نگاهی به سیاست نامتعادل کشورهای دمکراتیک غرب به جنگ غزه – ناخدا محمد فارسی

سیاست افرادی که در پشت صحنه باعث کشته شدن مردم بیگناه غزه هستند کمتر از جنایات گروه تروریستی  حماس نیست.

ارتش اسرائيل با اجرای عملیاتی پر خطر «عملیات آرنون»، روز شنبه ۱۹ خرداد ۱۴۰۳،  چهار گروگان اسرائيلی که از هنگام حمله تروریستی ۷ اکتبر ۲۰۲۳ حماس به اسرائيل، در اسارت بودند را آزاد کرد. مردم آزاده جهان بویژه خانواده این چهار گروگان عملیات آزاد سازی را شجاعانه، قهرمانانه ولی پرمخاطره دانستند و امیدوارند که کشورهای آزاد جهان بویژه، فشار خود بر حماس را برای قبول آتش بس پیشنهادی اقای بایدن رئيس جمهور آمریکا افزایش دهند تا بقیه گروگان ها آزاد شده و تلفات جانی مردم بیگناه غزه پایان یابد. رسانه اینترنتی رادیو فردا در مقاله ای واکنش‌ها به نجات چهار گروگان را یادآور شده، بویژه مسئول سیاست خارجی اروپا جوزف بورل از جانب اتحادیه اروپا مرگ غیرنظامیان در عملیات اسرائیل را «یک قتل عام دیگر علیه غیرنظامیان» خوانده و این عملیات را بشدید ترین وجه ممکن محکوم کرده و از اسرائيل خواسته «فوراً این حمام خون را متوقف کند (۱).  

این در حالی است که کامالا هریس، معاون رئیس جمهور آمریکا نیز در این باره گفت: «خوشبختانه چهار نفر از این گروگان‌ها امشب به خانواده‌هایشان بازگشتند. و ما برای همه جان‌های بی‌گناهی که در غزه از دست رفته‌اند، از جمله کسانی که امروز به طرز غم‌انگیزی کشته شدند، سوگواری می‌کنیم.» سخنگوی نظامی اسرائیل نیز گفته است عملیات آزادسازی گروگان‌ها در قلب منطقه‌ای مسکونی انجام شد، که به گفته او گروه حماس گروگان‌ها را در میان انبوه غیرنظامیان فلسطینی پنهان کرده بود. بنابراین چه کسی مسئول کشته شدن غیرنظامیان است، حماس؟ یا اسرائيل که برای نجات شهروندان خود که مدت ۲۴۶ در اسارت بوده اند؟ اسرائيل آماده است که آتش بس پیشنهادی بایدن را قبول کند ولی حماس به این اقدام که میتواند به پایان جنگ غزه منتهی شود آنرا قبول ندارد، با وجودی که امیر قطر به سران حماس که در این کشور اقامت دارند ابلاغ و تهدید کرده اگر پیشنهاد آقای بایدن را قبول نکنند، آنان را از قطر اخراج خواهند کرد!

آیا صحیح نبود که اتحادیه اروپا به آقای جوزف بورل دستور میداد که بر سران حماس فشار بیاورند که آتش بس را قبول کند؟ آیا منافع اروپا در راستای ادامه این کارزار و کشته شدن بیگناهان قرار دارد؟ آیا آقای بورل بدون توجه به نظر اتحادیه اروپا که اکنون درحال انتخابات پارلمان اروپا است از فرصت استفاده کرده و خودسرانه عملیات آزاد سازی گروگان ها را محکوم کرده است؟‌ آیا دست سیاست خارجی رژیم جنایتکار اسلامی ایران در کار است؟ سوالی است که آقای بورل میباید به ان جواب دهد.

نظامیان حماس گروگان ها را در بین پر جمعیت ترین مکان ها مانند اردوگاه نصیرات زندانی میکند و اگر ساکنان این مناطق اعتراضی داشته باشند، آنها را هم خواهند کشت. بنظر میرسد آقای بورل گروگان های اسرائيل و دیگر کشورها که در دست حماس اسیرند را «کشته» محسوب میکند؟ یا اقدام اسرائيل برای آزادی شهروندان خود را خلاف قوانین بین الملل میداند؟ لازم است به آقای بورل یادآور شویم که حماس جنایتکار هنوز تمام گروگان ها را نکشته است،‌ و  این وظیفه کشور اسرائيل است که با هرقیمتی شهروندان خود را آزاد کند.

صدراعظم آلمان اولاف شولتس در واکنش به آزادی این چهار گروگان اسرائیلی، آن را «نشانه مهم امید» خواند. وی در شبکه ایکس نوشت که این امید بخصوص برای بسیاری از خانواده‌های اسرائیلی که از وضعیت عزیران خود بیمناک هستند، اهمیت زیادی دارد. رئیس‌جمهور آمریکا در واکنش به رهایی چهار گروگان اسرائیلی گفت: «تا زمان بازگشت همه گروگان‌ها به خانه و برقراری آتش‌بس، دست از تلاش برنمی‌داریم. این اتفاق ضروری است.»

