نقدی بر مصاحبه وزیر خارجه ایران با خبرنگاران

نقدی بر مصاحبه وزیر خارجه ایران با خبرنگاران در باره جزییات ازاد شدن پول های بلوکه شده ایران در کره جنوبی در ارتباط با آزادی گروگان های دو تابعیتی ایرانی -امریکائی از زندان

خبرگزاری ایرنا خبرداده حسین امیرعبدالهیان  در نشستی با خبرنگاران روز دوشنبه ۲۲ مرداد گفته است «منابع بلوکه شده ایران از کره جنوبی در چند مرحله در اروپا به یورو تبدیل و سپس به بانکی در یکی از کشورهای منطقه منتقل می‌شود تا برای خرید کالاهای غیر تحریمی استفاده کنیم» (۱).  امیرعبدالهیان تا آنجا که میگوید پولهای آزاد شده در چندین مرحله در اروپا به یورو تبدیل میشود درست است ولی برابر با اظهار رئیس بانک مرکزی ایران محمدرضا فرزین پولهای آزاد شده به ۶ بانک ایرانی در قطر واریز میشود. پولها پس رسیدن به بانکها در قطر زیر نظر خزانه داری امریکا تنها برای خرید غذا، دارو و تجهیزات پزشکی هزینه می شود و نه آنگونه که امیرعبدالهیان اظهار داشته است!.

امیرعبدالهیان در خصوص تبادل زندانیان و آزادسازی اموال بلوکه شده ایران گفته است «ما هیچگاه از مسیر دیپلماسی و مذاکره فاصله نگرفتیم و از ابتدای روی کار آمدن دولت تصمیم رئیس جمهور بر این بود که برای لغو تحریم‌های یکجانبه آمریکا از مسیر دیپلماسی اقدام کنیم.» امیرعبدالهیان فراموش کرده که آیت الله علی خامنه ای گفته هرکس با آمریکائیان تماسی بگیرد خائن به نظام اسلامی و ملت ایران است. وی اظهار داشته که این توافق در راستای حل مشکل برجام است که مناسبات باید با دلار انجام شود! امیرعبدالهیان بواضح توضیح نمی دهد، بعلت تحریم بانک های ایران، رژیم قادر نیست هرگونه معاملات تجاری جهانی با دلار انجام دهد. تبدیل به یوروی دارایی های ایران هم در راستای روش بانکی اینستکس است که در ژانویه ۲۰۱۹ برای کمک به مردم ایران برای خرید غذا، دارو و تجهیزات پزشکی در اروپا برقرار شد. در حال حاضر هیچ راه دیگری برای آزاد شدن پولهای بلوکه شده ایران وجود ندارد.

امیر عبدالهیان اظهآر داشت ”ازادی زندانیان اقدامی کاملاً انسانی و جدا از پولهای آزاد شده  است!. مثلی داریم که ملایی خروسی را دزدیده بود و مرتب هم قسم میخورد که این کار را نکرده است، مردم به او گفتند «حاجی قسمت را باور کنیم یا دم خروس را». این مثال برای امیرعبدالهیان هم صادق است، آزادی منابع بلوکه شده در مقابل گروگان های آمریکایی را چگونه میتوان انکار کرد؟ وی برای گمراه کردن هرچه بیشتر خبرنگاران میگوید «وقتی دولت کار را شروع کردیم» اولین بحران ما فقدان واکسن کرونا بود و به ما گفتند که چون  (اف-ای-تی-اف)  حل نشده امکان جابجایی حتی یک یورو هم نداریم. این بیان بکل دروغ محض است. هنگامی که اپیدمی کرونا در ایران وارد شد، سیستم اینستکس برقرار بود. سامانه (اف-ای-تی-اف) اقدام بانکی برای جلوگیری از پولشویی است، و اجازه نمیدهد از طریق بانکها پولشویی انجام شود. رژیم ایران به قبول این سامانه تن نداده برای اینکه هزینه گروه های شبه نظامی تحت فرمان سپاه پاسداران و اعمال تروریستی در سطح خاورمیانه و جهان را از طریق پولشویی پرداخت میکند. افزون براین خرید غذا، دارو و تجهیزات پزشکی هرگز جزء تحریمهای برجامی نبوده است و ایران از طریق اینستکس قادر بود از پولهای بلوکه شده استفاده کرده و وسایل لازم برای مبارزه با کرونا، از جمله واکسن خریداری کند. در آن هنگام آیت الله علی خامنه ای اعلام داشت ایران از آمریکا واکسن خریداری نمی کند و باعث شد بسیاری از مردم ایران بر اثر فقدان واکسن جان خود را از دست دادند.

