”تخلیه بخموت توسط نظامیان اوکراین”

پشتیبانی جهان غرب از اوکراین با سرعت لاک پشتی کافی نیست

روز ۱ ژوئن ۲۰۲۳ سران کشورهای غربی ملاقاتی در کشور ملداوی، هم مرز با اوکراین داشتند و بر پشتیبانی کشورهای خود از اوکراین برای مقاومت در برایر روسیه تأکید کردند. رئیس جمهور اوکراین در این نشست حضور پیدا کرد و اعلام نمود که اروپا لازم است که اوکراین را عضو کشورهای اقتصادی اروپا به پذیرد و همچین عضو ناتو. ، وی در سخنان خود افزود روسیه مشغول بلعیدن اوکراین است اگر چه ذره به ذره پیش روی دارد. کشورهای اروپا و آمریکا کمکهای شایانی به اوکراین کرده اند ولی کافی برای جلوگیری از پیشرفت ارتش روسیه در اوکراین نیست. در چند ماه گذشته شاهد آن بوده ایم که علارغم استقامت و دفاع شجاعانه از شهر بخموت، روسیه با توپخانه، پهپاد و بمباران هوایی این شهر را هم مانند ماریاپول در شرق اوکراین به شهری مخروبه تبدیل کرد تا سرانجام نظامیان مبارز اوکراینی مجبور به ترک شهر شدند. مشاهده میشود که بدون رساندن تجهیزات نظامی تهاجمی به اوکراین، ارتش کوچک اوکراین در مقابل ارتش پیشرفته روسیه نمیتواند بیش از این مقاوت کند.

در ماه گذشته کشور انگلستان با ارسال موشکهای هوشمند «طوفان سایه» با برد ۱۵۰ کیلومتری توانسته به نظامیان اوکراین کمکی کرده باشد. در هفته گذشته شاهد آن بوده ایم که بعضی از موشکهای ارتش اوکراین توانسته اند نقاطی از کشور روسیه را هدف قرار دهند. در اوایل ماه جاری، ریشی سوناک، نخست وزیر بریتانیا و مارک روته، همتای هلندی وی، نیز برای ایجاد یک “ائتلاف بین المللی” برای کمک و ارسال جنگنده های اف-۱۶ مذاکره و توافق کردند. رسانه دیلی میل این توافق را بازتاب داده و اظهار داشته که جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، نیز با طرح ارسال جنگنده های اف-۱۶ توافق نموده و هم اکنون خلبانان اوکراینی برای پرواز این جنگنده ها در حال آموزش هستند (۱). درصورت عملی شدن این پروژه اف-۱۶ احتمالاً وضعیت جنگ در اوکراین تغییرات چشمگیری را بدنبال خواهد داشت. بریتانیا همچنین موشک‌های کوتاه ‌برد، تانک‌های چلنجر به اوکراین داده و ۱۵۰۰۰ سرباز اوکراینی را در خاک بریتانیا آموزش داده است.

کیف که قبلاً دفاع هوایی خود را با مجموعه‌ای از سیستم‌های ضد هوایی اهدایی از غرب تقویت کرده است، اکنون معتقد است که جنگده های اف-۱۶ در جنگ با روسیه حیاتی و برای امنیت بلند مدت کشور ضروری خواهند بود. همین اقدامات باعث گردیده تا مسکو تحلیلی دیگری از سرانجام حمله و اشغال کشور اوکراین داشته باشد. وزیر امورخارجه روسیه اقدام آمریکا و انگلستان را بازی با آتش قلمداد کرد. رئیس جمهور پیشین روسیه مدویف هم روز اول  ژوئن ۲۰۲۳ اعلام داشته که حمله به کشور انگلستان اکنون مشروعیت یافته، و بریتانیا را تهدید کرده است.

از طرفی کرملین جهان غرب را بدلیل پشتیبانی از اوکراین تهدید به استفاده از سلاحهای اتمی تاکتیکی کرده است و الساندر لوکاشنکو رئیس جمهور بلاروس در حاشیه نشست مجمع اقتصادی اوراسیا، ۲۵ و ۲۶ ماه مه ۲۰۲۳ در مسکو به خبرنگاران اعلام داشت که روسیه استقرار سلاح های هسته ای تاکنیکی در بلاروس را بحرکت درآورده است. این اظهارات چند ساعت پس از امضای قرارداد رسمی انتقال تسلیحات توسط دو کشور اعلام شد، اگرچه کنترل استفاده از آنها در دست کرملین باقی خواهد ماند. ایالات متحده آمریکا ضمن محکومیت این اقدام بیان داشته که روسیه حدود ۲۰۰۰ سلاح هسته ای تاکتیکی دارد که شامل بمب‌های قابل حمل با هواپیما، کلاهک موشک‌های کوتاه‌ برد و گلوله‌های توپخانه می‌شود. تسلیحات اتمی تاکتیکی برد نسبتاً کوتاهی دارند. ایالات متحده آمریکا نیز دارای حدود ۲۰۰ سامانه از این سلاح های تاکتیکی است که نیمی از آنها در پایگاه هایی در اروپا استقرار دارند.

