سرانجام جنگ غزه چه خواهد بود ؟  – ایا برنده ای برای این جنگ قابل تصور است؟ – ناخدا محمد فارسی

به نظر نمیرسد برنده ای در جنگ غزه وجود داشته باشد!. برابر با اخبار منتشر شده در رسانه های معتبر بین المللی، بعد از گذشت بیش از ۶ ماه از جنگ، سازمان حماس ‌همچنان فعال است و در مذاکرات پایان جنگ نیز شرایطی پیشنهاد می کند که خود بیانگر آن است اسرائیل به هدف اصلی خود که حذف حماس از غزه بود نرسیده است و چشم اندازی هم برای تحقق کامل اهداف دولت اسرائیل دیده نمی شود.

متعاقب حملات جنایتکارانه نظامیان حماس و جهاد اسلامی فلسطین در ۷ اکتبر ۲۰۲۳ ، رئیس جمهور آمریکا آقای بایدن به تل اویو مسافرت کرد و پشتیبانی بی قید و شرط آمریکا از اسرائيل تا نابودی حماس را اعلام داشت. بیان آقای بایدن در اسرائيل «بهت زده آن روز» بسیار امیدوارکننده بود. جنایاتی که توسط جنگجویان حماس و جهاداسلامی انجام شده بود را بجز حذف حماس روش دیگری نمی توانست جبران کند. امّا پس از نزدیک به ۷ ماه جنگ و کشتار و بی خانمانی فلسطینی ها و مردم اسرائيل که در تیررس حزب الله لبنان قرار دارند،‌ پایان هدفمند جنگ همچنان در پرده ابهام قرار دارد.

رسانه های جهانی با انتشار صحنه های دلخراش از وضعیت مردم غزه باعث شده اند که نه تنها حمایت آمریکا از اسرائیل با محافظه کاری انجام شود، بلکه بعضی از سیاستمداران آمریکائی از جمله سناتور چاک شومر رئيس اکثریت سنا اعلام داشته که مسبب تمام بدبختی های مردم غزه، نخست وزیر اسرائيل است و از مردم اسرائيل خواسته تا او را از کار برکنار کنند. جنایات حماس و جهاد اسلامی فلسطین فراموش شده، علارغم این که سران حماس بارها اعلام داشته اند اگر صد بار دیگر فرصت بدست آورند همان جنایات ۷ اکتبر را تکرار خواهند کرد. اگر جنگ اسرائيل با حماس در غزه در کوتاه مدت پایان نیابد، اسرائيل جنگ را باخته است. حسن نصرالله رئيس سازمان حزب الله لبنان به اسرائيل نیشخند میزند و با اطمینان اعلام داشته «اگر اسرائیل به رفح هم حمله کنند،‌ بازهم به اهداف خود نخواهد رسید».

رژیم فاسد اسلامی درایران نیز از وضعیت موجود غزه بسیار خشنود است. وضعیت را به فال نیک گرفته و با انتشار اخبار جنگ غزه بر روی شکست انتخاباتی و همچنین گزارش کمیسیون حقیقت یاب سازمان حقوق بشر بین الملل در باره جنایات رژیم در جنبش «زند-زندگی-آزادی» سرپوش می گذارد؛ با آمریکا وارد مذاکرات پنهانی می شود بحدی که آمریکا حاضر شده با اجازه ی پرداخت پولهای بلوکه شده ایران از طریق عراق، موافقت کند. تصور می رود کابینه آقای بایدن به این دل خوش کرده باشند که رژیم اسلامی ایران قول داده به حوثی های یمن تجهیزات موشکی و پهپادی ندهد، و در پروسه غنی سازی اورانیم برای ساختن بمب اتم کوتاه بیاید. امّا این مذاکرات تاکنون نتیجه مطلوبی بدست نداده است!. زیرا حوثی های یمن به هدف قرار دادن کشتی های تجاری در دریای سرخ و باب المندب ادامه داده اند. افزون براین کشتی رانی در دریای عرب و دریای هند هم مورد تهدید قرار گرفته است!.

