده اند مانند سرطانی پیشرو است که احتمال مرگ آن نزدیک است. از هنگام حمله به پایگاه التنف و تهدید آمریکا، آسمان ایران، سوریه و عراق بویژه تهران بسیار ساکت گزارش شده و مردم در انتظار حمله آمریکا بسر می برند.

از طرفی پاسخ نیروهای نظامی آمریکا در عراق به شبه نظامیان مقاومت اسلامی باعث گردیده که حاکمیت عراق تحت تأثیر آن قرار گیرد. کشور عراق خواستار خروج نظامیان آمریکایی از عراق شده است. رسانه های عربی به حملات آمریکا به نیابتی ها رژیم در عراق و غزه واکنش داشته اند. ولی همچنان نگران آنند که اگر آمریکا از عراق خارج شود چه خواهد شد؟ با احتمال بسیار بالا وضعیت از این هم که هست بدتر می شود. بسیاری از سناتورهای آمریکائي نیز خواستار خروج نظامیان آمریکا از عراق می باشند.

رئیس جمهور آمریکا جو بایدن بنوعی ایران را مسئول کشته شدن نیروهای آمریکایی در حمله پهپادی به التنف میداند و متعهد شده که به این حمله با نیروی نظامی پاسخ دهد. لازم به توضیح است که رژیم اسلامی بلافاصله پس از حمله به التنف، هرگونه ارتباط با آن را رد کرد. بایدن گفته است آمریکا سه سرباز آمریکایی را از دست داده ایم و متعهد برای مبارزه با تروریسم می باشیم و هیچ شکی در این مورد نداریم و به موقع و با روشی که خود انتخاب خواهیم کرد پاسخ خواهیم داد. قابل تأمل است که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، روز یکشنبه دستور تخلیه شبه نظامیان ایرانی در منطقه ابو کمال در شرق سوریه را در پیش بینی حملات هوایی تلافی جویانه آمریکا صادر کرده است. نمایندگان کنگره آمریکا از آقای بایدن خواسته اند تا علیه ایران بطور مستقیم وارد عمل شود.

لیندسی گراهام، سناتور جمهوری خواه، از دولت خواست که باید «هم اکنون به ایران ضربه محکمی زد» و افزود: «تنها چیزی که رژیم ایران می‌فهمد زور است. تا زمانی که آنها با زیرساخت ها و پرسنل خود هزینه ای پرداخت نکنند، حملات به نیروهای آمریکایی ادامه خواهد داشت (۲). دن سالیوان، یکی دیگر از سناتورها، هم گفته این حمله نتیجه «مماشات دولت بایدن با ایران در سه سال گذشته را نشان می دهد» و خواستار پاسخی روشن، مرگبار و قاطع شده است.

افزون بر حملات مقاومت اسلامی به التنف آقای گرانت شاپس، وزیر دفاع بریتانیا، میگوید حوثی ها چندین بار به ناو  اچ ام اس دایموند که در دریای سرخ از کشتی های تجاری در منطقه محافظت می کند حمله کرده است. شاپس اعلام داشت روز شنبه ۲۷ ژانویه بار دیگر به ناوشکن دایموند حمله شده ولی هیچ آسیبی به خدمه و ناوشکن وارد نشد. ناوشکن به سامانه دفاع موشکی

 ( Sea Viper) مجهز است و پهباد پرتاب شده از سوی حوثی ها را پیش از رسیدن به ناوشکن سرنگون و منهدم کرده است.

با تشدید تنش ها، نفتکش مارلین لواندا، نفتکش بریتانیایی، روز جمعه ۲۶ ژانویه توسط موشک سطح به سطح مورد اصابت قرار گرفت که باعث آتش سوزی در کشتی گردید. بعدازظهر شنبه، آتش سوزی توسط کشتی های فرانسوی، هندی و آمریکایی مهار گردید و به خدمه کشتی آسیبی نرسیده است. ائتلاف آمریکا، بریتانیا و استرالیا و چند کشور دیگر، مواضع حوثی ها در یمن را با هواپیماهای جنگی، کشتی و زیردریایی‌های آمریکایی و بریتانیایی مورد حمله قرار داده اند، اما به نظر نمی رسد که کمک چندانی به خنثی کردن حملات حوثی کرده باشد.

