بررسی ابعاد گسترده جنگ اسرائيل و حماس – گسترش خزنده جنگ در خاورمیانه – ناخدا محمد فارسی

در روز دوم جنگ رئیس جمهور آمریکا آقای بایدن شخصاً به اسرائیل سفر کرد و به اسرائیل اطمینان داد که آمریکا همیشه پشتیبان اسرائیل بوده، و در اینده نیز خواهد بود. بعد از سفر آقای بایدن به اسرائیل، فعل و انفعالات سیاسی آمریکا شروع شد و بویژه به آیت الله خامنه ای هشدار داده شد که اگر ایران مستقیماً وارد جنگ با اسرائيل شود، بهای سنگینی می پردازد. وزیر امورخارجه آمریکا به کشورهای خاورمیانه مسافرت کرد و از کشورهای منطقه خواست از طرفداری حماس خودداری کنند تا از گسترش جنگ در خاورمیانه که به نفع هیچکس نخواهد بود جلوگیری شود.

اسرائيل بعد از خارج شدن از شوک هولناک ناشی از حمله نظامیان حماس و جنگجویان جهاد اسلامی فلسطین در ۷ اکتبر ۲۰۲۳، که باعث کشته شدن بیش از ۱۲۰۰ اسرائیلی و گروگانگیری بیش از ۲۴۰ نفر نظامی، زن و کودک بود، حملات هوایی بی امان خود به غزه را شروع کرد. مدتی طول کشید تا باقیماننده تروریست ها ی حماس در داخل اسرائیل را پاک سازی کند  و مرز اسرائیل با غزه را امن نماید. جنایاتی که جنگجویان حماس و جهاد اسلامی در ۷ اکتبر انجام دادند، با هرگونه اقدام تروریستی دیگر قابل قیاس نیست. برابر با گزارشات و شواهد عینی، تروریست ها به زنان اسرائیلی جلوی چشمان شوهران، و فرزندان تجاوز کردند، و سپس آنها را سربریدند. دربین گروگانها که با سرعت بداخل غزه بردند زنان مسن، نوجوانان دختر و کودکان کم سن و سال بودند. نماینده دایمی اسرائیل در سازمان ملل، گیلعاد اردان، سه شنبه ۹ ژانویه ۲۰۲۴، در سخنرانی خود از جنایت ۷ اکتبر در مجمع عمومی سازمان ملل پرده برداشت که بیانگر آن است در تاریخ بشریت و جهان تاکنون چنین جنایتی اگر بی سابقه نباشد بسیار کم سابقه است (۱)!.

نشریه اینترنشال گزارشی، روز ۱۰ ژانویه ۲۰۲۴ ، منتشر کرده است که تیتر آن را «گسترش بحران در منطقه، تهدیدی که خیلی زود به واقعیت پیوست» زده است. برابر با این گزارش حزب الله لبنان، حوثی های یمن، نیابتی های رژیم اسلامی در عراق و سوریه هریک با پشتیبانی تجهیزات نظامی و مالی رژیم اسلامی ایران در بحران شرکت داشته اند (۲). باید قبول کرد مماشات آمریکا باعث گردیده نیروهای ائتلاف امریکا در هر وضعیتی نتوانند قاطعیتی از خود نشان دهند تا بتوان از این بحران جلوگیری کرد. در هنگام ریاست جمهوری سه تن از رؤسای جمهور حزب دمکرات آمریکا کارتر، اوباما و اکنون آقای بایدن، اسلامیست ها فرصت یافته اند خود را برعلیه اسرائیل، بهدف نابودی کشور اسرائيل، آماده کنند. آقای بایدن بمحض ورود به کاخ سفید با دستور اجرایی ریاست جمهوری حوثی های یمن که برعلیه دولت قانونی یمن شورش نموده و حکومت را بدست گرفته و درحال جنگ با عربستان سعودی بودند را از لیست تروریستی خارج کرد. با رژیم اسلامی ایران بویژه در پروسه برنامه اتمی مماشات فوق العاده انجام داده تا بحدی که اکنون برابر با گزارش دبیرکل سازمان بین الملل انرژی اتمی، ایران به ساخت بمب اتم بسیار نزدیک گردیده است.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، در سفر اخیر خود به منطقه خاورمیانه روز دوشنبه ۱۸ دی در نشست مطبوعاتی در دوحه نسبت به افزایش تنش‌ها در منطقه هشدار داد و گفت«منازعه کنونی به راحتی می‌تواند گسترش یابد و باعث رنج و ناامنی بیشتر شود.» از جمله بلینکن بر پشتیبانی بی چون و چرا و قید و شرط آمریکا از اسرائیل در هرزمان، مکان و موقعیت تأکید نمود. در لابلای صحبت بلینکن می توان تحلیل داشت که برای برقراری امنیت و ثبات در منطقه پیداکردن راهکار برای دو کشور مستقل اسرائیل و فلسطین اجتناب نا پذیر می باشد. بی گمان بحران خاورمیانه را می توان ناشی از ضعف محور سیاست خارجی آمریکا در خاورمیانه، و سیاستِ حمایت بی چون و چرا از اسرائیل به عنوان شریک کلیدی ایالات متحده در منطقه که جای هیچ‌گونه بازنگری را باقی نمی‌گذار، دانست.

