بیانیه جبهه ملی ایران – خارج از کشور : سفر رافائل گروسی و اخرین تحولات برجامی 

در سال ۲۰۱۸ میلادی رئیس جمهور وقت آمریکا آقای دونالد ترامپ بدلیل عدم تعهد رژیم اسلامی به محتوای برجام آمریکا را از برجام خارج کرد. و رژیم در ۶ مرحله غنی سازی با غلظت بالا و ادامه موشک سازی، عملاً به تعهدات برجامی خود پایان داد. ولی کشورهای دیگر از جمله انگلستان، فرانسه، روسیه و چین و آلمان در برجام باقی ماندند و کوشش کرده اند از طریق مذاکرات و روش های گوناگون مانند برقراری اینستکس و غیره رژیم اسلامی را متعهد به برجام نگهدارند. بدلیل عدم تعهد رژیم به محتوای برجام، شورای حکام سازمان انرژی اتمی در چند سال گذشته قطعنامه های هشدارنده ای پیرامون غنی سازی با غلظت بالا و مشکلات بازرسی از تأسیسات اتمی ایران  تصویب و بعضاً به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع داده، ولی هرگز به اجرایی شدن تنبیه ایران و استفاده از سامانه ماشه منتهی نشده است. رژیم کماکان به غنی سازی بالای ۲۰ در صدی، ۶۰ درصدی، ادامه داده و برابر با گزارش دیده بان جهانی اتمی اخیراً غنی سازی ۸۳.۷  درصد، بسیار نزدیک به درجه تسلیحاتی ۹۰ درصد رسیده است. این درصد غنی سازی را در تأسیسات زیرزمینی فردو ایران یافته اند.

با توجه به خیزش آزادی خواهانه مردم ایران، انقلاب «زن-زندگی-آزادی» و پشتیبانی رژیم از روسیه در جنگ اوکراین، تروریست شمردن سپاه پاسداران در پارلمانهای کشورهای دمکراتیک آمریکا و اروپا، و پیدا شدن غنی سازی ۸۳.۷ درصدی امکان قطعنامه دیگری با شدت اجرایی ماشه در حال تکوین بود. در این راستا رژیم از مدیر آژانس بین المللی آقای گروسی را دو روز قبل از آخرین نشست حکام سازمان انرژی اتمی، هفته گذشته، دعوت کرد تا به ایران سفر کند. گروسی در تهران با مقامات ایرانی از جمله رئیس جمهور رئیسی، وزیر امورخارجه امیرعبدالهیان و محمد اسلامی مدیرعامل سازمان انرژی اتمی ایران گفتگو کرد، و با تعهداتی از طرف ایران بازگشت و با گزارش به شورای حکام از صدور قطعنامه ای برعلیه رژیم جلوگیری کرد. گروسی اهمیت کشف اورانیم غنی سازی شده ۸۳.۷ را کم اهمیت گزارش کرد و گفت که انتظار دارد به زودی “به پایان برسد”. در این راستا محمد اسلامی مدیرعامل سازمان انرژی اتمی ایران نیز روز چهارشنبه ۱۷ اسفند به خبرنگاران گفت که این نمونه «فقط ذره‌ای است که حتی با میکروسکوپ هم قابل مشاهده نیست» و تاکید کرد که «مهم حجم ذخیره‌ سازی محصول» پس از غنی‌سازی است.

رافائل گروسی ، بعد از بازگشت از ایران در یک مصاحبه مطبوعاتی اظهار داشت که، برابر با توافق تیمی متخصص به ایران جهت بررسی  تجهیزات هسته ای -نظامی و افزایش ۵۰ در صدی بازرسی در سایت فردو توافق شده است. گروسی توضیح بیشتری نداد، ولی اظهار داشت جزئیات اقدامات ما علمی و تخصصی است که بتدریج  پیشرفت و منتشرخواهد شد. از جمله تعهدات رژیم اسلامی سه موضوع ، دسترسی بیشتر آژانس به سه مکان اتمی – نظامی ، بازرسی از سایت فردو و نصب مجدد تعدادی دوربین در سایت های اتمی دیگر رژیم است. جالب توجه اینکه ساعاتی پس از انتشار توافقنامه، سخنگوی سازمان انرژی هسته ای ایران، ‌بهروز کمالوندی، برخی از موارد توافقنامه را انکار کرد.

این درحالی است که رسانه بلومبرگ گزارش داده است ایران اورانیوم را تا ۸۴ در صد غنی سازی کرده و تا ۹۰ در صد مورد نیاز ساخت سلاح هسته ای فاصله چندانی ندارد و آقای بایدن رئیس جمهور آمریکا گزینه های دیپلماتیک مناسب برای مهارغنی سازی ایران ندارد. لازم به یادآوری است که رژیم ایران از سال ۲۰۱۵ به بعد هرگز به تعهدات خود عمل نکرده و بعید بنظر میرسد از پروسه غنی سازی اورانیوم با غلظت بالا تا رسیدن به ساختن بمب اتم منصرف شود. بنابراین چشم انداز دیپلوماسی و مذاکرات اتمی برجام چندان امیدوارکننده بنظر نمی رسد.

کالین کال، مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا روز سه شنبه در جلسه کمیته کنگره آمریکا گفت “زمان ساخت بمب اتم توسط رژیم اسلامی اکنون از ۱۲ ماه به “حدود ۱۲ روز” کاهش یافته است. اما احتمال داده می شود ساخت کلاهک اتمی و سوار بر موشک راهبر تا دو سال دیگر به طول انجامد. این درحالی است که رییس‌جمهوری آمریکا وضعیت اضطراری ملی آمریکا را در ارتباط با جمهوری اسلامی به مدت یک سال دیگر تمدید کرد. او نوشت: «اقدامات و سیاست‌های دولت ایران از جمله توسعه موشک‌ها، حمایت از گروه‌های تروریستی و فعالیت‌های مخرب سپاه، همچنان تهدیدی برای آمریکا محسوب می‌شود.»

جبهه ملی ایران – خارج از کشور بر این باور است، جمهوری اسلامی تلاش خواهد کرد تا به بمب اتمی دست یابد، ولی بدلیل اینکه در داخل و خارج از کشور با مشکلات بزرگی مانند خیزش مبارزاتی «زن-زندگی-آزادی)، وضعیت اقتصادی ورشکسته و قرار گرفتن در مقابل قدرتهای بزرگ جهانی از جمله روسیه و چین که تمایل به دسترسی حمهوری اسلامی به سلاح اتمی ندارند، رژیم اسلامی با کشورهای جهان غرب و شرق مماشات خواهد داشت. جبهه ملی ایران – خارج از کشور اینگونه مماشات که برخلاف جهت انقلابی مردم ایران برای گذار از رژیم است را محکوم میکند و به پشتیبانی از خیزش مردم ایران تا سرنگونی رژیم اسلامی ادامه خواهد داد.

جبهه ملی ایران – خارج از کشور

۱۱ مارس ۲۰۲۳ برابر با ۲۰ اسفتد ۱۴۰۱