اسرائیل تازه‌ترین پاسخ حماس به پیشنهاد آتش‌بس غزه را ارزیابی می‌کند

با احیای تلاشهای دیپلماتیک برای پایان دادن به جنگ غزه پس از یک وقفه یک هفته‌ای، کابینه امنیتی اسرائیل، امروز پنجشنبه ۴ ژوئیه برای بررسی آخرین واکنش حماس به پیشنهاد مورد حمایت آمریکا برای آتش‌بس مرحله‌ای در غزه، به ریاست بنیامین نتانیاهو تشکیل جلسه می‌دهد.

حماس، روز چهارشنبه بدون ارائه جزئیات، تایید کرد که پاسخ دیگری به مصر و قطر که میانجی‌گری مذاکرات را برعهده دارند، ارسال کرده است. به گفته یک مقام آمریکایی، دولت بایدن هم در حال بررسی این پاسخ است. این مقام که به شرط ناشناس ماندن اظهار نظر کرد، پاسخ حماس را سازنده خواند اما تاکید کرد که این امر هنوز به بررسی‌های بیشتری نیاز دارد.

حماس، اواخر روز چهارشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی این گروه، پیشنهاداتی را با مقامات مصر، قطر و ترکیه در میان گذاشته است. بنا بر اعلام باسم نعیم، یکی از مقامات سیاسی حماس، این گروه، پیشنهاد آمریکا را نه پذیرفته و نه رد کرده و با “برخی ایده‌ها برای پر کردن شکاف”، پاسخ داده است.

ایالات متحده، خواهان حمایت جهانی از طرحی شده است که در ازای یک آتش‌بس پایدار و عقب نشینی نیروهای اسرائیلی از غزه، تمامی گروگان‌هایی که هنوز اسیر حماس هستند را آزاد می‌کند. طرحی که به نظر می‌رسد تا کنون هیچ یک از طرفین به طور کامل از آن استقبال نکرده‌اند.

حماس، ماه گذشته “اصلاحاتی” را برای این طرح پیشنهاد کرد که به گفته آمریکا برخی از آن‌ها بدون ارائه جزئیات، غیرقابل اجرا بود. از سوی دیگر نیز بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل که تأیید کرده است پیشنهاد اولیه آتش‌بس، از سوی اسرائیل ارائه شده، تردیدهایی را در مورد پایان دادن به جنگ، که یکی از خواسته‌های کلیدی حماس است، ایجاد کرده است.

سازمان ملل: از هر ۱۰ نفر ساکن غزه ۹ نفر آواره شده‌اند

سازمان ملل اعلام کرد که از زمان شروع جنگ اخیر اسرائیل و حماس، از هر ۱۰نفر ساکن غزه، ۹نفر دست‌کم یک‌بار و برخی‌ نیز به دفعات متعدد -حتی تا ده بار- آواره شده‌اند.

آندریا دی دومینیکو، رئیس دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل در اراضی فلسطینی، روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت که از آغاز جنگ اسرائیل و حماس در ٧ اکتبر ٢٠٢٣‬ به این طرف، بیش از ٣‬٧ هزار نفر از جمعیت ٢,١ میلیون نفری نوار غزه، جان خود را از دست داده‌اند. به گفته وی تصور می‌شود حدود ١,٩‬ میلیون نفر در غزه آواره شده و ١١٠ هزار تن نیز این سرزمین را ترک کرده باشند.

برگرفته از سایت فارسی رادیو بین المللی فرانسه

همرسانی :