چشم انداز برقراری روابط دیپلماتیک رژیم جمهوری اسلامی با همسایگان، علی الرغم اجرای عملیات  تروریستی و گروگانگیری

جمهوری آذربایجان به شهروندان خود اعلام کرد: از رفتن به کشور ایران خودداری نمایند. در واکنش به این اخطار خبرگزاری ایرنا از جانب سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ناصر کنعانی می گوید «تداوم ‌سیاست همسایگی سرلوحه کار ماست البته در چارچوب احترام متقابل و رعایت آداب همسایگی». سخنگوی وزارت امور خارجه در توئیتی نوشته است (۱) «وزارت خارجه آذربایجان نسبت به سفر شهروندان خود به ‌ایران هشدار داده است! این همان سیاستی است که رئیس‌جمهور رژیم جعلی، کودک ‌کُش و اشغالگر صهیونیستی اخیرا در سفر به باکو در پیش گرفت. آنکه باید مردم ‌آذربایجان را از آن ترساند، ‌رژیم صهیونیستی است نه ایران متمدن و اسلامی؟»

کنعانی ادامه میدهد «سیاست ما همچنان لغو روادید و آغوش باز به روی برادران و خواهران آذربایجانی است!  لازم است یادآور شویم جمهوری آذربایجان و یا هر کشور دیگر نمیتوانند به رژیم اسلامی که سالیان است از راه گروگان گیری برای اخاذی و تبادل گروگان با تروریست های محکوم شده در خارج از کشور استفاده می کند اعتمادی داشته باشد. برای مثال می توان تبادل اسدالله اسدی دیپلمات – تروریست که در کشور بلژیک محاکمه و برابر با قوانین جزایی بلژیک محکوم به بیست سال زندانی شده بود  را با یک شهروند امدادگر بلژیکی زندانی در ایران یادآورشد. سازمان‌ها و چهره‌های سیاسی مختلف جهانی از جمله عفو بین‌الملل از آزادی الیویه وندکاستیل، امدادگر بلژیکی زندانی در ایران، استقبال کرد اما نسبت به مبادله او با اسدالله اسدی ابراز نگرانی شدید داشت و اعلام کرد «بلژیک با این اقدام، به ایجاد فضای معافیت از مجازات کمک کرده و حقوق قربانیان برای عدالت، غرامت و تضمین عدم تکرار تخلفات را تضعیف کرده است».

افزون براین سازمان عفو بین‌الملل خاطرنشان کرد تا زمانی که جامعه جهانی از جمله بلژیک، به تعهدات بین‌المللی خود نسبت به اعدام‌ها و رفتارهای غیرقانونی رژیم اسلامی در ایران عمل نکنند، مخالفان جمهوری اسلامی در خارج از ایران در معرض خطر حمله ‌های بیشتر از سوی عاملان این حکومت قرار خواهند گرفت.

علارغم گروگان گیری های رژیم اسلامی، در چندین هفته گذشته شاهد بوده ایم که با میانجی‌گری چین بین ایران و عربستان سعودی روابط دیپلماتیک برقرار گردیده است. سفارت ایران در ریاض و کنسولگری در جده در روز ۶ ماه ژوئن شروع بکار کردند و علیرضا عنایتی بعنوان سفیر ایران در عربستان انتخاب شد. عربستان سعودی می توانست شریک بسیار مهمی در برقراری پیمان ابراهیم همراه با کشورهای امارات متحده عربی، بحرین و مراکش باشد، ولی با این اقدام چین و برقراری روابط دیپلماتیک بین ایران و عربستان سعودی، احتمال برقراری روابط دیپلماتیک بین اسرائیل و عربستان سعودی به آینده ای نامعلوم موکول گردیده است، اگر چه بنظر میرسد آمریکا تلاش دارد قبل از انتخابات رئیس جمهوری این روابط برقرار شود.

تاریخچه اقدامات تروریستی رژیم در ۴۴ سال گذشته و فرصت هایی که رژیم اسلامی کوشش کرده از خطوط امنیتی عربستان سعودی عبور کند بسیار است، از جمله شرکت دادن تعدادی تروریست در مراسم حج ۱۳۷۶با عنوان «برائت از مشرکین» را عربستان سعودی فراموش نخواهد کرد. اقدامات تروریستی توسط گروه های شبه نظامی که رژیم در عراق، سوریه، لبنان، و یمن برقرار کرده برای عربستان سعودی قابل تأمل است.

امّا حقیقت امر چیز دیگری است. انقلاب «زن-زندگی-آزادی» پایه حاکمیت رژیم را به لرزه درآورده. رژیم اقتصاد ورشکسته را با چاپ اسکناس بی پشتوانه سر پا نگهداشته که نتیجه آن تورم بالای ۵۰ درصدی بوده، و زندگی عادی برای مردم را غیرممکن ساخته است. کاملاً مشهود است که رهبر خامنه ای در مقابل این انقلاب نمی تواند مقاومت کند، و کوشش دارد با برقراری روابط با همسایگان برای خود و حکومتش زمان بخرد. این درحالی است که بیش از سه ده است با ایجاد شبه نظامیان نیابتی در کشورهای همسایه برای برقراری هژمونی، در حاکمیت کشورهای همسایه نفوذ و با هزینه بسیار بالا توانسته باعث بی ثباتی آنها شود. از طرفی بدلیل اقدامات تروریستی که رژیم در کشورهای همسایه انجام داده، این کشورها بسختی می توانند به سران نظام اسلامی اعتمادی داشته باشند و در روابط دیپلماتیک خود با ایران بسیار محتاط عمل خواهند کرد!.

