آغاز حمله پهپادی و موشکی ایران به اسرائیل

رسانه‌های دولتی در ایران تصاویر و ویدئوهای کوتاه پرشماری منتشر می‌کنند که حاکی از رسیدن پهپادها و موشک‌های ایران به اسرائیل و اصابت آنها به اهدافی در شهرهای مختلف اسرائیل است.

این همه در حالی است که بنا بر اعلام منابع اسرائیلی، ده‌ها پهپاد شلیک‌شده از سوی ایران پیش از آنکه به اسرائیل برسند، رهگیری و منهدم شدند.

درباره خسارت جانی احتمالی ناشی از این حملات تا کنون گزارشی منتشر نشده است.

آژیر خطر در شمار زیادی از شهرهای اسرائیل به صدا درآمده و از مردم خواسته شده تا به پناهگاه‌ها بروند. انتظار می‌رود که در ساعات آینده شمار دیگری از پهپادهای ایرانی به اسرائیل برسند. 

برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که آمریکا در رهگیری و انهدام پهپادهای ایرانی، به اسرائیل کمک می‌کند.

گزارش برخی رسانه‌های اسرائیلی و عربی حاکی از آن است که شماری از پهپادهای شلیک‌شده از سوی جمهوری اسلامی به آسمان اورشلیم (بیت‌المقدس) رسیدند.

به گزارش منابع اسرائیلی، ده‌ها موشک رهگیر برای هدف قرار دادن پهپادهای ایران بر فراز آسمان اورشلیم شلیک شدند.

برخی رسانه‌ها و منابع خبری می‌نویسند که صدای انفجار و آژیر در اورشلیم به گوش می‌رسد.

از مناطق وسیعی در جنوب اسرائیل، کرانه باختری رود اردن و بلندی‌های جولان نیز خبر می‌رسد که آژیر قرمز درباره حملات هوایی به صدا درآمده است.

یک مقام ارشد آمریکایی که نامش فاش نشده به شبکه ای‌بی‌سی گفته طبق تخمین‌ مقام‌های آمریکایی بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ فروند پهپاد و موشک از سوی ایران به سوی اسرائیل شلیک شده است

با آغاز حمله موشکی و پهپادی جمهوری اسلامی ایران به اسرائیل، پدافند هوایی ارتش مصر به حالت آماده‌باش کامل درآمده است.

فرستنده تلویزیونی قاهره نیوز که نزدیک به دولت مصر است به نقل از مقامات امنیتی خبر داد: «یک ستاد بحران بدقت در حال رصد اوضاع است و هر ساعت وضعیت را به اطلاع عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهور این کشور می‌رساند.»

وزارت خارجه مصر اعلام کرده است که “در ارتباط مستقیم با طرف‌های مناقشه است” و تلاش می‌کند وخامت اوضاع را کاهش دهد. وزارت خارجه مصر همچنین نسبت به “گسترش مناقشه به کل منطقه هشدار داده است”.

دومین بیانیه سپاه؛ هشدار به آمریکا درباره حمایت از اسرائیل

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دومین بیانیه خود در  خصوص حمله ایران به اسرائیل تاکید کرد هرگونه تهدید از سوی آمریکا و اسرائیل “از مبدا هر کشوری با پاسخ متقابل جمهوری اسلامی ایران به منشأ تهدید مواجه می‌شود.”

سپاه در این بیانیه با لحنی تهدیدآمیز به آمریکا هشدار داد: «هرگونه پشتیبانی و مشارکت در ضربه به منافع ایران، پاسخ قاطع و پشیمان‌کننده نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران را در پی دارد.»

پیش از آن نیز نمایندگی ایران در سازمان ملل، درگیری کنونی را تنها بین ایران و اسرائیل دانسته و تاکید کرده بود که “آمریکا باید از آن دور بماند.”

سپاه افزود که آمریکا در صورت “عدم مهار” اسرائیل در منطقه باید “تبعات” آن را بپذیرد.

آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان حمله موشکی و پهپادی جمهوری اسلامی ایران به اسرائیل را شدیدا محکوم کرد.

