مماشات جهان غرب بویژه با رژیم اسلامی ایران، خیانتی است اشکار به خیزش انقلابی مردم ایران – نا خدا محمد فارسی

دیپلماسی دولت بایدن در جهان و مماشات با رژیم ملاها، بنوعی خنجر زدن از پشت به انقلاب مردم به پاخاسته ایران برای عبور از رژیم جنایتکار باصطلاح اسلامی در ایران است. نتیجه اینگونه مماشات آتشی خواهد بود که سرانجام دامن دولت های دمکراتیک جهان را خواهد گرفت.  شاهد آن هستیم که دولت بلژیک ملزم شد برای نجات شهروند خود اولیویه ونداکستیل، مددکار اجتماعی، که در زندان دژخیمان اسلامی در ایران گروگان نگاه داشته بود، را با دیپلمات تروریست اسدالله اسدی با وجود محکومیت او به بیست سال زندان در داگاههای جنایی بلژیک مبادله کند.

افزون براین بروکسل میزبان اجلاس شهرداران سال ۲۰۲۳ است که از ۲۰۰۰ نماینده از ۶۰۰ شهر مهم جهان دعوت می شود که در آن شرکت نمایند. دولتمردان بلژیک شهردار تهران علیرضا زاکانی، یکی از جنایتکاران رژیم را برای شرکت در اجلاس شهرداران که در شهر بروکسل برقرار بود دعوت کردند (۱). شرمساری این اقدام بقدری آشکار بود که با اقدام وکیل ایرانی-تبار پارلمان بلژیک «دریا صفایی» و دوستانش، شهردار بروکسل مجبور به استعفاء شد، این خبر از طریق رسانه یورآکتیو در روز پنجشنبه ۲۵ خرداد بازتاب یافت.

رسانه رادیو فردا از جانب رسانه رویترز که روز ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ بازتاب یافته هدف از تفاهم آمریکا با ایران، را جلوگیری از حمله احتمالی اسرائیل دانسته است (۲). رویترز اعلام داشته «یک مقام غربی روز شنبه ۲۷ خرداد به رویترز گفت، هدف اصلی توافق قریب الوقوع آمریکا با ایران بر سر برنامه هسته‌ای این کشور، جلوگیری از حمله احتمالی اسرائیل به جمهوری اسلامی است.» طی روزهای اخیر گزارش‌هایی در خصوص مذاکرات غیر مستقیم ایران و آمریکا در عمان و از طریق کانال‌های دیگر منتشر شده، که بیانگر آن است برابر با این تفاهم رژیم اسلامی تعهد کرده فعالیت غنی سازی اورانیم را زیر ۶۰ در صد نگهدارد، موشک های بالیستیکی و پهپاد به روسیه نفروشد تا در جنگ اوکراین مورد استفاده قرار گیرد، زندانی های آمریکایی را آزاد کند، تحریمهای بیشتری بر علیه ایران برقرار نشود، و قطعنامه دیگری از طریق آژانس بین الملل اتمی برعلیه برنامه اتمی ایران صادر نگردد.

یولی ادلستین، رییس کمیته امور خارجه و دفاعی پارلمان اسرائیل، نیز به کانال ۱۲ کشور اسرائيل گفت «این یک توافق گسترده و جامع نیست و بیشتر شبیه یک توافق کوچک یا یک یادداشت تفاهم‌ است و اگر نظارتی واقعی بر برنامه هسته‌ای ایران باشد، شاید اسرائیل بتواند با آن کنار بیاید (۳).

تحلیگران سیاسی بویژه اندیشکده ها براین باورند که الویت استراتژی سیاست خارجی آمریکا در خاورمیانه تغییر کرده است. اکنون الویت دیپلوماسی امریکا چین و جنگ اوکراین است، و کوشش وزارت خارجه آمریکا آنست که وضعیت متعارفی در خاورمیانه ایجاد شود، بطوریکه پیشرفت اتمی، موشکی و پهپادی رژیم ایران متوقف شود تا از حمله مستقیم اسرائيل به ایران جلوگیری شود، که میتواند آمریکا را وارد جنگی ناخواسته در خاور میانه نماید. هرچند  مقام‌های آمریکایی گزارش‌ها در خصوص تفاهم  با جمهوری اسلامی را رد کرده اند. ولی در این راستا چندین ملاقات توسط مذاکره کننده اتمی ایران باقری کنی در عمان و ابوظبی با نمایندگان آمریکا برگزار شده، درحالیکه وزیر امور خارجه آمریکا مذاکرات در باره برجام را تکذیت و گفته‌ است «احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام در دستور کار دولت جو بایدن نیست». وزیر خارجه آمریکا آقای بلینکن درست میگوید، برجام ۲۰۱۵ مرده است، ولی تفاهم نامه بین آمریکا و رژیم اسلامی دور زدن تعهد برجام است و مستقیماً بین ایران و آمریکا انجام میشود.

