اخبار خاورمیانه ۳۰ اکتبر ۲۰۲۳ – جنگ حماس و اسرائیل

🔹 آمار کشته شدگان حملات اسرائیل به غزه به 8005 نفر و تعداد مجروحین به 19743 نفر رسیده است.

♦️ وبسایت و توییتر وزارت خارجه دولت قطر:

  • وزارت خارجه قطر در بیانیه‌ای رسمی نسبت به ورود زمینی نیروهای اسرائیلی به خاک غزه ابراز نگرانی کرد و آن را تحولی خطرناک خواند که پیامدهای امنیتی و انسانی ویرانگری به خصوص در عرصه جان و مال غیر نظامیان و «گروگان‌ها» در نوار غزه خواهد داشت.
  • این بیانیه که در ساعات پایانی شب گذشته منتشر شده و نسبت به پیامدهای فاجعه‌بار آن بر امنیت و ثبات منطقه و تلاش‌ها برای میانجیگری و بازگشت آرامش هشدار داده شده است.
  • وزارت خارجه قطر این حمله نظامی را نقض صریح قطع‌نامه مصوب مجمع عمومی سازمان ملل درباره توقف جنگ در نوار غزه و ورود کمک‌های انسان‌دوستانه و حفاظت از جان غیر نظامیان دانسته و خواستار تحرک فوری جامعه جهانی برای اجرای این توافق با برقراری آتش‌بس انسان‌دوستانه در غزه شده است.
  • در بیانیه وزارت خارجه قطر هشدار داده شده که ورود فاجعه‌بار ارتش اسرائیل به غزه بخشی از سیاست تنبیه دسته‌جمعی و تلاش برای کوچاندن اجباری ملت فلسطین از نوار غزه و وادار کردن غیر نظامیان به آوارگی یا پناهندگی به کشورهای دیگر است که نقض دوباره قوانین بین‌المللی و انسانی از سوی اسرائیل به شمار می‌آید.
  • پیش از این، اعضای شورای همکاری نیز در بیانیه‌های مشابهی به حمله زمینی اسرائیل به غزه واکنش نشان داده بودند.

♦️ خبرگزاری «آناتولی» ترکیه:

 به نقل از منابع مطلع خبر داد که وزارت خارجه اسرائیل در 18 اکتبر در نامه‌ای به وزارت خارجه ترکیه اعلام کرد که «با توجه به تحولات اخیر دیپلمات‌های اسرائیلی از 19 اکتبر سفارت اسرائیل در ترکیه را ترک می‌کند».

♦️ شرکت ارتباطات فلسطین از بازگشت تدریجی خدمات اینترنت و ارتباطات در نوار غزه در بیست سومین روز حملات سنگین اسرائیل به نوار غزه خبر داد.

  • سازمان «نت بلاکس» هم که نهادی بین‌المللی برای نظارت بر خدمات اینترنت است در گزارشی تأکید کرد که خدمات اینترنت در غزه در حال بازگشت تدریجی است.
  • یک خبرنگار خبرگزاری «فرانس پرس» نیز تأکید کرد که توانسته صبح امروز تماس‌های تلفنی با تلفن همراه داشته باشد و به اینترنت متصل شود.

♦️ پایگاه اکسیوس به نقل از سه منبع آگاه اعلام کرد که انتظار می رود خالد بن سلمان، وزیر دفاع عربستان روز دوشنبه برای برگزاری نشست با مقامات بلندپایه دولت امریکا از جمله جیک سولیوان، مشاور امنیت ملی امریکا، لوید اوستن، وزیر دفاع و آنتونی بلینکن، وزیر خارجه این کشور و نیز تعدادی از اعضای سنا به واشنگتن سفر کند.