تحلیل گران سیاسی-اقتصادی براین باورند برای آزاد شدن پولهای بلوکه شده ایران بدلیل تحریمها، احتمالاً رژیم با آمریکا برسر برنامه اتمی به توافقی خواهد رسید تا بعضی تحریم ها برداشته شود و بویژه حدود هفت میلیار دلار بلوکه شده در کره جنوبی و همچنین نزدیک به یازده میلیارد دلار در عراق آزاد شود تا رژیم بتواند از نظر اقتصادی نفسی تازه کند. امّا شواهد نشان میدهد که این پروسه هم درحال توقف است.

رژیم با افغانستان مشکل حقآبه دارد و صف آرایی های نظام در مرزهای ایران با افغانستان بدلیل کشته شدن مرزبانان ایران توسط عمال طالبان را شاهد هستیم، جمهوری آذربایجان مؤسسه فرهنگی اسلامی رژیم در باکو را بست و به شهروندان خود اعلام کرد به ایران سفر نکنند زیرا ترس گروگان گرفتن آنها توسط رژیم وجود دارد.

بنظر میرسد اقدامات رژیم برای برقراری روابط حسنه با همسایگان، و حّل برنامه اتمی مجدداً با مشکل روبرو گردیده است. این مشکل باعث شده که رژیم مجدداً به پروپاگندا روی آورد. خامنه ای در سخنرانی خود در سالروز مرگ خمینی با عصابانیت همه را دشمن قمداد کرده، حتی دولت های پیشین رژیم را که خود انتخاب کرده بود (۲). خامنه ای عدم شرکت مردم ایران در انتخابات  ریاست جمهوری را «بدبین کردن مردم به انتخابات» از جمله یأس‌آفرینی دشمن دانست و گفت در آینده در باره آن صحبت خواهد کرد، ولی اضافه کرد «اما انتخابات امسال انتخابات بسیار مهمی است که از هم اکنون دشمن توپخانه خود را برای تخریب آن فعال کرده، آن هم در حالیکه ۹ ماه با انتخابات فاصله داریم»!.

خامنه‌ای خطاب به مردم، جوانان، نخبگان، هسته‌های انقلابی و مجموعه‌های سیاسی گفتند: «هر کسی که دوستدار ایران و منافع ملی و بهبود اوضاع اقتصادی است و به دنبال اصلاح مشکلات رنج‌آور اقتصادی و معیشتی، و در پی جایگاه با عزت ایران در نظم جهانی پیشِ رو است، باید برای ترویج و زنده ماندن ایمان و امید در کشور تلاش کند.»

خامنه ای در سالروز ۱۵ خرداد ۱۴۰۲  سخنرانی خود را با مقوله «ایمان و امید» شروع کرد. ایمان برای اینکه مردم وضعیت اسفبار معیشتی را تحمل کنند و امید که بزودی مشکلات برطرف خواهد شد. وی تمام مشکلات سیاسی-اقصادی-معیشتی را به دشمنان مرتبط دانست. اسلام ناب محمدی را از دیدگاه خود بیان نموده و اظهار داشت که رهبر انقلاب «خمینی» گفته اند «امام به اسلام کتاب و سنت همراه با اجتهاد متقن و فهم درست، ایمان داشت و برداشت‌های به اصطلاح روشنفکران مدعی اما بی‌خبر از اسلام را قاطعانه رد می‌کرد؛ همانطور که با اسلام افراد متحجر مخالف بود که با برداشتی سطحی احکام سیاسی، ‌ حکومتی و اجتماعی اسلام را رد و بی‌مسئولیتی را ترویج می‌کنند.»

توجه میشود که مذاهب دیگر اسلامی از جمله مذهب سنّی اسلام، بویژه مذهب مردم عربستان سعودی، را خمینی-خامنه ای متحجر میدانند و اسلامی که رژیم به جهان اسلام ارایه کرده را ترویج میکنند. خامنه ای انقلاب «زن-زندگی-آزادی» را بدلیل اینکه این ساخته و پرداخته آمریکا، اسرائیل و جهان غرب است را مردود و جوانان انقلابی ایران را عده ای ارازل و اوباش و احمق خواند که آلت دست دشمنان هستند. افزون براین به بسیحیان و سپاهیان هشدار داد که باید با ایمان کامل در مقابل اقدامات دشمنان بایستند. افزون براین خامنه ای تمام مردم ایران را که برعلیه نظام اسلامی او هستند غیرایرانی خطاب کرد.

با توجه به وضعیت میدانی موجود، سخنرانی خامنه ای و پروپاگنداهای رژیم پیرامون هژمونی در خاورمیانه و تهدید جهانی از جمله اظهارات سران سپاهی و سیاسی رژیم در باره پیشرفت موشکی ازجمله موشک بالیستیکی خرمشهر-۴ (خیبر) و موشک بالیستک هایپرسونیک فاتح، بنظر میرسد خود خامنه ای و عمالش هم اعتقادی برای از سرگیری روایط بین الملل متعارف با جهان بویژه کشورهای همسایه ایران ندارند.

ناخدا محمد فارسی

۷ ژوئن ۲۰۲۳

1 – https://www.irna.ir/news/85131434/   

2 – https://www.irna.ir/news/85130853/