امیرعبدالهیان  آزاد شدن برخی از پولهای بلوکه شده را از افتخارات دولت رئیسی میداند. این درحالی است که دولت اسلامی جنایتکار خانم نازنین ساغری دوتابعیتی ایرانی-انگلیسی که برای بازدید به ایران سفر کرده بود را گروگان گرفت تا توانست ۳۹۰ میلیون پوند پول پیش پرداخت شده ایران برای خرید تانکهای چیفتین که قبل از انقلاب به دولت انگلیس پرداخت شده بود را پس بگیرد. امیرعبداللهیان دروغ دیگری را مطرح و تصریح می کند که پولهای بلوکه شده در کره جنوبی برای اینکه پرداختش به سیستم بانکی کره جنوبی شوک وارد میکرد بصورت مرحله ای پرداخت میشود!.

وزیرخارجه در قسمتی از مصاحبه به صحرای کربلا زده و میگوید که روابط تهران و بغداد یک روابط راهبردی است، ما برق و گاز به کشور همسایه صادر می‌کنیم و وجوه آن به حسابی واریز می‌شود، حق طبیعی ما هست که به آن پول‌ها دسترسی داشته باشیم. لازم است یادآور شویم که رژیم اسلامی برای پولشویی از طریق بانکهای عراقی بیش از ۳۰۰ شرکت صوری در عراق ایجاد کرده که سیستم بانکی عراق را هم بدلیل این پولشویی ها به تحریم کشانده اند. و درصورتی که بخواهند این پولها پس گرفته شود باید همان مسیر اروپایی-قطری را دنبال کنند.

نکته دیگری که امیرعبداللهیان مورد توجه قرار میدهد سردی روابط ایران و آذربایجان بدلیل حمله به سفارت آذربایجان در تهران و کشته شدن یک دیپلمات آذری بود. باز هم امیرعبدالهیان افتخار خود میداند در سفرش به آذربایجان با رئيس جمهور آن کشور ملاقاتی داشته و گفته به هرحال اتفاقی است که در سفارت آن کشور در تهران افتاده، هرچند که یک انتقام شخصی بوده اما ایران می‌پذیرد که تامین امنیت سفارتخانه‌ برعهده ما بوده است. وی همچنین یادآور شده که به رئیس جمهور آذربایجان گفته که این طبیعی است که جان دیپلمات ها در خطر است و بعضی دیپلمات های ایران هم در کشورهای دیگر کشته شده اند!. این بیخردی، نادانی و وقاحت امیرعبدالهیان باعث شرمساری است.

امیرعبدالهیان در پاسخ به سئوال خبرنگاری که چرا در بازگشایی سفارتهای ایران و عربستان تأخیر داشته ایم، میگوید که ماه قربان است و بعد از آن اقدامات لازم انجام میشود. این درحالی است که رژیم اسلامی چندین ماه است که سفارت ایران در جده را بازگشایی کرده و عربستان سعودی عجله ای برای بازگشایی سفارت خود در تهران ندارد!.

افزون براین موارد امیرعبدالهیان از قدرت نظامی ایران صحبت کرده که ایران میتواند امنیت کشتی رانی د رخلیج فارس را تأمین کند و گریزی به حرکت داعش در سوریه و عراق زده و از رشادت های سپاهیان به فرماندهی حاج قاسم اشاره کرده است!. امیر عبدالهیان براین باور است که به علت توان نظامی ایران شائبه مرز ایران و افغانستان هم براحتی میتواند از راه دیپلماسی حل و فصل شود. وی ادامه داده «ما به صراحت به افغانستان گفته‌ایم که تا زمانی که تیم ما از سرچشمه سد بازدید نکنند نمی‌تواند برای ما ملاک باشد که خشکسالی وجود دارد» این درحالی است که مشاهده شده نیروهای نظامی طالبان برای جلوگیری از هرگونه اقدام نظامی از طرف ایران، نیروهای نظامی خود را در مرز با ایران افزایش داده که بمثابه و صف آرایی برای درگیری نظامی است.

وزیر امور خارجه در خصوص میدان گازی آرش هم اطمیان داده است که تاکنون دو بار با وزیر خارجه کویت گفتگو کرده و توافق شده این موضوع حقوقی باید از طریق مذاکرات فنی و دیپلماتیک حلّ شود. این درحالی است که کشور کویت اعلام داشته بیش از این منتظر مذاکرات با ایران نخواهد ماند و بهره برداری از میدان گازی آرش را بزودی شروع خواهد کرد. لازم است یاد اور شویم در طول حاکمیت رژیم فاسد اسلامی منافع سرزمینی کشور ایران یکی پس از دیگری از دست رفته است. در این رابطه میتوان از دست رفتن منافع مشاع ۵۰ درصدی دریای خزر، از دست رفتن منافع اقتصادی ترانزیتی در مرزهای ایران با آذربایجان و ارمنستان، و اکنون ادعای حاکمیت امارات متحده عربی بر سه جزیره استراتژیک ابوموسی، تنب بزرگ و کوچک را یاداور شد. رژیم اسلامی بدلیل سیاست نگاه به شرق، کشور و ملت ایران را در انزوای سیاسی- اقتصادی قرار داده و در صورت درگیری نظامی با هریک از کشور های همسایه قادر نخواهد بود از منافع ایران دفاع کند.

