نگاهی به نقش آمریکا، اسرائیل و رژیم اسلامی ایران در خاورمیانه – محمد فارسی

خبر گزاری ایرنا روز شنبه ۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ مقاله ای را به چاپ رساند که بر نقش آمریکا در منطقه خاورمیانه تمرکز دارد. ایرنا از دفتر نیویورک خبر داده که وزیر امور خارحه آمریکا، آنتونی بلینکن، یک روز پس از تحریم های جدید وزارت خزانه داری آمریکا ۳۰ فروردین ۱۴۰۲، علیه یک فرد و شش نهاد مرتبط با برنامه پهپادی ایران، اذعان کرد که واشنگتن به تداوم اخلال در برنامه های نظامی ایران و شبکه تدارکاتی آن قاطعانه ادامه می دهد. پیرامون اظهار نظر بلینکن درباره اخلال در برنامه های نظامی ایران توضیح بیشتری داده نشده است (۱).

وزارت خزانه داری آمریکا مدعی شده شرکت پاسا در خرید قطعات الکترونیکی برای برنامه‌های نظامی بی‌ثبات‌ کننده‌ ایران، از جمله قطعات مورد استفاده در پهپادهای این کشور نقش داشته است و تولید پهپادها و سایر تسلیحات ایران همچنان منطقه خاورمیانه و فراتر از آن را بی ثبات و تهدید می کند. لازم به توضیح است که وزارت خزانه داری آمریکا چندین دوره تحریم علیه برنامه ‌های موشکی و پهپادی ایران وضع کرده است. امّا بنظر نمی رسد این تحریمها در بازدارندگی رژیم در ساخت پهپاد و در اختیار قراردادن انها در دست شبه نظامیان تحت حمایت و نفوذ خود در منطقه خاورمیانه و فراتر از آن، و نیز ارسال پهپاد به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین ، چندان مؤثر بوده باشد.

تحریم شرکت پاسا مستقر در ایران شامل شرکتهای سوری این نهاد در مالزی، هنگ ‌کنگ و چین نیز می شود. لازم به یادآوری است که قطعات مورد استفاده در پهپادها با استاندارد (نظامی) نیست و هر شرکتی با امکانات ساخت قطعات مشابه می تواند این قطعات را تولید کند. در این راستا برایان نلسون، معاون وزیر خزانه داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی، اظهار داشته «شبکه ای که امروز تحریم شد، کالاها و فناوری را برای دولت ایران و صنایع دفاعی و برنامه پهپاد این کشور خریداری کرده است. وزارت خزانه داری اظهار داشته «به اعمال تحریم های خود علیه تلاش های نظامی ایران که باعث ناامنی منطقه ای و بی ثباتی جهانی می شود، ادامه خواهد داد.»

در مقابل جمهوری اسلامی ایران ادعا دارد «محدودیت‌های مربوط به تسلیحات ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ در تاریخ ۱۸ اکتبر ۲۰۲۰ رسما خاتمه یافته و از آن زمان، انتقال تسلیحات به ایران یا از ایران، دیگر مشمول قطعنامه ۲۲۳۱ نمی‌شود. ایرنا افزوده است «استناد به بند ۴ (الف) ضمیمه ب قطعنامه ۲۲۳۱ فاقد مبنای قانونی و حقوقی است؛ زیرا فعالیت های مشمول بند مذکور تنها در صورتی نیاز به تأیید قبلی شورا دارد که دولت صادرکننده آن اقلام مربوطه را بدون توجه به درج آنها در سند S/۲۰۱۵/۵۴۶ تعیین کند که “می تواند به توسعه سیستم های حمل سلاح هسته ای کمک کند”». این درحالی است که رژیم اسلامی بارها اعلام کرده که «هیچ‌گاه اقلامی را که به توسعه سیستم‌های حمل سلاح هسته ‌ای کمک کند، نه تولید کرده و نه خریداری کرده است.»

از طرفی ایران اینترنشنال روز اول اردیبهشت ۱۴۰۲ مقاله ای از قول نشریه اشپیگل به نقل از رییس سابق شورای امنیت ملی اسرائیل منتشر کرد که از افزایش احتمال جنگ اسرائیل با جمهوری اسلامی خبر می دهد. نشریه فارین پالیسی نیز تحویل هواپیماهای سوخو-۳۵ از طرف روسیه را باعث افزایش تنش میان ایران و همسایگانش و همچنین اسرائیل دانست. رژیم اسلامی ایران اعلام کرده که ۳ فروند هواپیمای سوخو-۳۵ به تازگی وارد فرودگاه مهرآباد تهران شده اند. ولی روسیه تاکنون فروش این جنگنده های پیش رفته به ایران را تأیید نکرده است. در ضمن این نشریه نوشته است که احیای برجام هیچ پیشرفتی نداشته و جمهوری اسلامی گام‌های بیشتری به سمت بمب اتمی برداشته‌ و می‌تواند در کوتاه‌ ترین زمان اورانیوم کافی را برای ساخت بمب داشته باشد. بنابراین حملات هوایی اسرائیل به تاسیسات هسته‌ای ایران بسیار محتمل است (۲).

