مسافرت های محرمانه فرمانده نیروی قدس اسماعیل قاآنی به کشور های عراق، سوریه و لبنان – محمد فارسی

رسانه ایران اینترنشنال روز ۲۶ فروردین ۱۴۰۲ گزارشی از وال‌استریت ژورنال منتشر کرد، برابر با خبر از منابع آگاه اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه، در هفته‌های اخیر بطور محرمانه به عراق، سوریه و لبنان سفرهایی داشته و با فرماندهان شبه ‌نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی، برای هماهنگی حمله‌ به اسرائیل چندین نشست محرمانه برگزار کرده است (۱). این گزارش بیانگر آن است که فرمانده نیروی قدس سپاه در ملاقات خود با سران شبه نظامیان تحت حمایت جمهوری اسلامی آنان را ترغیب کرده تا دور جدیدی از حملات علیه اهداف اسرائیلی را آغاز کنند.

در این دوره گردی، قاآنی به لبنان سفری داشت و در سفارت ایران در بیروت با رهبران حماس، حزب‌الله و جهاد اسلامی فلسطین دیدار کرد. این دیدارها تقریبا با حمله راکتی شبه‌ نظامیان از جنوب لبنان به اسرائیل همزمان بود. به گفته این منابع قاآنی در اواخر ماه مارس نیز در سوریه با اعضای گروه‌های شبه ‌نظامی فلسطینی نشست‌هایی را برگزار کرد و در این جلسات عنوان کرد که جمهوری اسلامی اطلاعاتی در اختیار دارد که از طرح اسرائیل برای انجام عملیات علیه اعضای حماس و جهاد اسلامی در لبنان و سوریه حکایت دارد!

این گزارش افزوده است درپی هماهنگی‌های نیروی قدس، مستشاران نظامی سپاه از ۱۴ فروردین برای طراحی حملات علیه اسرائیل وارد بیروت شده اند. در این دور حملات شبه نظامیان، اسرائیل را از سمت سوریه، لبنان و نوار غزه هدف حملات راکتی قرار دادند. اسرائیل بلافاصله واکنش نشان داد و مواضع شبه نظامیان را در چند مکان در نوار غزه و لبنان مورد حملات موشکی قرار داد.

روزنامه اینترنتی تایمز اسرائیل نیز گزارش مبسوطی در باره حملات راکتی شبه نظامیان وابسطه به رژیم ایران منتشر کرد. در این گزارش آمده لااقل  ۳۴ موشک از جنوب لبنان به سمت شمال اسرائیل شلیک شد که ۲۵ موشک توسط سامانه پدافند هوایی گنبد آهنین رهگیری و منهدم شدند. ولی ۹ موشک دیگر از پدافند عبور کرده و تلفات انسانی و ساختمانی بوجود آوردند، از جمله سه نفر اسرائیلی مجروح و چندین ساختمان آسیب دیده اند (۲).

تایمز اسرائیل اضافه کرده که حملات به اسرائیل پس از ملاقات اسماعیل قاآنی با اسماعیل هنیه رهبر حماس، صالح العاروری معاون وی و حسن نصرالله انجام شده که با حملات بی امان اسرائیل روبرو شد.  نصرالله طی سخنانی در مراسمی در بیروت به مناسبت «روز قدس»، اظهارات اسرائیل در مورد حملات تلافی‌جویانه را «دروغی آشکار» خواند و اظهار داشت «هیچ صدمه ای به زیرساختارهای حزب الله یا حماس وارد نشده است.»

تایمز همچنین خبر داده است که بعد از موشک پراکنی های حماس و حزب الله لبنان تعدادی راکت‌ هم از سوریه به بلندی‌های جولان در صبح شنبه هفته گذشته، ۱۶ فروردین، شلیک شد که با حملات هوایی اسرائیل به یک مجتمع نظامی متعلق به لشکر چهارم ارتش سوریه بفرماندهی ماهر اسد، برادر اسد، مواجه گردید. همچنین اسرائیل یک مرکز راداری و توپخانه متعلق به ارتش سوریه را مورد حمله قرار داد و باحملات پهپادی به پرتابگرهای موشکی سوریه که موشکها از آنها پرتاب شده بود نیز حمله کرد.