بهر روی جنگ اسرائیل و حماس اکنون به لبنان، یمن ، دریای سرخ و تا حدی ایران گسترش خزنده داشته است. حملات نیابتی ها ی رژیم بویژه در مرز شمالی اسرائيل با لبنان قابل تأمل است. نخست وزیر و وزیر دفاع اسرائيل اعلام داشته اند که ارتش اسرائيل آماده است جنگ تمام عیار دیگری همانند غزه در لبنان برعلیه حزب الله لبنان شروع کند، و تهدید کرده اند لبنان را مانند جنگ سال ۲۰۰۶ با خاک یکسان خواهند نمود. ارتش اسرائیل و نیروهای امنیتی اسرائيل موساد و شین بت از هر فرصتی استفاده کرده و رهبران نظامی حماس و جهاد اسلامی را هدف قرار داده و میدهند.

در ماه نوامبر، اسرائیل فرودگاه دمشق را هدف قرار داد و رضی موسوی یکی از فرماندهان سپاه را همراه با تعدادی سپاهی کشت؛ هفته گذشته نیز توسط پهپاد انتحاری معاون حماس صالح العاروری همراه با چند نفر از نظامیان حماس را ترور کرد؛ روز ۴ ژانویه یکی دیگر از فرماندهان حزب الله، حسین یزیک را همراه با سه نفر دیگر از فرماندهان حزب الله که در ماشینی در جنوب لبنان تردد داشتند مورد اثابت قرار داد؛‌ آمریکا در واکنش به حملات نیابتی های رژیم در عراق به فرمانده سازمان نیابتی النجبا در دفتر کارش حمله پهپادی کرد و او را کشت. با توجه به عملیات نظامی یاد شده بخوبی مشاهده می شود بحران جنگ غزه به کشورهای دیگر خاور میانه سرایت داشته است.

برای مثال حملات حوثی‌ها در دریای سرخ، حمل و نقل تجاری به سمت آمریکای شمالی و اروپا را از آبراه اصلی آن منحرف کرده اند، تاکنون دو قطعنامه برعلیه حوثی ها صادر گردیده ولی توجهی به این قطعنامه ها نشد.  شورای امنیت سازمان ملل متحد چهارشنبه قطعنامه‌ پیشنهادی ژاپن و ایالات متحده برای پایان دادن به حملات شبه نظامیان حوثی به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ را تصویب کرد (۳). در این قطعنامه از شبه نظامیان حوثی مورد حمایت ایران خواسته شده است که فوری به حملات خود در دریای سرخ پایان دهند. محمد عبدالسلام، سخنگوی حوثی‌ها در یمن، این قطعنامه را یک «بازی سیاسی» توصیف نموده و آمریکا را به نقض قوانین بین‌المللی متهم کرد، و اعلام داشت که در حمایت از فلسطینی‌ها، کشتی‌های مرتبط با اسرائیل را در دریای سرخ و باب‌المندب با پهپاد و موشک هدف قرار می‌دهند. با توجه به بین المللی بودن شرکت های تجارت دریانوری، حوثی ها میتوانند اکثر کشتی‌های تجاری که در دریای سرخ تردد دارند را به اسرائیل مرتبط دانسته و به آنها حمله کند.

