نقدی بر حملات هوایی آمریکا به نیابتی های رژیم ایران در عراق، سوریه و یمن – ناخدا محمد فارسی

آمریکا حملات تاکتیکی هوایی را روز شنبه ۲ فوریه به هدف نابود کردن شبه نظامیان نیابتی رژیم اسلامی ایران، بویژه کتائب حزب الله و حرکت النجبا شروع کرد. تصمیم آمریکا برای  نابود کردن شبه نظامییان از طریق حملات هوایی در پی حمله کتائب حزب الله به پایگاه التنف بود که منجر به کشته شدن ۳ نظامی آمریکایی شد. امّا عامل اصلی کشته شدن نظامیان آمریکا در پایگاه التنف، سپاه قدس شاخه برون مرزی سپاه پاسداران رژیم اسلامی است. شبه نظامیان کتائب حزب الله  و حرکت النجبا تحت فرمان سپاه قدس عملیات ایزایی انجام میدهند. بنابراین با تصور اینکه این حملات بتواند شبه نظامیان مورد حمایت رژیم اسلامی را نابود کند، سیستم فرماندهی آن که در تهران واقع است دست نخورد باقی خواهد ماند. افزون براین لازم به یادآوری است که با بمباران هوایی حتی توسط بهترین بمب افکن های آمریکایی مانند بی-۱ که از آمریکا پرواز کردند، و بمب های هوشمند و نقطه زن، و بقول وزیر دفاع آمریکا حمله به ۸۵ مقر تروریست ها در عراق و سوریه، بسیار بعید میرسد عملیات شبه نظامیان تحت فرمان خامنه ای و یارانش نابود شوند. احتمال اینکه برای مدتی از عملیات ایزائی علیه پایگاه ها و منافع آمریکا عقب نشینی کنند نیز، فرصت خوبی برای بازسازی و شروع عملیات مجدد آنها خواهد بود!

تاریخ و آمارهای معتبر نظامی نشان میدهند که بمباران پایگاه، و زیرساختار تأسیساتی دشمن، فرصت ایجاد میکند تا نیروی زمینی عملیات تهاجمی را کامل و به پایان برساند. بنابراین حضور نظامی نیروی زمینی ارتش لازم است تا پیروزی را امکان پذیر کند. نمونه هایی مانند جنگ جهانی اول و دوم، جنگهای آمریکا بعد از حمله به برجهای نیویورک در ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ و اشغال افغانستان و عراق بیانگر این حقیقت است که تنها بمباران هوایی برعلیه دشمن کارساز نبوده و نخواهد بود. از طرفی آمریکا از چند هفته قبل اطلاع داده بود که به تأسیسات شبه نظامیان در عراق و سوریه حمله خواهد کرد. این فرصت خوبی بود تا عاملین عملیات تروریستی از مکان ها خود خارج و تا حدّ‌ ممکن تجهیزات نظامی از جمله پرتابگرهای موشک و پهپاد را از محل خارج  و به نقطه امنی منتقل نمایند؟ تأسیسات و تجهیزات منهدم شده نیز در کوتاه مدت جایگزین می شود و همان وضعیت قبل تکرار خواهد شد، و یا بقول معروف روز از نو روزی از نو.

بعد از حملات هوایی آمریکا کشور عراق اعلام کرد که کاردار سفارت آمریکا در بغداد را برای اعتراض حملات به خاک خود را احضار خواهد کرد. سخنگوی دفتر نخست وزیری عراق، باسیم العوادیهم، اعلام کرد که نتیجه این حمله ۱۶ کشته و ۲۵ نفر زخمی برجای گذاشته و «منطقه را در لبه پرتگاه قرار داده است». و جالب توجه اینکه دفتر نخست وزیر عراق گفته است ایالات متحده درباره این حمله با عراق هماهنگی نکرده است! که این خود بیانگر سردرگمی ایالات متحده آمریکا در اجرای این عملیات است.

سوریه نیز گفته در این حمله تعدادی از پرسنل نظامی و غیرنظامی کشته شده اند و آن را«تجاوز هوایی آشکار» توصیف کرده است. به گفته دیده بان حقوق بشر سوریه، براثر حملات هوایی آمریکا حداقل ۱۸ شبه نظامی در سوریه کشته شده اند. در این حملات ۲۶ سایت یا پایگاه در سوریه هدف قرار گرفته، ولی شبه نظامیان طرفدار ایران با جابجایی فرماندهان و جنگجویان خود، اقدامات احتیاطی را پیش از حملات انجام داده اند.

