علارغم حذف ابراهیم رئیسی،رئیس جمهور، توهم خامنه ای برای نابودی اسرائيل همچنان ادامه دارد – ناخدا محمد فارسی

بعد از مرگ مشکوک ابراهیم رئیسی ،خامنه ای دستور تشکیل کمیسیون بررسی حادثه مرگبار سقوط هلیکوپتر حامل رئیسی را صادر کرد. ستاد کل نیروهای مسلح اعلام کرد گزارش اولیه هیئت عالی بررسی ابعاد و علل سانحه بالگرد حامل رئیس جمهور را منتشر کرد (۱). برابر با گزارش رسانه ایرنا، در گزارش اولیه هیئت عالی بررسی ابعاد و علل سانحه بالگرد حامل رئیس جمهور که ستاد کل نیروهای مسلح پنجشنبه شب ۲۳ خرداد ۱۴۰۳ منتشر کرده، آمده است: «بخش قابل توجهی از اطلاعات در زمینه‌های مختلف تخصصی، فنی و عمومی که می توانست در وقوع سانحه دخیل باشد جمع‌آوری شده است. برخی از اقدامات برای اظهار نظر قطعی نیاز به زمان بیشتری دارد که در دست بررسی است». گزارش خبر از قاطعیت بعضی از حقایق میدهد که بالگرد حامل رئیس جمهور در مسیر تعیین شده در حرکت بوده، قبل از سقوط با دو بالگرد دیگر در تماس رادیویی بوده، و اینکه بالگرد با برخورد با ارتفاع، (کوه) دچار آتش سوزی شده است.

گزارش اولیه هیئت عالی بررسی با توجه به تحلیل های گوناگون در رسانه ها با هیچ معیار کارشناسانه نمی تواند منطبق باشد. اگر بالگرد ها تا قبل از سانحه با هم در ارتباط بودند پس چگونه است که بالگرد اسکورت، که با بالگرد رئیس جمهور رئيسی تنها ۱ و نیم دقیقه فاصله داشته نتوانسته تشخیص دهد و یا حتی ببیند که بالگرد حامل رئیسی دچار سانحه شده است؟ چرا مکان سقوط را رصد نکرده و خبر نداده است؟ چراهای بسیار است که گزارش بی محتوای هیئت عالی بررسی به آنها اشاره ای ندارد؟ از دید یک نظامی میتوان حادثه را اینگونه تحلیل کرد: در این سفر رئیس جمهور رئیسی سه بالگرد شرکت داشتند: بالگرد راهنما، بالگرد حامل و بالگرد اسکورت. بالگرد اسکورت مسئولیت حفاظت و امنیت رئیس جمهور را عهده دار است. وقتی بالگرد حامل که در ان رئيس جمهور کشور، وزیر امورخارجه و تعدادی اشخاص رده بالای حکومتی مسافرت میکنند، چگونه قابل باور است که بالگرد اسکورت بالای محل سانحه هاور نکرده و به کمک نرفته باشد؟. این بالگرد می توانست با هاور بالای مکان سانحه حتی تعدادی از محافظین را با سیم-بلقو پایین بفرستد تا به رئيس جمهور کشور و وزیر امور خارجه و دیگران کمک رسانی کنند؟.

گزارش اولیه هیئت عالی بررسی بی محتوا، و بسیار غیر حرفه ای است که در هیچ تحلیلی نمی کنجد. افزون براین چراها، بالگردهای راهنما و اسکورت محل را ترک کرده و از مکان سانحه نیز بی اطلاع بوده اند؟. مکان سقوط بالکرد حامل رئيسی بعد از چندین ساعت توسط پهپادی از ترکیه مشخص می شود؟ بنا براین، این گزارش تنها برای سرپوش گزاردن بر احتمال جنایتی است که توسط خود رژیم طرح ریزی و اجرا شده، و برای مردم ایران و جهان نمی تواند پذیرفتنی باشد.

افزون بر احتمال قتل رئیس جمهور رئيسی و وزیر امورخارجه اش حسین امیرعبدالهیان، در حاشیه مراسم تشییع جنازه ابراهیم رئیسی نمایندگان شبکه های نیابتی تروریست که برای تشییع جنازه به تهران رفته بودند فرصت داشتند گرد هم آیند از جمله اسماعیل هنیه، رئیس سیاسی حماس، نعیم قاسم معاون حزب‌الله، و محمد عبدالسلام سخنگوی حوثی‌ها، و نمایندگان جهاد اسلامی فلسطین، جبهه مردمی برای آزادی فلسطین  و شبه نظامیان نیابتی رژیم در عراق. حسین سلامی، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه نیز در این نشست حضور داشتند.

برابر با گزارش رسانه های دولتی ایران، این گروه روز پنجشنبه ۳ خردا در یک گردهمائي در مورد «آخرین وضعیت سیاسی، اجتماعی و نظامی غزه» گفتگو کرده و متعهد به ادامه جنگ با «مشارکت همه گروه‌ها و جبهه‌های مقاومت در منطقه» شده اند.

