بیانیه جبهه ملی ایران-خارج از کشور : کودتای بیست و هشتم مرداد حقیقتی انکار ناپذیر

با وجودی که هفتاد سال از کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ میگذرد، هنوز کتب و مقالات بسیاری توسط نویسندگان، تحلیگران و تاریخ نویسان ایرانی و غیرایرانی در باره این رویداد مهم تاریخی که سرنوشت دمکراسی در ایران را تغییر داد انتشار می یابد. لازم است جوانان کشور ایران بدانند این مهم تاریخی چیست و چه بسر کشورشان آورده اند. اگر چه کودتای ۲۸ مرداد دمکراسی و مشروطگی در ایران را برای صد سالی که گذشت از مردم ایران دریغ داشته، ولی لازم است یادواره آنرا برای آگاهی فرزندان ایران زمین همواره زنده نگاه داریم. لازم به یادآوری است که پس از کودتای ۲۸ مرداد، کودتاهای بسیاری در جهان رخ داد، امّا هرگز اینگونه که کودتای ۲۸ مرداد بر سرنوشت مردم ایران اثرگذارده نبوده اند.

کودتاهایی که در بسیاری از کشور های جهان از جمله پاکستان، عراق و سوریه درخاورمیانه، و یا در کشور های آمریکای لاتین (برزیل و ارژانین), و بسیاری دیگر در آفریقا رخ داد کودتای بیست و هشتم مرداد حقیقتی انکار ناپذیرهیچیک مسیر تاریخی ان کشور ها را تغییر نداد. در پاکستان کودتا باعث تغییر دیکتاتور شده و نه تغییر دیکتاتوری، در سوریه، برزیل، ارژانتین نیز بهمین گونه بوده است. کودتای روسیه نیز که در زمان ریاست جمهوری گورباچف رخ داد، نتوانست نظم دیکتاتوری حاکم بر آن کشور را تغییر دهد. درحالیکه کودتای ۲۸مرداد ۱۳۳۲ در ایران عامل جدا کننده دو سامان و دو نظم سیاسی شد. به دمکراسی نوپای ایران پایان داد، به حکومت قانون و حاکمیت مردم بر مردم  پایان داد، مشروطگی کمرنگ شده ایران به تاریخ سپرده شد و فرمانروایی فردی و حکومت نظامی که توسط بیگانگان برنامه ریزی شده بود را جایگزین آن کرد.

افزون براین، اهداف انقلاب مشروطه که با کودتای سوم اسفند ماه سال ۱۲۲۹ و دیکتاتوری بیست ساله به فراموشی سپرده شده بود  در دوران دولت ملی دکتر محمد مصدق جان تازه بخود گرفت، و در حال پروسه نهادینه شدن بود. در آن هنگام حکومت و مردم ایران دست در دست هم  تلاش کردند تا ایران صاحب یک نظام دمکراتیک و مردمی براساس اهداف انقلاب مشروطه بشود که با خون بسیاری از ایرانیان وطندوست بدست آمده بود. ولی مجدداً با کودتای ۲۸ مردداد با رهبریت مأموران سی آی ای آمریکایی (کیم روزولت ها)، و ام آی سیکس انگلیسی بار دیگر به بایگانی تاریخ سپرده شد.

باعث تأسف است که تعدادی بیخرد و بی اطلاع از تاریخ ایران با جملاتی از این نوع که « ۲۸ مرداد کودتا نبود قیام مردمی بود» و یا « کودتا از بالا به پایین نمی شود» و یا «کوداتای مصدق علیه شاه بود»، بدنبال آنند این مهم تاریخی را در دید جوانان ایران و جهان غیرواقعی و دگرگونه نشان دهند.

جبهه ملی ایران در خارج ازکشور اعلان میدارد اشخاص و گروهای دیکتاتوری پسند هرگز نتوانسته اند جانمایه دمکراسی خواهی و مشروطگی در ایران را به امحاء ببرند. جوانان غیور ایران همانگونه که از انقلاب «زن-زندگی-آزادی» مشهود است چنین اجازه ای را به عده ای بیخرد ضد دمکراسی نخواهند داد. راه مصدق هفتاد سال است ادامه دارد و تا پیروزی مردم ایران بر فاشیست اسلامی و برقراری دمکراسی پایدار بر پایه و اساس قانون اساسی مشروطه ادامه خواهد یافت.

جبهه ملی ایران خارج از کشور

بیست و هشتم مرداد سال ۱۴۰۲، برابر با ۱۹ اوت ۲۰۲۳