رهبر نظام اسلامی ایران آیت الله علی خامنه ای، تکالیف و نحوه اجرای وظایف رئيس جمهور برگزیده پزشکیان را به وی یاد آور شد – ناخدا محمد فارسی

خبرنگار دفاعی ایرنا خبر داده «سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ، به همراه امیر سرتیپ سرلشکر محمدرضا آشتیانی وزیر دفاع و پشتیبانی، امیر سرلشکر عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش، سرلشکر حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و سردار احمدرضا رادان فرمانده کل انتظامی کشور با حضور در دفتر رئیس‌جمهور منتخب مسعود پزشکیان با وی دیدار و گفت و گو کردند». رئیس ستاد نیروهای نظامی فرصت را غنیمت شمرده ضمن تبریک به وی هشدار داده «نیروهای مسلح در تمام زمینه هایی که امکان همکاری و کمک به دولت در پیشبرد امور مردم و کشور است در کنار دولت قرار دارند!» بیان داخل گیومه نشان میدهد که نیروهای نظامی-انتظامی تا جایی با دولت پزشکیان همراه خواهند بود که دولت در پیشبرد امور، منویات علی خامنه ای، فرمانده کل قوا را اجرا کند (۱). بنابراین مشخص است مسعود پزشکیان هیچ گونه اختیار و کنترلی بر نیروهای نظامی- انتظامی کشور نخواهد داشت. نیروهای نظامی و انتظامی حرکات دولت پزشکیان را همواره زیر نظر خواهند داشت تا اطمینان حاصل کنند منویات رهبر اجرا خواهد شد.

تاکنون سابقه نداشته در انتخابات ریاست جمهورهای  پیشین فرماندهان نیروهای نظامی و انتظامی به رئیس جمهور منتخب تبریک گفته باشند. البته تبریک گفتن عملی بسیار شایسته است ولی زیر پا نهادن سلسه مراتب مدیریتی عملی غیر عادی بنظر میرسد،  و در مدیریت اداره دولت اخلال ایجاد میکند. میدانیم که رهبر نظام اسلامی در ایران آیت الله علی خامنه ای فرمانده کل قوا نیز می باشد، پس اگر تبریکی باید گفته شود خود آیت الله علی خامنه ای است که بایداین وظیفه را عهده دار باشد. امّا، در جمهوری اسلامی همه چیز در هم تنیده است؛ آشی است شلّه قلمکار. پس از انتخاب شدن رئیس جمهور، که روش انتخاباتی آن بسیار سئوال برانگیز است، فرمانده کل قوا که باید به رئیس جمهور منتخب تبریک بگوید، اول ریاست جمهوری را تنفیذ میکند و سپس در مجلس شورای اسلامی تحلیف و قسم میخورد. مشخص نیست فرماندهان نیروهای نظامی و انتظامی در کجای این معادله قرار میگیرند؟ بجز اینکه از هم اکنون خامنه ای به مسعود پزشکیان از طریق فرماندهان نظامی و انتظامی التیماتوم داده که اگر دست از پا خطا کند با فرماندهان نظامی و انتظامی او سر و کار خواهد داشت!.

افزون براین برابر با خبرگزاری تسنیم فرمانده ارتش سرلشگر سید عبدالرحیم موسوی جداگانه روز ۲۴ تیر ۱۴۰۳ با پزشکیان ملاقات داشته است. در این دیدار پزشکیان با قدردانی از حضور موثر ارتش جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های مختلف، بر نقش مهم نیروهای مسلح در ارتقای توان دفاعی و بازدارندگی کشور تاکید کرده است. سئوال براین است چرا این ملاقات بدون دیگر نیروهای نظامی-انتظامی انجام پذیرفته است؟ دیگر آن که برای رئیس جمهور منتخب کاملاً مشخص است که تنها ارتش ایران است که از مافیای سپاه پاسداران و نیروهای فاسد انتظامی کنار بوده و تنها امید مردم ایران برای حفاظت از مرز و بوم کشور ارتش ایران است (۲).

در این راستا، روز ۲۱ تیر ۱۴۰۳، فرمانده نیروی قدس سپاه به مناطق خاورمیانه، که «محور مقاومت» در آن قرار دارد، سفر نموده و با فرماندهان و مسئولین آنها دیدار و گفتگو داشته است. به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از سپاه نیوز؛ سردار اسماعیل قاآنی با سفر به مناطق جبهه مقاومت در دیدار با فرماندهان و مسئولین ارشد مقاومت بر حمایت جمهوری اسلامی ایران از مقاومت ضد صهیونیستی منطقه تاکید کرد. وی ایستادگی مردم غزه را ستوده و سیاست‌های راهبردی، دائمی و مورد اتفاق ارکان نظام اسلامی را یادآور گردیده و از مردم ایران نیز مایه گذاشته و گفته است «احاد مردم ایران از حرکت مقاومت اسلامی حمایت میکند». آنها نیز در این دیدارها از حمایت‌های همه جانبه نظام جمهوری اسلامی ایران قدردانی کردند! حرکت قاآنی بدون توجه به هماهنگی و توافق رئیس جمهور منتخب و بصورت خودسرانه انجام گرفته. همانگونه که در دوران ریاست جمهوری حسن روحانی، وزیر امور خارجه دولت وقت محمدجواد ظریف اظهار داشت، سیاست خارجی ایران در اختیار میدان (بخوانید سپاه قدس) است، بدین  معنی که دولت در آن دخل و تصرف یا کنترلی ندارد (۳).

