قطعنامه ۲۷۲۸شورای امنیت سازمان ملل در ارتباط با اتش بس جنگ در نوار غزه – ناخدا محمد فارسی

و سفر غیر منتظره اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس به تهران!

آیا قطعنامه ۲۷۲۸ شورای امنیت، دایر بر آتش بس فوری در غزه، ضمانت اجرائی دارد؟ آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد بلافاصله پس از رای گیری اعلام کرد که شورای امنیت قطعنامه ‌ای در مورد غزه که مدت‌ها انتظار آن می‌رفت به تصویب رساند که خواستار آتش‌بس فوری و آزادی فوری و بدون قید و شرط همه گروگان‌ها است.

دبیر کل سازمان ملل نظری خوشبینانه و خیرخواهانه برای کمک به مردم جنگ زده فلسطین در غزه دارد. ولی چرا اسماعیل هنیه بعوض مذاکره با گوترش و اعلام آمادگی برای قبول قعطنامه ۲۷۲۸ روز بعد از تصویب، ۲۶ ماه مارس، به تهران رفته است؟ آیا سفر هنیه به تهران بجز گرفتن دستور از علی خامنه ای تعبیر دیگری دارد؟. خامنه ای در دیدار خود با هنیه تأکید بر این داشت که «جمهوری اسلامی ایران در موضوع حمایت از قضیه فلسطین و مردم مظلوم و مقاوم غزه هیچ تردیدی به خود راه نخواهد داد (۱) .»

از طرفی ریچار گلدبرگ مشاور ارشد اندیشکده اف-دی-دی میگوید «چرخش آمریکا و رأی ممتنع دادن به این قطعنامه منعکس کننده آن چیزی نیست که قطعنامه واقعاً می گوید.» وی اظهار میدارد این قطعنامه وانمود می کند که جنایت جنگجویان حماس و جهاد اسلامی فلسطین، ۷ اکتبر ۲۰۲۳، هرگز اتفاق نیفتاده است و حماس هم یک سازمان تروریستی نیست.» ایالات متحده اساساً سیاست خود را از «عدم آتش‌بس بدون آزادی گروگان‌ها» به «می‌خواهیم هر دو را ببینیم، اما نیازی به ارتباط آنها نیست» تغییر داده است (۲). قطعنامه به منزله فشار بر اسرائیل و کاهش فشار بر حماس تصویت گردیده است. با احتمال بالا از طرف اسرائیل اجرا نخواهد شد و وضعیت اسفبار مردم بی پناه غزه ادامه خواهد یافت.

آتش بس تنها شعار خوبی است که مفهوم واقعی قطعنامه را میپوشاند. رها کردن حماس در قدرت، توانایی این گروه تروریستی را برای انجام اقدامات مشابه ۷ اکتبر در آینده را حفظ خواهد کرد، نکته ای که رهبری حماس بارها اعلام داشته اند. هرگونه توافق بدون حضور حماس در غزه ضامن صلح در غزه، فلسطین و بالطبع در خاورمیانه نخواهد بود. بنابراین این قطعنامه برای اسرائيل که برای موجودیت خود می جنگد قابل اجرا نخواهد بود.

رأی ممتنع ایالات متحده آمریکا میتواند به نوعی بیانگر شکست سیاست خارجی آمریکا در خاورمیانه باشد، و وضعیت جنگ اسرائیل در غزه را به مراتب پیچیده تر کند. هیچیک از کشورها عرب خاورمیانه، از جمله اسرائيل به سیاست خارجی آمریکا اعتمادی ندارند، هر چند ممکن است بنظر برسد قطعنامه ۲۷۲۸ شورای امنیت سازمان ملل که در روز ۲۵ ماه مارس ۲۰۲۴، به تصویب رسید، تا حدودی کشورهای عرب خاورمیانه را خشنود کرده باشد!.

در این راستا، امروز ۲۶ ماه مارس ۲۰۲۴، سردار محمدرضا نقدی، معاون هماهنگ‌ کننده‌ی سپاه پاسداران با بیان اینکه مجاهدان عالم در قبال جنایت‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی بیکار ننشسته‌اند، اظهار داشت (۳)، «این عالم صاحب دارد و براساس سنت‌های شناخته شده‌ای اداره می‌شود. امام خامنه‌ای در اولین واکنش نسبت به عملیات طوفان الاقصی به یک سنت الهی اشاره کردند و فرمودند وقتی ظلم و جنایت از حد گذشت و درنده‌ خویی به نهایت رسید، باید منتظر طوفان بود.» !