روزنامه آمریکایی “وال استریت ژورنال” به نقل از میانجی‌گران آتش‌بس در غزه نوشته است یحیی سنوار، یکی از رهبران حماس به طرف‌های میانجی از جمله آمریکا، مصر، و قطر هشدار داده که این سازمان «سلاح‌های خود را زمین نخواهد گذاشت و هرگونه طرحی که خواستار چنین چیزی باشد را نخواهد پذیرفت». اسماعیل هنیه رهبر سیاسی حماس که در قطر مقیم است نیز همانند سینوار اعلام داشت تا پایان جنگ غزه و خروج تمام نظامیان اسرائيل از غزه، گروه مقاومت حماس تسلیم نخواهد شد و به پیکار خود ادامه خواهد داد (۲).

این درحالی است که  شبکه تلویزیونی “قاهره نیوز” وابسته به دولت مصر به نقل از محافل بلندپایه دولتی این کشور گزارش داد که حماس می‌خواهد در روزهای آینده به طرح پیشنهادی بایدن پاسخ دهد. آمریکا قطعنامه مربوط به طرح آتش‌بس سه مرحله‌ای بایدن را به شورای امنیت سازمان ملل ارائه کرد. در این قطعنامه از پایان درگیری‌ها در نوار غزه از طریق‌ آتش‌بس و توافق بر سر آزادی گروگان‌ها حمایت شده است. روسیه و چین به عنوان دو عضو دارای حق وتو در شورای امنیت سازمان ملل نگرانی‌های خود را در باره پیش‌نویس قطعنامه سازمان ملل، پیشنهاد آقای جو بایدن مطرح کرده‌اند.

نکته قابل توجه اینکه بدلیل جنگ اسرائيل در غزه،‌ هواداران فلسطینی ها از جمله دانشجویان دانشگاه های آمریکا برعلیه اسرائيل و جان باختن مردم بیگناه فلسطین در غزه تظاهرات میکنند، ولی با توجه به تاریخ فلاکت بار دیگر وقایع در جهان، بویژه مسلمانان اعتراضی ندارند. این دانشجویان به نفع کردها، اویغورها، مخالفان ایرانی یا قربانیان نسل کشی سوریه تظاهرات نمی کنند. برای مثال دنشجویان دانشگاه های آمریکا و تظاهرات در لندن و دیگر کشورهای جهان بیشتر برای حمایت از فلسطینی ها است تا قربانیان اوکراینی توسط روسیه متجاوز.

چگونه می توان این واقعیت ضد یهود را توضیح داد؟ جواب این سئوال را آلن هرشویتز پورفسور حقوقدان در مقاله ای در انیستوی گیت استون توضیح داده است (۳). وی اظهار میدارد جواب ساده است: «این تظاهرات برای قربانیان ادعایی آنها نیست، بلکه بیشتر برای عاملان ادعایی است». عاملان در واقع بیشتر ضد اسرائیل هستند تا طرفدار فلسطین. ترکیه، سوریه، عراق و ایران عاملان انکار حقوق کردها هستند. چین عامل خشونت علیه اویغورها است. رژیم های سوریه و ایران مسئول خشونت علیه شهروندان خود هستند. روسیه به اوکراین حمله کرده و هرروزه کشتار میکند. پس چرا برعلیه این جنایات تظاهراتی برقرار نشده و نمی شود؟

تظاهرکنندگان از اسرائیل و متحد اصلی آن، ایالات متحده متنفرند. در نتیجه از دشمنان این دشمنان که در این مورد فلسطینی ها هستند حمایت می کنند. در جنگ های قبلی، چپ ها از ویت کنگ، پل پوت، کره شمالی و کوبا حمایت می کردند. بیشتر خود را در ردیف عاملان ادعایی مانند استالین، هیتلر، مائو، کاسترو، چه گوارا قرار داده بودند تا حمایت از قربانیان ادعایی!

انتقاد منطقی از اسرائیل موجه است. اما انتقاد نامتناسب و ساختگی از اسرائیل همزمان با حمایت از فلسطینی‌ها ی افراطی منصفانه نیست. این حماس است، که عمدتاً مسئول جان بسیاری از قربانیان غیرنظامی فلسطینی است. اسراییل را می توان و باید به خاطر تلفات غیرنظامیان مورد انتقاد قرار داد و محکوم کرد که می توانست قابل پیشگیری باشد، امّا بسیاری از آنها قابل پیشگیری نیستند. یا بقول معروف در جنگ که حلوا تقسیم نمی کنند. حمایت صرف از فلسطین و محکومیت اسرائیل و حامی ان یعنی امریکا را می‌توان تنها با نفرت متعصبانه از دولت و ملت یهود  و آرزوی سرنگونی آنها توضیح داد.