♦️ روسیا الیوم: وزارت خارجه عربستان در بیانیه ای اعلام کرد:

ریاض با نگرانی بسیار تنش های نظامی اسرائیل در عملیات زمینی نوار غزه را پیگیری می کند. در این بیانیه آمده است: عربستان هرگونه عملیات زمینی از جانب اسرائیل محکوم می کند چون اینگونه عملیات تهدیدی برای زندگی غیرنظامیان فلسطینی و قرار گرفتن آنان در معرض خطرات بیشتر است. این بیانیه افزوده که عربستان نسبت به خطر تداوم ارتکاب این نقض های فاحش، غیرموجه و مغایر با قوانین بین المللی در حق مردم فلسطین و نیز پیامدهای آن بر ثبات منطقه و صلح و امنیت منطقه ای و بین المللی هشدار می دهد. عربستان در این بیانیه از جامعه جهانی خواسته که مسئولیت های خود برای توقف فوری این عملیات نظامی مطابق با قطعنامه روز گذشته مجمع عمومی سازمان ملل را بر عهده بگیرد.

آناتولی عربي: وزیر ارتباطات اسرائیل گفت که تل آویو از تمام امکانات استفاده می کند تا از ارائه اینترنت استارلینک به سازمان های امدادی در غزه جلوگیری کند. این اظهارات وزیر اسرائیلی در واکنش به توییت ایلان ماسک بود که در آن گفته بود: اینترنت ماهواره ای استارلینک متعلق به شرکت اسپیس ایکس، از خطوط اینترنتی سازمان های امدادی بین المللی مورد تایید بین المللی در نوار غزه پشتیبانی خواهد کرد.

وزیر ارتباطات اسرائیل افزود: اسرائیل از هر طریقی با این اقدام ماسک مقابله می کند چرا که گروه حماس از این امکان استارلینک برای فعالیت های خود استفاده خواهد کرد. پس از قطعی اینترنت در غزه توسط اسرائیل، بسیاری از کاربران شبکه های اجتماعی ازایلان ماسک خواستند خدمات«استارلینک» در این منطقه را فعال کند !!

♦️ سوشیال میدیای اسراییلي: روز گذشته، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، در دیدار با خانواده‌های افرادی که به اسارت حماس درآمده‌اند تأکید کرد که از همه گزینه‌ها برای آزادکردن این اسیران استفاده می‌کند. نتانیاهو تأکید کرد که جنگ در نوار غزه طولانی و دشوار خواهد بود و افزود که حملات هوایی در روزهای اخیر تشدید شد تانیروهای پیاده نظام بتوانند وارد غزه شوند. وی گفت: «این یک جنگ علیه توحش است، دوستان ما در کشورهای عربی می‌دانند که اگر ما پیروز نشویم نوبت به آنها خواهد رسید».نتانیاهو افزود که به ساکنان غزه هشدار داده شده که به جنوب بروند و تأکید کرد که هدف اسرائیل روشن است: نابودی توان نظامی حماس و آزاد کردن اسیران. بنظر میرسد این خبر خیلی مورد نقد و توجه سوشیال میدیای اسراییل قرار گرفته چرا که بر اساس شواهد خبری و میدانی اسرائیل تصمیم گرفته که به جای حمله گسترده به نوار غزه، حملات محدود زمینی در غزه اجرا کند. و همین ماجرا نتانیاهو را زیر ضرب انتقادات گسترده برده است ‌.

برحسب شنیده های نگارنده بنظر میرسد دولتین قطر و تهران و شاید دولت بایدن بدشان نیاید که نتانیاهو از قدرت کنار رود اما مساله اصلی این است که این ماجرا میتواند آتش بس را در غزه تضمین کند یا خیر؟!

♦️ الجزیره: سخنگوی وزارت بهداشت غزه با تأکید بر اینکه اسرائیل اجازه ورود نیازهای بخش درمان به غزه را نمی دهد، خبر داد که ضریب اشغال بیمارستان ها به 170 درصد رسیده است.

♦️ القدس العربي: باشگاه اسیران فلسطین اعلام کرد که تعداد افراد بازداشت شده در کرانه باختری از آغاز عملیات طوفان الاقصی تاکنون به 1590 تن رسیده است. این باشگاه درباره نحوه دستگیری این افراد گفت که اسرائیل پس از حمله به خانه های فلسطینیان آنها را به بازداشتگاه های موقت منتقل می کند .

