تحلیلی بر کمپین انتخاباتی دور دوم ریاست جمهوری نظام اسلامی – ناخدا محمد فارسی

چرا هیچ یک از کاندیدها در باره سیاست خارجی جمهوری اسلامی تا کنون سخنی نگفته اند؟ درحالی که نظام اسلامی در چندین جبهه کشور ایران را بطور مستقیم و غیر مستقیم در برابر اسرائیل قرار داده است. از جمله: وضعیت اسرائيل با حزب الله لبنان بسیار بحرانی است، بیش از ۸ ماه است که حزب الله لبنان و اسرائيل مرتب به مناطق یکدیگر درجنوب لبنان و شمال اسرائيل راکت، موشک، و پهپاد پرتاب میکنند و بسیاری کشته و زخمی شده اند و ساختمان های زیادی آسیب دیده . بیش از ۶۰ هزار نفر اسرائيلی از شمال کشور نقل مکان داده شده و برابر با سخن وزیر امورخارجه آمریکا آنتونی بلینکن اسرائيل بطور کلی حاکمیت در شمال کشورش را از دست داده است. برابر با اظهارات سران نظامی اسرائيل از جمله وزیر دفاع اسرائيل ژنرال گلانت، عملیات حزب الله را بی جواب نخواهند گذاشت.

جهان غرب از اینکه اسرائيل به لبنان حمله کند و جنگ در خاورمیانه گسترش یابد بسیار نگرانند و کوشش دارند اسرائيل را از ایجاد جبهه جنگی تمام عیار با حزب الله لبنان باز دارند. اما باید توجه داشت که صبر اسرائیل تا کی میتواند ادامه یابد؟ فرمانده ارتش و وزیر دفاع اسرائيل بارها اعلام داشته اند اسرائيل قادر است در چندین جبهه بجنگد، تنها فشار از طرف جهان غرب است که تا کنون از عملیات همه جانبه برعلیه حزب الله لبنان خودداری کرده است؛  این در حالی است که بکرات، اسرائيل فرماندهان نظامی حزب الله را مورد هدف قرارداده و کشته است. بنابراین احتمال گشوده شدن جبهه جنگی تمام عیار با حزب الله لبنان بسیار بالا است و وضعیت همچنان بحرانی است.

 کمال خرازی وزیر خارجه پیشین نظام اسلامی و مشاور سیاست خارجی خامنه ای روز ۲ ژوئیه ۲۰۲۴،  در مصاحبه خود با «فاینانشیال تایمز»اعلان داشت در صورتیکه اسرائيل با حزب الله وارد جنگ شود، نظام اسلامی برای پشتیبانی از حزب الله با تمام قوا وارد عمل خواهد شد. این اعلامیه در اکثر رسانه های اینترنتی جهان از جمله دوچه وله، ایران اینترنشال، و رادیو فردا بازتاب داشته است. امّا فرمانده هوافضای سپاه میگوید، شرایط برای حمله مستقیم ایران به اسرائیل، خیلی فراهم نیست (۱).

درگزارش دوچه وله به نقل از «خبرگزاری آسوشیتدپرس» روز یکشنبه در گزارشی نوشت، با توجه به توقف مذاکرات میانجی‌ گران برای دستیابی به یک راهکار سیاسی که نیروهای حزب‌الله را از مرز با اسرائیل دور کند، مقامات آمریکا و اروپا به حزب‌الله هشدار داده‌اند که در صورت تصمیم اسرائیل به آغاز عملیات جنگی در لبنان، نباید به واشینگتن یا عاملی دیگر برای مهار رهبران اسرائیل امیدوار باشند. در این راستا روزنامه بیلد آلمان با انتشار گزارشی اعلام داشته که احتمالا ارتش اسرائیل در نیمه دوم ماه جاری (ژوئیه)، عملیات زمینی علیه جنوب لبنان را شروع خواهد کرد.

