آیا رژیم اسلامی ایران در پاسخ به حمله اسرائيل به کنسولگری ایران در دمشق، دست به اقدام عجولانه ای خواهد زد؟-ناخدا محمد فارسی

خامنه ای و مشاورانش در وضعیتی قرار ندارند که بخواهند با عملیات نظامی به حمله اسرائيل به کنسولگری ایران در دمشق پاسخ دهند. دولت و نظام اسلامی درحال حاضر نه در داخل ایران و نه در خارج از کشور پشتیبان قابل توجهی ندارد که بتواند حمله نظامی به اسرائيل را توجیه کند. سخنان خامنه ای در پی این حادثه نیز صرفاا مصرف داخلی دارد.

اگر به سخنرانی تهدید آمیز خامنه ای توجه کنیم مشخص است که وی از سرداران رشید و فداکار اسلام، که مشتاقانه منتظر شهادت بوده اند سخن رانده است و اسرائيل را لعنت و نفرین کرده که سردمداران اسرائیل ظالم و متجاوزند. در باره کشته شدن سردار محمد رضا زاهدی میگوید «سردار زاهدی از دهه شصت در میدان‌های خطر و مجاهدت، چشم انتظار شهادت بود. آنها چیزی را از دست نداده و پاداش خود را دریافت کرده‌اند.» ! وی تنها با این جمله که «رژیم خبیث به دست دلاورمردان ما مجازات خواهد شد.» بسنده کرده است. سخنان خامنه ای بیانگر آنست که رژیم در حال حاضر برنامه ای برای حمله تلافی جویانه به منافع اسرائيل ندارد.

سردار سرتیپ محمدرضا زاهدی و معاونش از فرماندهان ارشد سپاه قدس بودند. شخصیتی همسنگ با قاسم سلیمانی. پس دلیل این که خامنه ای تنها با مرثیه خوانی به انتظار پاسخ به اسرائيل خاتمه داده است چیست؟ رژیم استبدادی حاکم بر ایران از هنگام جنگ داخلی سوریه، تعدادی از پرسنل سپاه پاسداران را با ریاکاری و تزویر با عنوان مدافع و حافظ مرقد حضرت زینب (زینبیه) به سوریه اعزام داشت، و از آن طریق کشور ایران را وارد جنگ داخلی سوریه کرد، که بیش از ۱۱ سال هنوز ادامه دارد. با احتمال بالا در این دوران سفارت و کنسولگری ایران در سوریه به منزله پایگاه نظامی پاسداران مورد استفاده قرار داشته است. بدین ترتیب کنسولگری ایران در دمشق که مورد حمله اسرائيل قرار گرفته نمی تواند از مصونیت دیپلوماتیک بین المللی برخوردار باشد.

از طرفی حکومت ایران علارغم عملیات تهاجمی و خرابکارانه اسرائيل علیه منافع و مقامات ایران چه در داخل و چه در خارج از ایران، یعنی کشتن سرداران سپاهی، بمب گذاری و انفجار در تأسیسات اتمی، گازی و غیره، تا کنون مستقیماً اقدامی برعلیه اسرائيل انجام نداده است. رژیم تمام عملیاتی که توسط اسرائيل برعلیه منافع ایران انجام شده را به آمریکا مرتبط دانسته و اگر عملیاتی ایزائی انجام گرفته توسط نیروهای نیابتی رژیم در غزه، لبنان، یمن و سوریه برعلیه منافع آمریکا بوده و نه اسرائیل. این درحالی است که رژیم از آغاز تسلط بر ایران همیشه خواهان نابودی کشور اسرائیل بوده و این خواست را هرگز پنهان نکرده است و ملتِ ایران با تأسف هزینه‌های گزافِ این خواستِ خودکامانه را پرداخت کرده است.

خبرگزاری ایرنا نیز در رابطه با این حمله اسرائیل متنی انتشار داده که تأکید بر ادامه حمایت ایران از حماس دارد و اظهار داشته در جبهه دفاع از گروه‌های فلسطینی و هر جریانی که بخواهد در مقابل رژیم اسرائيل اقدام کند، ایستاده‌ است و از هیچ حمایتی علیه اسرائیل دست برنخواهد داشت. بنا براین رژیم اسلامی بطور غیرمستقیم خود را در جنگ با اسرائيل میداند، و بالقوه حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق را توجیه کرده است.

مردم ایران دخالت نا بجای حکومت خامنه‌ای را نه تنها در جنگ داخلی سوریه هرگز مورد تأیید قرار نداده بلکه با شعارهایی نظیرِ «نه غزه نه لبنان – جانم فدای ایران» عملیات برون‌مرزیِ سپاه در هرجایی از جهان را بار ها و به شدت محکوم کرده است.