♦️ هنرپیشه سرشناس امریکایی آنجلینا جولی در صفحه اینستاگرام خود ضمن ابراز همدردی با مردم اسرائیل بابت حمله حماس، آنچه را در غزه می گذرد «تنبیه دسته جمعی یک ملت» و بدون توجیه دانست.

همیشه مواضع آنجلینا جولی مورد توجه جوامع عرب قرار میگیرد. در همین راستا در صفحات و سوشیال میدیای عربی بحث های زیادی در خصوص مواضع جولی شکل گرفته.

مثلا در برخی کامنت ها توسط برخی جوانان عرب به سه هفته سکوت جولی در باره جنگ اشاره شده یا در جایی دیگر برخی نوشته اند که تروریستی خواندن حمله حماس به اسراییل آنان را خشمگین کرده.

این در حالیست که بسیاری از فعالان زن و حقوق بشری عرب از موضع انسانی و حقوق بشری جولی رضایت داشته و خاطر نشان کرده اند که او سیاسی نیست حقوق بشری است این را باید دنیا درك کند .

♦️ خبرگزاری قنا نزدیك به دیوان امیری قطر: تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر روز یکشنبه در دیوان امیری در دوحه از نجیب میقاتی، نخست وزیر دولت پیشبرد امور لبنان و هیئت همراه وی استقبال کرده است. دیوان امیری قطر در بیانیه خود آورده است: در این دیدار تازه ترین تحولات اوضاع در فلسطین و منطقه و نیز روابط دوجانبه لبنان و قطر و راه های تقویت و توسعه آن بررسی شد. محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطر نیز در این دیدار حضور داشت.دیوان امیری جزئیات بیشتری از این دیدار را منتشر نکرده است.

اما در خصوص این خبر برخی اکانت های فعال مجازی در دوحه واکنش نشان داده اند. برخی اکانت های نزدیك به دستگاه استخباراتی حکومت قطر عنوان کرده اند که میقاتی آمده تا پول ها را بگیرد تا مثل همیشه به دلالی خویش ادامه دهد. یا در جایی نوشته شده که نجیب میقاتی بهترین دلال میان تهران و دوحه است و اصلا منافع ملی مردم لبنان برایش ارزشی ندارد. البته برخی اکانت های لبنانی مقیم قطر هم از تلاش های وی رضایت داشته و افزودند بنظر میرسد که نجیب میقاتی در حال تلاش است تا لبنان را از ورود جدی به جنگ نجات دهد چرا که طی ساعات اخیر در توییتر میان کاربران لبنانی یک هشتگی در حال ترند شدن است بنام ارحمو بلبنان یعنی اینکه به لبنان رحم کنید و غزه را نجات دهید. حتی طی دو شب گذشته در برخی محلات و مناطق لبنان اعتراضاتی در جهت حمایت از غزه و البته هشدار به گروه حزب الله برای عدم حضور جدی در جنگ یا هرگونه مسیری که منجر به کشاندن خاك لبنان به جنگ با اسراییل شود در جریان بوده و رخ داده است.

♦️ رسانه های وابسته به کتائب القسام شاخه نظامی حماس نوشتند که: کتائب القسام اعلام کرده که رزمندگانش نیروهای اسرائیلی وارد شده در شمال غرب بیت لاهیا را غافلگیر کردند. کتائب القسام افزوده که پس از نفوذ به پشت جبهه اسراییل در شمال غرب بیت لاهیا و درگیری با آنان، از طریق تونل های پشت سر نیروهای اسرائیلی از محل درگیری خارج شده است. در همین راستا کانال ۱۲ اسرائیل نیز گزارش داده که نیروهای ارتش اسرائیل مستقر در شمال نوار غزه در معرض حمله نیروهای جهادی فلسطینی خارج شده از تونل ها قرار گرفتند.

کتائب القسام (شاخه نظامی حماس) و سرایا القدس (شاخه نظامی جهاد اسلامی) پیش از این اعلام کرده بودند که نیروهای نظامی اسرائیل را در شمال غربی نوار غزه هدف قرار داده و با ارتش اسرائیل در منطقه امریکایی شمال غرب شهر بیت لاهیا مقابله کرده اند .