در کتابی بنام دشمنان و همسایگان توسط «ایین بلاک» آمده در آستانه جنگ جهانی دوم، حاج امین الحسینی مفتی اعظم بیت المقدس، رهبر مذهبی مسلمانان در سرزمین کنونی اسرائیل که، تحت قیمومیت بریتانیا اداره می شد با هیتلر ملاقات داشت و بر هلوکاست یهودیان مهر تأیید می زد. الحسینی اختلاف اعراب و یهودیان را از یک درگیری سر زمین های فروخته شده و یا تسخیر شده، به منازعه حل نشدنی بر سر مذهب تبدیل کرد، که تاکنون ادامه دارد. الحسینی فتوا داده بود حاکمیت یهودیان بر حتی یک وجب از سرزمینی که قبلاً عثمانی بوده قابل قبول نیست و، تا ابد سرزمین مسلمانان و بخشی از موقوفه در امانت برای خداوند باقی خواهد ماند. مفتی الحسینی سال‌های جنگ را در برلین به عنوان مهمان هیتلر گذراند و برای گسترش نسل‌کشی هیتلر علیه یهودیان از اروپا تا خاورمیانه طراح آن بود. او در نسل کشی یهودیان و دیگران در بالکان شرکت کرد. به همین دلیل، او در پایان جنگ به عنوان جنایتکار جنگی نازی معرفی شد و مجبور شد به مصر فرار کند تا محاکمه و به دار آویخته نشود!

پس از مرگ او، یاسر عرفات، جانشین او شد، که بر تروریسم علیه غیرنظامیان به عنوان اصول پایه ای خود برای از بین بردن دولت-ملت یهود تأکید داشت. الحسینی و عرفات بودند که پیشنهاد راه حل دو دولت و دو ملت را رد کردند.

اکنون بزرگترین پشتیبان حماس در جنگ غزه آیت الله علی خامنه ای است. وی در روز ۱۰ خرداد ۱۴۰۳ طی نامه ای خطاب به داشجویان دانشگاه های آمریکا میگوید «این نامه را به جوانانی مینویسم که وجدان بیدارشان آنها را به دفاع از کودکان و زنان مظلوم غزّه برانگیخته است. جوانان عزیز دانشجو در ایالات متّحده‌ی آمریکا! این، پیام همدلی و همبستگی ما با شما است. شما اکنون در طرف درست تاریخ ــ که در حال ورق خوردن است ــ ایستاده‌اید. شما اکنون بخشی از جبهه‌ی مقاومت را تشکیل داده‌اید، و در زیر فشارِ بی‌رحمانه‌ی دولتتان ــ که آشکارا از رژیم غاصب و بی‌رحم صهیونیست دفاع میکند ــ مبارزه‌ای شرافتمندانه را آغاز کرده‌اید.»

لازم است متذکر شویم، از هنگام شروع انقلاب اسلامی تا کنون رژیم اسلامی ایران با اعلام اینکه اسرائيل «شیطان کوچک» و آمریکا «شیطان بزرگ» است و باید نابود شوند از پای نایستاده است. توسط سپاه قدس شبه نظامیان نیابتی در کشورهای خاورمیانه از جمله عراق، سوریه، لبنان و یمن تشکیل داده وبا هزینه بسیار بالا از این گروه ها بویژه حماس پشتیبانی مالی و تأمین تجهیزات نظامی کرده است. بروایتی طراح حمله حماس ۷ اکتبر بوده که در راستای فتوای حاج امین الحسینی میباشد.

تا وقتی رژیم فاسد اسلامی در ایران حاکم است، خاورمیانه نمیتواند به صلح پایداری دست یابد. و بقول معرف سر افعی در تهران است و تا قطع نشود وضعیت به همین منوال پیش خواهد رفت. متأسفانه در حال حاضر رژیم اسلامی ایران نه اپوزیسیون اثرگذاری در داخل دارد و نه در جهان آزاد و دمکراتیک. همچنین بیانیه آقای جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اروپا بیشتر در راستای دکترین حاج امین الحسینی و آیت الله علی خامنه است تا حلّ بحران خاورمینه و بویژه پایان دادن به جنگ اسرائيل و حماس درغزه.

ناخدا محد فارسی

۱۰ ژوئن ۲۰۲۴

1 – https://www.radiofarda.com/a/32984549.html

2 – https://www.jpost.com/breaking-news/article-805433?utm_source=ActiveCampaign&utm_medium=email&utm_content=Gaza%20hostage%20s%20father%20found%20dead%20on%20day%20of%20son%20s%20rescue%20mission&utm_campaign=June%209%2C%202024

3 – https://www.gatestoneinstitute.org/20688/palestinianism-began-with-nazism

4 – Enemies and Neighbours, Arab and Jews in Palestine and Israel, 1917-2017