مدیریت بحران-آلودگی طبیعت، اقثصاد حقوق‌محور، نفی سلطه‌سالاری


از تبعات فاجعه‌آمیز تجاوزات سلطه‌سالاران به حقوق، از جمله به حقوق طبیعت، آلودگی محیط زیست و خشکسالی‌ها و فقر و تشنگی و گرسنگی بوده است.

برای برون‌رفت از بحران‌های فاجعه‌بار در ایران و در منطقه و در دنیا، از جمله بحران-آلودگی طبیعت، یک حداقل لازمی از ما مردم، باید با نفی اصالت قدرت و با نفی سلطه‌سالاری (چه سلطه‌گری، و چه سلطه‌بری) در قلمروهای سیاسی، و اجتماعی، و فرهنگی، و احساسی-روانی، و اقتصادی، و با پیشبرد اقتصاد حقوق‌محور و توسعه پایدار، در میدان ساختن سرنوشت‌های خوب و خوب‌تر، حاضر باشیم.

به دلیل کمبود آب، چاه‌های آب از عمق ۱۲۰ متر هم عمیق‌تر شده

سالی ۴۰ تا ۵۰ سانتیمتر افت سطح آب را در استان

فرونشست زمین در زمین‌های کشاورزی و جاده‌ها خسارت زیادی وارد کرده است، به طوری که خطوط ریلی، راه آهن و ساختمان‌ها و سازه‌های میراث فرهنگی و تاریخی نیز دچار آسیب شده‌اند

حدود ۱۸۵هزار تن پلاستیک سالانه در ایران تولید می‌شود که قابلیت برگشت به طبیعت را ندارند

کیسه‌های پلاستیکی، بسیارنازک و سبک هستند و تجزیه و بازگشت‌شان به طبیعت بسته به نوع پلیمر و شرایط محیطی بین ۳۰۰ تا ۹۰۰ سال زمان‌بر است.

کنفرانس بین‌المللی برای مهار زباله‌های پلاستیکی درپاریس به یک توافق مطلوب نسبی رسید. 

اتحادیه اروپا پلاستیک‌های یک بار مصرف را ممنوع می‌کند

در بیانیه پایانی کنفرانس بین‌المللی برای مهار زباله‌های پلاستیکی آمده که رایزنی‌ها باید تا پایان ۲۰۲۴ و تصویب قرارداد قطعی ادامه یابد. شماری کشورها می‌خواهند مانع از آن شوند.
میزان زباله‌های پلاستیکی در اقیانوس‌ها و دیگر دریاها می‌تواند تا سال ۲۰۴۰ بیش از دو برابر شود و به ۲۳ تا ۳۷ میلیون تن در سال برسد

مدیریت بحران-آلودگی طبیعت، اقثصاد حقوق‌محور، نفی سلطه‌سالاری

به مناسبت روز جهانی محیط زیست، که امسال پنجاهمین سالگرد گرامیداشت روز جهانی محیط زیست است.

مطلب را به شکل صوتی، در👇همین‌جا👇بشنوید:

https://alisedarat.com/1402/03/15/11327/

مطلب را به صورت تصویری در این‌جا ببینید و در هم‌رسانی مشارکت بفرمایید:

اینستاگرام