تحلیل گر و مشاور ارشد اندیشکده اف-دی-دی ریچارد گلدبرگ میگوید «این یک لحظه منحصر به فرد است که در آن می‌توانیم به وضوح سر اختاپوس و تمام شاخک‌های آن را بدون تظاهر یا انکار قابل قبول، شناسایی کنیم (۲).»

آیا میتوان تصور کرد در حالی که اسرائیل به تلاش های خود برای از بین بردن حماس و سایر گروه های تروریستی در غزه ادامه می دهد، گردهمایی اعضای محور مقاومت فرصتی را برای پیشبرد جنگ در چند جبهه با پشتیبانی مستقیم راهبردی ایران مورد بررسی قرار دهد؟. البته جواب این سئوال مثبت است. ایران شبکه ای از نیروهای نیابتی تروریسم در سراسر خاورمیانه دارد که شامل حماس در غزه، حزب الله لبنان و حوثی ها در یمن می شود. گروه های مورد حمایت ایران در عراق، سوریه و کرانه باختری نیز فعال هستند. وزارت امور خارجه آمریکا تخمین می زند که تهران سالانه ۱۰۰ میلیون دلار به صورت ترکیبی از سازمان های تروریستی فلسطینی، از جمله حماس، جهاد اسلامی فلسطین و فرماندهی کل جبهه مردمی برای آزادی فلسطین، حمایت می کند.

حسین سلامی در آوریل ۲۰۲۳ گفت که «دست‌های نامرئی» – اشاره آشکار به رژیم تهران – «کرانه باختری را مسلح کردند و آنها اکنون سلاح های خودکار مدرن در اختیار دارند. حمایت تهران از تروریسم فلسطین ادامه دارد و مرگ رئيسی تأثیری برآن نخواهد داشت.

با مرگ ابراهیم رئیسی، قرار است تا پایان هفته آینده ثبت نام نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در ایران آغاز شود. از زمان اعلام درگذشت رئیسی، انتظارات و تحلیل‌ها درباره اینکه چه کسی جانشین وی می‌شود، آغاز شده است. با  توجه به اینکه اصولگرایان به دنبال کنترل کامل قدرت‌ در ایران هستند، اصلاح‌طلبان از هنگام ریاست جمهوری رئيسی با رفتار اصولگرایان همگامی نداشته و رفتار سیاسی آنان را تهدیدی برای به حاشیه راندن جنبش اصلاحات، و خطری برای بقاء رژیم اسلامی در ایران میدانند.

وحید پوراستاد در رسانه اینترنتی رادبو فراد در باره افرادی که خود را واجد شرایط کاندیتاتوری میدانند، یاداورشده و شرح مختصر از واجد شرایط بودن هر کدام را شرح داده است (۳). همانگونه رسانه دوچه وله هم لیست کاندیداها را با تعریفی قدری متفاوت ارایه داده است (۴). پوراستاد نوشته است سقوط بالگرد ابراهیم رئیسی معادلات شطرنج سیاسی ایران را بصورت غیرمنتظره‌ای به هم زد؛ حکومت باید بسرعت مهره‌های شطرنجی را که با دقت چیده بود و حالا به‌هم ریخته است، بار دیگر جابه‌جا کند.

با توجه به اینکه مردم ایران در چند  دوره انتخابات اخیر از جمله انتخاب مجلس شورای اسلامی، دو بار، و همچنین انتخابات رئیس جمهوری رئیسی به حاکمیت اصولگرایان «نه» گفته اند، حالا حکومت در این وضعیت غیرمنتظره‌ای که بعد از ابراهیم رئیسی برایش به وجود آمده، باید برای انتخاب رئیس‌جمهور جدید دست به انتخاب‌های «سخت» بزند؛ آن هم انتخابی که منطبق با سلیقه و مبانی دلخواه رهبر خامنه ای باشد!. و کسی باشد که تا حدی برای مردم ایران نیز  قابل قبول باشد. اگر چه مردم در انتخابات گذشته نشان داده اند اعتمادی به حاکمیت رژیم اسلامی ندارند و این بارهم علارغم اینکه چه کسی انتخاب شود، به انتخاب دیگر خامنه ای و عمالش رأی نخواهند داد.

نام‌ نامزدهای احتمالی ریاست جمهوری عبارتند از محمدباقر قالیباف، علی لاریجانی، سعید جلیلی، ناصر همتی، محسن رضایی، مجید انصاری، مهرداد بذرپاش، محمدرضا عارف، پرویز فتاح، محمدجواد ظریف، محسن هاشمی، مسعود پزشکیان، حسین دهقان، علیرضا زاکانی، اسحاق جهانگیری،‌ محمد مخبر و محمدجواد آذری جهرمی، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، سورنا ستاری و جمیله علم‌الهدا. جمیله علم‌الهدی، بزرگ‌ترین دختر احمد علم‌الهدی، امام‌ جمعه مشهد است و همسر ابراهیم رئیسی.