♦️ این خبر شاید به صورت مستقیم به تحولات غزه ربطی نداشته باشد اما چون طی ساعات اخیر در فضای مجازی عربی در خصوص نقش میانجیگری مصر و قطر برای تبادل اسرا و یا آتش بس میان اسراییل و فلسطینی ها شکل گرفته جالب است مطالعه شود چرا که گویی مصری ها و قطری ها به تحولات غزه به دید فرصت های اقتصادی و سیاسی هم نگاه میکنند !!

الجزیره نوشت: یک شرکت قطری پروژه ای به ارزش 1.5 میلیارد دلار برای احداث مزرعه پرورش دام و کشت هزاران هکتار زمین را در جنوب غربی مصر اجرا خواهد کرد. شرکت «بلدنا» قطر یادداشت همکاری مشترکی با اداره کانال سوئز مصر برای بررسی و اجرای پروژه پرورش 20 هزار راس دام (از نوع گاو) و تولید لبنیات و کشت حدود 113 هزار هکتار زمین در استان الوادی الجدید در جنوب غربی مصر برای تأمین علوفه و محصولات کشاورزی مورد نیاز این پروژه امضا کرد. این یادداشت همکاری تأمین کننده بخش های اولیه تولید و فرآوری لبنیات در مصر با حجم سرمایه گذاری حدود 1.5 میلیارد دلار و افتتاح مزرعه پرورش دام با ظرفیت ابتدایی 20 هزار راس گاو شیری است که حجم تولید سالانه شیر در مصر را به 300 میلیون لیتر می رساند. پس از امضای این یادداشت، مصطفی مدبولی، نخست وزیر مصر تاکید کرد که این توافق نامه نقطه اوج تلاش های انجام شده در پیشبرد روابط دوجانبه میان مصر و قطر در عرصه اقتصادی است. وی خاطرنشان کرد که این پروژه دربردارنده فرصت های امیدوارکننده در حمایت از امنیت غذایی، ایجاد فرصت های شغلی متعدد برای جوانان مصر و کاهش هزینه واردات این محصولات از خارج است. گفتنی است این دومین پروژه این شرکت قطری در مصر است. شرکت قطری ژانویه گذشته نیز از افزایش سهام خود در شرکت صنایع غذایی جهینه مصر به بیش از 15 درصد خبر داد!!

♦️ الجزیره قطر نوشت: وزیر خارجه کویت گفته که کشورش مخالف عادی سازی روابط با اسرائیل است مگر آنکه کشور فلسطین در مرزهای سال 1967 ایجاد شود. سالم عبدالله الجابر الصباح، وزیر خارجه کویت گفت که جنگ غزه جنگی انتقام جویانه است و جهان شاهد مجازات دسته جمعی و جنایات جنگی در 23 روز گذشته است. وی همچنین ضمن تاکید بر مخالفت با کوچاندن اجباری فلسطینیان، خواستار توقف جنگ در غزه، کمک رسانی به این منطقه و حل نهایی موضوع فلسطین شد.

♦️ خبرگزاری واس وابسته به سعودی: «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه عربستان، با دریافت تماس تلفنی از جانب همتای ایرانی خود «حسین امیرعبداللهیان» تحولات منطقه و روابط دوجانبه را بررسی کرد. در این گفت‌وگوی تلفنی تحولات پرمخاطره در نوار غزه و اطراف آن و اهمیت اقدام جامعه جهانی برای تحقق آتش بس و حمایت از جان غیر نظامیان با توجه به تشدید عملیات نظامی بررسی شد. روابط دوجانبه و راه‌های گسترش آن در عرصه‌های گوناگون از دیگر موضوعات مورد بحث در این گفت‌وگوی تلفنی بوده است.

♦️ الاهرام مصر نوشت: وزیر خارجه مصر در دیدار فرستاده ویژه امریکا در امور بشردوستانه در خاورمیانه هماهنگی برای عبور کمک ها از گذرگاه رفح و برقراری آتش بس فوری در غزه را بررسی کرده است.

