مراسم حکومتی اربعین با صرف میلیاردها تومان هزینه تسهیلات

با نزدیک شدن تاریخ برگزاری مراسم حکومتی راهپیمایی اربعین، برنامه‌ریزی نهادهای مختلف حکومتی برای اعطای تسهیلات و تخصیص بودجه‌‌های هنگفت برگزاری این مراسم همچنان ادامه دارد.

از ادارات راه‌داری و حمل و‌نقل جاد‌ه‌ای گرفته تا شورای شهر تهران و ستاد اربعین و گروه حشدالشعبی، اداره گذرنامه و همچنین بانک مرکزی دست‌اندرکار اعطای تسهیلات حکومتی برای برگزاری این مراسم به شمار می‌روند.

بسیاری از کارشناسان برگزاری مراسم سالانه اربعین را بخشی از سیاست کلان جمهوری اسلامی برای گسترش و نفوذ ایدئولوژیک خود در منطقه و همچنین قدرت‌نمایی در برابر عربستان سعودی ارزیابی می‌کنند.

بودجه ۴۰ میلیارد تومانی شورای شهر تهران برای اربعین امسال

رئیس ستاد اربعین شهرداری تهران از تخصیص بودجه ۴۰ میلیارد تومانی شورای شهر تهران برای برگزاری مراسم اربعین امسال خبر داده است. او همچنین می‌گوید، نیروهای شهرداری تهران در ۴ مرز ایران و عراق مستقر شده‌اند.

امین توکلی‌زاده امروز در نشست خبری با موضوع برنامه‌ریزی شهرداری تهران و ستاد اربعین حسینی پیش‌بینی کرد که امسال ۴ میلیون نفر در این مراسم شرکت کنند.

تروکلی‌زاده افزود: «در مراسم اربعین امسال بنا بر مصوبه شورای شهر تهران، شهرداری تهران مجوز هزینه‌کرد ۴۰ میلیارد تومان را خواهد داشت و قطعا ما بر اساس مصوبه شورای شهر تهران عمل خواهیم کرد.»

معاون امور فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران همچنین از حضور و مشارکت بیش از ۴۰ هزار موکب در مراسم اربعین طی ۱۵ روز در کربلا خبر داد. 

او در پاسخ به پرسشی درباره بودجه اربعین و این که این بودجه چه بخشی از بودجه شهرداری را شامل می‌شود، این بودجه را در برابر بودجه شهرداری ناچیز توصیف کرد.

توکلی‌زاده اظهار داشت: «۷۵ هزار میلیارد تومان بودجه شهرداری است و تنها ۴۰ میلیارد تومان از بودجه مربوط به اربعین می‌شود.»

او این‌گونه پرسش‌ها را “دوقطبی‌سازی” نامید و مراسم اربعین را مرتبط با بخش “فرهنگ” توصیف کرد و اظهار داشت که نباید وارد این فضا شد: «هر چقدر برای فرهنگ کار کنیم، باز هم کم است.»

بودجه ۳۰ میلیارد تومانی شورای شهر تهران برای برگزاری راهپیمایی اربعین

در همین حال، مهدی چمران، رییس شورای شهر تهران نیز با اشاره به تخصیص بودجه اربعین در سال جاری از سوی این نهاد گفت که شهرداران مناطق تهران به مناطق مرزی سفر می‌کنند و با ستاد اربعین وزارت کشور تقسیم کار کرده‌اند. او همچنین افزود که رقمی معادل ۳۰ میلیارد تومان در بودجه سال جاری شورای شهر برای راهپیمایی اربعین در نظر گرفته شده است.

مدیرکل راهداری ایلام: هزینه ۵۴۰۰میلیارد تومانی برای زیرساخت‌های اربعین 

علاوه بر بودجه‌‌های در نظر گرفته شده برای برگزاری مراسم اربعین، مبالغ هنگفتی نیز برای زیرساخت‌های مرتبط با این مراسم هزینه شده است. در همین زمینه، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ایلام از هزینه پنج هزار و ۴۰۰ میلیارد تومانی در حوزه زیرساخت‌های اربعین در ایلام خبر داده است.