معاون دبیرکل حزب الله لبنان شیخ نعیم قاسم در مصاحبه ای با اسوشیدپرس گفته است با اجرای آتش بس در غزه، حملات حزب الله به شمال اسرائيل متوقف خواهد شد. اسرائیل از ۷ اکتبر ۲۰۲۳ به بعد درگیر جنگ غزه است، و علارغم اعلام اینکه مراحل سرکوب حماس در غزه پایان یافته، امّا، شاهد هستیم که جنگ همچنان ادامه دارد و حماس هنوز قادر است عملیات نظامی علیه اسرائيل انجام دهد. برابر با گزارشی در جروزالم پست ۲ ژوئيه ۲۰۲۴ حماس لااقل ۲۰ راکت از شرق نوار غزه در منطقه خان یونس به اسرائیل پرتاب کرد. اسرائیل به مردم غزه مقیم منطقه ای که راکت از ان پرتاب شد اخطار کرده قبل از بمباران، منطقه را تخلیه کنند (۲). در این گزارش همچنین آمده که جنگ غزه نباید ارتباطی با برقراری امنیت در شمال اسرائيل داشته باشد، و این امر بیانگر آنست مردم آواره شمال اسرائیل از دولت خواسته اند منطقه شمال اسرائيل را از تیر رس نیروهای

حزب الله دور کند، تا بتوانند به خانه و کاشانه خود بازگردند.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، روز پنجشنبه ۷ تیر (۲۷ ژوئن) در ملاقات با هیاتی متشکل از افسران بازنشسته آمریکایی و اعضای مؤسسه “یهود برای امنیت ملی آمریکا”  گفت، ایران در هفت جبهه حماس، حزب‌الله لبنان، حوثی‌ها، شبه‌ نظامیان عراق و سوریه، کرانه باختری و خود ایران در حال جنگ با اسرائیل است (۳).  نتانیاهو گروه‌های نیابتی مقاومت اسلامی در این کشورها را “محور ایران” نامید و توضیح داد که این محور در حال پیش‌روی در خاورمیانه است و اگر مهار نشود، امنیت کشور عربستان سعودی و اردن را نیز با خطر روبرو خواهد شد.

به دلیل حمله اسرائیل به جنوب لبنان تعدادی از کشورها از شهروندان خود خواسته اند لبنان را ترک کنند و نگرانی‌‍‌ آنان در مورد گسترش جنگ بین نیروهای اسرائیل و حزب‌الله افزایش یافته است. تا کنون کشورهای کانادا، هلند، آلمان و آمریکا از شهروندان خود خواسته‌اند در سفر به لبنان تجدید نظر کرده و شهروندانشان که هنوز در لبنان بسر میبرند  هر چه سریع‌ تر خاک این کشور را ترک کنند. سفارت آمریکا در بیروت بویژه روز پنجشنبه ۷ تیر (۲۷ ژوئن) ضمن هشدار از شهروندان خود در لبنان خواست به مناطقی چون جنوب لبنان و مناطق مرزی لبنان و سوریه سفر نکنند.

در حالیکه بحران خاورمیانه بویژه احتمال گسترش جنگ بین اسرائيل و حزب الله لبنان رو به افزایش است و از سوئی کمال خرازی اسرائيل را تهدید کرده که وارد جنگ با حزب الله نشود، چه در آن صورت ایران وارد جنگ با اسرائیل خواهد شد. امّا هیچیک از کاندیدهای ریاست جمهوری در ایران حتی اشاره ای به بحران خاورمیانه و سیاست خارجی رژیم در منطقه نداشته اند. از طرفی مخالفان رژیم در خارج از کشور هم اشاره ای به این بحران ندارند و وقت خود را صرف تحلیل هایی میکنند که تاثیری در تصمیم خامنه ای برای انتخاب یکی از دو کاندیدای باقی مانده ندارد. بیشتر توجه براین است که چند درصد رأی داده اند، آیا این بار تعداد رأی دهندگان نسبت به انتخابات سال ۱۴۰۱ بیشتر است یا کمتر؟ درحالیکه کاملاً مشخص است این سیرک انتخاباتی در وضعیت کشور و مردم ایران اثری نخواهد داشت زیرا طراحی سیاست خارجی در اختیار خامنه ای و فرماندهان سپاه پاسداران است نه رئیس جمهور و وزارت خارجه!

در نخستین مناظره انتخاباتی مسعود پزشکیان و سعید جلیلی دو کاندیدای باقی مانده ریاست جمهوری که در شامگاه دوشنبه ۱۱ تیرماه (اول ژوئیه) از شبکه سراسری صداوسیمای جمهوری اسلامی پخش شد. پزشکیان راه حلّ بحران‌ کشور را “مقام معظم رهبری”! و تکیه بر تخصص او برای مدیریت بهینه دانسته است. از سوئی سعید جلیلی دلیل مشکلات ایران از برجام گرفته تا مسائل دیگر بین‌المللی را بگردن جهان غرب انداخت و می گوید «وخامت مناسبات بین‌المللی جمهوری اسلامی همه به گردن غرب است!.»

