خامنه ای برای باقی ماندن نظام اسلامی دست بدامان ارتش شد


برابر با گزارشی در رسانه ایران اینترنشال علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز چهارشنبه ۱۹ بهمن در دیدار با فرماندهان، افسران ودرجه داران نیروی هوایی و پدافند هوائی ارتش  با اشاره به این که آمریکا پیشتر اعلام کرده بود قصد ندارد حکومت را در ایران تغییر دهد، از تداوم جنبش «زن،زندگی، آزادی» ابراز نگرانی کرد و مدعی شد جنبش انقلابی ۵ ماهه مردم ایران طرح‌ ایالات متحده برای تغییر حکومت ایران است (۱). خامنه ای در این نشست از ارتش ایران درخواست کرد مانع فروپاشی نظام شوند.

بارها یادآور شده ایم ارتش ایران هیچگاه یک ارتش ملی نبوده و اعلام بیطرفی آن هنگام انقلاب ۱۳۵۷ نیز سلب مسئولیت وسرپیچی از دستور است. وظایف محوله ارتش بطور خلاصه حفاظت از مرز و بوم کشور، حفظ تمامیت ارضی و حاکمیت ملت است. بطور کلی ارتش نمیتواند در مقابل وظایف محوله ای  که توسط ملت از طریق قانون اساسی به وی ابلاغ شده سرباز زند! چند هفته قبل از انقلاب ۵۷ با خروج پادشاه از کشور ارتش بدون فرمانده باقی مانده بود و رئیس ستاد ارتش و دیگران افسران شورای عالی ارتش نتوانستند بدون فرمانده و دستور مستقیم اجرایی تصمیم لازم برای برقراری امنیت در کشور بگیرند، تا به مردم ایران فرصت داده شود در محیطی امن با آرامش سرنوشت آینده خود و کشور را رقم بزنند. اکنون نیز ارتش ایران در چنین وضعیتی قرار دارد. از طرفی برابر با قانون اساسی باید وظایف محوله بویژه حفاظت از حاکمیت ملت را پاسداری نماید. ولی با گذشت ۵ ماه از جنبش انقلابی «زن-زندگی-آزادی»، کاملاً مشهود است که رژیم کنترل امنیتی و مدیریتی کشور را از دست داده و مردم ایران در کف خیابان خواستار حق حاکمیت خود برابر با حقوق شهروندی بر پایه قوانین حقوق بشری سازمان ملل گردیده اند. بنا براین اکنون حاکمیت مورد درخواست مردم ایران است و ارتش باید برابر با وظایف خود از حاکمیت مردم ایران حفاظت و از حرکت انقلابی آنان پشتیبانی کند.

علی خامنه ای براستی دریافته است، با جنبش «زن-زندگی-آزادی» حاکمیت بر مردم را از دست داده است. وی در سخنرانی خود با تجلیل از ارتش خواست تا حاکمیت از دست رفته آخوندیسم را برگرداند!. وی در سخنان خود اظهار نمود که ارتش در هنگام انقلاب ۵۷ در کنار مردم ایران ایستاد. وی گفت: «ارتش در کنار مردم ایستاد و انقلابی ماند که این انقلابی بودن مساله مهمی است زیرا بعضی‌ها انقلابی می‌شوند ولی انقلابی نمی‌مانند اما ارتش جمهوری اسلامی امروز به مراتب انقلابی‌تر، مؤمن‌تر و خالص‌تر از روزهای اول است.» لازم به توضیح است که ارتش ایران هنگام انقلاب اعلام بیطرفی کرد و نه اینکه در کنار انقلابیون ایستاده باشد؟ خمینی علارغم تعهدی که به آمریکا داده بود که، اگر آمریکا جلوی کودتای ارتش را بگیرد، بعد از پیروزی انقلاب، ارتش دست نخورده باقی خواهد ماند، شاهد بوده ایم که چنین نشد. بمحص پیروزی انقلاب با فرمان خمینی بسیاری از امرای ارتش ایران را در بالای مدرسه رفاه اعدام کردند. اکثر فرماندهان ارتش را یا اعدام کردند یا بازنشسته. و ارتش را بحدی تضعیف کردند که، به صدام حسین رهبر عراق فرصت داد به کشور ایران لشگر کشی و به امید جداکردن خوزستان زرخیز از بدنه کشور، به کشور ایران حمله برد. ارتش ایران علارغم بی مهری خمینی و کشت و کشتار سران ارتش، با حمله عراق به ایران انسجام خود را باز یافت و ارتش تا دندان مسلح صدام حسین را با هزینه بسیار از کشور ایران بیرون راند. چگونگی شکست نیروی زمینی، هوایی و دریایی عراق توسط ارتش ایران موضوع این مقاله نیست و بهمین کوتاه اشاره بسنده میشود.

