مشارکت کم‌سابقۀ فرانسوی‌ها در دور دوم انتخابات پارلمانی؛ بسیج ۳٠‌هزار پلیس

تا ساعت پنج بعدازظهر روز یکشنبه ۱۷ تیر، میزان مشارکت شهروندان فرانسوی به ۵٩٫۷ درصد رسید. این رقم  در ۴۳ سال اخیر سابقه نداشته است. تنها در سال ۱٩٨۱، ۶۱٫۴ درصد صاحبان حق رأی تا همین ساعت از روز در انتخابات پارلمانی شرکت کرده بودند. البته سال ۱٩٨۱ برای فرانسوی‌ها یک سال استثنایی بود، زیرا بعد از ۲۳ سال، سرانجام سوسیالیست‌ها به رهبری فرانسوا میتران کاخ الیزه را فتح کرده بودند. 

یک حوزه رأی گیری در شهرستانهای شرق فرانسه
یک حوزه رأی گیری در شهرستانهای شرق فرانسه AP – Jean-Francois Badias

تبلیغ بازرگانی

خبرگزاری فرانسه احتمال می‌دهد که تا زمان بسته شدن صندوق‌های رأی (ساعت هشت شب در شهرهای بزرگ و شش بعدازظهر در مناطق روستایی)، میزان مشارکت نهایی به ۶۷ درصد برسد.

در این وضعیت حدود ۳٠‌هزار نیروی پلیس در سراسر کشور بسیج شده‌اند تا از تظاهرات خشن یا درگیری‌های احتمالی بعد از اعلام نتایج پیش‌گیری کنند. ۵هزار نفر از این نیروها در پایتخت مستقر شده‌اند.

مسئولان و همچنین برخی مردم نگرانند که میان هواداران راست افراطی و چپ افراطی برخوردهایی به وجود آید. برخی ناظران نیز هشدار می‌دهند که در صورت دستیابی راست افراطی به اکثریت مطلق پارلمان، شاید طرفداران این جناح برای ارعاب به خیابان‌ها بریزند. شهرت راست افراطی به نژادپرست بودن و بخصوص بیگانه‌ستیزی آن، باعث شده که به ویژه بعضی اقلیت‌های مسلمان در فرانسه از احتمال قدرت گرفتن راست افراطی بسیار نگران باشند.

با اینحال، بسیاری از کارشناسان سیاسی بعید می‌دانند که راست افراطی موفق به کسب اکثریت مطلق شود. اما در هرصورت، دستیابی به اکثریت نسبی برای این جناح تقریباً قطعی است. طبق نظرسنجی‌ها، در حدود پنجاه حوزۀ انتخابی، رقابت بسیار تنگاتنگ و در نتیجه پیش‌بینی تقریباً غیرممکن است. مجلس ملی فرانسه مجموعاً دارای ۵۷۷ کرسی است.

تا قبل از اعلام نتایج، پرسش بزرگ برای فرانسوی‌ها سرنوشت دولت آینده است. به نوشتۀ خبرگزاری فرانسه، قرار است که یک ساعت و نیم قبل از اعلام نتایج، گابریل اتل نخست‌وزیر کنونی همراه با برخی رهبران احزاب موافق برای ملاقات با رئیس‌جمهور امانوئل ماکرون به کاخ الیزه بروند.

برگرفته از سایت فارسی رادیو بین المللی فرانسه