سامح شکری، وزیر امور خارجه مصر (یکشنبه 29 اکتبر) در قاهره با دیوید ساترفیلد، فرستاده ویژه امریکا در بشردوستانه در خاورمیانه، دیدار کرد. دو طرف تحولات اخیر غزه و تلاش های مصر برای هماهنگی با سازمان ها و آژانس های امدادرسانی برای ورود کمک های بشر دوستانه از طریق گذرگاه مرزی رفح به غزه را بررسی کردند. آنان همچنین بر ضرورت تشدید سازوکارهای هماهنگی با تمامی کشورها برای تضمین ورود کمک های بشردوستانه به نوار غزه به صورت فوری و پایدار تاکید کردند و خواستار اقدامات جدی و هماهنگ جامعه جهانی برای برقراری آتش بس در نوار غزه شدند.

این در حالی است که جنگ در نوار غزه برای بیست و سومین روز پیاپی ادامه دارد و تاکنون بیش از هشت هزار تن در حملات اسرائیل به غزه کشته شده و تعداد مجروحان به حدود بیست هزار تن رسیده است.

♦️ کتائب القسام اعلام کرد که در درگیری های روز یك شنبه نیروهایش دو تانک متعلق به ارتش اسرائیل که وارد شمال نوار غزه شده بودند را هدف قرار دادند.

♦️ روسیا الیوم نوشت: دبیر کل اتحادیه عرب تأکید کرد که اسرائیل در حال اجرای سیاست زمین سوخته در غزه با هدف وادار کردن ساکنان آن به ترک این منطقه است. «احمد ابوالغیط» دبیرکل اتحادیه عرب، یکشنبه در سخنانی در افتتاحیه کنفرانس آبی قاهره گفت که تاریخ شاهد است که اسرائیل با هدف قرار دادن عمدی تأسیسات آب و فاضلاب و بیمارستان‌ها در غزه با سلاح‌های ویرانگر، سیاست زمین سوخته را به بی رحمانه‌ترین شکل اجرا می‌کند تا ساکنان غزه را وادار به ترک اجباری خانه‌هایشان کند. وی عنوان کرد که اسرائیل این کار را پیش از این بدون هیچ حد و مرزی و بدون رعایت قوانین بین‌المللی در لبنان و سوریه انجام داده است، این اولین بار نیست که اسرائیل از آب همچون سلاح استفاده می‌کند و به سرقت آب‌های کشورهای عربی دست می‌زند .

♦️ کانال الغالبون وابسته به حزب الله لبنان نوشت: حزب الله در بیانیه ای اعلام کرده که در ساعت 12:45 بعدازظهر یکشنبه 29 اکتبر مجاهدان مقاومت اسلامی پایگاه السماقه در مزارع اشغالی شبعا در جنوب لبنان را هدف قرار دادند که باعث تلفات در نیروهای دشمن شد. حزب الله همچنین از هدف قرار دادن نیروی پیاده نظام اسرائیل در جنوب لبنان خبر داد. این حزب در بیانیه دیگری توضیح داد: مجاهدان مقاومت اسلامی در ساعت 15:45 بعدازظهر یکشنبه پس از پیگیری و رصد دقیق، نیروی پیاده نظام ارتش اسرائیل را در پایگاه المالکیه و اطراف آن شناسایی و بلافاصله آن را مورد هدف قرار دادند و تلفاتی وارد ساختند.

♦️ مرزهای جنوبی لبنان عصر یکشنبه شاهد تحولات خطرناکی بود و موشک هایی از این منطقه موجب آتش سوزی در شهرک کریات شمونه شد و آژیرهای هشدار در چندین شهرک در شمال اسرائیل به صدا درآمد. به گزارش «روسیا الیوم» رسانه های لبنان اعلام کردند که آژیرهای هشدار در نهاریا در نزدیکي مرزهای غربی اسرائیل با لبنان نیز به صدا درآمد. سخنگوی ارتش اسرائیل گفت: در پی گزارشات اولیه از وضعیت اضطراری در کریات شمونه، شش عملیات علیه اسرائیل شناسایی و با مبدا این عملیات ها مقابله کردند.