یک مقام ارشد بلاروس، عصر یکشنبه ۲۸ ماه مه گفت که کشورهای غربی راهی جز استقرار تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی روسیه برای مینسک باقی نگذاشته‌اند و بهتر است مراقب باشند در مورد مسائل کلیدی راهبردی از خطوط قرمز عبور نکنند!. روسیه هفته گذشته تصمیم خود برای استقرار تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی در خاک بلاروس را با هدف دستیابی به دستاوردهای خاص در میدان نبرد، اتخاذ کرده است. الکساندر ولفوویچ، دبیر امور خارجه شورای امنیت بلاروس همچنین گفته است «استقرار سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی در خاک بلاروس یکی از مراحل بازدارندگی استراتژیک است تا غربی ها از خط قرمزها عبور نکنند.

اقدام آمادگی روسیه برای استقرار تسلیجات اتمی تاکتیکی هنگامی شدت گرفته است که انگلستان و امریکا توافق کردند که جنگنده های اف-۱۶ به اوکراین داده شود تا بتواند در مقابل حملات افزاینده روسیه به پایتخت اوکراین مقاوت نماید.

وزیر امور خارجه روسیه سرگئی لاوروف، نیز غرب را به دلیل حمایت نظامی غرب از کیف مورد نکوهش قرار داد و انگلیس و آمریکا را تهدید کرده که با تامین جنگنده‌های اف-۱۶ به اوکراین با آتش بازی می‌کنند. هشدار لاوروف دیروز توسط آندری کلین سفیر روسیه در بریتانیا نیز تکرار شد و به بریتانیا هشدار داد که منابع بیشتری را به اوکراین اختصاص ندهد در غیر این صورت درگیری ممکن است تشدید شود. وی این سخنان را در گفتگو با لورا کوئنزبرگ، خبرنگار و تحلیل گر سیاسی بی بی سی بیان داشت.

مدتی است که روسیه از پهپادهای انتحاری مدل شاهد که صدها فروند آن توسط ایران به روسیه فرستاده شده برای حملات علیه اوکراین استفاده می‌کند و اوکراین نیز بدون این‌که مسئولیتی برعهده بگیرد، ده‌ها پهپاد انتحاری به اهدافی در روسیه و مناطق اشغال شده پرتاب کرده. اکنون که اوکراین قادر است اهدافی را در خاک روسیه مورد حمله پهپادی و موشکی قرار دهد، احتمال شدت جنگ در بعد دیگری مانند استفاده از تسلیحات اتمی تاکتیکی بیشتر میشود . عواقب این بعد درگیری بسیار خطرناک و غیر قابل پیش بینی است. بمب های تاکتیکی اتمی را می توان بسادگی در پهپادهای انتحاری مدل شاهد جاسازی کرد. اگر چه ایران اعلام کرده تنها پیش از جنگ شمار معدودی پهپاد در اختیار روسیه قرار داده و روسیه نیز همواره ادعا کرده ارتش این کشور در اوکراین نیاز به تسلیحات کشورهای دیگر ندارد، ولی به تازگی بهمین علت کشور اوکراین تجارت با ایران را برای مدت ۵۰ سال تحریم کرد که بیانگر آنست ایران کماکان پهپاد به روسیه می فرستد و در جنگ اوکراین استفاده میشود.

روسیه هنگامی که با تمام قوا در فوریه ۲۰۲۲ به اوکراین حمله کرد تصور داشت جنگ در مدت کوتاهی تمام خواهد شد. اوکراین تسلیم و پوتین شخصی مانند رئیس جمهور بلاروس را در اوکراین می گمارد و قضیه تمام می شود. امّا آن نشد که پوتین انتظارش را داشت. در نتیجه ادامه جنگ و تحریمهای جهان غرب برعلیه روسیه وضع اقتصادی روسیه را با بحران روبروکرده است. رسانه رادیو فردا روز ۱ ژوئن ۲۰۲۳ طی مقاله ای اعلام داشته از یک سال قبل تاکنون حجم واردات روسیه از اتحادیهٔ اروپا از ماهی هفت و نیم میلیارد یورو، تا چهار و نیم میلیارد یورو، و صادرات روسیه به اروپا به یک پنج تقلیل یافته ، اما حجم تجارت روسیه و چین تنها یک و نیم برابر افزایش یافته. «روسیه ناچار است شرکای جدید خود را در جنوب جستجو کند؛ قابلیت‌های ترانزیتی ایران برای گسترش تجارت روسیه با هند و کشورهای حوزه‌ٔ خلیج فارس و همچنین تجربه‌های ایران در دور زدن تحریم‌ها مهم‌ ترین جاذبه‌ ایران برای روسیه است. در این راستا هفته قبل معاون اول نخست ‌وزیر روسیه برای نهایی کردن توافق احداث مسیر ریلی رشت-آستارا و تکمیل کریدور ترانزیتی شمال-جنوب به تهران سفر کرده بود. از طرفی در هفته گذشته رئیس بانک مرکزی روسیه مهمان ویژهٔ ایران بود، تا برای ورود ارزهای نقد در شرایط تحریمی برای جلوگیری از تورم رایزنی‌ کند. (۲)