روز ۱۹ بهمن بدلیل سرپیچی همافران از فرماندهان، بازکردن درب پادگان و اسلحه خانه دوشان تپه بروی انقلابیون «روز نیروی هوایی» نام نهاده شد. خامنه ای در سخنرانی خود در روز نیروی هوایی گفت «حدود ۱۵ سال قبل رئیس‌جمهوری وقت آمریکا صریحا در نامه‌ای به من نوشت که ما قصد تغییر نظام شما را نداریم ولی ما همان زمان گزارش‌هایی داشتیم که در مراکز خود در حال طراحی برای از بین بردن جمهوری اسلامی بودند (۲).» خامنه ای از باراک اوبا صحبت میکند که نه نتها برای خامنه ای نامه نوشت بلکه برای قبول برجام توسط رژیم هواپیمایی پر از پول با ارز های مختلف دنیا از جمله دلار آمریکا برای او فرستاد تا به استحکام رژیم اسلامی در ایران کمک کند و بقاء‌ آن را متعهد شود. پس از اوباما رؤسای جمهور آمریکا از جمله ترامپ و بایدن هم همیشه تأکید داشته اند بدنبال تغییر رژیم  در ایران نیستند.

خامنه‌ای سپس به سلسه پهلوی پرداخته و افزود «تنها ابزار رژیم حقیر و ظالم پهلوی فقط همین بود دیگر که به وسیله‌ ارتش مردم را سرکوب کنند.» این در حالی است که در جریان خیزش سراسری «زن-زندگی-آزادد» نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی به ویژه نیروهای بسیجی و لباس شخصی ها، بیش از ۶۰۰ نفر از جوانان انقلابی را کشته، هزاران نفر را زخمی و روانه زندان کرده اند. پس از انقلاب ۵۷ رژیم اسلامی بویژه هنگام رهبریت خامنه ای بیش از ۲۵ هزار نفر از مردم ایران را کشته اند. ریزش مهره های اصلی از نظام اسلامی، وی را بسیار نگران کرده است. در تازه‌ ترین واکنش از سوی فعالان سیاسی داخل کشور، سخنان ابوالفضل قدیانی، فعال سیاسی، قابل تأمل است که تاکید دارد بقاء نظام اسلامی به ریاست علی خامنه‌ای دیگر امکان پذیر نیست و فرو می ریزند.

در مراسم ۱۹ بهمن که خامنه ای برای نظامیان نیروی هوایی و پدافتد هوایی سخن می راند فرمانده نیروی هوای، سرتیپ واحدی تصدی برگزاری مراسم را بعهده داشت و بسیاری از فرماندهان ارشد از جمله سرتیپ نصیرزاده جانشین ستاد کل نیروهای مسلح، سرتیپ قادر رحیم زاده فرمانده قرارگاه پدافند هوایی و سرتیپ صباحی‌فرد فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش در جلسه حضور داشتند. سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی فرمانده ارتش نیز در مراسم شرکت داشت. خامنه ای از نحوه اجرای مراسم که با انضباط ارتشی همراه بود نیز واهمه داشت و اظهار داشت، این مراسم بیانگر اتحاد ارتش با مردم است و ۲۲ بهمن را مظهر اتحاد ملی عنوان کرد. افزون بر این وی درباره دشمن واهی که همیشه آن را یادآور میشود گفت «دشمن در تلاش برای از بین بردن اتحاد ملی است، ولی اقدامات دشمن خنثی شده و نمی‌توانند مردم را از یکدیگر و از نظام جدا و نظام را به مردم بدبین کنند یا گروههای مختلف مردم را به جنگ با یکدیگر بکشانند.»