امیرعبدالهیان باد در غبغب انداخته میگوید این هیاهوهای نظامی کمکی به امنیت خلیج فارس نمی کند و در سفرش به کشورهای خلیج فارس متوجه شده که همه کشورها خواهانند که نقش اصلی در تامین امنیت داشته باشند. پیام ما به کشورهای منطقه جز صلح و دوستی نیست. این درحالی است که بعلت عدم اعتماد به رژیم اسلامی علارغم پروسه تنش زدایی، آمریکا توان نیروهای خود در خلیج فارس را افزایش داده است. امریکا و کشورهای حوضه خلیج فارس به تعهدات رژیم اسلامی اعتمادی ندارند.

آمریکا در چند هفته گذشته بمنظور افزایش توان نیروهای آمریکایی در منطقه خلیج فارس ناوهای هلیکوپتربر «باتان و کارتر هال» همراه با لااقل ۳۰۰۰ تفنگدار دریایی، از جمله ناوهای ا‌ژدرافکن محافظ را به منطقه خلیج فارس اعزام داشته. این ناوگروه پس از عبور از دریای سرخ وارد خلیج فارس شده اند. پنتاگون مأمویت ناوگان پنجم آمریکا که در بحرین مستقر است را پاسخ به تلاش‌های اخیر ایران برای تهدید جریان آزاد تجارت در تنگه هرمز و آبهای اطراف آن توصیف کرده است. گفته میشود آمریکا در نظر دارد برای امنیت کشتی رانی، تفنگدار دریایی روی کشتی و نفتکش های تجاری هنگام عبور از تنگه هرمز مستقر نماید. خبرگزاری تسنیم، ۲۹ مرداد ۲۰۲۳، خبر داده است که نیروی دریایی سپاه پاسداران شاهد عبور ناوگروه جدید آمریکا از دهانه هرمز بوده است.

به گزارش تسنیم، در جریان بیست‌ وچهارمین مجمع فرماندهان سپاه، تصاویری از رصد ناوهای آمریکایی در تنگه هرمز و تمکین آنها از دستورات نیروی دریایی سپاه منتشر کرده است! (۲).  دریادار علیرضا تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه در تشریح این اقدام گفته است «در این رصد ناو بالگردبر شناور آمریکایی‌ها مبادرت به پرواز بالگرد می‌کنند اما بعد از اخطار کنترل باند تنگه هرمز، ناو تیپ ذوالفقار که مسئولیت کنترل باند ورودی را عهده‌دار است و همچنین حضور شناورهای نیروی دریایی سپاه، آنها مجبور به نشاندن بالگردها به ‌روی ناو می‌‌شوند».

در پایان لازم است یادآور شویم که اقتصاد کشور ایران در حال فروپاشی است، برای جلوگیری از ورشکستگی کامل اقتصادی، رژیم مجبور شده به سیاست «تنش زدایی» دست یازد. امّا حاکمیت ایران منسجم نیست و مشخص نیست که دولت تصمیم میتواند به اجرای سیاست تغییرات ساختاری دست یازد؟ وانگهی قدرت گروه های مافیای اقتصادی، نظامی وسیاسی را نباید نادیده گرفت که اقدامی متضاد انجام ندهند! بهمین دلیل آمریکا توان نظامی خود در خلیج فارس را افزایش داده تا بتواند لااقل از رخ دادن اعمال تروریستی رژیم در خلیج فارس جلوگیری نماید. در این رابطه وزیر خارجه آمریکا آنتونی بلینکن روز سه‌ شنبه ۲۴ مرداد در یک کنفرانس خبری تأکید کرد که سیاست کلی آمریکا در قبال ایران هیچ تغییری نکرده و واشینگتن همچنان استراتژی بازدارندگی، فشار و دیپلماسی را دنبال می‌کند (۳).

ناخدا محمد فارسی

۲۲ اوت ۲۰۲۳

1 – https://www.irna.ir/news/85198752/ 

2 – https://www.tasnimnews.com/fa/news/1402/05/29/2943718/ 

3 – https://www.radiofarda.com/a/us-denied-reaching-any-agreement-apart-from-the-understanding-of-the-exchange-of-prisoners/32551811.html