سیاست خارجی کابینه آقای بایدن مرا به یاد قصه خاله خرسه می اندازد: شخصی (اسرائیل) با خرسی (آمریکا) دوست میشود و دوستی انها بسیار مستحکم است تا حد اینکه حاضرند برای حفاظت از یکدیگر (آمریکا و اسرائيل) تا شکست دشمن مستحکم و پابرجا بمانند. شخص در مسیر گشت و گذار خسته میشه و در زیر درختی دراز میکشد و از خرس میخواهد از او مواظبت کند؛ شخص در خواب است مگسان (جمهوری اسلامی، حزب الله لبنان، حماس و جهادیان متعدد) مرتب برای دوست خرس درد سر ایجاد میکنند. خرس از راه باد زدن (مماشات) موفق به پراندن مگسها نمی شود و راه چاره را این می بیند که مگس ها را بکشد. میرود و سنگ بزرگی را برمیدارد و با تمام قوا میگوبد به سر دوستش تا مگسها کشته شوند!. ولی تنها چند مگس را توانسته بود نابود کند همراه بادوست خود!.

وضعیت زندگی، کمبود غذا، دارو و بهداشت درغزه بسیار اسف انگیز است. جهان دمکرات از جمله آمریکا، نتانیاهو را ملامت میکنند که چرا آتش بس را قبول نمی کند، ولی تا کنون دولتمردان و رسانه های گروهی جهان به ندرت حماس را مسئول وضعیت اسفبار مردم غزه میدانند. به سران حماس که در کشور قطر جا خوش کرده اند نمی گویند: «پس از حمله ۷ اکتبر و جنایاتی که انجام دادید به خاطر مردم بی پناه غزه اسلحه را زمین بگذارید،‌ گروگان ها را آزاد کنید، تا نه تنها آتش بس برقرار شود بلکه جنگ خاتمه پیدا کند و مردم غزه و اسرائيل به خانه های خود بازگردند، تا صلحی بین اسرائیل و فلسطین برقرار شود؟». نه تنها حماس در حال حاضر مورد ملامت نیست، بلکه همانگونه که در بالا اشاره شد، حماس برای پایان جنگ غزه شرایط نیز انتخاب کرده است.

در چند هفته گذشته که اسرائيل برای تدارکات حمله به رفح با احتیاط عمل کرده است، باقی مانده جنایتکاران حماس در بیمارستان شفای غزه جلساتی برقرار کرده اند تا باردیگر عملیات تروریستی خود را برنامه ریزی نموده و ادادمه دهند. ارتش اسرائیل شب یک شنبه ۱۷ ماه مارس در پی دریافت اطلاعاتی مبنی بر حضور مقامات ارشد حماس در بیمارستان شفا، عملیاتی در بیمارستان انجام داد. ارتش اسرائيل در بیانیه ای اعلام داشت با توجه به نیازمندیهای بیمارستانی، عملیاتی را در بیمارستان و اطراف آن انجام داد که لااقل ۱۸۰ مظنون در این حملات بازداشت گردیده اند که برخی از دستگیرشدگان از عوامل تروریستی تایید‌شده هستند.

جالب توجه اینکه هنگامی که جهان دمکراتیک و آزاد با فشار بر اسرائيل، در حال مذاکره و بدنبال آتش بس و پایان دادن به وضعیت اسف انگیز مردم غزه و جلوگیری از قحطی هستند، از زمین، هوا و دریا برای مردم گرسنه غزه غذا و دارو ارسال میکند، سران جنایتکار حماس در بیمارستان شفا در شهر غزه، حمله بعدی خود به اسرائيل را برنامه ریزی و تدارک می دیدند!.

اگر وضعیت جنگ در غزه را از دیدگاه نظامی مورد بررسی قرار دهیم توقف جنگ غزه در حال حاضر به منزله شکست اسرائیل خواهد بود. نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل نیز اعلان داشته «اگر جنگ را الان، قبل از رسیدن به تمام اهدافش متوقف کنیم، این بدان معنی است که اسرائیل در جنگ شکست خورده است.» چنان که از عملیات اسرائيل به بیمارستان شفا مشهود است، طولانی شدن جنگ هرگز به نفع اسرائیل نخواهد بود؛ نیروهای حماس در بین مردم بی پناه غزه پنهان اند و آمادگی خود را با حمایت تسلیحاتی رژیم اسلامی و پشتیبانی مادی سران قطر در کوتاه ترین زمان بازسازی خواهند کرد. تحلیل گران اندیشکده «اف-دی-دی» چنین باوری دارند:«کنترل حماس بر رفح به تضمین بقای آن به عنوان یک تهدید تروریستی کمک می کند، زیرا می تواند دسترسی به کمک های بشردوستانه را کنترل کند و می تواند در میان مردم غیرنظامی در جنوب غزه پنهان شود. بنابراین ضروری است از اسرائیل در عملیات خود علیه گردان های تروریستی باقی مانده حماس که در حال حاضر در رفح، نزدیک مرز مصر مستقر هستند، حمایت شود.»

