تداوم تظاهرات جمعه‌های اعتراضی در زاهدان و گالیکش گلستان


پخش مستقیم خطبه‌های نماز جمعه مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان و مولوی محمد حسین گرگیج، از علمای شاخص اهل سنت در استان گلستان، این هفته نیز در اینترنت قطع شد.

هزاران نفر در سرتاسر جهان در پیچ اینستاگرامی عبدالحمید خطبه‌های او را زنده تماشا می‌کردند. اما متن صحبت‌های عبدالحمید بلافاصله در شبکه‌های مولوی عبدالحمید از وضعیت اقتصادی کشور انتقاد کرد و گفت چرا “ملت گرسنگی می‌کشد؟” او خواستار رعایت حقوق زنان در چارچوب قوانین بین‌اللملی شد و گفت زنان دوش به دوش مردان کار می‌کنند و باید حقوق برابری با مردان داشته باشند و این حقوق باید رعایت شود.

او تاکید کرد هیچ دینی از جمله اسلام تحصیل زنان را منع نمی‌کند.

عبدالحمید در قسمتی دیگر از سخنان خود به موضوع نداشتن شناسنامه شهروندان بلوچ اشاره کرد و خواستار تغییر این وضعیت شد.

او در ادامه صحبت‌های خود تاکید کرد که پیگیر پرونده “جمعه خونین زاهدان” است که در یک روز دست‌کم ۱۰۰ تن از شهروندان بلوچ در تیراندازی مستقیم نیروهای انتظامی کشته و حدود ۳۰۰ نفر مجروح شدند. 

عبدالحمید ضمن اشاره به اعترضات مردمی اخیر تاکید کرد سیاست‌هایی را که کشور را به اینجاد کشانده باید مورد بررسی قرار بگیرد.

هشدار فعالان بلوچ درباره “کودتای نرم در بلوچستان” 

اما حکومت نه تنها به این درخواست او و دیگر روحانیان سنی پاسخی نداده بلکه سرکوب بلوچ‌ها در ایران ابعادی بسیار گسترده پیدا کرده است طوریکه فعالان بلوچ چون حبیب‌الله سربازی از “کودتای نرم در بلوچستان” صحبت می‌کننداجتماعی منتشر و ساعاتی بعد نیز فایل تصویری آن در یوتیوب پخش  گرگیج:  ظلم ظالم هیچ وقت پایدار نیست

این هفته نیز هم‌زمان با معترضان زاهدان تركمن‌ها و بلوچ‌ها نیز در جمعه اعتراضى ١٩ اسفند ۱۴۰۱ گاليكش با تشكيل ديوار دفاعى اعتراضى و محافظت از مولانا گرگيچ و فرياد شعار “مولاناى با غيرت حرف تو حرف ملت” اين روحانى مخالف جمهورى اسلامى را همراهى كردند.

 مولانا گرگیج روز جمعه ۱۹ اسفند (۱۰ مارس) خطاب به مردم گفت هر چیزی از جایی که باریک باشد از بین می‌رود، اما ظلم از جایی که بیشتر شود گرگیج ضمن اشاره به مسمومیت‌های سریالی در مدارس کشور و به ویژه استان گلستان تاکید کرد: «مصیبت بزرگی که امروز دغدغه همه مردم قرار گرفته است مسمویت سریالی دانش آموزان و فرزندان ما است که تا الآن هیچ کسی این عمل شیطانی را به گردن نمی‌گیرد. روزی می‌رسد که خداوند این شیطنت‌ها را آشکار می‌کند.»

در فیلم‌هایی که از گالیکش منتشر شده معترضان شعار می‌دهند “وعده وعيد كافيه محراب ما خاليه”

گرگیج در قمست دیگر از سخنان خود به معیشت مردم اشاره کرد و گفت وضعیت طوری شده که یک مرغ را چند نفر با هم باید خریداری کنند.