جریان چهاردهمین دور انتخابات ریاست جمهوری رژیم اسلامی – ناخدا محمد فارسی

انتخابات فرمایشی رژیم اسلامی درحالی انجام میشود که اکثر کاندیدهای انتخاباتی آن در جهان بعنوان تروریست شناخته شده اند. خبرگزاری دوچه وله خبر داد که دولت کانادا روز چهارشنبه ۳۰ خرداد اعلام کرد سپاه پاسداران را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داده است (۱). دومینیک لوبلان، وزیر امنیت عمومی کانادا، با اعلام این تصمیم از سوی کشورش تاکید کرد: «دولت ما می‌خواهد اطمینان یابد که برای اقدامات غیرقانونی ایران و حمایتش از تروریسم مصونیتی وجود نخواهد داشت.» این اقدام کانادا از جمله بدین معناست که هر کس که در این کشور از سپاه پاسداران به اشکال مالی یا سازمانی حمایت کند، مورد پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت و دارایی‌های این فرد یانهاد در کانادا مسدود خواهد شد.

دولت کانادا پس از تروریستی شناختن سپاه به شهروندان این کشور موکدا توصیه کرد از سفر به ایران خودداری کنند و از شهروندان کانادایی که در ایران حضور دارند خواست فورا از این کشور خارج شوند. پس از آن، متیو میلر سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، با استقبال از اقدام دولت کانادا «تروریسم و توطئه‌های مرگ ‌بار» سپاه را خطری برای کل جهان دانست.

افزون براین رسانه اینترنتی ایران اینترنشال گزارش داد که ۳۰ سازمان سیاسی و حقوق‌بشری نیز در بیانیه‌ای خواستار قرار گرفتن نام سپاه پاسداران، بسیج و نیروی قدس سپاه در فهرست تروریستی اتحادیه اروپا قرار گیرد. این بیانیه از اتحادیه اروپا خواسته است قطعنامه دیماه ۱۴۰۱ پارلمان اروپا درباره محکومیت سرکوب اعتراضات مردم ایران در حنبش «زن-زندگی-آزادی»  در ایران را اجرا کند. جوانان ایران در این جنبش بهای بسیار سنگینی را پرداختند، از جمله کشته شدن دستکم ۵۵۰ معترض و اجرای حکم اعدام بیش از ۸۳۴ زندانی در سال ۱۴۰۲(۲).

دولت آمریکا روز پنجشنبه ۳۱ خرداد  از تصمیم کانادا برای قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی استقبال کرد. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، متیو میلر سپاه را “تهدیدی برای کل جهان” نامید. امّا آیا دیگر کشورهای آزاد و دمکراتیک جهان از کشور کانادا تأسی  نموده و سپاه پاسداران را در لیست تروریستی قرار خواهند داد؟ بعید بنظر میرسد. کشور کانادا بعد از کشته شدن زهرا کاظمی خبرنگار ایرانی تبار کانادایی،‌ تیرماه۱۳۸۲، مراودات چندانی با جمهوری اسلامی نداشته است.

تروریسم و توطئه‌های مرگبار سپاه پاسداران، همه جهان را تهدید می‌کند. یکی از عملیات مهم سپاهیان عملیات قاچاق مواد مخدر و تسلیحات نظامی در منطقه و جهان است. متیو میلر همچنین افزود که دولت ایالات متحده اطلاعات لازم درباره فعالیت‌های سپاه پاسداران را به سایر کشورها ارائه می‌دهد و به این ترتیب، به این کشورها در تصمیم‌ گیری برای قرار دادن سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی کمک خواهد کرد. وی یادآور شد که آمریکا نیز سپاه پاسداران را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داده است.

وزیر خارجه کانادا، ملانی جولی، در پی اقدام دولت کانادا در تروریستی دانستن سپاه پاسداران، در شبکه اکس نوشت: «خطر بازداشت خودسرانه برای کانادایی‌ها در ایران افزایش خواهد یافت.» به همین دلیل او از شهروندان کانادا خواست از سفر به ایران خودداری کرده و کسانی هم که در ایران هستند فورا به کانادا بازگردند.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی در بیانیه‌ای شدیداللحن این اقدام کانادا را محکوم کرد و آن را “مشمئزکننده” نامید. کنعانی در این بیانیه اقدام دولت کانادا را “سیاسی، غیرمتعارف و نابخردانه” توصیف کرد و آن را “حرکتی خصمانه و مغایر با موازین و اصول پذیرفته شده حقوق بین‌الملل، از جمله برابری حاکمیت‌ها و عدم مداخله در امور داخلی دولت‌ها و مصداق تعرض به حاکمیت ملی ایران” دانست (۳).

به گزارش خبرگزاری ایرنا، علی باقری سرپرست وزارت امور خارجه ایران نیز در واکنش به اقدام دولت کانادا علیه تروریست شناختن سپاه پاسداران در پیامی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) نوشت: «اقدام غیرقانونی کانادا در تروریستی توصیف کردن بخش لاینفک نیروی رسمی نظامی جمهوری اسلامی ایران که نقشی بی بدیل در دفاع از امنیت ملی و تمامیت سرزمینی ایران و حراست از امنیت و ثبات منطقه و مقابله با تروریسم داعشی داشته و دارد، تحرکی بدسگالانه و ناقض اصول و قواعد حقوق بین الملل، هدیه‌ای سخیف به رژیم «نسل کش»، تروریست‌ها و دیگر دشمنان صلح و ثبات منطقه‌ای است.» باقری اظهار داشته «جمهوری اسلامی ایران حقوق خود را در پاسخ متناسب و متقابل در قبال این اقدام مغایر حقوق بین‌الملل و علیه ملت و دولت ایران برای خود محفوظ می‌داند».

