جنگ زمینی اسرائيل با حزب‌الله و درخواست تخلیه ۲۰ ناحیه لبنان


به فاصله کوتاهی پس از اعلام آغاز عملیات زمینی “محدود و هدفمند” اسرائیل علیه حزب‌الله در جنوب لبنان، ارتش اسرائیل از آغاز “درگیری‌های شدیدی” با این شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران خبر داد. اسرائيل به شهروندان لبنان هشدار داد به سمت جنوب این کشور حرکت نکنند، زیرا حزب‌الله از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کند.

آویخای ادرعی، سخنگوی ارتش اسرائیل در بیانیه‌ای که به زبان عبری در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد از ساکنان بیش از ۲۰ شهرک در جنوب لبنان خواست برای حفظ “امنیت” خود “فوراً” این مناطق را تخلیه کنند.

“تکرار هفتم اکتبر”

ارتش اسرائيل می‌گوید “هر کس در نزدیکی اعضای حزب‌الله، تأسیسات و تجهیزات جنگی باشد، جان خود را به خطر می‌اندازد.” همچنین از مردم خواسته شده است که در سمت جنوب رودخانه لیتانی که حدود ۳۰ کیلومتر با مرز فاصله دارد، تردد نکنند.

به گفته دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل “حزب‌الله قصد داشته است از خانه‌های خود در جنوب لبنان به عنوان محل تهاجم همانند هفتم اکتبر (حمله تروریستی حماس به اسرائيل) استفاده کند.” او گفت: «حزب‌الله روستاهای لبنانی در کنار روستاهای اسرائیلی را به پایگاه‌های نظامی برای حمله به اسرائیل تبدیل کرده است.»

روز هفتم اکتبر سال گذشته حدود ۳۰۰۰ تروریست تحت رهبری حماس از طریق زمین، هوا و دریا از مرزهای زمینی، هوایی و دریایی به اسرائیل حمله کردند و نزدیک به ۱۲۰۰ نفر را کشتند.

هاگاری در پیام خود تاکید کرد: «اجازه نخواهیم داد که هفتم اکتبر در هیچ یک از مرزهای‌ ما تکرار شود.»

به گزارش ارتش اسرائیل در ساعات گذشته سه یا چهار موشک از لبنان به سمت مرکز اسرائیل شلیک شده است که برخی از آنها رهگیری شدند و حداقل یکی از آنها به نزدیکی کفر قاسم اصابت کرد. در نتیجه این حملات یک مرد ۵۴ ساله زخمی شد.

حزب‌الله باید به شمال رودخانه لیتانی بازگردد

بر اساس قطعنامه ۱۷۰۱ شورای سازمان ملل که در اوت سال ۲۰۰۶ برای پایان دادن به جنگ اسرائيل و حزب‌الله صادر شد، نیروهای حزب‌الله اجازه حضور در بخش جنوبی رودخانه لیتانی را ندارند.

حزب‌الله پس از جنگ ۲۰۰۶ با اسرائيل به تدریج به این منطقه بازگشت. اکنون اسرائیل از آنها می‌خواهد دوباره عقب‌نشینی کنند تا امکان بازگشت حدود ۶۰ هزار شهروند اسرائيلی به شمال این کشور فراهم شود.

حزب‌الله گزارش داده است که به سربازان اسرائیلی در متولا حمله و با توپخانه خود از پیشروی آنها جلوگیری کرده است. شهر متولا در خط مرزی بین اسرائیل و لبنان قرار دارد. حزب‌الله همچنین از شلیک موشک به نیروهای اسرائيلی خبر داد.

ارتش اسرائیل شامگاه دوشنبه ۹ مهر اعلام کرد که در مناطق متولا، مسگاو عام و کفر گیلعادی، سه شهر مرزی در شمال اسرائیل “منطقه بسته نظامی” ایجاد کرده است.

تقریبا یک سال پس از آغاز جنگ در نوار غزه، ارتش اسرائیل تمرکز حملات خود را روی حزب‌الله لبنان گذاشته و به حملات هوایی سنگین خود در جنوب لبنان ادامه می‌دهد.

این حملات علیه رهبری، زیرساخت‌ها و انبارهای تسلیحاتی شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران است که بلافاصله پس از حمله حماس در اکتبر سال گذشته به اسرائیل، با حملات موشکی پرشمار از لبنان عملا جبهه دوم نبردها علیه اسرائیل را باز کردند.

