ترور اسماعیل هنیه در تهران، بیانگر فروپاشی و رسوایی امنیتی رژیم اسلامی

ترور اسماعیل هنیه در حیاط خلوت آیت الله علی خامنه ای سئوالات بسیاری را برانگیخته از جمله هنگامی که بدلیل تنفیذ و تحلیف رئيس جمهور جدید مسعود پزشکیان، ‌برابر با گزارش رسانه ایرنا، بیش از ۸۶ کشور و ۱۰۴ هیات خارجی و ۶۰۰ خبرنگار داخلی و خارجی در مراسم تحلیف رئیس جمهور شرکت داشته اند. این گزارش بیانگر آن است که رژیم با احتمال بالا بالاترین سطح امنیتی در کشور و بویژه در تهران را برقرار کرده بود. آیت الله علی خامنه ای امروز صبح، ۳۱ ژوئيه ۲۰۲۴، در سخنانی اظهار داشت اسرئيل با این ترور،‌ جرم بسیار بزرگی مرتکب شده و ساخته خود رژیم اسرائيل است؛ بدین معنی که رژیم اسلامی به این ترور جواب قاطعنانه خواهد داد.

بررسی می کنیم آیت الله علی خامنه ای چه گزینه هایی برای انتقام در اختیار دارد؟ بیاد دارم پس از انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ بارها آیت الله روح الله خمنیی اظهار میداشت آمریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند و این جرثومه فساد (اسرائيل) از روی زمین محو خواهد شد. ولی اکنون بعد از ۴۵ سال میتوان تحلیل کرد که رژیم خمینی و اکنون خامنه ای در برابر عملیات اسرائيل بسیار ناتوان و زبون واقع شده و به عبارتی نمیتواند «هیچ غلطی» برعلیه اسرائيل انجام دهد! افزون براین دو روز پیش اسرائيل به ساختمانی در جنوب بیروت که مسکن یکی از مهمترین سران حزب الله لبنان، فواد ‌شکر، بود حمله کرد و او را کشت؟ این در حالی است که رژیم اسلامی ایران قادر نیست عملیات انتقام جویانه مؤثری برعلیه اسرائيل انجام دهد.

بیتا بختیاری خبر نگار رسانه اینترنتی رادیو فردا گزارش ترور اسماعیل هنیه در تهران را اینگونه بیان داشته است (۱). «کمتر از یک روز پس از انتشار تصویر اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس، در آغوش مسعود پزشکیان، خبر کشته شدن او در قلب تهران منتشر شد.» اکنون آیت الله علی خامنه ای با این رسوائی تحقیر امیز چه گزینه ای در پیش رو دارد؟ قابل تأمل است. وی اسرائيل را تهدید به انتقام نموده و در ایران سه روز عزای عمومی اعلام کرد که، میتواند بیانگر جدی بودن وضعیت باشد. ولی رژیم اسلامی با چه گزینه ای میتواند هرگونه تهدیدی را اجرايی کند؟ باز سئوالی است بسیار قابل تأمل!

گزینه هایی که تا کنون رژیم اسلامی در کارزار جنگ اسرائيل و حماس در غزه، دربرابر اقدامات جنگی اسرائيل انجام داده عبارتند است: پس از اینکه اسرائيل در ماه مارس ۲۰۲۴ به کنسول گری ایران در دمشق حمله کرد و سردار سرتیپ محمدرضا زاهدی و معاونش از فرماندهان ارشد سپاه قدس را کشت، به تلافی و انتقام، رژیم در صبحگاهان ۱۹ آوریل با ۳۰۰ موشک و پهپاد از داخل خاک ایران به اسرائیل حمله کرد. پدافند هوایی اسرائيل واکنش نشان داد و کشورهای جهان غرب از جمله آمریکا، بریتانیا، فرانسه و بعضی کشورهای خاورمیانه با یک همکاری غیر منتظره به حمایت از اسرائيل بیش از ۹۰ درصد موشک ها و پهپاد های پرتاب شده را در هوا منهدم کردند. تعدادی نیز از چتر پدافند هوائي اسرائيل عبور کردند که در صحرا و مکان های غیر مسکونی به زمین اصابت کردند که خسارات چنانی در بر نداشت.