مناظره بی محتوای این دو رقیب انتخاباتی را میتوان بصورت زیر خلاصه کرد:

پزشکیان میگوید اگر خواستهای مردم را در نظر نگیریم پای صندوق های رأی نخواهند آمد. مشخص است که این فریبکار تنها بدنبال تعداد رأی دهندگان است. همان محور خامنه ای برای نشان دادن تعداد رأی دهندگان به جهان غرب. همچنین با برشمردن بسیاری از جنایات اطلاعاتی-امنیتی ها و سرکوب مردم گویا در نظر دارد با انتخاب شدن تمام مشکلات مردم را حلّ‌ نموده و  نیازمندیهای آنان را برآورد و امنیت لازم را در کشور برقرار نماید. وی پیشرفت امارات متحده عربی را مورد توجه قرار داده و میگوید باید از آنها یاد بگیریم. در باره (اف آ تی اف) هم صحبت کرده که باعث شکست سیستم بانکداری کشور شده و ایران میلیاردها دلار دراین مورد ضرر میدهد. این درحالی است که اگر نظام خامنه ای از آن سیستم خارج شود امکان پولشویی و پرداخت به نیابتی ها رژیم در خاورمیانه از دست می رود، بنابراین خامنه ای چنین اجازه ای را نخواهد داد.

درمقابل جلیلی مشکل (اف آ تی اف)، بدحجابی و دیگر مشکلات معیشتی را حاشیه ای دانسته. جلیلی گفته است باید برنامه ای داشته باشید تا مردم با شوق و انگیزه بیشتر در عرصه مختلف فعال باشند و حرکت کنند. بسیار در باره فضای مجازی دیجیتال و اینترنت و فیلترشکن صحبت کرده. وی اظهار داشته «رئیس جمهور باید قدرت اجرای برنامه داشته باشد، جوابگو و مسئولیت پذیر باشد». افزون براین جلیلی نه برجام را قبول دارد و نه گزارشات آژانس بین المللی اتمی را.

وبسایت علی خامنه‌ای روز دوشنبه اول ژوئیه با انتشار پوستری، بر سخنان پیشین وی درباره “رقیب‌هراسی” تاکید کرده. او میگوید «ما در گذشته هم هر وقتی که نامزدها در مناظرات تلویزیونی و غیره روش اهانت و توهین و تهمت و تخریب طرف مقابل و ترساندن مردم از رقیب را دنبال کردند، کشور به نحوی از انحاء ضرر کرد؛ در گذشته هم این جور بوده. این جوری نباشد که مردم را از رقیب بترسانیم که اگر او بیاید چنین خواهد شد، چنین نخواهد شد.» خامنه ای آب پاکی را روی دست مردم ایران ریخته که فرقی نمیکند نام کدامیک از این ها از صندوق بیرون بیاید، مگر فرقی خواهد داشت؟

برخی از تحلیل گران انتخابات ۸ تیر را به محاق کشیده شدن مشروعیت نظام میدانند. لازم است توضیح داده شود مگر رژیم اسلامی مشروعیتی داشته است که بخواهد آن را از دست بدهد؟ مدعیان اصلاح طلب مانند محمد خاتمی، روحانی و اکنون پزشکیان با تمام قوا کوشش داشته اند تا اگر بتوانند مشروعیتی برای رژیم دست و پا کنند، اما همواره بیت رهبری و در رأس آن خود آیت الله علی خامنه ای گلیم را از زیر پایشان کشیده، و از آنان تنها با عنوان تدارکاتچی استفاده کرده است. در دوران ریاست جمهوری اصلاح طلبان به دلیل اینکه امیدهای واهی به مردم ایران القاء کرده بودند مردم امیدوار شده پا به میدان برای تغییر نهادند. امّا مشاهده کرده ایم در دوره خاتمی جنایات قتل های زنجیره ای را داشتیم و در زمان ریاست جمهوری روحانی سرکوبی جنبش جوانان در سال های ۱۳۹۶ و ۱۳۹۸ را شاهد بوده ایم.

در دوران رئیس حمهورهای اصول گرایان نیز وضعیت از دوران اصلاح طلبان بمراتب بدتر بوده است. در دور دوم انتخابات محمود احمدی نژاد جنبش سبز، سال ۱۳۸۸  با روایت «رأی من کو» را داشتیم که باعث کشته شدن صدها نفر از مردم بویژه جوانان شد. در دوران رئیس جمهوری ابراهیم رئيسی در سال ۱۴۰۱ جنبش مهسا با شعار «زن-زندگی-آزادی» رخ داد، که باز باعث کشته شدن، کور کردن و شکنجه و زندانی کردن صدها و حتی هزاران نفر دیگر از جوان گردید.