سخنگوی وزارت خارجه رژیم اسلامی ایران ناصر کنعانی نیز حملات آمریکا به سوریه و عراق را «اشتباهی راهبردی» توصیف کرد که تنها موجب افزایش تنش و بی‌ثباتی در منطقه می‌شود. وی این حملات را نقض حاکمیت و تمامیت ارضی عراق و سوریه توصیف کرد.

و اما پرسش اینست که ایا حملات هوایی آمریکا میتواند وضعیت امنیتی متلاطم و پیچیده خاورمیانه را تغییر دهد؟ بسیار بعید مینماید! بنظر می رسد حملات هوایی و پهپادی اسرائیل به فرماندهان سپاه پاسداران که با عنوان مستشار نظامی در سوریه، عراق و لبنان انجام وظیفه میکنند بسیار مؤثرتر از حملات آمریکا بوده است. در دو روز گذشته حمله اسرائیل به مکان نیروهای مستشاری سپاه یکی دیگر از سپاهیان به نام سعید علیدادی کشته شد. بر اثر عملیات مؤثر اسرائيل برعلیه سپاه پاسداران در سوریه و لبنان، خامنه ای تصمیم به کاهش نیروهای مستشاری خود در سوریه گرفت  و تمرکز بر مدیریت از راه دور را برای تعقیب سیاست‌هایش گرفته است! این بدان معنی است که در حال حاضر فرماندهان سپاهی رژیم در سوریه، عراق و لبنان امنیتی ندارند، و براحتی توسط سازمان امنیت اسرائیل موساد شناسی شده و هر لحظه امکان حمله و کشتن آنان وجود دارد. از پیش یاداور شده ایم که رژیم اسلامی تیپ های زینبیون و فاطمیون شامل افراد افغانی و پاکستانی را به مرز سوریه و عراق اعزام داشته تا از آنان برای اجرای حملات برعلیه منافع آمریکا و اسرائيل استفاده کند.

اقدام خامنه ای و یارانش را میتوان اینگونه تحلیل کرد که در پس پرده سیاست خاورمیانه ای امریکا توافقی با خامنه ای انجام شده است! تا نیروهای خود را از صف اول درگیری‌ها در سوریه و احتمالاً عراق خارج کند. این نگرش را میتوان از صحبت های آقای بایدن، وزیر خارجه آمریکا و سخنگوی شورای امنیت کاخ سفید داشت ‌که، بوضوح اعلان داشته اند «نه آمریکا میخواهد جنگ در خاورمیانه گسترش یابد و نه ایران.» بویژه اینکه آمریکا طرحی برای حمله به سپاه پاسداران در داخل ایران ندارد. با این تفاسیر میتوان تحلیل کرد که اکثر وظایف پیشین میدانی سپاه قدس به حزب الله لبنان واگذار خواهد شد. و با توجه به این شواهد حملات هوایی آمریکا به عراق و سوریه اهدافی را دنبال نمی کند و تنها مصرف داخلی در آمریکا دارد. بویژه برای استفاده تبلیغاتی و تاثیر  گذاشتن بر انتخابات پیش روی ریاست جمهوری آمریکا خواهد بود .

خبرگزاری الشرق‌الاوسط نیز پیرامون کاهش فرماندهان سپاه از سوریه خبر داده است (۱). در این گزارش آمده ترتیبات جدید امنیتی در سوریه از دیگر دلایل کاهش حضور نظامیان ایران در سوریه می باشد. از طرفی مشاهده میشود که در چند هفته گذشته اسرائیل مدام سرداران سپاه را هدف قرار میدهد. میتوان گمانه زد توافق نانوشته ای بین بشار اسد و اسرائيل نیز وجود دارد تا سپاه پاسداران را از سوریه اخراج کنند.  بشار اسد بعد از نشست امنیتی-نظامی چند روز گذشه سوریه اظهار داشت «یک نقشه راه امنیتی براساس دیدگاه‌های استراتژیکی که با چالش‌ها و خطرات بین‌المللی، منطقه‌ای و داخلی هماهنگ است و همچنین برای تضمین امنیت کشور و شهروندان و امنیت نیروهای مسلح در این نشست نیز تدوین شد». برابر با این خبرگزاری بشار اسد در ساختار فرماندهان امنیتی سوریه تغییراتی در رده بالای فرماندهی این سازمان انجام داده است.

