واکنش تند بایدن به بازرس ویژه دادگستری: «حافظه من مشکلی ندارد»

 رئیس جمهور آمریکا در واکنشی تند به گزارش بازرس ویژه وزارت دادگستری که او را «مردی سالخورده با حافظه‌ای ضعیف» توصیف می‌کند، گفت که حافظه‌اش هیچ «مشکلی ندارد».

بازرس ویژه وزارت دادگستری ایالات متحده در پرونده نگهداری شخصی «اسناد محرمانه» توسط جو بایدن روز پنج‌شنبه، ۱۹ بهمن‌ماه، رسماً اعلام کرد که رئیس جمهور آمریکا به دلیل نگهداری این اسناد تحت تعقیب «قضایی رسمی» قرار نخواهد گرفت.

رابرت هِر، بازرس ویژه دادگستری آمریکا، در گزارش خود گفت که جو بایدن پس از ترک پست معاونت باراک اوباما در سال ۲۰۱۷، «عمداً» اسناد طبقه‌بندی شده را با خود برده و در خانه و دفتر کارش نگهداری و برای عده‌ای افشا کرده است.

آقای هور اضافه کرد که پس از ۱۵ ماه تحقیقات از طرح اتهامات جنایی علیه آقای بایدن خودداری می‌کند، زیرا او با مقامات قضایی در جریان این پرونده همکاری کرده و احتمالا محکوم کردن او در دادگاه دشوار است.

با وجود حکم مثبت این بازرس، بخشی از گزارش او در توجیه این حکم خشم جو بایدن را به دنبال داشت.

بازرس ویژه دادگستری آمریکا در بخش توضیح دلایل خود در زمینه عدم تعقیب قضایی جو بایدن او را چنین توصیف کرده است: «مردی دلسوز، خوش‌نیت، و سالخورده با حافظه‌ای ضعیف.» او همچنین حافظه آقای بایدن را «به شکلی چشمگیر محدود» توصیف می‌کند.

رئیس جمهور آمریکا که آشکارا از این موضع بازرس ویژه به خشم آمده بود در پاسخ به پرسش خبرنگاران در خصوص گزارش بازرس ویژه گفت: «حافظه‌ من خوب است.»

این نظر بازرس ویژه دادگستری درباره حافظه رئیس جمهور ۸۱ ساله آمریکا در این مقطع از کارزار انتخاباتی او برای مبارزه با رقیب احتمالی‌اش، دونالد ترامپ، می‌تواند برای او بسیار گران تمام شود.

در دوره ریاست جمهوری بایدن، بارها از او ویدئوهایی منتشر شده که نشان می‌دهد او اسامی اشخاص را از یاد می‌برد یا آنها را به اشتباه به یاد می‌آورد.

در بسیاری از نظرسنجی‌ها از مردم، به‌ویژه از طرف اعضای حزب دموکرات، مسئله سن بالای جو بایدن برای آنها برجسته است.

در نشست خبری روز پنج‌شنبه، جو بایدن بار دیگر مرتکب این لغزش شد و هنگام حرف زدن از جنگ غزه و کمک‌رسانی به فلسطینی‌ها از عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر، با عنوان «رئیس جمهور مکزیک» نام برد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا و رقیب احتمالی آقای بایدن در انتخابات نوامبر آینده، خود از سوی بازرس ویژه وزارت دادگستری ایالات متحده در چهار مورد جداگانه به ارتکاب تخلف متهم شده که یک مورد آن نگهداری غیرقانونی اسناد محرمانه است.

آقای ترامپ در واکنش به گزارش رابرت هِر در شبکه‌های اجتماعی نوشت: «اکنون ثابت شد که این یک سیستم با دو سطح از عدالت است که (در آن) تعقیب قضایی گزینشی و غیرقانونی است.»

اما طرفداران ترامپ در واکنش به گزارش بازرس ویژه بیش از همه به بخش‌های مربوط به سن و سال جو بایدن توجه کردند.

الکس فایفر، سخنگوی یک گروه طرفدار دونالد ترامپ، در این زمینه گفت: «اگر آن قدر پیر هستید که نمی‌توانید محاکمه شوید، پس برای ریاست جمهوری هم خیلی پیر هستید.»

وکیل جو بایدن سال گذشته گفته بود که برخی از اسناد محرمانه پیدا شده مربوط به دوران نمایندگی او در سنای ایالات متحده است. جو بایدن از سال ۱۹۷۳ تا ۲۰۰۹ نماینده ایالت دِلِور در سنای آمریکا بود.

وکیل رئیس جمهور آمریکا همچنین اضافه کرده بود که دیگر اسناد پیدا شده مربوط به دوران معاونت جو بایدن در دولت اوباما از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۷ است.