این سردار بی کفایت میگوید بعد از طوفان ‌الاقصی اگر اسرائیلی ها کوتاه می آمدند، و راه حساب شده ‌تری را در پیش می‌گرفتند، شاید یک دهه دیگر عمر حکومت ‌شان تمدید می‌شد. شواهد بیانگر آنست که رژیم اسلامی، حمله ۷ اکتبر ۲۰۲۳ بدست نیابتی های خود از جمله حماس و جهاد اسلامی فلسطین قصد نابودی اسرائيل را در سر داشت، ولی این اقدام آنان در ۷ اکتبر با شکست روبروگشت.

امروز در نشست فوق العاده پارلمان انگلستان پیرامون قعطنامه ۲۷۲۸ بحث بود و اکثر نمایندگان حاضر در صحن پارلمان خواهان فشار دولت بریتانیا براسرائيل برای قبول آتش بس بودند، و درصورت عدم اجرای قطعنامه خواهان مجازات های سخت، شامل تحریمهای سخت و توقف هرگونه حمایت نظامی از جمله ارسال تجهیزات جنگی به اسرائیل بودند . باید اذعان داشت نمایندگان حاضر در پارلمان انگلستان، اکثریت  پارلمان را نمایندگی نداشتند، ولی همین تعداد معدود نیز میتواند باعث تشویق اقدامات تروریستی اسلام گرایان افراطی شود. دلسوزی بی رویه نمایندگان در زیر پوشش قوانین حقوق بشری باعث می شود، اسلام افراطی گسترش یافته و با سوء استفاده از فضای دمکراسی در کشورهای غربی، اعمال تروریستی خود را افزایش دهند؛ در کشور انگلستان در چند دهه گذشته، شاهد گسترش اقدامات تروریستی مسلمان افراطی بوده ایم به نحوی که نخست وزیر انگلستان اخیراً برعلیه اقدامات آنان سخنرانی نمود و هشدار داد، و وزارت کشور قوانین جلوگیری از خشونت و افراط گرایی را باز تعریف کرد، تا از افراط گرائی در کشور انگلستان جلوگیری شود.

همانگونه که در بالا اشاره شد، کشورهای خاورمیانه به سیاست خارجی آمریکا اعتمادی ندارند. برای مثال آمریکا بعد از حمله روسیه به اوکراین در نظر داشت که کمبود نفت و گاز روسیه را از طریق کشورهای عربی تأمین کند که با شکست مواجه شد. کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس به آمریکا و تعهدات آمریکا با وجود آقای بایدن در کاخ  سفید، اعتمادی ندارند و این را بصراحت بیان داشته اند. نا متعادل بودن سیاست خارجی امریکا درخاورمیانه، از جمله تعهد ناپایدار دولت بایدن به اسرائيل بعد از حمله نظامیان حماس و جهاد اسلامی، عدم وتوی قطعنامه ۲۷۲۸ شورای امنیت سازمان ملل، بی اعتمادی به سیاست خارجی آمریکا چند برابر شده است.

قبلاً یادآور شده و نگاشته ایم سازمان ملل متحد هرگز آلترناتیوی برای جلوگیری از متجاوزان نبوده است، و تنها ابزار سیاسی در دست پنج کشور حق وتوی در شورای امنیت آن سازمان میباشد. بنابراین اسرائيل برای موجودیت خود تلاش میکند و با احتمال بالا قطعنامه ۲۷۲۸ را نادیده خواهد گرفت.

در پایان با توجه به افزایش شرارتهای مسلمانان افراطی پس از انقلاب اسلامی ایران، جهان بویژه جهان دمکراتیک، تا زمان تغییر رژیم اسلامی توسط مردم ایران، با آینده ای پر هراس و وحشت مواجه خواهد بود.

ناخدا محمد فارسی

۲۶ مارس ۲۰۲۴

1 – https://www.tasnimnews.com/fa/news/1403/01/07/3059743/

2 – https://www.fdd.org/analysis/2024/03/25/u-s-abstains-from-ceasefire-resolution-at-un-security-council/

3 – https://www.tasnimnews.com/fa/news/1403/01/06/3059152/