از دیدگاه پوراستاد اشخاصی که شانس بهتری برای عبور از فیلتر شورای نگهبان و خامنه ای دارند عبارتند از محمد مخبر: جانشین موقت رئيس جمهور که از تمام جنایات خامنه ای و حساب های بانکی او باخبر و به خامنه ای بسیار نزدیک است. محمدباقر قالیباف: رئيس مجلس کنونی که چند بار خود را نامزد رئيس جمهوری کرده ولی نتوانسته از فیلتر شورای نگبهان عبور کند. علی‌رضا زاکانی: شهردار کنونی تهران و چهره‌ای جاه‌ طلب. سعید جلیلی: چهرهٔ مطلوب و مورد اعتماد خامنه‌ای از جبهه پایداری. مهرداد بذرپاش: مهرداد بذرپاش که از همگان که در لیست آمده اند جوان تر است.

از سوی اصلاح‌طلبان و میانه‌روها میتوان از محمد خاتمی، اسحاق جهانگیری، علی لاریجانی نام برد. ولی اصلاح‌طلبان در وضعیت عجیبی گرفتارند. و اقبالی در سیستمی که اصولگرایان برقرار کرده اند ندارند؛ تمام وزارتخانه ها، مدیریت ها و تمام ارگان های کشوری را اصولگرایان در اختیار دارند. در میان اصلاح طلبان علی لاریجانی شانس بهتری دارد، زیرا خامنه ای احتمالاً میخواهد با حذف رئیسی بیطرفی نشان دهد و تعدادی از اصلاح طلبان را اجازه دهد وارد کارزار انتخابات ریاست جمهوری شوند. و یا به گفته پوراستاد به تزئین سفره انتخابات رنگ و لعابی بدهد. بعید به نظر می‌رسد چهره‌‌ای مانند محمد‌جواد ظریف تأیید صلاحیت شود، چون ممکن است از نظر مهندسان انتخابات، آرایش انتخاباتی اصول‌گرایان را به هم بریزد. بهر روی نباید نظر مردم ایران را نادیده گرفت. مردم ایران که ۹۵ در صد از رژیم اسلامی تنفر دارند پای صندوق های رأی نخواهند رفت و همان تعداد از مردم که طرفدار اصولگرایان هستند رأی خواهند داد که، برای انتخاب مهره از پیش انتخاب شده خامنه ای کافی خواهد بود.

لازم میدانم یادآور شوم که ارتش ایران خود را از این ماجراجویی های خامنه ای و یارانش دور نگاه داشته است.

در مراسم بزرگداشت افسران خلبان ارتش که در این واقعه جان خود را از دست دادند، بسیاری از فرماندهان ارتش شرکت داشتند؛ از جمله سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش، دریادار حبیب‌الله سیاری معاون هماهنگ ‌کننده ارتش، حجت‌الاسلام عباس محمدحسنی رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش، سرتیپ خلبان حمید واحدی فرمانده نیروی هوایی ارتش، محمد محمودی معاون اجرایی ارتش، دریادار شهرام ایرانی فرمانده نیروی دریایی ارتش، علیرضا صباحی فرد فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش، سردار مرتضی صفاری معاون نظارت و ارزیابی میدانی قرارگاه مرکزی خاتم الانبیا، دریادار مهدی خواجه‌امیری معاون هماهنگ‌کننده وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و جمعی از مقامات لشکری و کشوری و خانواده افسران جان باخته حضور داشتند.

درحال حاضر بدلیل وضعیت امنیتی که رژیم در سراسر کشور برقرار کرده (حکومت نظامی اعلام نشده توسط اطلاعاتی ها، امنیتی ها، و سرکوبگران سپاهی و بسیجی)، امکان تظاهرات گسترده برعلیه رژیم در ایران محدود است. مردم ایران تا انتخاب رئیس جمهور منتخب خامنه ای برای حفاظت از جان خود باید صبر داشته باشند، در انتخابات ریاست جمهوری رژیم مانند گذشته شرکت نکنند، اما همواره برای ادامه راه انقلابی «زن-زندگی-آزادی» و «نه» به حجاب اسلامی که پایه و اساس رژیم اسلامی را هدف و لرزانده است اماده باشند.

ناخدا محمد فارسی

۲۸ ماه می ۲۰۲۸

1 – https://www.irna.ir/news/85487418/   

2 – https://mail.google.com/mail/u/1/#inbox/FMfcgzGxTPHKWJQnPwSnsbZcgTzjZchN

3 – https://www.radiofarda.com/a/who-are-candidates-for-early-presidential-elections/32961909.html

4 – https://www.dw.com/fa-ir/