جنگ روسیه با اوکراین سرانجام روشنی را نشان نمی دهد، بلکه هرروزه بر عمق فاحعه افزوده می شود و در صورتیکه روسیه تهدید خود برای استفاده از سلاح هسته ای را عملی کند، وضعیت جهان در چه وضعیتی میتواند رقم بخورد کاملاً نامشخص است. در این راستا ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، روز پنجشنبه ۴ خرداد، پس از حضور در نشست مجازی گروه تماس دفاعی اوکراین، به خبرنگاران گفت، روسیه پیروز جنگ در اوکراین نخواهد بود. اما چشم انداز اینکه اوکراین بتواند ارتش روسیه را از اوکراین بیرون براند هم تقریباً غیرممکن بنظر میرسد، حتی با افزایش کمک های نظامی جهان غرب ازجمله ورود جنگنده های اف-۱۶.

مارک میلی در مصاحبه خود می گوید بیرون راندن روسیه از اوکراین غیرممکن نیست امّا رسیدن به این هدف «در کوتاه مدت»، چالش بزرگی محسوب می‌شود (۳). از طرفی ارسال تجهیزات نظامی اروپایی و آمریکا به اوکراین با شروطی بوده که این سلاح ها برعلیه کشور روسیه در خاک آن کشور استفاده نشود. اکنون که مشاهده میشود با ارسال موشکهایی با برد بالا که میتواند نقاطی از خاک روسیه را مورد حمله قرار دهد، روسیه چه واکنشی خواهد داشت؟ تا کنون تنها تهدیداتی توسط پوتین، مدویف، لاوروف داشته ایم، اما تهدیدها تاکنون عملی نشده اند!.

آیا جنگ روسیه در اوکراین که پایانش در ابهام قرار دارد بلاخره به جنگ جهانی سوم ختم خواهد شد؟ سئوالی است چند بیلیون دلاری و چند میلیون انسانی. آیا خرد جمعی، عقل و دانش انسانی سران دیکتاتوری مانند پوتین و خامنه ای را به چالش خواهد کشید، تا دست از اهداف واهی و بی خردانه خود بردارند؟ آیا جهان غرب از نظر اقتصادی بجایی خواهد رسید که اوکراین را قربانی منافع آینده خود کند؟.

آیا جهان غرب دیکتاتورهای جهان شرق را قبول میکنند و قوانین حقوق بشری را تنها برای مردم خود جاری میدانند؟ سرنوشت مردم ایران در دست خامنه ای فاشیست و عمال جنایتکارش چه خواهد شد، و چه بهایی باید به پردازد؟ حرکت انقلابی «زن-زندگی-آزادی» ادامه دارد ولی تا هنگامی که رهبریت خردمند و اگاه به مسایل ایران و جهان نداشته باشد، قادر نخواهد بود بسادگی از رژیم اسلامی جنابتکار عبور کند. اپوزیسیون رژیم در خارج ، پتاسیل بالقوه خود را بدلایل خودخواهی ها  و خودپرستی نشان نداده و کماکان در وضعیت انفعالی قرار دارد، و تا کنون نتوانسته آلترناتیوی موجه به جهان نشان دهد؟. در نتیجه جهان به مماشات خود با رژیم ادامه میدهد و سرنوشت مردم ایران بویژه جوانان جان برکف ایران را نادیده می گیرد. علارغم تمام جنایاتی که رژیم برعلیه مردم ایران انجام میدهد، حقوق بشر را بکل زیرپا نهاده و مرتب جوانان معترض کشور را اعدام میکند، همین دیروز، اول ژوئن ۲۰۲۳، نماینده دائمی ایران در سازمان ملل را نائب رئیس هفتاد و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل و هم بعنوان گزارشگر کمیته خلع سلاح و عدم اشاعه مجمع عمومی و عضو هیات رئیسه این کمیته برگزید.

با این همه فجایعی که در ایران جاری است ، ایا هنگام آن نرسیده است تا اپوزسیون رژیم اسلامی به خود آید و عمگرا شود؟

ناخدا محمد فارسی

۲ ژوئن ۲۰۲۳

1 – https://www.dailymail.co.uk/news/article-12134269/Britain-playing-fire-supplying-Ukraine-F-16-fighter-jets.html

2 – https://www.radiofarda.com/a/32437292.html

3 – https://www.radiofarda.com/a/russia-will-not-win-ukraine-war-bloody-days-ahead-top-us-general/32428177.html