مارک دوبوویتز، مدیر اجرایی اندیشگده نگرانی خود را در باره وضعیت خاورمیانه چنین توصیف کرده است: «وضعیت غزه ممکن است چیزی باشد که می تواند بمثابه “سلاح های حواس پرتی جمعی” توجیه شود – راهی برای منحرف کردن توجه نهادهای نظامی، اطلاعاتی و سیاسی اسرائیل، همراه با نهادهای دولت بایدن، و آن هم تهدید پیشرفت برنامه تسلیحات هسته ای تهران است». مارک و ایال هولاتا، مشاور سابق امنیت ملی اسرائیل و اکنون اولین همکار اندیشکده می گوید «علی خامنه‌ای می‌خواهد تا زمانی که زنده است به ساخت بمب اتمی دست پیدا کند و میراثی است که می‌خواهد از خود به جا بگذارد.»

از طرفی طرح های اسرائيل برای حمله به رفح از طرف سران کشورهای جهان غرب از جمله آمریکا بشدت مورد انتقاد قرار گرفته و سران اسرائيل را تحت فشار قرار داده اند تا به رفح حمله نکند. آقای اولاف شولز صدراعظم آلمان روز یکشنبه ۱۷ ماه مارس با نخست وزیر اسرائيل دیدار و در باره حمله به رفح مذاکره داشت. آقای شولز در صحبت با خبرنگاران در اردن گفت که «تعداد زیاد تلفات در چنین حمله ای” می تواند هر امیدی برای صلح را از بین ببرد». بایدن رئیس جمهور آمریکا نیز به نتانیاهو هشدار داد و حمله به رفح را “خط قرمز” خواند. در این راستا روز پنجشنبه ۱۴ مارس، چاک شومر، رهبر اکثریت سنای ایالات متحده، از اسرائیل خواست تا انتخاباتی را برای جایگزینی نتانیاهو برگزار کند که منجر به عکس العمل خشمگین حزب لیکود اسرائیل شد.

تهدید بایدن مبنی بر توقف یا تعلیق تدارکات نظامی آمریکا به اسرائیل در صورت ورود ارتش اسرائیل به رفح، چیزی است که حماس را به ادامه جنگ و رد هر پیشنهادی برای آزادی گروگان ها تشویق می کند. اگر تأیید شود که آمریکا با حمله اسرائيل به رفح ارسال تجهیزات نظامی به اسرائیل را متوقف کنند، حماس و جهاد اسلامی می توانند گردان های باقی مانده  را بازسازی کنند،‌ و تضمینی برای عدم تکرار ۷ اکتبر ۲۰۲۳ وجود نخواهد داشت. این گونه فشار بر اسرائيل باعث خواهد شد که حماس با پنهان نگاهداشتن گروگان‌ها بدنبال امتیازات بیشتر از اسرائيل باشد؟ همچنین جسارت رژیم اسلامی ایران هم در همه جبهه‌ ها تشدید خواهد شد و غیرنظامیان تحت ستم حماس برای همیشه در رنج، بدبختی و بیچارگی باقی خواهند ماند.

با توجه بوضعیت موجود می توان گمانه زد، ممکن است اسرائیل قادر نباشد به اهداف خود که، حذف حماس در غزه بود در کوتاه مدت دست یابد. اسرائيل ممکن است برای جلوگیری از حملات مشابه با حملات ۷ اکتبر به پاکسازی جنگجویان حماس ادامه دهد، اما بعید بنظر میرسذ  به نتیجه مطلوب که حذف حماس از غزه است، دست یابد!۰

در ۴۵ سال گذشته جهان دمکراتیک غرب از اقدامات بی ثبات کننده رژیم اسلامی در منطقه خاورمیانه چشم پوشی کرد. بی ثباتی در خاورمیانه بحدی ریشه دوانده که با اتمام جنگ غزه با اسرائيل ثبات و امنیت لازم که جوهره صلح و سعادت مردم است بوجود نخواهد آمد.

تا هنگامی که رژیم اسلامی، در ایران حکومت میکند موجودیت اسرائیل در خطر جدی قرار دارد. تحلیل گران اندیشکده های جهانی براین باورند که بعد از جنگ غزه اسرائيل با حمایت آمریکا، چاره ای بجز حمله به تأسیسات سپاه پاسداران در ایران نخواهد داشت. امّا با توجه به وضعیت موجود چنین چشم اندازی دیده نمی شود.

ناخد محمد فارسی

۲۰ مارس ۲۰۲۴