چهار روز پیش، اول اردیبهشت ۱۴۰۲، خبرگزاری جروزالم پست به حملات توپخانه و پهپادها به منطقه جولان خبر داد و اشاره داشت که این اقدام تنش بین اسرائيل و ایران را افزایش داده است (۳). اسرائیل به این حملات با توپخانه و پهپاد پاسخ داده، و در این درگیری یک پهپاد اسرائیلی در خاک سوریه سقوط کرد. این حادثه در رسانه اینترنتی تسنیم ارگان سپاه پاسداران نیز بطور خلاصه منتشر شد. جروزالم پست همچنین افزوده است تنش در بلندی های جولان پس از پرتاب یک پهپاد توسط ایران به حریم هوایی اسرائیل در روز عید فصح شروع شد. لازم به یادآوری است که اینگونه درگیری های مرزی بین اسرائیل و سوریه از هنگام ورود سپاه پاسداران به جنگ داخلی سوریه تا کنون ادامه داشته است.

مشاهده میشود علارغم برقراری روابط دپیلماتیک بین ایران و عربستان سعودی، همانگونه که بارها یادآور شده ایم، رژیم اسلامی ایران به شرارتهای خود در منطقه خاورمیانه ادامه خواهد داد.

رژیم با هزینه بسیار بالای انسانی و اقتصادی تصور دارد به هژمونی در منطقه دست یافته و اکنون میخواهد از آن بهره برداری کند. تصوری بس اشتباه و ناآگاهانه. هنگامی که رژیم فاسد اسلامی ایران از طریق سپاه قدس به شرارتهای خود در خاور میانه ادامه داده است، کشورهای منطقه به پیشرفت وضعیت اقتصادی ادامه داده اند، از جمله:

برابر با آمار شورای صادرکنندگان ترکیه، صادرات این کشور به امارات در ۳ماهه اول سال ۲۰۲۳  ،  ۲۶۲ میلیون و ۷۲۲ هزار دلار افزایش داشته است. طبق این آمار، صادرات ترکیه به امارات از ژانویه تا مارس ۲۰۲۳ حدود یک میلیارد و ۲۳ میلیون دلار بوده است. همچنین صادرات ترکیه به عربستان با ۵۴۱ میلیون و ۹۰۶ هزار دلار افزایش در مدت مذکور، به ۶۱۱ میلیون دلار و ۸۱۶ هزار دلار رسید. بر این اساس، عربستان در جایگاه دوم و امارات در جایگاه چهارم  کشورهایی قرار گرفتند که بیشترین واردات از ترکیه را در ۳ ماهه ابتدایی سال جاری ثبت کرده اند.

در این رابطه روزنامه آناتولی از نشست وزرای دفاع روسیه، سوریه، ترکیه و ایران در مسکو خبر داده است. خلوصی اکار، وزیر دفاع ترکیه گفته نشست وزرای دفاع و رؤسای سرویس های اطلاعاتی ترکیه، روسیه، سوریه و ایران سه شنبه ۵ اردیبهشت در مسکو برگزار می شود. پیش از این نیز مسکو میزبان نشست معاونان وزیر خارجه این چهار کشور بود که پیرامون اوضاع سوریه رایزنی کردند. قرار است پس از این نشست ها، وزرای خارجه ترکیه، ایران، روسیه و سوریه دیدار کنند. آیا در این نشست ها برای ایران سهمی در نظر خواهند گرفت؟ بعید بنظر میرسد.

با توجه به مراتب بالا، بنظر نمی رسد رژیم اسلامی ایران حتی بتواند دست از شرارتهای خود در خاورمیانه بردارد. نتیجه این شرارتها که بدلیل صدور انقلاب اسلام شیعی در خاورمیانه بوده، میلیارد ها دلار از نظر اقتصادی، تجهیزات نظامی و صدها نفر تلفات انسانی هزینه در برداشته است. بنابراین تا پایان موجودیت رژیم در ایران، رژیم از طریق نیروی برونمرزی سپاه پاسداران، قدس، درصد بسیار بالای بودجه ارتش که لازم است در راه بهینه سازی تجهیزات نظامی نیروهای مسلح کشور هزینه شود را بی نتیجه بهدر داده و ادامه خواهد داد.

 به جرأت میتوان گفت، تنها راه چاره عبور از رژیم اسلامی در ایران توسط مردم ایران است. پروسه عبور توسط انقلاب «زن-زندگی-آزادی» مهسا رقم خورد و ادامه دارد. باعث خوشحالی است که با انقلاب مهسا، نیروهای اپوزیسیون رژیم نیز تا حدّی بخود آمده و بسیاری از سامانه های سیاسی دمکراسی خواه با هم ائتلاف و همکاری را شروع کرده اند، اگر چه شاهدیم بعضی گروه های سیاسی تمامیت خواه در خارج از کشور کماکان آب به آسیاب بقاء رژیم می ریزند و عبور از آن را کند میکنند. کمپین هایی مانند «رفراندوم جمهوری اسلامی – آری یا نه»، نه به «حجاب اجباری» و کمپین «معیشتی» میتواند همبستگی بین مردم در داخل و خارج کشور را تقویت نموده  و راه را برای عبور از رژیم هموار نماید.

ناخدا محمد فارسی

۲۵ آوریل ۲۰۲۳

1 – https://www.irna.ir/news/85089107/

2 – https://www.iranintl.com/202304205992

3 – https://www.jpost.com/israel-news/article-739747?_ga=2.74004059.851832448.1681986453-320814913.1667203196&utm_source=ActiveCampaign&utm_medium=email&utm_content=Drone%2C+artillery+fire+leave+the+Golan+feeling+tense&utm_campaign=April+20%2C+2023&vgo_ee=HjtCBIhN8GwYmHqA6QaN%2Fq6kMCE%2FqbePo2NK09YD0BYYlg%3D%3D%3ANDdF6FsgUhrSaMxTgi%2BrwbHLioutaahp