عجز نیروی انتظامی رژیم در مقابل مرزبانان طالبان شگفت انگیز است و رونمایی از موشک بالیستیکی خرمشهر-۴ بنام خیبر، برای سرپوشی بر ناتوانی؟

خبرگزاری ایرنا، ۸ خرداد ۱۴۰۲، یادآوری کرد،  تنش های مرزی اخیر بین ایران و افغانستان، به نقطه اوج خود رسیده و در تازه ‌ترین رویداد، برای دوکشور تبادل آتش سنگین گزارش شده است. اقدامی که با استقرار تیپ‌های پیاده و زرهی ایران در نزدیکی خط مرزی و واکنش کابل مبنی بر لزوم حسن همجواری و رعایت اصل صلح و سازش همراه شد.

رژیم کوشش دارد ماجرای حقابه ایران از رود هیرمند، را به درگیری های مرزی ارتباط دهد و عباس سلیمی نمین مشکل را به حدود ۱۵۰ سال قبل و زمان جدایی قسمتی از شرق ایران و واگذاری آن به افغانستان دانسته، و تقصیر را کاملاً متوجه رضاشاه و پسرش محمد رضا شاه پهلوی میداند. این حقابه همواره به عنوان موضوعی مورد اختلاف، بین ایران و افغانستان مطرح بوده و در سال‌ها و ماه‌های اخیر دوباره بر سر زبان‌ها افتاده است (۱).

این بار بدلیل بی لیاقتی، رژیم اسلامی سعی دارد افکار مردم را از مشگل شرق کشور و احتمال جنگ با طالبان دور نماید، رونمایی از موشک خرمشهر-۴ با نام “خیبر” را نیز رسانه ای کرده و اینکه خیبر، هراس و عصبانیت ایالات متحده آمریکا برانگیخته است. در این گزارش فرماندهان سپاهی، موشک خرمشهر-۴ متخلص به خیبر را به آزادسازی خرمشهر هنگام حمله ارتش عراق به ایران نیز مرتبط کرده اند. خبرگزاری ایرنا اضافه کرده رونمایی خیبر بازتاب هایی را در کشور آمریکا به همراه داشته و صفحاتی را برای بازتاب اهمیت و امکانات موشک خیبر اختصاص داده است. البته باید اذعان کرد غلو و یاوه گویی های رژیم اسلامی ایران خوراک خوبی برای اندیشکده ها و رسانه هایی است که از رژیم ایران بودجه برای تحقیقات دریافت میکنند و گرنه، شگفتی از بزرگی و تنوع زرادخانه موشکی ایران نیست!.

رژیم جنایتکار اسلامی در سرکوب مردم و اعدام جوانان ایران که برای حقوق شهروندی خود قیام کرده اند بسیار حرفه ای عمل میکند، امّا در مقابل چند مرزبان طالبان در مرز بین ایران و افغانستان در منطقه مرزی زابل عاجز است. ایرنا خبر داده،‌ عناصر طالبان صبح روز شنبه ششم خرداد اقدام به تیراندازی به سمت پاسگاه مرزی ساسولی در محدوده زابل استان سیستان و بلوچستان کردند که متاسفانه در این درگیری ۲ نیروی مرزبان کشور شهید و ۲ شهروند دیگر زخمی شدند (۲).  پیام ما نظامیان ارتش ملی ایران به جنایتکاران حکومت اسلامی آن است که دست از پروپاگندای تهدیدآمز علیه آمریکا، اروپا و اسرائیل بردارید و از جان جوانان مرزبان کشور در مقابل یک حکومت تروریستی طالبانی حفاظت کنید!.

طالبان جلوی حقآبه هیرمند را با قلدری می گیرد و رژیم فاسد درمقابله با آن عاجز است، مرزهای شرقی کشور ایران را تهدید میکند، در حالیکه دستگاه پروپاگندای رژیم برای موشک خیبر، و اقدام خیانتکارانه کشور پادشاهی بلژیک و آزاد کردن دیپلمات تروریست رژیم، اسدالله اسدی، جشن و سرور برپا میکند. لازم است یادآور شویم دولت بلژیک علارغم قوانین موجود در آن کشور، برای دورزدن قوانین استرداد اتباع خارجی لایحه ای را، سال گذشته، به پارلمان بلژیک ارایه داد که مورد تصویب قرار گرفت. دولت بلژیک با استفاده از این مصوبه  توانست نورم های بین المللی برای استرداد اسدالله اسدی، دیپلمات تروریست محکوم شده برابر با قوانین جزایی بلژیک، را دور بزند و اسدی را در مقابل آزدای گروگان اولیویر واندرکستیل به رژیم اسلامی تحویل بدهد.