وزیر خارجه آلمان در پیامی که در شبکه اکس (توئیتر سابق) منتشر کرد نوشت: «ایران پهپاد و موشک به سمت اسرائیل شلیک کرده است. ما این حمله را که می‌تواند یک منطقه را به آشوب بکشاند به شدید‌ترین وجه محکوم می‌کنیم. ایران و نیروهای نیابتی آن باید سریعا به این حملات خاتمه دهند. تمامی همبستگی‌مان در این ساعات با اسرائیل است.»

نمایندگی ایران در سازمان ملل: آمریکا از این درگیری دور بماند

رسانه‌های حکومتی در ایران گزارش می‌دهند که نمایندگی ایران در سازمان ملل، اقدام نظامی جمهوری اسلامی علیه اسرائیل را بر اساس “بند ۵۱ منشور سازمان ملل” و در خصوص “دفاع مشروع” در پاسخ به حملات اسرائیل به “اماکن دیپلماتیک” جمهوری اسلامی می‌داند.

اشاره این نمایندگی به حمله منتسب به اسرائیل به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق در روز ۱۳ فروردین‌ماه است که طی آن شماری از مقام‌های ارشد سپاه قدس کشته شدند.

نمایندگی ایران در سازمان ملل افزود: «اگر رژیم اسرائیل مرتکب اشتباه دیگری شود، پاسخ ایران به طور قابل توجهی شدیدتر خواهد بود.»

این نمایندگی درگیری کنونی را تنها بین ایران و اسرائیل دانست و تاکید کرد که “آمریکا باید از آن دور بماند.”

جمهوری اسلامی در حالی بر چنین موضوعی تاکید کرده که مقام‌های بسیاری از کشورهای غربی بویژه آمریکا بارها صراحتا اعلام کرده‌اند که امنیت اسرائیل را جزئی از امنیت خود می‌دانند و نسبت به تامین امنیت در اسرائیل، متعهد هستند.

به گزارش سه مقام نظامی، ارتش آمریکا برخی از پهپادهای شلیک شده از سوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را رهگیری و منهدم کرده است.

مقام‌های نظامی ارتش آمریکا در زمینه شمار و منطقه‌ای که در آن پهپادهای انتحاری شلیک شده بسوی اسرائیل رهگیری شده‌اند توضیح بیشتری ندادند.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شامگاه شنبه ۲۵ فروردین‌ (۱۳ آوریل) با صدور بیانیه‌ای رسما اعلام کرد که اسرائیل را با “ده‌ها فروند پهپاد و موشک” مورد هدف قرار داده است..

اسرائیل تا کنون بیش از ۱۰۰ پهپاد شلیک‌شده را شناسایی کرده است

آنگونه که منابع اسرائیل گزارش می‌دهند نیروی هوایی این کشور تا کنون بیش از ۱۰۰ پهپاد شلیک‌شده از سوی جمهوری اسلامی را شناسایی کرده‌ است.

ارتش اسرائیل در تلاش است تا به برآورد دقیقی از تعداد و مسیر حرکت این پهپادها آگاهی یابد.

سپاه پاسداران در بیانیه‌ای اعلام کرده که اسرائیل را علاوه بر پهپاد، با “موشک” نیز مورد هدف قرار داده است.

رسانه‌های اسرائیلی می‌نویسند که مقام‌های مسئول در این کشور برای رهگیری و انهدام موشک، زمان کمتری نسبت به پهپادها دارند.

بنا بر اعلام ارتش اسرائیل، ده‌ها جت جنگنده نیروی هوایی این کشور در حال حاضر آماده حمله به هر نقطه‌ای هستند که نیاز باشد.

گفتنی است جمهوری اسلامی در حالی حمله به اسرائیل را آغاز کرده که بسیاری از مقام‌های غربی پیشتر هشدار داده بودند چنانچه ایران دست به چنین اقدامی بزند، از اسرائیل حمایت خواهند کرد.

از جمله جدیدترین آنها سخنان نیلز اشمید، سیاستمدار از حزب سوسیال دموکرات در آلمان است که پیش از آغاز حمله ایران گفته بود که “چنانچه ایران دچار اشتباه محاسباتی شود و به اسرائیل حمله کند، آلمان در کنار اسرائیل می‌ایستد و حتی در صورت لزوم، سلاح در اختیار اسرائیل قرار خواهد داد.”

برگرفته از سایت فارسی دوبچه وله

https://p.dw.com/p/4ejSX

کپی لینک