چالش سازمان ملل متحد در برابر نقض حقوق زن در جهان اسلام – ناخدا محمد فارسی

فرامین شریعت اسلام در برابر قوانین حقوق بشری

قبل از انقلاب اسلامی در کشور ایران، زنان ایرانی در اکثر شئونات اجتماعی و مدنی شرکت داشتند و با مردان حقوق برابر داشتند . برای مثال وزیر آموزش و پروش ایران تا هنگام انقلاب اسفند ۱۳۵۷ خانم فَرُّخ‌روی پارسای بود که در سن ۵۸ سالگی بدست جنابتکاران رژیم اسلامی به قتل رسید. وی در طول زندگی اجتماعی خود منشا خدمات شایانی در زمینه فرهنگی و اجتماعی داشت، اعم از  پزشکی، معلمی، استادی دانشگاه، فعال حقوق زنان و امور سیاسی. این درحالی بود که خشونت مرتبط با شریعت بر علیه زنان در کشورهای خاورمیانه، آفریقا، اروپا و آسیا بطور جدی اعمال می شد. آزادی های اجتماعی زنان در کشورهای عراق و سوریه نیز همانند ایران رو به پیشرفت بود.

بهنگام انقلاب اسلامی در ایران، ۱۳۵۷، قانون اساسی بعضی از کشورهای اسلامی مانند پادشاهی عربستان سعودی بر اساس شریعت اسلام بنا بود. در کشورهائیکه برپایه اینگونه قوانین اداره می شد، اصولاً زن از نظر شریعت اسلامی از حقوق بسیار کمی برخوردار است. در این کشورها زنان تنها در خانه و در محیط خانواده از حقوقی برخوردار بودند. یکی از ویژگی‌های اساسی شریعت اسلام، پایین نگاه داشتن حقوق و جایگاه زنان در اجتماع است. بررسی متن قرآن در مورد زنان اشعار میدارد که حقوق زن از مرد پایین‌تر است. شهادت زن را نصف شهادت مرد می داند، زنان کمتر از مردان ارث می برند. یک مرد مسلمان برابر با شریعت اسلامی می تواند با چهار زن همزنان بطور مشروط ازدواج کند.

با وقوع انقلاب اسلامی در ایران وضعیت حقوق بشری زنان بویژه در ایران و خاورمیانه تغییر چشم گیری پیدا کرد. زنان با خشونت های بیشتری روبرو شدند، بویژه خشونت جنسی. نمونه این خشونت ها را در دوران حکمرانی داعش در سوریه و عراق، سالهای دهه ۱۳۹۰، و حمله ۱۵ مهر ۱۴۰۲ حماس و جهاد اسلامی فلسطین برعلیه زنان اسیر اسرائيلی شاهد بوده ایم. هردوی این جنایات برعلیه زنان توسط کمیته های حقیقت یاب سازمان ملل تأیید شد؛ اعمال بردگی جنسی بر زنان ایزدی و فروش آنان توسط دولت اسلامی (داعش)؛ کشتن زنان ایرانی به دلیل بی حجابی؛ قاچاق و آدم ربایی و تغییر مذهب دختران مسیحی قبطی در مصر؛ ربودن دختران و زنان در نیجریه توسط گروه تروریستی بوکوحرام؛ حملات دسته جمعی به زنان در آلمان در سال ۲۰۱۵؛ تجاوز به دختران در بریتانیا توسط بعضی مسلمانان؛ تغییر مذهب اجباری، ربودن و قتل دختران هندو در هند، پاکستان و بنگلادش و … .

جنابتکارانی که این جنایات را برعلیه زنان مسلمان اعمال میدارند، مبنای عملیات ددمنشانه خود را دین مبین اسلام و شریعت مندرج در قرآن می دانند. جالبتر اینکه مردانی که اینگونه رفتار را با زنان دارند باور دارند خداوند متعال مردان را برزنان برتر خلق کرده است. برملا شدن این افکار توهمی مسلمانان را میتوان بخوبی در نوشتارهای آیان هرسی علی بویژه در کتاب او با نام «زندگی من – کافر» مشاهده کرد. آیان که یک دختر جوان مسلمان در سومالی بود سرنوشت زندگی خود را در این کتاب به نگارش آورده و مفهوم اسلام ناب محمدی را بچالش کشیده است. هرسی علی درباره دوران جوانی خود در سومالی، عربستان سعودی، اتیوپی و کنیا می نویسد. در مورد فرارش به هلند جایی که درخواست پناهندگی سیاسی کرد، تجربه دانشگاهی اش در دانشگاه لیدن، کارش برای حزب کارگر هلند، عضویت وی در حزب خلق برای آزادی و دموکراسی، انتخابش به پارلمان، و قتل تئو ونگاف بخاطر ساختن فیلم تسلیم (اسلام) را بررسی می کند(۱).  

فرامین شریعت اسلامی بر اساس آیاتی در قرآن به مردان مسلمان اجازه می‌دهد زنانی را که در جنگ اسیر میکنند، آنان را کافر دانسته و با آنان رابطه جنسی برقرار کنند. این نوع تفکر اسلامی در طول حمله حماس و جهاد اسلامی به اسرائیل در ۱۵ مهر ۱۴۰۲ رخ داد. تروریست ها به برخی از اسیران زن اسرائیلی با باور به شرع اسلام تجاوز و سپس آنها را به قتل رساندند و تعدادی را نیز به اسارت بردند.