مرکز اطلاع رسانی فرماندهی مرزبانی فراجا با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد: در این درگیری که با آتش پرحجم مرزبانان همراه بود تلفات شدیدی نیز به افراد تحت امر طالبان وارد شده است که اخبار تکمیلی آن متعاقبا اطلاع رسانی خواهد شد. پیرامون این درگیری که میتواند کشور ایران را با افغانستان وارد جنگ کند، رژیم اسلامی تنها به پروپاگندا بسنده کرده است. «به گفته جانشین فرمانده کل انتظامی کشور، سردار قاسم رضایی، نیروهای طالبان از سمت افغانستان بدون در نظر گرفتن و رعایت قوانین بین المللی و حسن همجواری با انواع سلاح مبادرت به تیراندازی به پاسگاه ساسولی واقع در حوزه هنگ مرزی زابل کردند که با واکنش قاطعانه مرزبانان دلیر و شجاع فراجا مواجه شدند.» سردار رضایی توضیح نمی دهد که علت حمله طالبان به مرزبانان ایران چه بوده است؟ سازمان اطلاعات رژیم شامل وزارت اطلاعات، اطلاعات سپاه، حفاظت اطلاعات ادعا میکنند که هرگونه حرکتی را در کشور و جهان تحت نظارت دارند و به عبارتی مگس را درهوا نعل میکنند.! پس چگونه است که رژیم فاسد اسلامی قادر نبوده اطلاعات لازم را از کشور همسایه افغانستان داشته باشد تا پیش بینی لازم انجام دهد تا از کشته شدن جوانان مرزبان کشور جلوگیری شود؟.

سردار رادان فرمانده نیروهای انتظامی رژیم هم با شعاری دیگر دستور داده و تاکید کرده «نیروهای مرزی جمهوری اسلامی ایران به هر گونه تعدی و تعرض مرزی قاطعانه پاسخ خواهند داد و حاکمان فعلی افغانستان باید در قبال عمل نسنجیده و مغایر با اصول بین المللی خود پاسخگو باشند.» احتمالاً تصور فرمانده رادان این است که با این پیام رژیم آدم کش طالبان به لرزه افتاده باشد، اما برابر با خبرگزاری ایرنا مرزبانان افغانی به شدت حملات خود افزوده اند.

همانگونه که یادآور شدیم سران رژیم اسلامی موشک خیبر(خرمشهر-۴) را به آزاد سازی خرمشهر ارتباط داده اند، درحالی که موشک سازی رژیم بعد از پایان جنگ ایران و عراق و بطور کامل توسط سپاه پاسداران رژیم پی گیری شده و آزادسازی خرمشهر توسط ارتش ایران انجام شد. ارتش ایران که در آن هنگام به فرمان خمینی ساختار فرماندهی اش را با کشتن و باز نشسته کردن فرماندهانش از دست داده بود، اما با فداکاری به میدان آمد، و ارتش عراق را از کشور ایران بیرون راند. افزون براین دستگاه پروپاگندای رژیم، پیروزی ارتش برای بیرون راندن ارتش عراق را به رونمایی موشک خیبر مرتبط نموده و ادعا کرده که موفقیت در ساخت و آزمایش خیبر در رسانه های بین المللی و اندیشکده های غربی بازتاب ویژه ای داشته است. بجرآت میتوان گمانه زد که رژیم با پرداخت مبالغی بعنوان کمک هزینه تحقیقی به برخی از اندیشکده غربی توانسته باشد مختصات و کارایی این موشک را در لیست انتشارات تحقیقی آنان قراردهد. در این راستا میتوان از اندیشکده مؤسسه کوئینسی برای کشورداری که توسط تریتا پارسی اداره میشود و اندیشکده «بنیاد دفاع از دموکراسی ها» نام برد. اندیشکده دفاع از دموکراسی ها خبر داده است «ایران از تازه ترین موشک بالستیک دوربرد خود رونمایی کرد». اندیشکده افزوده است، ایران جدیدترین موشک بالستیک خود را در روز ۲۵ مه (چهارم خرداد) در بحبوحه نگرانی های فزاینده ایالات متحده و متحدانش در مورد پیشرفت فعالیت های هسته ای تهران به نمایش گذاشت. این اندیشکده دست راستی در آمریکا فعالیت میکند. «بهنام بن طالبلو» عضو ارشد این اندیشکده منشاء پیدایش این موشک را کره شمالی می داند. «بردلی بومن» مدیر ارشد این اندیشکده بر این اعتقاد است که احتمال درگیری آمریکا با ایران افزایش یافته و همین امر نیاز به افزایش ظرفیت دفاع موشکی نیروهای آمریکایی مستقر در خاورمیانه و تسریع تلاش‌ها برای ایجاد یک معماری امنیتی منطقه‌ای چند جانبه عربی -آمریکایی -اسرائیلی است و آن را مورد تاکید قرار می دهد (۳).

