تحلیلی بر اظهارات خامنه ای در روز عید فطر: «رژیم خبیث اشتباه کرد و باید تنبیه بشود و تنبیه خواهد شد» و تبعات احتمالی آن – ناخدا محمد فارسی

اگر تهدید خامنه ای اجرایی شود به مثال ضرب المثلی خواهد بود که میگوید «یک دیوانه سنگی به چاه می اندازد که صد عاقل نمی توانند بیرون بیاورند.». این ضرب المثل اشاره به خراب تر شدن و گره خوردن وضعیتی، بویژه وضعیت نا بسامان موجود در خاورمیانه  است که، به دست افراد نادان و بی فکری مانند علی خامنه ای و نتانیاهو رقم خورده و باعث دردسر بقیه مردم منطقه است، به حدی که حتی افراد مجرب و کاردان هم از علاج آن ناتوان مانده اند .

رسانه اینترنتی ایرنا روز چهارشنبه ۲۲ فروردین ۱۴۰۳ سخنرانی خامنه ای را بازتاب داد که «مقام معظم رهبری در مراسم عید فطر و به ویژه بخش مربوط به قطعیت تنبیه رژیم صهیونیستی درپی حمله این رژیم به محل کنسولگری ایران در دمشق بیان داشت، ”ًرژیم خبث اشتباه کرد و باید تنبیه بشود و تنبیه خواهد شدً، (۱).» خامنه ای اشاره ای  به ابعاد و چگونگی حمله تلافی جویانه احتمالی رژیم ندارد، بنابراین تحلیل گران از روز چهارشنبه تاکنون به گمانه زنی های بسیاری پرداخته اند. در رسانه جروزالم پست آمده است که رژیم ایران ۱۰ گزینه برای حمله به اسرائیل دارد از جمله پرتاب موشک، و پهپاد از خاک ایران، عراق، سوریه، یمن و لبنان، و نیز بمب گذاری و یا حمله به سفارتهای اسرائيل در جهان (۲). سخنان خامنه ای در رسانه های جهانی، بویژه رسانه های عربی، بازتاب گسترده‌ای داشت.

خامنه‌ای درباره اینکه «کنسولگری و دستگاه‌های سفارت در هر کشوری که وجود دارد، به منزله خاک آن کشور است و وقتی به کنسولگری ما حمله می‌کنند یعنی به خاک ما حمله کرده‌اند.» از نظر قوانین بین المللی درست میگوید. مکان سفارت هر کشور به منزله خاک آن کشور محسوب میشود و برابر با قوانین بین الملل از مصونیت دیپلماتیک برخوردار است . سئوال این است: آیا ساختمانی که خامنه ای آنرا کنسولگری ایران میداند، مکانی دیپلماتیک بوده است و یا یک پایگاه نظامی؟ و یا مکانی دیپلوماتیک با فعالیت های خرابکارانه و نظامی؟۰ جالب توجه اینکه در حمله اسرائيل به کنسولگری ایران در دمشق هیچ دیپلماتی کشته نشده است!. بلکه سردار سرتیپ محمدرضا زاهدی و معاونش و ۵ پاسدار دیگر از فرماندهان ارشد سپاه قدس بودند که کشته شدند . قبلاً یادآور شده ایم،‌ رژیم استبدادی حاکم بر ایران از هنگام جنگ داخلی سوریه، تعدادی از پرسنل سپاه پاسداران را با ریاکاری و تزویر با عنوان مدافع و حافظ مرقد حضرت زینب (زینبیه) به سوریه اعزام داشت، و از آن طریق کشور ایران را وارد جنگ داخلی سوریه کرد، که بیش از ۱۱ سال هنوز هم ادامه دارد. با احتمال بالا در این دوران سفارت و کنسولگری ایران در سوریه به منزله پایگاه نظامی پاسداران مورد استفاده قرار داشته است.

در این رابطه، قوانین بین المللی هنگامی قابل اجرا است که دو کشور در ارتباط با یکدیگر به آن قوانین احترام بگذارند. رژیم اسلامی درهمان سال اول تاسیس، ۱۳۵۷،  با حمله به سفارت آمریکا در تهران این قانون بین المللی را زیر پا نهاد، و ۵۱ دیپلمات آمریکایی را گروگان گرفت و برای مدت ۴۴۴ روز در اسارت نگاه داشت. و از آن پس نیز اقدامات مشابه ای مانند حمله به سفارت انگلستان روز سه‌شنبه ۸ آذر ۱۳۹۰ انجام داد. افزون براین بدلیل جنایاتی که رژیم در ۴۵ سال گذشته در ایران، خاورمیانه و جهان دمکراتیک و آزاد انجام داده، رژیم اسلامی بعنوای یک کشور حامی تروریست شناخته شده است.