این درحالی است که سپاه قدس رژیم اسلامی، شاخه برونمرزی سپاه پاسداران عملاً در کشورهای خاورمیانه گروهای شبه نظامی با نام مقاومت اسلامی برقرار کرده که مغایر اظهارات علی باقری سرپرست وزارت خارجه جمهوری اسلامی است. باقری در ملاقات خود با رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین گفت: ضرورت دارد از همه ظرفیت‌ها برای هزینه‌ مند سازی تجاوز و جنایت صهیونیست‌ها بهره برد و نباید مقاومت را در مقاومت مسلحانه داخلی در برابر اشغالگران محدود کرد (۴).

اعمال تروریستی رژیم به خاورمیانه ختم نمی شود. میشل تیلور، نماینده شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، ۷ تیر ۱۴۰۳ ،‌ در جریان پنجاه و ششمین نشست این شورا گفت ایالات‌ متحده خود را در ابراز نگرانی پنج گزارشگر ویژه سازمان ملل درباره سرکوب فرامرزی جمهوری اسلامی علیه رسانه‌های خارج از کشور، به ویژه ایران اینترنشنال، شریک می‌داند (۵). در سال‌های اخیر پس از خیزش «زن، زندگی، آزادی»، جمهوری اسلامی کوشیده است خبرنگاران و کارکنان ایران‌اینترنشنال را به شیوه‌های مختلف تحت فشار بگذارد و آنها را هدف قرار دهد. در یکی از آخرین موارد از این تهدیدات، مهران عباسیان، خبرنگار ایران‌اینترنشنال در سوئد، ۲۳ خرداد در پی تهدید‌های امنیتی به خانه امن تحت حفاظت پلیس منتقل شد.

پوریا زراعتی، دیگر خبرنگار ایران‌اینترنشنال هم ۱۰ فروردین هنگام خروج از منزلش در محله ویمبلدون لندن هدف حمله افراد ناشناس قرار گرفت و از ناحیه پا مجروح شد. روزنامه دیلی‌میل هم ۱۸ فروردین۱۴۰۳ گزارش داد حکومت ایران از گروه‌های جنایت‌کار سازمان‌ یافته برای حمله به اهداف مورد نظر خود در اروپا استفاده می‌کند. در تازه ‌ترین گزارش در این مورد هم، روزنامه لوموند ششم تیر خبر داد سیامک تدین طهماسبی، روزنامه ‌نگار مستقل و فعال مخالف جمهوری اسلامی در هلند، از سوقصد طراحی شده توسط نهاد های امنیتی رژیم جان سالم به در برده است.

دولت آلمان در اقدامات پیشگیرانه اقدام به کنترل رسانه های مجازی کرده است. وزیر کشور آلمان خانم نانسی فیزر روز چهارشنبه ۶ تیر ۱۴۰۳ اعلام داشته «هر کس که از نظر ذهنی در عصر حجر زندگی می‌کند، جایی در آلمان ندارد.» کابینه دولت آلمان پیش‌نویس وزیر کشور نانسی فِیزر را تصویب کرده  که بر اساس آن اخراج از کشور باید پس از تایید حتی یک جرم تروریستی امکان ‌پذیر گردد (۶). این جرم می‌تواند انتشار محتوایی در تأیید و تمجید اقدامات تروریستی در شبکه‌های اجتماعی باشد و این حتی یک “لایک” را هم شامل می‌شود.

بنظر میرسد جهان غرب بالاخره از خواب غفلت بیدار شده و اقداماتی پیرامون اعمال تروریستی رژیم در خارج از ایران بویژه اروپا و آمریکا را شروع کرده باشد. ولی آیا این پیشگیری ها اثرگزار خواهد بود؟ بعید بنظر میرسد! ولی تروریست شمردن سپاه پاسداران در تمام کشورهای آزاد جهان نهایتاً منجر به قطع روابط دیپلو ماتیک با رژیم تروریستی اسلامی خواهد شد. و به مردم ایران فرصت خواهد داد از طریق مقاومت مدنی رژیم حاکم در ایران را تغییر دهند.

رژیم اسلامی پس از کشته شدن ابراهیم رئیسی اکنون،‌ جمعه ۸ تیر ۱۴۰۳، مشغول بازی سیرک انتخابی چهاردهمین دور ریاست جمهوری رژیم است. بسیار کوشش کرده با بزک و به میدان فرستادن نماینده ای از جناح اصلاح طلبان، «مسعود پزشکیان»، مردم ایران را به پای صندوق های رأی بکشاند و به جهان آزاد غرب هم نشان دهد کماکان از پشتیبانی مردم ایران برخوردار است، و در نظر دارد روش حکومتی خود را تغییر دهد! امّا، رژیم اسلامی بقدری در مرداب فساد و جنایت غرق است که اینگونه اقدامات قادر نخواهد بود تغییری در حاکمیت بوجود بیاورد. تنها راه علاج همبستگی مخالفان رژیم با مردم ایران، و تشکیل آلترناتیو رژیم است تا جهان آزاد را مجاب کند از مراودات با رژیم دست بردارد و با مردم ایران همگام شود.

ناخدا محمد فارسی

۲۸ ژوئن ۲۰۲۴

1 – https://www.dw.com/fa-ir/a-69434300

2 – https://www.iranintl.com/202406279772

3 – https://www.irna.ir/news/85514869/

4 – https://www.irna.ir/news/85514724/

5 – https://www.iranintl.com/202406271672

6 – https://www.dw.com/fa-ir/ AF/a-69481239