اقدامات و اتفاقات چند روز گذشته، خامنه ای را بسختی هراسان کرده است. از جمله میتوان نشست گروه ۸ نفره ایرانیان در دانشگاه جورج تان آمریکا را یاد آور شد که شاهزاده رضا پهلوی، نازنین بنیادی، گل شیفته فراهانی، شرین عبادی، مسیح علی نژاد، عبدالله مهتدی، علی کریمی و حامد اسماعیلیون در آن شرکت داشتند. میتوان این نشست را بعنوان اولین حرکت همگامی اوپوزیسیون رژیم ایران دانست. امید است این گروه با درایت و هوشمندی از سیاستمداران مخالف رژیم دعوت کنند تا حرکت بعدی برای برگزاری رفراندوم را برنامه ریزی کنند. این اقدام از این جهت حائز اهمیت است که رژیم را مجبور به واکنش نمود تا در مراسم روز ۲۲ بهمن ساگرد انقلاب اسلامی تصاویر بعضی از کنشگران را کارکاتوروار به نمایش بگذارد.

از مهمترین رویدادهای دیگر میتوان از بیانیه مهندس میرحسین موسوی نام برد. اقدام میرحسین موسوی نمونه بارزی از ریزش پایه گذاران جمهوری اسلامی است. مهندس موسوی با بیانیه خود اساس رژیم اسلامی را نشانه گرفته و خواستار تغییر قانون اساسی جمهوری اسلامی است. رسانه اینترنتی تایمز اسرائیل در ۵ فوریه مقاله ای پیرامون بیانیه موسوی منتشر کرد که خلاصه مضمون آن بدین شرح است (۳): رئیس جمهور سابق و نخست وزیر اسبق ایران به نفع اصلاحات سیاسی صحبت می کنند، و «نارضایتی گسترده» شهروندان ایران را یادآور شده اند. موسوی یکی از اصلی‌ترین چهره‌های اپوزیسیون کشور، روز شنبه ۲۲ بهمن خواستار «تحول اساسی» یک نظام سیاسی شد که به گفته او با بحران مشروعیت مواجه است .موسوی در بیانیه‌ای خود که توسط رسانه‌های داخلی منتشر شد، گفت: ایران و ایرانیان به تحولی اساسی نیاز دارند و آماده هستند که طرح کلی آن را بر جنبش «زن، زندگی، آزادی» ترسیم کنند. موسوی می گوید مردم حق دارند برای عبور از بحران‌ها و هموار کردن راه آزادی، عدالت، دموکراسی و توسعه، بازنگری‌های اساسی انجام دهند.