 گزارش تصویری از نبرد میان اسرائيل و حماس

حمله تروریستی و غافلگیرکننده حماس، اسرائيل را در بهت فرو برد. گذشته از آمار بالای کشته‌شدگان، این حمله ضربه‌ای بود به احساس امنیت اسرائيلی‌ها که با تکیه بر توان نیروهای امنیتی، فارغ از خطرات پیرامون‌ روزگار می‌گذراندند.

جشنواره‌ای که قتل‌گاه عاشقان موسیقی شد

یکی از مرگبارترین حملات در جشنواره سوپرنوا در صحرای نقب در نزدیکی غزه انجام شد. این جمع غیرنظامیان هدف ساده‌ای برای نفرات حماس بود که از مرز غیررسمی وارد اسرائيل شده بودند. حاضران هراسان پا به فرار گذاشتند. حداقل۲۶۰ نفر از آنان کشته و بقیه به گروگان گرفته شدند. سربازان اسرائيلی که در تصویر می‌بینیم بعد وارد صحنه شده و کنترل را به دست گرفتند.

پاکسازی محل از نیروهای حماس

نیروهای اسرائيلی اغلب برای عملیات وارد سرزمین‌های فلسطینی می‌شوند که ممکن است با کشته شدن نظامیان و غیرنظامیان همراه باشد. کم‌تر اتفاق می‌افتد که چنین عملیاتی درون اسرائيل انجام شود اما این بار چنین شد. در نبود آمادگی لازم مسئولان اسرائيلی، نیروهای حماس وارد شهرهای اسرائیل شدند تا این که بالاخره نیروهای نظامی وارد عمل شده و صحنه را از نفرات حماس پاک کردند، اگرچه که خسارت زیادی بر جا ماند.

به سوگ‌ نشستگان در خاک اسرائيل

درگیری‌ میان اسرائيل و فلسطینیان اغلب در طرف فلسطینی تلفات جانی زیادی برجا می‌گذارد. اما این بار برعکس بود. ظرف مدتی کوتاه طرف اسرائیلی که از حمله خبر نداشت به‌ویژه در میان غیرنظامیان صدها کشته داد. اجساد مطابق دین یهودیت، به‌سرعت دفن شدند و صدها نفر به سوگ نشستند.

اهدای خون در اورشلیم (بیت‌المقدس)

برخی از اسرائيلی‌هایی که در ارتش خدمت نمی‌کنند راه‌های دیگری را برای کمک پیدا کرده‌اند، مثل اهدای خون. تنها ظرف چند ساعت بعد از حمله حماس بیمارستان‌های اسرائیل پر شد از هزاران مجروح. در آن سو، در غزه هم بیمارستان‌ها مملو از زخمی شد با این تفاوت که در آن‌جا زیرساخت‌های مناسبی برای رسیدگی به مجروحان ضدحملات اسرائيل وجود ندارد.

اثرات فرامرزی حملات حماس

ین درگیری جدید کل جهان را متأثر کرده است. با محدودیت‌هایی که مقابل فلسطینیان برای ورود به اسرائيل و کار در این کشور وجود دارد بسیاری از مشاغل موقت یا کم‌درآمد نصیب کارگرانی از سایر کشورها می‌شود. هزاران تایلندی به همین دلیل در اسرائيل زندگی می‌کنند. برخی از آنان کشته یا توسط حماس به گروگان گرفته شده‌اند و از سرنوشت سایرین خبری در دست نیست. این زن تایلندی تصاویر پسر ۲۶ ساله‌اش را به دست گرفته است.

اولویت‌های امنیتی اسرائیل

در حالی که اسرائيلی‌‌‌ها سعی دارند ضربه هفتم اکتبر را هضم کنند از خود می‌پرسند، حماس چگونه این حمله را بدون هشدار قبلی انجام داد. برخی رسانه‌ها و گروه‌های حقوق بشری اسرائيلی می‌گویند، دولت اسرائيل منابع خود را از تأمین مردم داخل کشور متوجه حفاظت از شهرک‌نشینان خود در کرانه باختری مورد مناقشه با فلسطینیان کرده است.

آماده‌سازی برای جنگ

سربازان اسرائيلی زمانی برای سوگواری و استراحت ندارند. ممکن است به صدهاهزار نفر از آنان دستور ورود به غزه داده شود، شهری که اسرائيل آن را در سال ۲۰۰۵ به صورت رسمی ترک کرد و در حال حاضر کنترل دسترسی هوایی،‌ دریایی و زمینی به آن را حماس در دست دارد. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائيل از مردم غزه خواسته در صورت امکان از این شهر خارج شوند.

برگرفته از سایت فارسی دوبچه وله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *