اعتصابات صنفی پرستاران و سکوت جامعه پزشکی و مردم – نوید محمد زاده

در حالی که چندین هفته از اعتصابات پرستاران در چند شهر ایران گذشته، متاسفانه هنوز مسؤلین نظام پزشکی و وزارت بهداشت، هیچ اقدامی برای بهبود وضعیت طاقت‌فرسای کاری و حقوق و مزایای بسیار پایین پرستاران انجام نداده‌اند.

پرستاری یکی از مهمترین رشته‌های نظام سلامت در همه دنیاست چرا که این عزیزان علاوه بر مدیریت دوران بیماری و ارایه خدمات درمانی، نقش بسیار مهمی در ارتقای سلامت جامعه دارند. ولی متاسفانه در کشور ما بخاطر دلایل مختلف، نه از سوی مسؤلین نظام سلامت مورد حمایت قرار گرفتند و نه در طی این اعتراضات مردم از انها پشتیبانی کرده‌اند. 

برای اگاهی از وضعیت سخت کاری و حقوق مزایای بسیار پایین پرستاران در ایران، کافیست نگاهی به اندازه کار پرستاران و درامد و حقوق مزایای آنها در کشورهای دیگر بیاندازیم. نکته حائز اهمیت اینجاست که حتی حقوق و مزایای مالی پرستاران در مقایسه با سایر مشاغل ایران هم بسیار پایین است ولی با وجود درخواست‌های متعدد، هنوز مورد توجه قرار نگرفته است. 

یکی از مسایل و مشکلات مهم دیگر پرستاران در ایران، دیدگاه و مدیریت پزشک سالاری و عدم شایسته سالاری در نظام سلامت است، متاسفانه تمام پست‌ها و مسولیت‌های مهم نظام سلامت از ریاست بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی گرفته تا وزارت بهداشت و معاونین ان و همچنین نظام پزشکی فقط برعهده متخصصین پزشکی، نور چشمی‌ها و مامورین حکومتی می‌باشد. البته این مشکل برای اکثر رشته‌های دیگر نظام سلامت هم وجود دارد. حتی پزشکان عمومی هم از این  تبعیض در نظام سلامت رنج می برند. به همین دلیل نمایندگانی شایسته از پرستاران و سایر رشته‌های پیراپزشکی در مسؤلیت های بالای وزرات بهداشت و نظام سلامت نداریم تا از حقوق حرفه‌ای انها دفاع کند.

به هر حال پرستاران برای بهبودی بیماران و سلامت کل جامعه نقش بسیار مهمی ایفا می کنند و به همین دلیل در کشورهای دیگر از حقوق و مزایای بسیار خوبی برخوردارند. ولی در ایران علاوه بر فشارهای زیاد روحی و جسمی ناشی از سختی کار و همچنین عدم وجود نیروی کافی، مشکلات این قشر ده‌ها برابر بیشتر می‌باشد و کسی هم پاسخگو نیست.

همه این‌ها در حالیست که نظام پزشکی و وزارت بهداشت حکومت اسلامی، توسط عده‌ایی بسیجی و گوش به فرمان اداره می شود و کسی از این مسؤلین هم به پرستاران و خواسته‌های به حق انها گوش نمی‌دهد. انجمن صنفی پرستاران هم بخاطر فشارهای حکومتی مثل انجمن های صنفی سایر رشته‌ها قدرت چندانی ندارد و نمی تواند از اعضای خود حمایت‌های کافی را بکند. 

لذا برای اینکه خواسته‌های بر حق پرستاران براورده شود، باید همه اقشار مردم مخصوصا سایر کادر درمان از انها حمایت کنند تا انها هم از حداقل مزایای حرفه‌ایی بهرمند شوند.

اگر به خواسته های پرستاران در کوتاه مدت گوش داده نشود و وضعیت پرستاران بهتر نگردد، متاسفانه همچنان شاهد مهاجرت بیشتر پرستاران و تغییر شغل انها خواهیم بود. نهایتا این کمبود تعداد پرستار علاوه بر عدم وجود استانداردهای فعلی، باعث ایجاد مشکلات بسیار زیاد برای بیماران و سلامت مردم می‌شود که کاملا بر خلاف منافع ملی کشور است.

در نتیجه وظیفه سایر رشته‌های کادر درمان در حمایت از پرستاران بسیار ضروری است و انها نیز باید برای اجرای سیاست‌های اصولی و درست نظام سلامت و رسیدن به حقوق و مزایای حرفه‌ایی خود، به پرستاران بپیوندند و با فریاد رسا خواستار رسیدن به استانداردهای حرفه‌ای جهانی شوند.

لذا برای رعایت حقوق بیماران و ارتقای سلامت جامعه و همچنین رسیدن به استانداردهای اخلاقی و‌ حرفه‌ای در نظام سلامت کشورمان، همه ما مسؤلیم که همانند معلمین و دانشجویان از اعتصابات اخیر صنفی پرستاران بیشترین حمایت را بکنیم، در این میان حمایت همه متخصصین کادر درمان، روزنامه‌نگاران و خبرگزاری‌ها و فعالین سیاسی و اجتماعی و سایر اقشار مردم بسیار حائز اهمیت می‌باشد.

نوید محمدزاده

فیزیوتراپیست ارشد، لندن