سردار سرتیپ پاسدار محمدرضا زاهدی، از نظر تجربه و مدیریت همسان با سردار سرلشگر قاسم سلیمانی بود که از بین رفتن او ضایعه بزرگی برای پروژه های علی خامنه ای در خاورمیانه بویژه سوریه محسوب می شد. امّا آیا ترور اسماعیل هنیه در آن سطح قرار دارد و به همان اندازه برای علی خامنه ای ضایعه، زیانبار و دردآور است؟ جواب به یقین منفی است. فرمان علی خامنه ای برای انتقام از اسرائيل میتواند از طریق حملاتی توسط نیابتی های رژیم در عراق، سوریه، لبنان و یمن باشد، از جمله پروپاگندا در داخل ایران با روایت «به رژیم صهیونستی جوابی دندان شکن داده شد». بنابراین میتوان تحلیل کرد سخنان علی خامنه ای جز رجزخوانی ای بیش نیست.

فارغ از حذف یکی دیگر از مهمترین رهبران حماس که جمهوری اسلامی از آن‌ها به عنوان سران «جبهه مقاومت» یاد می‌کند، انجام ترور رهبر سیاسی حماس هنیه، تنها بیانگر ضعف امنیتی رژیم در ایران است. باید اذعان داشت ترور قاسم سلیمانی و دیگر فرماندهان بلندپایه سپاه مانند محمد رضا زاهدی اگرچه برای جمهوری اسلامی دردآور بود، اما دستکم در داخل ایران رخ نداد و همواره توجیهاتی ازجمله همکاری برخی افراد «خائن یا دشمن» دربارهٔ آن‌ها وجود داشت. امّا آیت الله خامنه ای و سردارانش برای نفوذ دشمن تا به این حد در سیستم امنیتی رژیم، چه جوابی میتواند داشته باشند؟ کشتن اسماعیل هنیه حتی از جنس حذف هدفمند «دانشمندان و چهره‌های هسته‌ای» جمهوری اسلامی چون مجید شهریاری، مصطفی احمدی روشن، مسعود علیمحمدی، و محسن فخری‌زاده و دیگران طی سال‌های ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۰ هم نیست. بنابراین رژیم اخوندی زبون تر از ان است که دست به اقدامی برعلیه اسرائيل بزند که عاقبتش غیرقابل پیش بینی باشد.

افزون براین رژیم اسلامی تا کنون از نحوه کشته شدن هنیه اظهار نظری نداشته بجز اینکه سازمان امنیت ملی کشور و کمیته امنیت ملی مجلس شورای اسلامی، کمیته ای برای تحقیق تشکیل داده اند تا بررسی کنند حمله اسرائيل و کشتن هنیه با توجه به سطح بالای امنیتی در کشور چگونه رخ داده است؟ مهمترین گزارشات رسانه های نوشتاری و مجازی روز چهارشنبهٔ نیز بیشتر بر تعجب و ملامت نیروهای امنیتی و اطلاعاتی در ایران تمرکز دارد و در بعضی مواقع سیستم امنیتی-اطلاعاتی کشور را تحقیر آمیز جلوه داده اند. سئوال بر این است اگر ترور هنیه توسط اسرائیل باشد، چقدر اسرائيل در عرصه امنیتی-اطلاعاتی ایران نفوذ دارد؟ این گونه سئوالات در اکثر رسانه های جهانی از جمله بی بی سی، ام اس ان، واشنگتن پست و غیره انعکاس گسترده ای داشته که، رسوایی رژیم و عدم وجود امنیت لازم در کشورایران را بیان میکند.

آیا آیت الله علی خامنه ای دستور حمله مستقیم به اسرائیل هم چون آوریل ۲۰۲۴ خواهد داد؟ اگر چه بعید بنظر می رسد ولی باید صبر کرد و دید.

ناخدا محمد فارسی
۳۱ ماه ژوئيه ۲۰۲۴

1 – https://www.radiofarda.com/a/ismail-haniyeh-the-head-of-the-hamas-political-office-was-assassinated-in-tehran/33057396.html
2 – https://www.msn.com/en-gb/news/world/iran-s-supreme-leader-vows-revenge-against-israel-after-hamas-leader-s-assassination/ar-BB1qWq3B?ocid=msedgdhp&pc=EDGEESS&cvid=b9cdba1f58664297a40195082a861761&ei=10