یک منبع نزدیک به خانواده وسمقی به ایراناینترنشنال گفت او در زمان بازداشت به چهار مامور شامل سه مامور مرد و یک مامور زن گفته است همراه آنها نمیرود.
یکی از ماموران در پاسخ به او گفته است: «اگر نیایید شما را با دستبند خواهیم برد.»
وسمقی بدون حجاب، همراه این ماموران به دادسرای اوین رفته است.
به گفته این منبع آگاه، این منتقد رهبر جمهوری اسلامی در زمان ورود به اوین نیز بدون حجاب بوده و از پذیرفتن شالی که یکی از ماموران به او داده خودداری کرده است.
وسمقی بدون رعایت حجاب در شعبه سوم دادسرای اوین حاضر شده است.
این منبع مطلع در ادامه به ایراناینترنشنال گفت اتهامات اصلی وسمقی یکی در مورد مساله حجاب و دیگری در رابطه با تحریم انتخابات بوده است که او با استناد به عدم حضور وکیلش در دادسرا، وارد روند بازجویی نشده و ورقهای را امضا نکرده است.
وسمقی که اکنون در بند زنان زندان اوین در بازداشت است، از آنجا با همسرش تلفنی صحبت کرده و خبر سلامتی خود را به او داده است.
محمد ابراهیمزاده، همسر صدیقه وسمقی در گفتوگویی با امتداد خبر بازداشت همسرش را تایید کرد و گفت چهار مامور از طریق زدن زنگ یکی از همسایهها وارد ساختمان شدهاند و تهدید کردهاند در صورتی که در خانه را باز نکنند، با شکستن آن وارد منزل میشوند.
به گفته ابراهیمزاده، ماموران تلفن همراه و لپتاپ شخصی همسرش را هم ضبط کرده و با خود بردهاند.
وسمقی روز ۱۴ اسفند با انتشار مطلبی در اینستاگرام خبر داد با دریافت ابلاغیهای به دادسرای اوین احضار شده است.
ابراهیمزاده به امتداد گفت که محمود علیزاده طباطبایی، از وکیلان دادگستری، برای همسرش اعلام وکالت کرده است: «طی تماسی که امروز با ایشان داشتم، قرار شده تا برای پیگیری مساله اقدام کند.»
او درباره احضار همسرش به دادسرای اوین گفت: «وقتی وکیل پیگیر شد، عنوان کرد که ظاهرا اجازه مطالعه پرونده به ایشان داده نشده و هیچ اشارهای نیز در پیام درج شده در سامانه به چرایی احضار و شاکی پرونده نداشتند.»
به گفته ابراهیمزاده، همسرش گفته بود تا زمانی که دلیل احضار و شاکی پرونده روشن نشود در دادسرا حاضر نخواهد شد.
علیزاده طباطبایی در گفتوگو با ایلنا گفت: «موکلم یکسال حکم حبس قطعی داشت که احضار شده بود. فردا صبح با بازپرس صحبت میکنم که ببینم اتهامشان چیست.»
وسمقی پیشتر انتقاداتی از حجاب اجباری کرده و علی خامنهای، رهبر جمهوری اسلامی را دیکتاتور و نظام حاکم را سرکوبگر خوانده بود.
او هفته گذشته در یک فایل صوتی که در اینستاگرام او منتشر شد، با انتقاد از رویکرد علی خامنهای، رهبر جمهوری اسلامی درباره حجاب گفته بود خامنهای حق ندارد خط قرمز خود را به زنان تحمیل کند و برای مردم جرم تعریف کند.
نشریه فیگارو روز شنبه ۱۹ اسفند در مطلبی به دلایل مخالفت وسمقی با حجاب اجبارى پرداخت و نوشت او تحمیل حجاب و مجازات زنان را به دلیل پوشش، مخالف قرآن و سنت پیامبر میداند.
این پژوهشگر دینی، مهر ماه امسال در اعتراض به قانون حجاب اجباری و وضعیت آرمیتا گراوند، دختر نوجوانی که بر اساس برخی روایتها به دلیل نپذیرفتن حجاب اجباری به دست ماموران حجاببان کشته شد، حجاب از سر برداشت.
او آبان ماه امسال پس از خروج از مراسم خاکسپاری آرمیتا، هدف ضرب و جرح ماموران امنیتی قرار گرفت.
وسمقی به دنبال این ماجرا در پستی در اینستاگرام خود نوشت: «به پاس خون مهسا و آرمیتا، آزادی پوشش زنان را تثبیت میکنیم.»
او فروردین امسال در نامهای سرگشاده به خامنهای، او را مسوول مستقیم تمام پیامدهای مالی، جانی، روحی، اجتماعی و سیاسی اجبار زنان به حجاب اجباری خواند.
نویسنده کتابهای «زن، فقه، اسلام» و «بازخوانی شریعت» در این نامه با طرح این پرسش از رهبر جمهوری اسلامی که آیا توسل به زور برای تحمیل یک برداشت خاص از حجاب شرعی، توجیه شرعی و سیاسی دارد یا نه، اعمال زور و قوه قهریه را مستوجب تحمیل خسارات فراوان اجتماعی، سیاسی، روانی و هتک حرمت و کرامت انسانی زنان و ایجاد تنشهای بزرگ اجتماعی با استفاده از اموال عمومی دانست.