خبرگزاری رویترز اضافه کرده است منابع آمریکایی و غربی ، مذاکرات اخیر را صرفا دستیابی به نوعی «تفاهم» میدانند. زیرا هرگونه «توافق» با ایران، مستلزم آگاهی و تایید کنگره آمریکا است و بسیاری از اعضای کنگره به دلیل کمک نظامی ایران به روسیه، سرکوب مخالفان در داخل و حملات گروه‌های نیابتی ایران به اهداف آمریکایی در منطقه، با دادن هرگونه امتیازی به جمهوری اسلامی مخالفند.

بررسی می کنیم دلیل تغییر استراتژی رژیم ایران برای مماشات با جهان غرب چیست؟ آیا می توان به تعهدی حتی «تفاهم نامه» به رژیم اسلامی ایران اعتمادی داشت؟ جواب ساده به این سئوال منفی است. رژیم اسلامی ایران سیاست خارجی خود را برپایه تروریسم پایه گزاری کرده و بیش از ۳۰ سال است که منطقه خاورمیانه را از طریق شبه نظامیان نیابتی به بی ثباتی کشانده و با نفوذ در دولتهای منطقه ثبات سیاسی آنها را نا متعادل کرده است. لازم است یادآور شویم یکی از علل توافق رژیم با آمریکا وضعیت نابسامان اقتصادی ایران است، که حتی با چاپ اسکناس و تزریق ان به بازار اقتصاد، رژیم قادر به کنترل بازار و سقوط هر چه بیشتر ارزش ریال ایرا ن نشده .

حجم افزودن پول بدون پشتوانه،  اقصاد کشور را به حالت انفجار رسانده است. رهبر علی خامنه ای برای بقاء رژیم اسلامی جام زهری نوشید و دستور داد (به عبارتی تقیه کرد) مسئولان رژیم روش مماشات در پیش بگیرند تا مقداری از پولهای بلوکه شده ایران که به میزان ۱۰۰ میلیارد دلار برآورد میشود، آزاد شود. برقراری روابط دیپلماتیک با عربستان سعودی و دیگر کشورهای منطقه و جهان نیز در راستای جلوگیری از سقوط آزاد اقتصاد و فروپاشی رژیم اسلامی است.

از طریق تفاهم نامه بین رژیم اسلامی و آمریکا احتمالاً ۲۴ میلیارد دلار از پول های بلوکه شده آزاد خواهد شد، که شامل ۱۱ میلیارد دلار بدهی عراق، ۷ میلیارد دلار بدهی کره جنوبی و حدود ۶ میلیارد دلار پول بلوکه شده خود کشور ایران در بانکهای جهانی است که بدلیل تحریم های بانکی، ایران نمیتواند از آن برداشت کند. گفته می شود تا کنون مقدار ۲.۷ میلیارد دلار از ۱۱ میلیارد دلار در عراق آزاد شده که ۱.۸ میلیارد آن به کشور ترکمنستان برای بدهی خرید گاز پرداخت شده و مقداری هم برای پرداخت ارز به حجاج ایرانی برای مسافرت زیارتی به مکه و غیره پرداخت خواهد شد. لازم است یادآور شویم مشکل اقتصادی رژیم بقدری وخیم است که این پولها قادر به حل آن نخواهد بود. سیستم مافیایی اقتصادی رژیم اجازه خروج از معضل اقتصادی را نخواهد داد، و به عبارتی پول های آزاد شده نانی به سر سفره مردم ایران نخواهد آورد.

باتوجه به اعمال تروریستی رژیم اسلامی در جهان و بویژه در خاورمیانه کشورهای منطقه خاور میانه به برقراری تقاهمنامه بین ایران و آمریکا با دیده تردید نگاه می کنند. علارغم سفر فیصل بن فرحان وزیر خارجه عربستان سعودی و با وجود بازگشایی سفارت ایران در ریاض و کنسولگری در شهر جده تعجیلی برای بازگشایی سفارت عربستان در ایران مشاهده نمی شود، اگر چه رسانه های رژیم اسلامی بازتاب گسترده ای در باره سفر بن فرحان منتشر کردند!. در نشست خبری این مسافرت، فیصل بن فرحان اظهار داشت «ما در حال حاضر تلاش می‌کنیم که اقدامات دیپلماتیک ادامه داشته باشد و شاهدیم که سفارت و کنسولگری و دفتر نمایندگی ایران در سازمان همکاری های اسلامی بازگشایی شده و به زودی سفارت عربستان در ایران هم بازگشایی خواهد شد»!.