بدلیل بی توجهی حوثی ها به قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل جنگنده‌های آمریکایی و بریتانیایی در سحرگاه جمعه ۱۲ ژانویه به ۶۰ مکان تجهیزات نظامی حوثی ها در یمن حمله کردند (۴). کشور استرالیا این حملات را مورد تأیید قرار داد و قانون گذاران آمریکا از جمله سناتور میچ مک کانل رهبر اقلیت سنای آمریکا و مایک جانسون رهبر کنگره و دیگر نمایندگان از حملات آمریکا و متحدانش علیه حوثی‌ها استقبال کردند، اما گفتند: «تصمیم بایدن برای استفاده از نیروی نظامی علیه این نیابتی های ایران دیرهنگام بود.» درصد کوچکی از نمایندگان کنگره اقدام نظامی را مورد تأیید قرار نداده اند. این درحالی است که تنها ایران، یمن، حزب الله و اکثر گروه های تروریستی حمله آمریکا و انگلیس به حوثی های یمن را بدون توجه به عملیات حوثی ها در دریای سرخ محکوم کرده اند. وزیر دفاع آمریکا تاکید کرد حمله مشترک نظامی ائتلاف «پیام روشنی به حوثی‌ها است که اگر به حملات غیرقانونی خود پایان ندهند، هزینه های بیشتری متحمل خواهند شد». وی در ادامه گفت که در این حملات «پهپادها، شناورهای بدون سرنشین، موشک‌های کروز زمینی، و تجهیزات رادار ساحلی و تجسس هوایی حوثی‌ها» مورد حمله قرار گرفتند. او تصریح کرد: «ایالات متحده حق دفاع از خود را برای خود محفوظ می‌داند و در صورت لزوم، اقدامات بعدی را برای محافظت از نیروهای ایالات متحده انجام خواهد داد».

بحران خاورمیانه با احتمال زیاد  مردم ایران را هم  در گیر خواهد کرد. باوجودی که رژیم تاکنون توانسته بر عملیات ایزایی نیابتی های خود در عراق، سوریه، لبنان تا حدّی کنترل داشته باشد، اما بنظر می رسد کنترل حوثی های یمن با توجه به اقدامات کشتی ربایی و حملات موشکی و پهپادی هرروزه در دریای سرخ، عدم توجه به تصویب قطعنامه روز چهارشنبه ۱۰ ژانویه ۲۰۲۴، حملات نظامی آمریکا و انگلستان در صبحگاه روز ۱۲ ژانویه ،ابعاد دیگری به بحران خاورمیانه خواهد داد. برای جهان غرب کاملاً مشخص است که سپاهیان رژیم اسلامی نه تنها تمام تجهیزات موشکی و پهپادی را در اختیار حوثی ها قرار داده اند، بلکه تعدادی از سپاهیان عملاً عملیات حوثی ها را اداره میکنند.

درصورتیکه حوثی های یمن برابر با قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل عملیات تروریستی در دریای سرخ و دهانه باب المندب را متوقف نکنند، حملات ائتلاف به زیرساختارهای نظامی یمن و بویژه امکانات پرتاب موشک و پهپاد ادامه خواهد یافت. در این صورت احتمال در گیر کردن کشور و مردم ایران به بحران خزنده خاورمیانه بسیار بالا است.

ناخدا محمد فارسی

۱۲ ژانویه ۲۰۲۴

1 – https://www.youtube.com/watch?v=wLhrVm3u-d4

2 – https://www.iranintl.com/202401097198

3 – https://www.radiofarda.com/a/32769624.html

4 – https://www.radiofarda.com/a/us-uk-attack-houthis/32770782.html