پیرامون اینکه آیا میتوان به بیانیه مهندس میرحسین موسوی اعتماد داشت،‌ نظر های متفاوتی توسط تحلیل گران سیاسی ارایه گردیده است. علارغم مثبت بودن راهکار ارایه شده توسط مهندس موسوی یکی از تحلیلگران، امیرحسین لادن، در خبرنامه گویا به موشکافی این بیانیه پرداخته و می نویسد: «واژه های زیبا و دلنشین بیانیه، هر ایرانی میهن دوست را تحت تأثیر قرار میدهد؛ خواننده، زمانی بخود می آید که می بیند نویسنده و گوینده آن سخنان فریبنده، میرحسین موسوی است!» لادن مشاغلی که مهندس موسوی بعد از انقلاب ۵۷ عهده دار بوده را یادآور شده است «عضو بلند پایه شورای مرکزی حزب جمهوری اسلامی، وزیر امور خارجه، سر دبیر روزنامه جمهوری اسلامی، دو دوره نخست وزیر ج. ا، که بار دوم آن با حکم مستقیم خمینی بود که به “نخست وزیر امام” معروف شد. امیرحسین لادن خلاصه سخنان خمینی در پاریس را هم یادآور شده که گفته بود «مردم در بیان نظراتشان آزادند، مطبوعات در نشر همه حقایق و واقعیات آزادند؛ شکل حکومت ما جمهوری است، جمهوری به معنای این که متکی به آرای اکثریت است. اختیارات شاه را نخواهم داشت؛ من چنین چیزی نگفته ام که روحانیون متکفل حکومت خواهند شد، روحانیون شغلشان چیز دیگری است.»

میدانیم که خمینی مکارانه به مردم ایران دورغ گفت، آیا مهندس موسوی هم دروغ میگوید؟ خمینی از جو انقلابی مردم ایران استفاده کرد و دروغ های خود را به مردم قبولاند. امّا مردم ایران مدت ۴۴ سال است که دسیسه سران جمهوری اسلامی را تجربه و تحلیل کرده اند. لازم است یادآور شد که اصول پایه ای این بیانیه چیزی بجز شعار مردم ایران که خواستار تغییر رژیم با یک حکومت دمکراتیک، سکولار و آزاد هستند، تفاوتی ندارد. بنابراین میتوان اذعان داشت بیانیه مهندس موسوی که در راستای خواست جنبش انقلابی مردم ایران است را باید مثبت شناخت. مهندس موسوی ۱۳ سال در حصر خانگی در زندان خامنه ای است. همانگونه که یادآور شدیم بیانیه موسوی اصل حکومت ولایی اسلامی را نشانه رفته است. با انتشار این بیانیه، مهندس موسوی میگوید مردم حق دارند که از این رژیم از طریق مقاومت مدنی عبور کنند. و این را میداند که رژیم قادر است مانند هاشمی رفسجانی او را هم جذف کند.بهمین دلایل میتوان بیانیه مهندس میرحسین موسوی را با بیانات خمینی درپاریس متفاوت دانست.

بدلیل ریزش سران رژیم از حاکمیت ولایی، خامنه ای نه تنها دست بدامان ارتش ایران شده، همچنین دریابان علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی را نیز روانه مسکو کرده تا از پوتین جنایتکار کسب تکلیف نماید. اگر چه شمخانی به ظاهر برای بررسی و ساخت راه آهن رشت-آستارا به عنوان تکمیل‌کننده کریدور شمال – جنوب، تحولی راهبردی در مبادلات تجاری و ترانزیت کالا در منطقه سخن رانده است، امّا برابر با گزارش ایرنا، علی شمخانی برای حضور در پنجمین نشست گفتگوی امنیتی منطقه ای به مسکو سفر کرده بوده و با «ایگور لویتین» دستیار ولادیمیر پوتین چندین نشست داشته است.

در پایان همانگونه که یادآور شدیم ارتش ایران با وجود اینکه هیچگاه یک ارتش ملی نبوده ولی وظایف حفاظت از مرز و بوم کشور، تمامیت ارضی و حاکمیت ملت را عهده دار و به نحو احسن انجام داده و خواهد داد. ارتش ایران امیدوار است مردم ایران برای عبور از رژیم از طریق مقاومت مدنی بطور میلیونی به میدان بیایند و این اطمیان را میدهد که برای ایجاد امنیت در کشور، برای تعیین سرنوشت سیاسی کشور در کنار مردم ایران خواهد بود.

ناخدا محمد فارسی

۱۵ فوریه ۲۰۲۳

1 – https://www.iranintl.com/202302088295

2 – https://www.irna.ir/news/85024248/

3 – https://www.timesofisrael.com/ex-president-and-former-pm-of-iran-speak-out-in-favor-of-political-reform/