سیدزاهدین چشمه خاور در جریان مراسم بازدید استاندار ایلام و مدیران استانی حوزه زیرساخت‌های اربعین، اظهار داشت که برای پیش‌برد پروژه “پل صلواتی” با دهانه ۴۵ متری، ۷۰ میلیارد تومان از اعتبارات اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان ایلام هزینه شده است.

او همچنین گفت که ازمجموع ۲,۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار راهداری این استان که طی کمتر از دو سال برای زیرساخت‌های اربعین هزینه شده، بیش از ۱,۳۰۰ میلیارد تومان به امسال مربوط می‌شود. او مجموع هزینه‌‌های صرف شده برای زیرساخت‌های اربعین را ۵۴۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد.

رئیس پلیس گذرنامه فراجا: دانشجویان، طلاب و دانش‌آموزان برای سفر اربعین نیازی به وثیقه ندارند

در همین حال علی ذوالقدر، رئیس پلیس گذرنامه فراجا با اشاره به این که حتی مشمولان نظام وظیفه نیز می‌توانند درخواست گذرنامه زیارتی کنند افزود: «دانشجویان، طلاب و دانش‌آموزان برای شرکت در راهپیمایی اربعین حسینی نیازی به تهیه وثیقه ندارند.»

او همچنین مدعی شد که در این اواخر ظرفیت صدور گذرنامه در کشور، از نظر تجهیزات و نیروی انسانی حدود ۴ برابر افزایش داده شده است و کارکنان بخش گذرنامه درسه نوبت کاری مشغول فعالیت هستند.

ذوالقدر همچنین اظهار داشت که این اداره در حال حاضر روزانه دست‌کم بیش از ۹۰ هزار گذرنامه زیارتی چاپ می‌کند.

او همچنین با اشاره به اینکه از گذرنامه زیارتی می‌توان تنها در ایام ماه محرم و صفر استفاده کرد در خصوص سفر اتباع خارجی مقیم ایران برای شرکت در مراسم اربعین اظهار داشت که آن‌ها می‌توانند با دفترچه اقامتی که برای‌شان صادر می‌شود، بدون اخذ روادید به عراق سفر کنند.

ارز ویژه اربعین از سوی بانک مرکزی

در ادامه تلاش‌های نهادهای مختلف حکومتی برای ارائه تسهیلات به مراسم اربعین امسال، بانک مرکزی نیز جزئیات و شرایط عرضه ارز اربعین سال ۱۴۰۲ را اعلام کرد. بر اساس اعلام بانک مرکزی، فروش ارز به شرکت‌کنندگان مراسم اربعین به مبلغ حداکثر ۲۰۰ هزار دینار عراق به هر نفر و با نرخ فروش اسکناس ETS (سامانه سنا) صورت خواهد گرفت. 

بر این اساس، این مبلغ برابر با حدود ۶ میلیون و ۲۰۰ تا ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خواهد شد و به افراد بالای ۵ سال تعلق می‌گیرد و فروش آن نیز از تاریخ ۲۸ مرداد تا ۱۴ شهریور ماه ۱۴۰۲ ادامه خواهد داشت. بانک مرکزی همچنین اعلام کرده که تاکنون بیش از ۵۴۱ هزار نفر ارز ویژه اربعین را از طریق ۱۵۰۰ شعبه شش بانک عامل یعنی بانک‌های تجارت، ملی، سپه، صادرات، پارسیان و پست بانک دریافت کرده‌اند.

به کارگیری ۱۱ نیروی حشدالشعبی برای حفظ امنیت مراسم اربعین

در ادامه برنامه‌ریزی‌های نهادهای مختلف جمهوری اسلامی و متحدان ایدئولوژیک آن در عراق برای برگزاری مراسم اربعین امسال، فالح الفیاض، رئیس سازمان حشدالشعبی نیز در نشستی خبری در مرکز فرماندهی عملیات این گروه در منطقه فرات‌الاوسط واقع در جنوب بغداد از هماهنگی این سازمان با فرماندهی عملیات مشترک و وزیر کشور و سایر نیروهای امنیتی عراق خبر داد

برگرفته از سایت فارسی دوبچه وله