علارغم تلاش برای برقراری ثبات در خاورمیانه، دبیر شورای امنیت ملی رژیم، سردار احمدیان گفته است کشورهای منطقه باید از تحولات دهه اخیر درس عبرت بگیرند، و از مسیر عادی ‌سازی روابط با اسرائيل پرهیز کنند زیرا «نه تنها هیچ کمکی به امنیت منطقه نخواهد کرد، بلکه موجب از دست رفتن سرمایه‌های اجتماعی در جهان عرب و اسلام و تخریب امنیت ملی آنان خواهد شد.» احمدیان سخنان خود را بعد از نشست با سران جنبش حماس و دبیر کل جنبش جهاد اسلامی فلسطین اسماعیل حنیه و زیاد النخاله بیان داشت. با این تفاسیر مشخص است که  رژیم دست از جنایات خود در خاورمیانه برنخواهد داشت. روابط با کشورهای خاورمیانه و برقراری تفاهم نامه با آمریکا، راه بجایی نخواهد برد. کشورهای خاورمیانه با شواهدی که در دست دارند،‌ از جمله نیروهای شبه نظامی تحت حمایت رژیم اسلامی در لبنان، سوریه، عراق و یمن، غنی سازی اورانیم ۶۰ درصدی، تولید موشک های بالیستیکی مافوق صوت، نمیتوانند به رژیم تروریستی حاکم برایران اعتمادی داشته باشند.

رژیم اسلامی از هر ترفندی برای باقی ماندن در قدرت استفاده میکند. آزاد شدن قسمتی از پولهای ایران میتواند از شتاب انقلاب «زن-زندگی-آزادی» بکاهد، ولی قادر نیست آنرا خنثی کند. میتوان اذعان کرد نبودن رهبری مؤثر طی ۳ ماه اولیه انقلاب مهسا که دولت و نیروهای امنیتی رژیم را غافلگیر کرده بود، مردم ایران نتوانستند شیوه ای منسجم برای سرنگونی رژیم شکل دهند، اگر چه بنظر میرسید رهبران محله ای در بیشتر شهرهای ایران شکل گرفته بود و می رفت که با پیوستن به هم آن رهبری یکپارچه بوجود آید، اما موفق نشد. قشر خاکستری در ایران از این خیزش  انقلابی جوانان حمایت و پشتیبانی میدانی نکردند. اپوزیسیون سیاسی رژیم هم در این دوران با سردرگمی ساختاری دست و پنجه نرم میکرد و نتوانست آلترناتیوی برای رژیم بوجود بیاورد. اقداماتی مانند تشکل منشور مهسا، پیمان همکاری، ائتلاف جمهریخواهان، تشکیلات کارگران صورت گرفت، ولی حتی این گروه ها نتوانستند تحت لوای یک «استراتژی عبور از رژیم» یکپارچه شوند. سرانجام نیروی سایبری و امنیتی-انتظامی رژیم توانست با کشتار و سرکوب وحشیانه، خیزش انقلابی جوانان را تا حدی کنترل نماید. امّا اگر درحال حاضر تا حدی حرکت انقلاب «زن-زندگی-آزادی»‌ کند شده است، ولی توانسته شکاف عمیقی در بین نیروهای اطلاعاتی و امنیتی رژیم ایجاد کند.

آیت الله علی خامنه ای از حرکت مردمی انقلاب مهسا بسختی وحشت زده است. از آن واهمه دارد که شورش گرسنگان هم بدلیل ورشکستگی اقتصادی اغاز شود و به انقلاب مهسا به پیوندد، زیرا در آن صورت رژیم قادر به کنترل نخواهد بود. باتوجه به وضعیت نابسامان اقتصادی، انقلات «زن-زندگی-آزادی» و احتمال شورش گرسنگان، خامنه ای مجبور شد که جام زهری سرکشد و به سران رژیم دستور بدهد بروند، هرگونه مصلحتی، مماشاتی از جمله گفتگوی مستقیم با دولت آمریکا، پولهای بلوکه شده را آزاد کنند.

برابر با تحلیل دوستی پوسته تورم اقتصادی و پول چاپ کردن بحدی متورم است که هر آن امکان ترکیدن آن وجود دارد. اگر این اتفاق بیافتد، احتمال فروپاشی رژیم بسیار محتمل است. امّا، اپوزیسیون رژیم شامل مردم انقلابی، و فرهیختگان سیاسی باید برای آن روز آمادگی لازم داشته باشند!.

ناخدا محمد فارسی

۲۵ ژوئن ۲۰۲۳

1 – https://www.euractiv.com/section/politics/news/iranian-mayors-visit-to-brussels-causes-stir/

2 – https://www.radiofarda.com/a/new-iran-deal-meant-to-stop-israeli-attack-western-official/32463856.html

3 – https://www.reuters.com/world/middle-east/israel-could-accept-us-iran-nuclear-understanding-senior-lawmaker-says-2023-06-17/