بیانیه جبهه ملی ایران – خارج از کشور پیرامون دستگیری های اخیر رژیم جمهوری اسلامی

 همزمان با فرارسیدن سالگرد جان باختن مهسا امینی، مقامات امنیتی-انتظامی از بازداشت بسیاری از مردم در سراسر کشور به عناوین گوناگون و اتهامات واهی خبر داده اند. اکثربازداشتی ها در اذربایچان غربی بوده که فرمانده نظامی این استان، از شناسائی و بازداشت ۱۳۷ نفر خبر داده و اتهام انان را « مشوش کنندگان اذهان عمومی در فضای مجازی» !! ذکر کرده است.

 بعد از اذربایجان غربی بیشترین آمار بازداشتی به  استان اصفهان اختصاص دارد. فرماندار استان اصفهان اعلام داشته «با توجه به اهمیت و حساسیت سالگرد اغتشاشات، تاکنون ۹۷ تفر از مشوش کنندگان اذهان عمومی در فضای مجازی، شناسائی شدند، و با ۴۸ نفر از کاربران متخلف برخورد شد.»

 بازداشتها در بسیاری استانهای کشور بوقوع پیوشته از جمله استان فارس ۱۶ نفر، استان کردستان ۱۹ نفر. برابر با گزارش خبرنگار شبکه (شرق) در سایر استانها کشور گرگان، بجنورد، مشهد، سیستان و بلوچستان و قشم هم تعدادی از شهروندان را بازداشت کرده اند. آمار ها چکیده ای از بازداشت ها است که توسط مراکز رسمی دولت اعلام گریده و برابر با گزارشات تأیید نشده آمار بازداشت شدگان بسیار بیش از این تعداد بوده است.

 همچنین، کمیته پیگیری بازداشت شدگان، از بازداشت اعضای خانواده های جان باختگلن اعتراضات سراسری در مدت ۳۵ روز قبل از سالروز قتل مهسا تا اول مهر ۱۴۰۲ خبر میدهد. در این گزارش تعداد بازداشت شدگان ۳۲ نفر ذکر شده است. لازم به یادآوری است این دستگیری ها توسط عمال رژیم با نزدیک شدن به سالگرد قتل ژینا امینی و سالگرد کشتار صدها نفر از معترضین دیگر، و بسیاری از خانواده های جانباختگان، شدت داشته است. این گزارش می افزاید که نیروهای امنیتی رژیم، با ایجاد محدودیتهای شدید، تهدید و محاصره منازل جان باختگان، از برگزاری مراسم سالگرد توسط خانواده ها هم جلوگیری کرده اند.

 در ۳۰ شهریور ۱۴۰۲ خانواده جواد حیدری با گاز اشک آور در منزلشان مورد هجوم نیروهای امنیتی قرار گرفتند و سپس ماموران، روح الله حیدری، مرتضی حیدری و علی پناه حیدری، دو برادر و پدر جواد حیدری را دستگیر کردند. جواد حیدری در تاریخ ۳۰ شهریور ۱۴۰۱ در جریان اعتراضات «زن-زندگی-آزادی» در قزوین به قتل رسید.

 کمیته پیگری بازدشت شدگان، در ادامه خبر داده است که وضعیت خانواده های دادخواه دستگیر شده را از ۲۶ مرداد تا ۳۰ شهریور ۱۴۰۲ بطور جداگانه بررسی کرده و اضافه میکند شماری ار بازداشت شدگان با قرار وثیقه آزاد شده و بسیاری همچنان در بازداشت به سر می برند.

 جبهه ملی ایران -خارج از کشور بر این باور است رژیم اسلامی مشروعیت خود را از دست داده و سردمداران رژیم در وحشت و نگرانی دائمی از سرنگونی بسر میبرند. آنان دروحشت خیزش سراسری مردم بویژه جوانان، دانشجویان، استادان، معلمان، کارگران و بازنشستگان که در فقر و فلاکت بسر میبرند، در هر زمان و مکان، که میتواند بطور خودجوش شروع شود، هستند. به همین دلیل رژیم برای جلوگیری از خیزش خودجوش مردم در سالروز قتل ژینا نیروهای امنیتی-نظامی تا دندان مسلح خود را وارد خیابان های شهرها در سراسر کشور نمود. رژیم به بهانه های واهی، غیر قانونی و غیرانسانی دست به بازداشت و آزار و اذیت مردم ایران زد و توانست با یک حکومت نظامی نانوشته از خیزش مردم در سالروز قتل مهسا جلوگیری نماید. 

 جبهه ملی ایران-خارج از کشور بازداشت، آزار و اذیت مردم بویژه جوانان و خانواده های داغدار آنان که جان خود را در راه آزادی وطن از دست داده اند بشدت محکوم میکند و اعلام میدارد رژیم اسلامی مشروعیت خود را از دست داده و خیزش همگانی بصورت اعتراضات و اعتصابات سراسری به منظور تغییر رژیم غیرقابل اجتناب است.

 جبهه ملی ایران-خارج از کشور

۲۸ سپتامبر ۲۰۲۳ برابر با ۶ مهر ۱۴۰۲