جالب توجه است که فرمانده سابق قرارگاه رمضان سردار محمد باقر ذوالقدر نیز روز ۲۰ تیر اعلام داشت،‌ فرماندهان قرارگاه رمضان در طول جنگ ایران  عراق در قالب یک دولت پیروزمندانه عمل کرده اند. وی اظهار داشته یکی از ماموریتهای این قرارگاه کمک به مردم عراق برای گسترش انقلاب اسلامی و براندازی رژیم بعث عراق و راه‌اندازی حکومت مردمی در عراق بود، که یک ماموریت راهبردی برای این قرارگاه بحساب می‌آمد (۴). قرارگاه رمضان در سال ۱۳۶۳ در هنگام جنگ ایران و عراق تأسیس گردید.

ذوالقدر اکنون دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام است و از موسسان قرارگاه رمضان بمنظور ایجاد عملیات نا منظم در عراق بود. یادآوری ذوالقدر تأییدی بر مسافرت قاآنی به منطقه است که پزشکیان فراموش نکند قادر به هیچگونه اعمال سیاست خارجی در منطقه خاورمیانه نخواهد بود. ذوالقدر تصریح کرده «در این مسیر آموزش، سازماندهی و پشتیبانی و هماهنگی بین نیروهای عراقی، ماموریت راهبردی قرارگاه رمضان بود که بعد از دفاع مقدس و در جریان جنگ دوم خلیج فارس و سقوط صدام هم ادامه پیدا کرد و امروز شاهد حضور یک حکومت و دولت مردمی در عراق هستیم!» لازم است یادآور شویم اشغال کشور عراق توسط ائتلاف نیروهای نظامی آمریکا و متحدین در سال ۲۰۰۳ رخ داد، و بدلیل نفوذ رژیم اسلامی ایران در این کشور، تاکنون دولتی که بتواند در راه رفاه مردم عراق مدیریتی داشته باشد، شکل نگرفته است. رژیم اسلامی ایران با ایجاد نیروهای شبه نظامی مانند حشدالشعبی و کتائت حزب الله و دیگر گروه های نیابتی که در عراق بوجود آمده اجازه نداده دولت مردمی در عراق بوجود اید، تا بتواند به نیازمندیهای مردم رسیدگی نماید.

مسعود پزشکیان قبل از تنفیذ و تحلیف و تشکیل دولت باید بداند که در امور سیاست خارجی نمیتواند نظری داشته باشد. در این رابطه کارشناس مسائل بین‌الملل خبرگزاری ایرنا از نامه‌ای که اخیراً از سوی پزشکیان به سیدحسن نصرالله ارسال شده خبر میدهد که در آن تاکید بر تداوم حمایت رژیم خامنه ای از جبهه مقاومت، نه صرفاً یک گروه مشخص بلکه پیام روشنی از سوی نظام اسلامی به تمام گروه‌های مقاومت در منطقه است.

میرقاسم مومنی کارشناس مسائل بین‌الملل رژیم در این راستا خبر داده اصول کلان سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران «حمایت از گروه‌های مقاومت و جهاد» چه در فلسطین و چه در دیگر کشورهای منطقه است (۵). مومنی تصریح کرده همانطور که گفتیم برخی شبکه‌های معارض «فضاسازی برای سیاست خارجی دولت چهاردهم مبنی بر تضعیف روند حمایت ایران از گروه‌های جهادی و مقاومتی در منطقه به کار بستند که خوشبختانه «اقدام سنجیده، به موقع و مناسبی که از سوی آقای پزشکیان و تیم وی صورت گرفت»، آن را خنثی کرد و تأکیدی برای تمام دوستان و دشمنان ایران است که، سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در راستای تقویت هرچه بیشتر توان، امکانات و ظرفیت گروه‌های مقاومت در منطقه به کار گرفته خواهد شد و تغییری نخواهد داشت.

علی باقری کنی، سرپرست وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی نیز از نقش حکومت ایران در حمایت از نیروهای نیابتی‌اش دفاع کرد و حمایت تهران از این گروه‌ها را که او گروه‌های مقاومت خواند، اقدامی مشروع عنوان کرد (۶). باقری کنی برای شرکت در جلسه شورای امنیت سازمان ملل تحت ریاست دوره‌ای روسیه به نیویورک رفته است، و در سخنرانی خود تاکید کرد که حمایت تهران از این گروه‌ها «با هدف پایان دادن به اشغالگری و تجاوز در منطقه» صورت می‌گیرد. گروه های مقاومتی که مورد توجه باقری کنی است عبارتند از «حوثی‌های یمن، حزب‌الله لبنان، گروه‌های مختلف نظامی فلسطینی و شبه ‌نظامیان در عراق و سوریه که جمهوری اسلامی از آن‌ها با عنوان نیروهای مقاومت یاد می‌کند.

بوضوح دیده میشود که رئیس جمهور منتخب مسعود پزشکیان هیچ گونه کنترلی نه بر سیاست داخلی و یا خارجی ایران نخواهد داشت. وی همانند رئیس جمهورهای اصلاح طلب پیشین محمد خاتمی و حسن روحانی راهی جز فرمانبرداری از علی خامنه ای ندارد و همان تدارکتچی ای بیش نمی تواند باشد  نکته دیگر اینکه با توجه به مشکلات عدیده ای که مردم و کشور با ان روبرو است و نیز توطئه های انحصار طلبان، ایا اقای پزشکیان میتواند کاری مثبت در راستای منافع ملی پیش ببرد؟  سوالی که باید منتظر پاسخ ان بمانیم.

ناخدا محمد فارسی

۱۸ ژوئیه ۲۰۲۴

1 – https://www.irna.ir/news/85538089/

2 – https://www.tasnimnews.com/fa/news/1403/04/24/3122486/

3 – https://www.tasnimnews.com/fa/news/1403/04/21/3120768/

4 – https://www.tasnimnews.com/fa/news/1403/04/20/3119876/

5 – https://www.irna.ir/news/85534114/

6 – https://www.iranintl.com/202407168575