با توجه به مراتب بالا حملات هوایی آمریکا به عراق و سوریه صرفا برای نشان دادن امکانات و قدرت نظامی به مردم آمریکا و نیابتی های رژیم در عراق و سوریه است. تحلیل گران بسیاری که، از هنگام انتخاب آقای بایدن به ریاست جمهوری، تا کنون سیاست خارجی وی را تحت نظر  دارند، حملات هوایی آمریکا به مقر شبه نظامیان نیابتی رژیم ایران در عراق و سوریه را بی مورد وبی نتیجه قلمداد می کنند. سیاست خارجی آمریکا در خاورمیانه بقدری نا کارآمد بوده که دیکتاتورهایی مانند علی خامنه ای بخوبی میدانند که تهدید های آمریکا عمدتاً توخالی و یا کم اثر میباشد .

افزون بر نکات یادآوری شده، اکثر سیاستمداران جهان دمکراتیک از جمله آمریکا،‌ انگلستان و کشورهای اروپای مرکزی، بارها ارتباط رژیم اسلامی ایران در اقدامات تروریستی در خاورمیانه و حتی در کشورهای خارج از منطقه، را یادآور شده اند. همچنین تحلیل گران در اطاقهای  فکر اندیشکده ها، و رسانه های عمومی، رژیم اسلامی را همانند اختاپوسی پنداشته اند که سر آن در تهران و بازوهایش در اکثر کشورهای جهان بویژه خاورمیانه که به شرارت و اعمال تروریستی دست می یازند گسترده است. باعث تأسف است که جهان دمکراتیک و آزاد، تا کنون اقدام مؤثری برای کمک به مردم ایران و یا راهکاری برای حلّ این معضل جهانی ارایه نداده اند؟

 باری حملات تروریستی حوثی های یمن که بطور مداوم اقتصاد جهانی را هدف قرار داده و تهدید می کند با اقدامات شبه نظامیان نیابتی رژیم اسلامی ایران برعلیه تأسیسات نظامی آمریکا در عراق و سوریه متفاوت است.  آمریکا و بطور کلی جهان غرب تصمیم دارند بهرنحوی حملات حوثی ها به کشتی های تجاری در دریای سرخ را متوقف کنند.

در این راستا خبرگزاری واشنگتن پست روز یکشنبه ۴ فوریه ۲۰۲۴ مقاله ای را منتشر کرده و نکاتی را مورد بررسی داده که قابل تأمل است (۲). پنتاگون اعلام کرده نیروهای آمریکایی و انگلیسی روز شنبه ۳ فوریه، پس از ده‌ها حمله به کشتی‌های تجاری و کشتی‌های جنگی آمریکا در سواحل یمن، به اهدافی در یمن حمله کرده اند. بیانیه پنتاگون می‌گوید نیروهای آمریکایی و بریتانیایی پدافند هوایی، موشک‌ها و رادارها را در یمن هدف قرار دادند. به گفته لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده، این نیروها ۱۳ مکان را هدف قرار دادند، از جمله زاغه های مهمات در عمق زمین، سیستم ها و پرتابگرهای موشکی، سیستم های دفاع هوایی و رادارها. مشخص نیست حوثی های یمن سیستم دفاعی هوایی را از چه منبعی بدست آورده اند، افزون براین تاکنون خبری از هدف قرار گرفتن هواپیماهای جنگنده آمریکایی و انگلیسی که تجهیزات حوثی ها را بمباران می کنند، گزارشی منتشر نشده است!.

لوید آستین افزوده است حملات هوایی آمریکا و بریتانیا را با حمایت استرالیا، بحرین، کانادا، دانمارک، هلند و نیوزلند انجام دادند. این کشورها در ائتلاف با آمریکا و انگلستان قرار دارند ولی آمریکا و انگلستان عملاً در اجرای حملات شرکت دارند.

وزارت دفاع بریتانیا نیز اعلام داشته مکان های مورد حمله شامل عسلیف، در غرب صنعا، محلی که یک ایستگاه کنترل پهبپادی در آن مستقر بود، می باشد. برابر با خبری از فرماندهی مرکزی آمریکا در خاورمیانه، سنتکام، نیروهای آمریکایی شامگاه شنبه شش موشک کروز ضد کشتی حوثی ها را در مناطق تحت کنترل حوثی ها در یمن هدف قرار دادند.