در این راستا فرانک گاردنر خبرنگار امنیتی بی بی سی روز ۲۹ ژانویه در مصاحبه که در رسانه اینترنتی بی بی سی منتشر شده راه کارهای آقای بایدن را مورد بررسی قرار داده و اظهار داشت «واشنگتن اکنون خود را با یک معضل بزرگ مواجه می بیند. آقای بایدن متعهد شده که به حمله مرگبار روز یکشنبه به پایگاه نظامی آمریکا در اردن پاسخ قاطع بدهد. اما چالش پیش روی ایالات متحده یافتن تعادل مناسب بین بازدارندگی و تشدید تنش است! آمریکا اگر قاطعانه عمل نکند، نشانه از ضعف تداعی خواهد شد و با احتمال بالا حملات بیشتری را تشویق می کند. و اگر پاسخ بیش از حد باشد می تواند باعث واکنش شدید از سوی رژیم اسلامی در ایران از طریق نیابتی هایش شود.» گاردنر میگوید آمریکا تنها سه گزینه در پیشرو دارد:

گزینه اول: حمله به پایگاه ها و فرماندهان نیابتی های رژیم (مقاوت اسلامی). آمریکا در گذشته این گزینه را بارها آزمایش کرده است. پایگاه، انبار تسلیحات و مهمات بسیاری در سراسر عراق و سوریه که به شبه نظامیان تعلق دارد میتواند مورد حمله قرار گیرد. این یگان ها توسط سپاه پاسداران ایران (نیروی قدس) آموزش، تجهیز و تأمین مالی می شوند، اما لزوماً توسط آنها هدایت نمی گردند. ایالات متحده شناسایی خوبی از این شبه نظامیان، تجهیزات و پایگاه های آنها دارد، که میتواند مورد حمله قرار گیرد؛ با حملات موشکی هدایت شونده دقیق تری میتوان خسارات زیادی به آنها وارد کرد.

گزینه دوم: حمله مستقیم به زیرساختارهای نظامی ایران است. اما این گزینه منجر به تشدید تنش درمنطقه خواهد بود، و احتمالا گزینه ای نیست که ایالات متحده آن را بسادگی مورد توجه قرار دهد. ممکن است بجای حمله مستقیم به داخل ایران، به دنبال فرماندهان ارشد سپاه در عراق یا سوریه برود و آنها را حذف نماید.

گزینه سوم اینکه هیچ کاری نکند. بسیاری در ایالات متحده استدلال می کنند با توجه به تنش های کنونی بویژه انتخابات پیشروی آمریکا، حمله به ایران غیرمسئولانه خواهد بود. اما این دیدگاه احتمالاً توسط کسانی که می گویند سیاست بازدارندگی ایالات متحده تا به امروز شکست خورده، تنها باختی برای آقای بایدن خواهد بود.

در پایان لازم است یاداور شویم غده سرطانی جنگهای نامتقارن رژیم در خاورمیانه، آمریکا و جهان آزاد را درتنگنایی قرارداده که قادر به تصمیم گیری قاطع درمقابل عملیات رژیم اسلامی در منطقه نیستند.

خاورمیانه ملتهب و بسیار بحرانی است، در صورتی که این غده سرطانی که عامل آن در تهران قرار دارد برداشته نشود، باید اذعان کرد که سرطان جنگ نامتقارن خاورمیانه ممکن است به تمام جهان آزاد نیز گسترش یابد که آینده ای نامعلوم و بسی خطرناک تر از وضعیت موجود را نشان می دهد. شاید بهترین راهکار حمایت از مردم ایران است تا از طریق مقاومت مدنی این غده سرطانی توسط مردم ایران برداشته شود.

ناخدا محمد فارسی

۳۱ ژانویه ۲۰۲۴

1 – https://www.radiofarda.com/a/blinken-situation-in-middle-east-more-dangerous-now-than-in-1973/32797440.html

2 – https://www.telegraph.co.uk/us/news/2024/01/28/us-troops-killed-drone-attack-jordan/?WT.mc_id=e_DM269581&WT.tsrc=email&etype=Edi_FAM_New_ES&utmsource=email&utm_medium=Edi_FAM_New_ES20240129&utm_campaign=DM269581

3 – https://www.bbc.co.uk/news/world-us-canada-68135774