صدیقه وسمقی، تحلیلگر مسایل سیاسی و اجتماعی و نماینده مردم تهران در نخستین دوره انتخابات شوراهای شهر و روستا است.
او پیش از این نیز به دلیل فعالیتهای سیاسی با برخوردهای قضایی روبهرو شده است.
هیچ پیامبری مبعوث خدا نیست، خداوند مطلقا بیگناه است.
✍️ دکتر صدیقه وسمقی:
خانم وسمقی قرآن پژوه مشهور و صاحبنظر در فقه و استاد مبانی فقه اسلامی، اخیرا به نقد و بررسی کتابش با عنوان “مسیر پیامبری” پرداخت و گفت: “هیچ پیامبری از سوی خدا برگزیده نشده”، و وحی و فرشته و بعثت رسولان واقعیت ندارد.
بانو وسمقی میگوید:
رابطهی انسان و خدا هرگز از سوی خدا آغاز نشده و خدا کسانی از انسانها را به عنوان فرستاده خویش برنگزیده و پیامبران حاملان وحی و پیامآورانی از آسمان به زمین نبودهاند!!
وسمقی ضمن ذکر دلایلی اثبات کرده که این رابطه معکوس است و رابطه بین خدا و بشر اتفاقا از زمین به آسمان بوده، و این انسان است که در جستجوی خداست و برای رابطه با او تلاش میکند.
به تعبیر وسمقی انسان مبتکر رابطه با خداست، و این انسان است که با خدا رابطه برقرار میکند نه خدا با انسان!!
از اینرو پیامبر همان شخص “مبتکر و خلّاقی است که خدا را برمیگزیند و با او رابطه برقرار میکند و درک خود از خالق هستی و رمز آفرینش و حاصل این رابطه را بعنوان پیام خود به میان مردم میبرد.
وحی نیز انکشاف فهم انسان از خدا و هستیست، نه کلام خدایی که فرشتگانی بالدار از آسمان و از سوی خودش و با صدای عجیب بر رسول نازل کرده است!!
نویسندهی کتاب “مسیر پیامبری” معتقدست؛ هیچ دلیلی برای این باور جز ادعای خود پیامبر برای برگزیده شدن از سوی خدا وجود ندارد.
کسی از لبان خدا چنین چیزی را نشنیده و تنها کسیکه مدعی ست از لبان فرشتگان و از سوی خدا بعثت بر او موکد و موظف شده، خود رسولان بودند!!
وسمقی دست کم چهار دلیل برای ادعای خود مطرح کرده که با طرح نفی ارسال رسل از سوی خداوند، به حل معضلات فکری و عملی دینداران میپردازد و آنها را به چالش میکشد!!
مهمترین دلایل وسمقی برای آنکه نشان دهد پیامبران، فرستادههای خداوند نیستند، اینست:
۱. چرا برای همه زمانها و همه اقوام، پیامبری از سوی خدا فرستاده نشده است؟ این ناقض لطف خدا برای هدایت ابناء بشر در طول تاریخ است.
۲. چرا پیام الهی بطور اطمینانبخش به آیندگان نرسیده و راه تفسیرهای متعدد و گاه متضاد باز است، و از اینرو اصحاب هر دینی دچار انواع اختلافات نظری و عملی گردیدهاند و این اندازه جامعه را به تعب و رنجِ تشخیص درست از نادرست دچار کرده اند.
این نیز ناقض روشنایی پیام و استحکام سخن خداوند است.
۳. چرا برخی گزارههای کتاب مقدس با علم در تضادند؟ چرا این نکته در تناقض با خرد و واقعیتهائیست که مورد سنجش قرار میگیرند؟
۴. چرا همه پیامبران، مرد بودند؟ و خداوند نسبت به زنان از این جهت تبعیض قائل شده است؟!
آیا این نکته عدالت خدا را نقض نمیکند؟!
وسمقی موارد یاد شده را دلایلی مییابد که اگر قبول کنیم کتاب مقدس را نتیجه سخن گفتن خدا با انسان بدانیم، پس باید بپذیریم که همه ابناء بشر در طول تاریخ مورد لطف خدا نبوده و از میان همه اقوام و از بین زنان پیامبری انتخاب نکرده است.
همین اشکالات است که وسمقی را بر آن میدارد تا نشان دهد افرادی هم که خود را پیامبر معرفی کردهاند از سوی خداوند برگزیده نشدهاند و کتب مقدس پیام خدا نیستند.
علاوه بر این،
وسمقی بر دو عامل مهم تاکید داشت:
اولا؛ تعدد تفاسیر و تکثر فرقهها و خوانشهای آیات و اختلافات عمیق میان برداشتها از آنچه کلام خدا نامیده میشود. ثانیا؛ رویکردهای خشونت بار به اسلام مانند داعش، طالبان و حکومت ایران و…. نشان میدهد که آیات از استحکام معنایی، شفافیت و صراحت برخوردار نیستند، و تن به هر خوانشی حتی خوانش داعشی هم میدهند.
همین نزاعها دلیلی است بر اینکه قرآن پیام خدای عالم و لطیف نیست.