هزاران شلیک در روز؛ وضعیت زرادخانه حزب‌الله لبنان چگونه است؟

گزارش‌ها حاکی از آن است که در صورت جنگ علنی میان اسرائیل و حزب الله لبنان، این گروه شبه نظامی اقدام به شلیک انواع گلوله‌های خمپاره، موشک‌های ضد تانک و پهپاد علیه عملیات زمینی ارتش اسرائیل خواهد کرد.

مرکز اسرائیلی تحقیقات و آموزش آلما در گزارش روز دوشنبه خود اعلام کرد که در وضعیت تولید راکت‌ها، پهپادها همچنین موشک‌های دقیق حزب‌الله پیشرفت‌های قابل توجهی دیده می‌شود.

بر اساس برآوردهای این مرکز، حزب الله اکنون انباری مملو از ۷۵ هزار نوع سلاح از جمله چندین هزار موشک و راکت دقیق دارد.

تعداد هواپیماهای بدون سرنشین (پهپاد) حزب الله نیز افزایش یافته است؛ پیش از این در سال ۲۰۲۱ میلادی برآورد شده بود که این گروه شبه نظامی حدود ۲۰۰۰ پهپاد داشته باشد. گزارش مرکز «آلما» خاطرنشان می کند که بر اساس آخرین برآوردها، این گروه در حال حاضر دست‌کم ۲۵۰۰ پهپاد دارد.

ارتباطات نزدیک و حیاتی حزب‌الله با ایران همچنان ادامه دارد و در کنار این ارتباطات، فعالیت‌های مرکز مطالعات و تحقیقات علمی سوریه نیز نقش مهمی در توسعه تسلیحات این گروه ایفا می‌کند.

این مرکز در حال حاضر مشغول تحقیق و ساخت تسلیحات دقیق و پیشرفته برای حزب الله با همکاری ایران است.

آلما در گزارش خود همچنین خاطرنشان کرده که در صورت درگیری تمام عیار این گروه با اسرائیل، زرادخانه فعلی حزب‌الله به این گروه این امکان را می‌دهد تا تنها در ۱۰ روز اول درگیری، روزانه بطور متوسط ۳ هزار پرتاب شامل انواع مختلف مهمات به خاک اسرائیل انجام دهد.

اگر این جنگ تمام عیار به ماه دوم نیز کشیده شود، آنگاه حزب‌الله می‌تواند میزان پرتاب‌های خود را تا دست‌کم هزار شلیک در روز حفظ کند.

البته گزارش تاکید دارد که همه پرتاب‌های حزب‌الله به خاک اسرائیل، موفقیت‌آمیز یا مؤثر نخواهد بود. برخی از آنها احتمالا حتی قبل از پرتاب توسط ارتش اسرائیل رهگیری می‌شوند، برخی دیگر در خاک لبنان یا مناطق باز در داخل اسرائیل فرود می‌آیند و برخی نیز توسط سامانه‌های پدافند هوایی اسرائیل رهگیری و منهدم می‌شوند.

با این حال، نویسنده گزارش معتقد است که با توجه به شمار بالای پرتاب‌ها، احتمالاً حملات مؤثری نیز انجام خواهد شد؛ بیشتر از آنچه تا کنون در جریان رویارویی‌های محدود در جبهه شمالی یا نوار غزه دیده شده است.

برگرفته از سایت فارسی ارونیوز