دیگر این که رژیم در جریان اعتراضات مدنی جوانان ایران در دهه گذشته، با سرکوب و کشتن آنان باعث شکاف عمیقی بین خود و مردم بوده است. شکست رژیم در انتخابات ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ و گزارش کمیته حقیقت یاب سازمان حقوق بشر که طی گزارش های متعدد به افشای جنایات رژیم پرداخته، رژیم دیگر پایگاهی نه در بین مردم ایران و نه جهان دارد. ملت ایران نه با مردم و یا حکومت اسرائيل، و نه با ملت سوریه، عراق، یمن و هیچ کشور دیگری خود را در جنگ نمی‌بیند. رژیم به این وضعیت واقف است، اگر هم بتواند تعدادی سپاهی و بسیجی را برای حمله به اسرائيل بسیج کند، پشتیبانی مردم را ندارد و به یقین اقدامی ماجراجویانه، بیخردانه خواهد بود که با شکست مواجه خواهد شد.

برای مثال، وضعیت اجتماعی رژیم در حال حاضر با هنگام جنگ با عراق متفاوت است، عراق متجاوز بود و مردم ایران برای بیرون رانندن ارتش عراق از ایران با رژیم همگام و پشتیبان آن بودند. درحالی که اکنون برابر با سنجش های اماری که توسط عاملان رژیم از جمله اطلاعات کشور، اطلاعات سپاه و دیگر نیروهای امنیتی انجام شده، احتمالاً تنها ۱۰ درصد مردم ایران پشتیبانی رژیم هستند. این سطح پشتیبانی برای درگیری نظامی با اسرائیل یا هرکشور دیگری کافی نیست.

اگرچه برای مردم ایران کشته شدنِ جوانان ایرانی در قالب سپاهی و یا هر نام و نشانی دیگر، بخاطرِ ماجراجویی‌هایِ یک حکومت نامشروع قابلِ قبول نیست، امّا هرگز پشتیبان رژیم برای حمله به اسرائيل نخواهد بود.

ارتش ایران علارغم بی مهری هایی که در ۴۵ سال گذتشه برآن رفته قادر است از تمامیت ارضی کشور ایران حفاظت کند ولی در وضعیتی نیست که به تواند از راه دور با اسرائيل وارد پیکار شود. اگر چنین واقعه ای رخ دهد اسرائیل با حمایت آمریکا میتواند از هوا ضربات سنگینی به ایران وارد کند و خسارت جبران ناپذیری به بارآورد.

متأسفانه بدلیل عدم اختصاص دادن بودجه لازم برای بروز کردن تجهیزات نیروی هوایی ارتش، آسمان کشور تا حدودی بی دفاع مانده است. اگر چه پرسنل غیرتمند نیروی هوایی توانسته اند با نگهداری تجهیزاتی که از پیش از انقلاب باقی مانده است، این تجهیزات را به بهترین وجه ممکن در وضعیت عملیاتی نگاه دارند، امّا در مقابل نیروی هوایی، موشکی اسرائيل و آمریکا قادر نیست امنیت آسمان ایران را تأمین کند!. نیروی دریایی ارتش ایران تا حدودی قادر است از سواحل کشور ایران در مقابل نیروی دریایی همسایگان در خلیج فارس دفاع کند، ولی در برابر نیروی دریایی آمریکا قادر نخواهد بود برای مدت زیادی مقاومت کند. شعارهای بی پایه سپاهیان و تعدادی قایق تندرو با موشک میتواند برای مدتی تردد کشتی رانی تجاری در خلیج فارس را مورد تهدید قرار دهد ولی در مقابل نیروی دریایی آمریکا همراه با پشتیبانی همسایگان نیروی قابل ملاحظه ای نخواهد بود.

حتی سردمداران رژیم به این کمبود امکانات نظامی اذعان دارند. نیروهای نظامی ایران فقط توانسته اند در حوزه دفاع موشکی و پهپادی پیشرفت هایی بدست آورند، ولی این پیشرفت ها برای مقابله با حملات هوایی اسرائيل و آمریکا با تجهیزات پیشرفته امروزی کافی نیست.

با توجه به مراتب بالا مشخص است که خامنه ای، همفکران و یارانش تنها به رجزخوانی برعلیه اسرائیل، برای مصرف داخلی، بسنده خواهند کرد و برنامه ای برای عملیات نظامی در پاسخ به حمله اسرائيل به کنسولگری ایران در دمشق ندارند. خامنه ای احتمالاً لازم میداند بی کفایتی حاکمیت خود را با سرکوب در داخل ایران جبران کند تا بتواند برای مدتی رژیم اسلامی را نگاه دارد. خامنه ای شکست و سقوط رژیم اسلامی در ایران را احساس می کند. بنابراین با تمام قوا کوشش خواهد کرد وضعیت کنونی را با به رخ کشیدن امکانات نیروهای نظامی و انتظامی تأمین کند، ولی با اسرائيل وارد پیکار نخواهد شد.

ملت ایران هزینه شدن ثروت و جان مردم ایران بخاطرِ مطامعِ علی خامنه‌ای و حامیانِ بیگانه، دزد و فاسد وی را یک فاجعه تاریخی می‌دانند و امید است ملت ایران با همبستگی و “خردِ جمعیِ معطوف به اراده‌ جمعی” از شرِ این حکومتِ ویران‌ گر رهایی یابد.

ناخدا محمد فارسی
۳ آوریل ۲۰۲۴