بر مردم جهان پوشیده نیست که رژیم اسلامی در ایران، رژیمی جنایتکار است و هرجا آتشی باشد بر روی آن بنزین می پاشد، از جمله ورود به جنگ اوکراین را میتوان یادآور شد. پرواز هواپیماهای بی-۱ و بی سی ۲۲ از آلمان و انگلیس همراه با هواپیماهای اف-۱۶ از روی ناو هواپیمابر و پایگاه های امریکا در منطقه تنها عملیات تکتیکال است. شاید بتوان پرواز هواپیماهای بی-۱ از آمریکا را با نگرشی استراتژیک دانست.

نقد ما براین است که حملات آمریکا به عراق و سوریه اثری چندانی برای کاهش اقدامات تروریستی رژیم در خاورمیانه نخواهد داشت، و تنها سمبلیک خواهد بود و در برقراری امنیت و ثبات منطقه خاورمیانه اثری نخواهد داشت. خامنه ای و یارانش به نحوی آمریکا را به بازی گرفته اند. خامنه ای ممکن است برای مدتی عقب نشینی کند، اما از عملیات جنگ های نامتقارن که در خاورمیانه ترتیب داده کنار نخواهد کشید. در این راستا محمد جواد ظریف اظهار داشته که راه حلّ مشکل خاورمیانه تنها از راه دیپلماسی برقرار خواهد شد، پیامی به آمریکا و متحدانش که بمباران ایستگاه و پایگاه شبه نظامیان نیابتی رژیم در خاورمیانه مشکلی را حلّ‌ نخواهد کرد.

بحران خاور میانه بسیار پیچیده است. تحلیل گران راهکارهایی را امکان پذیر میدانند از جمله حمله به زیرساختارهای سپاه پاسداران در داخل ایران، یا منابع استراتژیک ایران مانند جزیره خارگ، ایستگاه های صدور نفت در خلیج فارس، حملات سایبری برای مختل کردن سیستم های الکترونیکی مانند پمپ بنزین ها، ولی نتیجه این حملات نیز قابل پیش بینی نیست.

در نتیجه برابر با اظهارات مسئولان دولت آقای بایدن حمله به ایران درحال حاضر منتفی است. حملات چندروزه اخیر به عراق، سوریه و یمن مشکلی را حلّ نخواهد کرد. رژیم اسلامی در ۴ دهه گذشته امکان اقدامات تروریستی در خارج از منطقه را نیز در نظر داشته و چندین بار هم اجرایی کرده است. برای مثال مشخص شده که ایران در حمله ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ به برجهای تجاری نیویورک دست داشته است. سیستم قضایی آمریکا رژیم اسلامی و دست داشتن در حملات ۱۱ سپتامبررا محکوم کرده که قرار است به بازماندگان آن جنایت خسارت پرداخت شود.

در پایان کمپین مقدماتی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نشان می دهد ترامپ از آقای بایدن پیشی گرفته است. با وجودی که نمی توان پیش بینی کرد امّا، اگر ترامپ برنده انتخابات رئیس جمهوری باشد، که چندان بعید بنظر نمیرسد، احتمالاً وضعیت امنیتی، اقتصادی و صلح در خاورمیانه از انچه که هست بد تر خواهد شد .

با جنگ غزه، دریای سرخ، بمباران شبه نظامیان نیابتی در عراق و سوریه، و تاثیر انتخابات آمریکا بر ایران، میتوان چنین نتیجه گرفت، که گره کور معضل رژیم اسلامی تنها به دست مردم ایران بازخواهد شد. مردم ایران خود باید آلترناتیو رژیم را ایجاد نموده و به جهان ارایه دهند تا با حمایت جهان آزاد از فرصت های بدست آمده مانند عقب نشینی کنونی خامنه ای و یارانش بهره برده، خود و جهان آزاد را از شرّ شرارت های حکومت اسلامی در ایران رها کنند.

ناخدا محمد فارسی

۶ فوریه ۲۰۲۴

1 – https://persian.aawsat.com/?_gl=1*wtuxfh*_gcl_au*OTY0NjEzMjguMTcwNzA3OTgzMg

2 – https://www.washingtonpost.com/world/2024/02/03/israel-hamas-war-news-gaza-palestine/?utm_source=alert&utm_medium=email&utm_campaign=wp_news_alert_revere&location=alert