از طرفی حکومت ایران علارغم عملیات تهاجمی و خرابکارانه اسرائيل علیه منافع و مقامات ایران چه در داخل و چه در خارج از ایران، یعنی کشتن سرداران سپاه ، بمب گذاری و انفجار در تأسیسات اتمی، گازی و غیره، تا کنون مستقیماً اقدامی برعلیه اسرائيل انجام نداده است. رژیم تمام عملیاتی که توسط اسرائيل برعلیه منافع ایران انجام شده را به آمریکا مرتبط دانسته و اگر عملیاتی ایزائی توسط نیروهای نیابتی رژیم در غزه، لبنان، یمن و سوریه صورت گرفته برعلیه منافع آمریکا بوده و نه اسرائیل. این درحالی است که رژیم از آغاز تسلط بر ایران همیشه خواهان نابودی کشور اسرائیل بوده و این خواست را هرگز پنهان نکرده است و ملتِ ایران با تأسف هزینه‌های گزافِ این خواستِ خودکامانه را پرداخت کرده است. حال اگر رژیم دست به اقدام بیخردانه ای بزند و مستقیماً از داخل ایران به اسرائيل حمله کند، اسرائیل خاک ایران را با پشتیبانی آمریکا مورد تهاجم قرار خواهد داد، که هزینه مالی و جانی گزافی در برخواهد داشت.

رسانه ماهواره ای ایران اینترنشال نیز روز ۲۲ فروردین از جانب خبرگزاری بلومبرگ گزارش داد «آمریکا و متحدانش بر این باورند که حملات موشکی یا پهپادی بزرگ از ایران و یا نیروهای نیابتی آن به اهداف نظامی و دولتی در اسرائیل به زودی اتفاق خواهد افتاد (۳). امّا امروز خبری در رسانه اینترنتی رویترز منتشر شده که وزیر امورخارجه ایران در سفر خورد به عمان پیامی برای آمریکا ارسال داشته که ایران در عملیات تلافی جویانه خود از داخل ایران به اسرائیل حمله نخواهد کرد (۴)!!. رویترز منبع این خبر را افشا نکرده است.

پس از سخنان خامنه ای، رئیس‌جمهور آمریکا اعلام داشت تعهد آمریکا به امنیت اسرائیل «آهنین» است و واشنگتن «هر کاری از دستش برمی‌آید» برای تأمین امنیت اسرائيل در برابر حمله تهران انجام خواهد داد. آقای بایدن تلفنی با نخست وزیر اسرائیل تماس گرفت و پشتیبانی آمریکا از اسرائيل را به وی اطلاع داد. در این راستا از طرف وزیر دفاع آمریکا، فرمانده سنتکام (مستقر در خاورمیانه) برای تبادل نظر به اسرائيل سفر کرد. یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل نیز گفته است، در صورتیکه ایران مستقیماً از خاک ایران به اسرائیل حمله کند، اسرائیل با حمله به خاک ایران پاسخ خواهد داد.

ایران همچنین کشور بریتانیا و ایالات متحده را برای حمله هوایی اسرائيل به کنسولگری ایران در دمشق، مقصر دانسته و استدلال می‌کند که حامیان غربی اسرائیل در کشته شدن فرماندهان سپاهی ایران در دمشق شریک هستند. رسانه اینترنتی تلگراف هم گزارش مبسطوطی در باره خطر افزایش درگیری شدید در خاورمیانه، گزارش جامعی منتشر کرده است (۵).

رژیم اسلامی در تمام عملیات خود برعلیه آمریکا و اسرائيل، تا کنون آمریکا را تنها از طریق نیروهای نیابتی خود و با تاکتیک جنگهای نامتقارن مورد حمله قرار داده است. ولی اگر رژیم اسلامی مستقیماً با اسرائيل وارد جنگ شود وضعیت در خاورمیانه بعد دیگری خواهد یافت و منطقه خاورمیانه متشنج تر از هرزمانی خواهد بود. درگیری مستقیم بین ایران و اسرائيل اقصاد جهانی را هم به مخاطره می اندازد. برای مثال تردد کشتی رانی و بویژه عبور نفتکش ها از طریق خلیج فارس و دریای سرخ برای مدتی دچار اختلال خواهد بود. تنها همین اتفاق، با احتمال بسیار بالا اقتصاد جهانی را ممکن است با رکود مواجه نماید. بنابراین کشورهای دمکراتیک جهان غرب با احتمال بسیار بالا از جنگ بین ایران و اسرائیل بطور مستقیم جلوگیری خواهند کرد!!.

در صورتیکه دیپلماسی نتواند رژیم آیت الله ها در ایران را متقاعد کند که از درگیری مستقیم با اسرائیل پرهیز کند، نه تنها آینده غیر قابل پیش بینی خاورمیانه و بالطبع جهان را تهدید میکند بلکه خسارات جبران ناپذیری متوجه زیرساخت های اقتصادی ایران خواهد کرد.

ناخدا محمد فارسی

۱۲ آوریل ۲۰۲۴

1 – https://www.irna.ir/news/85440774/ 

2 – https://www.jpost.com/middle-east/irans-continued-threats-might-manifest-in-one-of-these-ways-but-which-one-analysis-796533?utm_source=ActiveCampaign&utm_medium=email&utm_content=Iran%20has%2010%20ways%20to%20attack%20Israel%3B%20which%20one%20will%20it%20choose%3F&utm_campaign=April%2011%2C%202024%202

3 – https://www.iranintl.com/202404104589

4 – https://www.reuters.com/world/middle-east/iran-aims-contain-fallout-israel-response-wont-be-hasty-sources-say-2024-04-11/

5 – https://www.telegraph.co.uk/world-news/2024/04/10/joe-biden-warns-iran-attack-israel-reports-missile-strike/?WT.mc_id=e_DM307052&WT.tsrc=email&etype=Edi_FAM_New_ES&utmsource=email&utm_medium=Edi_FAM_New_ES20240411&utm_campaign=DM307052