از دیگر خشونت ها ختنه زنان در بخش‌هایی از جهان اسلام بویژه در آفریقا و خاور میانه رواج دارد. مهاجرت از کشورهای مسلمان باعث افزایش ختنه زنان در جهان دمکراتیک و آزاد غرب نیز گردیده است. فرهنگ اسلامی زنان مسلمان را مجبور می‌کند برای بازگرداندن پرده بکارت تحت عمل جراحی غیرضروری قرار گیرند. گزارش‌های سازمان ملل نشان می‌دهد که فرهنگ اسلامی چگونه زنان را تحقیر می‌کند. فرهنگ اسلامی مانع از آموزش زنان در برخی از نقاط جهان می شود و مانع از پیشرفت زنان مسلمان تحصیل کرده است. نمونه چنین تحقیر را میتواند در افغانستان مشاهده کرد. رهبر افغانستان آموزش زنان در افغانستان را بشدت محدود کرده.

این اقدام ضٌد حقوق بشری حتی در بین سران دولت افغانستان اختلاف ایجاد کرده که هیبت الله آخوند زاده، رهبر افغستان، در سخنرانی عید فطر سران دولت افغانستان را به خویشنداری و قبول شرایط دعوت کرده است  (۲).

حجاب اسلامی زنان مسلمان با مسائل پیچیده امنیتی، بهداشتی، آموزشی، فرهنگی و مدنی مرتبط است. گزارش کمیته حقیقت یاب سازمان حقوق بشر بین الملل در باره نقض حقوق انسانی زنان در دوران جنبش انقلابی «زن-زندگی-آزادی» در ایران، به تازگی منتشر شد. در این گزارش جنایت رژیم اسلامی برعلیه زنان و بویژه به قتل رساندن ژینا امینی بخوبی مشهود است (۳). برقراری کمیته حقیقت یاب سازمان حقوق بشر بین الملل با قتل مهسا امینی کلید خورد، ولی بدلیل محدودیت هائي که رژیم اسلامی برای کمیته ایجاد کرد، گزارش در باره حقوق زنان درایران نتوانست کامل شود و ناتمام ماند. امّا باعث خشنودی است که سازمان حقوق بشر بین الملل مأموریت این کمیته برای تکمیل گزارش خود را، با درخواست بیش از ۵۰ کشور، تمدید کرد.

لازم است سازمان ملل تحقیر و نقض فاحش حقوق بشر زنان را، نه تنها در ایران بلکه در سراسر جهان بویژه در کشورهایی که اسلام دین رسمی شناخته میشود بررسی نموده و برای جلوگیری از آن راه کار ارایه دهد. بعد از حمله حماس و جهاد اسلامی روز ۱۵ مهر ۱۴۰۲ و نتایج کمیته حقیقت یاب سازمان حقوق بشر بین الملل شکایتی به سازمان ملل ارسال گردیده که خواهان تحقیق در باره معضل حقوق بشری زنان مسلمان در جهان است (۴). در این درخواست همچنین از سازمان همکاری اسلامی (او-آی-سی) که نمایندگی کشورهای مسلمان را دارد می خواهد، در راستای نقض حقوق انسانی زن در کشورهای اسلامی اقدام مؤثر انجام دهد.

مسلمانان افراطی درکشورهای آزاد جهان برای سرپوش گذاشتن بر اعمال نقض حقوق بشری خود «اسلام‌هراسی» را عنوان کرده و مظلوم نمایی میکنند. درحالی که، انتقاد از اعمال شریعت اسلامی در کشورهای آزاد و دمکرات جهان، که حقوق بشر را منشآً قوانین مدنی خود میدانند، متکی بر قوانین حقوق بشر است و نه «اسلامی هراسی». اکثر رهبران کشورهای عضو سازمان ملل اعتراف دارند موضوع نقض حقوق زنان مسلمان بسیار جدی و لازم است با آن برخورد شود. کشورهای اسلامی بویژه سازمان همکاری اسلامی که یک نهاد بین المللی و «صدای جمعی جهان اسلام» است، باید به نقض حقوق بشر زنان مسلمان در کشورهای عضو پاسخ دهد.

به طور خلاصه، سازمان ملل متحد باید با این معضل حقوق بشری و ظلمی که بر زنان در جهان می رود برخورد جدی کرده و برای جلوگیری از آن راه کار ارایه دهد، و قبول کند که شریعت اسلام مستقیماً با آنچه سازمان ملل ادعا می کند در تضاد است. سازمان ملل ناظر و واقف بر آزار و اذیت میلیون ها زن مسلمان در سراسر جهان، تحت لوای شریعت و سنت های اسلامی، است. چنانچه سازمان نتواند این وظیفه مهم جهانی، احقاق حقون زنان مسلمان، را عملآً اجرا کند، بار دیگر ثابت خواهد کرد که خود سازمانی بیهوده، بی ارزش و فاسد است.

ناخدا محمد فارسی

۶ آوریل ۲۰۲۴

1 – https://www.betterworldbooks.com/product/detail/infidel-9781416526247

2 – https://www.msn.com/en-gb/news/other/reclusive-taliban-leader-releases-eid-message-urging-officials-to-set-aside-their-differences/ar-BB1laNVe

3 – https://www.iran-emrooz.net/index.php/news1/more/113393/

4 – https://www.gatestoneinstitute.org/20514/sharia-violence-against-women