رسانه های اسرائیلی گزارش دادند که پس از به صدا درآمدن آژیرهای هشدار در دقایق پایانی در بخش کریات شمونه، تیم های ستاره سرخ داود به محل حادثه اعزام شدند. گزارش شده که در این حملات موشکی خساراتی وارد شده اما به نظر می رسد تلفات جانی وجود نداشته باشد. مرکز اطلاع رسانی فلسطین نوشت: نیروهای فجر لبنان، شاخه نظامی جماعت اسلامی (اخوان المسلمین) اعلام کرد که حملات موشکی جدید و متمرکز را علیه مراکز نظامی اسرائیل در اطراف شهرک کریات شمونه و داخل آن در شمال اسرائیل انجام داده است. این نیروها تاکید کردند که به عملیات‌های خود ادامه خواهند داد و اين حملات متناسب با تشدید تجاوز به جنوب لبنان و نوار غزه افزایش می‌یابد.

شاخه نظامی اخوان المسلمین لبنان بیان داشت که ما قادر به گسترش دامنه آتش خود هستیم.

♦️ الجزیره: بخش هایی از بیمارستان القدس در بمباران اسرائیل آسیب دید و بیماران و آوارگان حاضر در این بیمارستان دچار حالت خفگی شدند. به گزارش «الجزیره» هلال احمر غزه شامگاه یکشنبه اعلام کرد: در بمباران بیمارستان القدس توسط اسرائیل بخش‌هایی از این بیمارستان آسیب دید و بیماران و آوارگان بر اثر بمباران اطراف بیمارستان دچار حالت خفگی شدند. اسرائیل پیش از این نسبت به تخلیه این بیمارستان هشدار داده بود.

♦️ وزارت خارجه اسرائیل، آناتولی ویکتوروف، سفیر روسیه در تل‌آویو را در اعتراض به سفر هیئتی از (حماس) به مسکو در روز پنج‌شنبه هفته گذشته احضار کرد. وزارت خارجه اسرائیل (یکشنبه 29 اکتبر) در بیانیه‌ای اعلام کرد که «سیمونا هالبرین» مدیر بخش اوراسیا در وزارت خارجه اسرائیل سفیر روسیه را احضار و در دیدار وی تأکید کرد که اسرائیل خودداری مسکو ازمحکومیت صریح و آشکار اقدامات حماس را موضوعی پرمخاطره می‌بیند. هالبرین همچنین تأکید کرده که اسرائیل از «رفتار روسیه در نهادهای بین‌المللی» خشمگین است. بر اساس این بیانیه، میزبانی سران حماس که مسئول مستقیم حمله به اسرائیل در 7 اکتبر هستند دربردارنده پیام «مشروعیت‌بخشی به تروریسم علیه اسرائیلی‌ها» است. هفته گذشته مسکو میزبان هیئتی از حماس به ریاست موسی ابومرزوق بود. در حاشیه این سفر، مقامات حماس با علی باقری، معاون وزیر خارجه ایران در امور سیاسی نیز دیدار کرده بودند.

♦️ طی ساعات اخیر در سوشیال میدیای بسیاری از کشورهای عربی هم زمان با قطع کامل ارتباط با غزه این کمپین حمایتی در جهت پشتیبانی از ساکنان غزه ایجاد شده است : انقطع اتصال غزه بالارض لکن اتصالهم لم ینقطع بالسمااااا ء