برابر با اخبار تأیید نشده، دولت آمریکا نیز نهایت کوشش برای عادی سازی آمریکا با رژیم را پیگیر بوده و احتمال توافق بر سر برنامه اتمی ایران و آزاد شدن پول های بلوکه شده ایران بسیار بالا است. در این راستا سلطان هیثم، سلطان عمان، روز یکشنبه ۷ خرداد وارد تهران شد و  همچنان بازار گمانه‌ زنی‌ها درباره این سفر و اهداف آن داغ است و آن هم بیشتر معطوف به جایگاه و نقشی است که این کشور سلطنتی در منطقه در میانجیگری در پرونده‌های کلان از چند دهه قبل پیدا کرده است. سلطان عمان معمولا اهل سفر نیست و حتی در نشست‌های سران اتحادیه عرب و نشست‌های شورای همکاری خلیج فارس به دلایلی از جمله نداشتن خروجی مشخصی شرکت نمی‌کند.

گمان زده می شود که سلطان کم سفر عمان بدون گرفتن پیامی از جانب آمریکا یا ارائه راهکاری برای خروج از بن بست مذاکراتی به ایران سفر کند. عمانی‌ها و قطری‌ها در ماه‌های اخیر تلاش‌های بسیاری برای خروج از این بن بست انجام دادند. احتمالا یکی از دلایل تاخیر در سفر سلطان هیثم انتظار گشایشی در این مساله بوده باشد تا مانند خبر مبادله دیپلمات –  تروریست  ایران با شهروند بلژیکی قبل از سفر اعلام شود. مهمتر از این گمانه زنی ها احتمالا سلطان هیثم به دنبال قانع کردن ایران به مذاکره مستقیم با آمریکا برای شکستن بن بستن کنونی باشد؛ همان کاری که سلطان قابوس انجام داد و به برجام منتهی شد.

علارغم تمام مسافرتها، کنش و واکنش های سیاسی، لازم است یادآور شویم پایگاه رژیم جنایتکار اسلامی با خیزش انقلاب «زن-زندگی-آزادی» بسختی به چالش کشیده شده است. این انقلاب باعث گردید بسیاری از سازمان های سیاسی مانند پیمان همکاری به همکاری برعلیه رژیم فعالیت مؤثر شروع کنند. این اقدامات امکان برقراری یک صدای سیاسی مؤثر که بتواند صدای مردم ایران در جهان باشد و خیزش انقلابی در کشور را مدیریت نمایند بسیار محسوس و امکان پذیر گردیده است. این همکاری ها رژیم را بیشتر به چالش کشیده و رژیم فاسد کوشش دارد با مماشات و دادن امتیاز بیشتر به جهان غرب برای بقاء خود زمان خریداری کند.

ادامه خیزش انقلابی «زن-زندگی-آزادی»، وضعیت نابسامان اقتصادی و تورم بسیار بالای زندگی برای مردم، رژیم را بوحشت انداخته و برای بقاء برای مدتی خود را همسو با جهان شرق مانند چین و روسیه قرار داد. امّا رژیم میداند در دراز مدت چین و روسیه غیرقابل اعتماد هستند زیرا از نظر سیاسی در داخل کشورهایشان وضعیت بهتری از ایران ندارند. هیچگونه تأمینی برای رژیم از طرف چین و روسیه وجود ندارد و هرزمان امکان دارد برای منافع خود رژیم اسلامی را قربانی کرده و رها کنند. بنابراین رژیم علارغم پروپاگنداهای مخالفت با جهان غرب برای بقاء خود به جهان غرب نیاز پیدا کرده و احتمال اینکه مسافرت سلطان هیثٍم به تهران با برنامه ریزی از قبل انجام گرفته بسیار بالاست.

ناخدا محمد فارسی

۲۹ ماه می ۲۰۲۳

1 – https://www.irna.ir/news/85124412/

2 – https://www.irna.ir/news/85123531/ 

3 – https://www.irna.ir/news/85123808/