بعد از کشته شدن رئیسی، خامنه ای مجدداً سیرک انتخاباتی راه انداخته تا شخص دیگر را در مسند رئيس جمهوری دلخواه خود برگزیند. طیف های مختلف سیاسی تحلیل های گوناگونی درباره تعداد رأی دهندگان دارند! درحالی که در چند ماه گذشته تحلیل براین بود تفاوتی نخواهد داشت کدامیک از نامزد انتخابات را از صندوق های رأی بیرون بیاورند! گروه های مخالف رژیم، بویژه در خارج از کشور به مردم ایران با بیانیه و با مصاحبه های متفاوت اعلام داشتند «مردم در انتخابات شرکت نکنید».  اما مردم ایران با توجه به چندین بار تجربه انتخابات فرمایشی رژیم و عدم اعتماد به گروه های سیاسی، در انتخابات شرکت نکردند. 

اما آیا فرقی می کند چه کسی از صندوق (شامورتی ) انتخابات سر بر اورد؟ اصولگرا یا اصلاح طلب! بفرض اینکه مسعود پزشکیان بر گزیده شود، آیا وی میتواند تغییری در حاکمیت و اعمال سیاست علی خامنه ای ایجاد کند؟ همانگونه که در بالا متذکر شدیم، خامنه ای اعلام داشت که نامزد ها به پروپای هم نپیچند، چون فرقی نمیکند چه کسی پیروز شود. آنان هم گوش به فرمان همین کار را کرده اند. تنها با بازگو کردن بعضی از اوضاع نابسامان کشور، قول های بی محتوا و غیر قابل اجرایی به مردم بسنده کرده اند.

کاندیاتورها پیرامون سیاست خارجی رژیم اظهار نظری نداشته اند، زیرا سیاست خارجی ایران در حیطه اجرایی آنها قرار ندارد. محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه در هنگام ریاست جمهوری حسن روحانی گفت که او کاره ای نیست و سیاست خارجی رژیم اسلامی میدانی است؛ یعنی در دست فرمانده سپاه قدس وقت سردار سلیمانی است. درباره رخداد درلیست تروریستی قرار دادن سپاه پاسداران از طرف کشور کانادا سخنی نبوده است. خامنه ای به پزشکیان و جلیلی اجازه نداده درباره وضعیت پیچیده و بحرانی خاورمیانه، حتی در کمپین انتخاباتی ریاست جمهوری صحبتی و یا اظهار نظری داشته باشند، علارغم آن که نظم کلاسیک سیاست جهانی بکل بهم ریخته است. احتمال جنگ تمام عیار بین  حزب الله لبنان و اسرائیل بسیار بالا است. در صورتیکه چنین اتفاقی رخ دهد، به احتمال زیاد رژیم اسلامی، همانگونه که وزیر امورخارجه پیشن و مشاور سیاست خارجی علی خامنه ای کمال خرازی اعلام داشته، ایران را وارد جنگی فاجعه بار خواهند کرد که عواقب آن  برای کشور و مردم ایران بسیار خطرناک خواهد بود.

در خاتمه گروه های متفاوت سیاسی مخالف رژیم اسلامی، اکنون بدنبال رصد کردن کدام کاندیداتور رأی بیشتری آورده، چه تعداد از مردم رأی داده اند یا نداده اند، چند میلیون رأی باطله به صندوقهای رأی ریخته شده، رژیم با چه ضریب دروغین رأی ها را اعلان داشته، و … می باشند؛ از وضعیت خطرناک خاورمیانه و سیاست خارجی رژیم  کمترین خبری نیست؛ به خطر قریب الوقوع جنگ اسرائيل با حزب الله و ورود ایران به آن و عواقب مخرب آن هم خبری نیست! اگر به تحلیل ها، مصاحبه ها، در تلویزیون، رادیو، کلاب هاس ها و غیره نظری داشته باشیم تنها صحبت از شمارش آرا است!! برای چی؟ چه فرقی میکند؟

ناخدا محمد فارسی

۴ ژوئیه ۲۰۲۴

1 – https://www.dw.com/fa-ir/a-69539225

2 – https://www.jpost.com/israel-hamas-war/article-808679

3 – https://www.dw.com/fa-ir/AF/a-69502341