♦️ آناتولي عربي : «سامح الخشن»، سخنگوی ریاست جمهوری مصر، در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد که کاهش غیر مترقبه واردات گاز و افزایش دمای هوا، موجب افزایش قطعی برق در این کشور شده است. الخشن در این بیانیه که (یکشنبه 29 اکتبر) منتشر شده اعلام کرد که قطعی برق از روز شنبه آغاز شده است و افزود که علت آن کاهش واردات گاز از 800 میلیون فوت مکعب در روز به صفر رسیده است. مصر 800 تا 880 میلیون فوت مکعب گاز از اسرائیل وارد می‌کند اما بعد از اقدام اسرائیل در بستن میدان گازی تمار، با آغاز جنگ در غزه، واردات گاز مصر نیز متوقف شده است. این در حالی است که اسرائیل تنها صادرکننده گاز به مصر است. در 9 اکتبر گذشته، شرکت امریکایی «چورون» که پیمانکار میدان گازی تمار است اعلام کرد که از وزارت انرژی اسرائیل دستور گرفته که عملیات تولید گاز را متوقف کند. میدان گازی تمار از منابع اصلی تأمین سوخت نیروگاه‌های برق و صنایع در اسرائیل است و بخشی از تولید این میدان به اردن و مصر صادر می‌شود. وزارت انرژی اسرائیل نیز اعلام کرد که در پی تنش در مرزهای جنوبی دستگاه دفاعی اسرائیل دستور توقف موقت تولید در میدان گازی تمار را داده است و افزود که جایگزین‌هایی را برای تأمین نیازهای سوخت کشور در نظر گرفته است.

این وزارتخانه در بیانیه دیگری نیز تأکید کرد که نخست‌وزیر به وزیر انرژی اختیارات لازم را داده که ظرف دو هفته آینده در صورت لزوم در بخش انرژی اعلام وضعیت فوق‌العاده کند. میدان گازی تمار در 25 کیلومتری شهر ساحلی اشدود در ساحل جنوبی اسرائیل در دریای مدیترانه است و از شمال نوار غزه قابل مشاهده است و در تیررس نیروهای حماس قرار دارد. تولید گاز این میدان گازی در سال 2022 با 18 درصد افزایش به 10.25 میلیارد مترمکعب رسیده بود.

♦️ الشرق الاوسط نوشت: معاون دبیرکل اتحادیه عرب خبر داده که تماس‌های دیپلماتیک میان سران کشورهای عربی به خصوص عربستان و فلسطین برای برگزاری نشست فوق‌العاده سران کشورهای عربی برای بررسی راه‌های توقف جنگ در نوار غزه جریان دارد. «حسام زکی» معاون دبیر کل اتحادیه عرب، به «الشرق الاوسط» گفت که هماهنگی‌ها در این باره را عربستان و فلسطین مدیریت می‌کنند و برگزاری این نشست قطعی است. به موجب آیین‌نامه داخلی اتحادیه عرب، برگزاری نشست فوق‌العاده باید به تأیید دو سوم اعضا برسد که به گفته حسام زکی در شرایط حساس کنونی این تأیید قطعا حاصل می‌شود. همزمان جمال رشدی، سخنگوی دبیرکل اتحادیه عرب، گفت که مذاکرات هم‌اکنون درباره محل و زمان اجرای نشست و نه اصل آن است و تأکید کرد که احتمالا عربستان سعودی میزبان این نشست باشد. آخرین نشست سران اتحادیه عرب در عربستان برگزار شد و این کشور هم‌اکنون رئیس دوره‌ای اتحادیه عرب است. در 11 اکتبر، نشست فوق‌العاده وزرای خارجه اتحادیه عرب در قاهره برگزار شد. این همه در حالی است که تماس‌های گسترده وزرای خارجه کشورهای عربی با همتایانشان در نقاط گوناگون جهان برای پیگیری وضعیت غزه وتلاش برای توقف تنش ادامه دارد.

روز گذشته، محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی، خواستار برگزاری نشست اضطراری اتحادیه عرب در سطح سران شد. رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در نشست کمیته مرکزی سازمان آزادی‌بخش فلسطین برای بررسی تحولات غزه، گفت: از جامعه جهانی خواستیم که حملات در غزه را متوقف و کمک‌ها را وارد غزه کند و راه را بر کوچ اجباری فلسطینیان ببندد. وی گفت که اسرائیل به قطع‌نامه مصوب مجمع عمومی سازمان ملل با حمله زمینی و بمباران و ویرانی بیشتر پاسخ داد.