در این گزارش آمده است که چهار روز قبل از شلیک موشک از لبنان به اسرائیل، قاآنی در بیروت بود تا با حماس و حزب الله برای برنامه ریزی این حمله دیدار کند. لازم به یادآوری است که اسماعیل قاآنی سالها معاون فرمانده پیشین سپاه قدس قاسم سلیمانی بود. اکنون به‌عنوان فرمانده سپاه قدس، همان روش قاسم سلیمانی را برای تسلیح، آموزش و رهبری گروه‌های مسلح شبه نظامی هوادار خود در منطقه از جمله در عراق، سوریه، یمن، لبنان، نوارغزه و مقر جهاد اسلامی فلسطین دنبال می کند. والاستریت ژورنال میگوید قاآنی سرباز کهنه کاری است که تجربیات بسیاری در جنگ ایران و عراق کسب کرده و در استخدام نفرات شبه نظامیان در خاورمیانه نقش کلیدی داشته است. وی نسبت به قاسم سلیمانی کمتر در انظار دیده می شود، اما استراتژی او، کماکان تهدیدی برای اسرائیل محسوب می شود. والستریت ژورنال یادآور شده است کم کاری ایالات متحده امریکا در خاورمیانه، و با ورود و ایفای نقش چین و روسیه در خاومیانه، خطر درگیری های بیشتر را افزایش میدهد.

درز اسناد محرمانه پنتاگون نشان می دهد که اسرائیل برای حمله احتمالی به تأسیسات اتمی ایران رزمایش های هوایی بسیاری انجام داده است. یکی از مقامات اطلاعاتی ایالات متحده در سندی که در میان اسناد سری فاش شده، اظهار می دارد اسرائیل در ۲۰ فوریه رزمایش هوایی انجام داد که «ظاهراً با قصد شبیه سازی حمله به تأسیسات اتمی ایران می باشد، و احتمالاً بیانگر عزم راسخ اورشلیم برای اقدام بر علیه تهران است».

این سند که با طبقه یندی “فوق محرمانه” طبقه بندی شده است، ارزیابی می کند «سازمان امنیت آمریکا «سیا» نمی داند برنامه های اسرائیل برای آینده نزدیک چیست و چه اهدافی دارد. اسرائیل ممکن است منتظر بماند و ببیند واکنش ایالات متحده چیست. ولی احتمال اینکه برای جلوگیری از هسته ‌ای شدن ایران، منتظر ایالات متحده آمریکا نماند نیز بالا است.

از سوئی در چند هفته گذشته شاهد بوده ایم که میانجی‌گری چین بین ایران و عربستان سعودی برای تجدید روابط دیپلماتیک پس از هفت سال، نشانه دیگری برای گسترش نفوذ فزاینده پکن در خاورمیانه است. عربستان سعودی می توانست شریک بسیار مهمی در برقراری پیمان ابراهیم همراه با کشورهای امارات متحده عربی، بحرین و مراکش باشد، ولی با این اقدام چین و برقراری روابط دیپلماتیک بین ایران و عربستان سعودی، احتمال برقراری روابط دیپلماتیک بین اسرائیل و عربستان سعودی به آینده ای نامعلوم موکول گردیده است.

علارغم گسترش روابط بین ایران و عربستان، مقاله ای توسط زهرا امیری در رسانه اینترنتی ایرنا، ۲۷ فروردین ۱۴۰۲، با عنوان شمارش معکوس گشودن سفارتخانه ها در تهران و ریاض منتشر شده که شامل بسیاری جملات «انجام خواهد شد» و یا «از سرگرفته خواهد شد» است (۳). بویژه گزارش برروی بازار اقتصادی عربستان سعودی برای ایران بسیار تمرکز نموده است. تاریخچه اقدامات تروریستی رژیم در ۴۴ سال گذشته و فرصت هایی که رژیم اسلامی کوشش کرده از خطوط امنیتی عربستان سعودی عبور کند بسیار است، از جمله شرکت دادن تعدادی تروریست در مراسم حج ۱۳۷۶با عنوان «برائت از مشرکین» را عربستان سعودی فراموش نخواهد کرد. اقدامات تروریستی توسط گروه های شبه نظامی که رژیم در عراق، سوریه، لبنان، و یمن برقرار کرده برای عربستان سعودی قابل تأمل است. رژیم اسلامی تصور دارد که توسط شبه نظامیان نیابتی توانسته در خاور میانه هژمونی برقرار کند، بنابراین بسادگی از آن دست برنخواهد داشت.

می توان گمانه زد مسافرت های سردار قاآنانی برای اطمینان دادن به حقوق بگیران شبه نظامی نیابتی رژیم در کشورهای منطقه باشد. تا به آنان اطمینان بدهد، حقوق و مزایای آنان پابرجاست و تا دستورات بعدی کماکان آمادگی خود را برای اقدامات ایزائی برعلیه نیروهای آمریکایی و اسرائیلی نگاه دارند. بعید بنظر می رسد رژیم اسلامی ایران علارغم این پروپاگنداها دست از جنایتکاری های خود در خاورمیانه بردارد. در گزارش دیگری در ایران اینترنشنال آمده است که رئیس مجلس اسلامی و دستیارش برای تأمین بودجه لازم برای نیروی سپاه قدس در منطقه باعث اخراج رئیس بانک مرکزی کشور شدند (۴).

با توجه به وضعیت موجود در خاورمیانه، پروسه برقراری روایط دیپلماتیک بین ایران و عربستان بسیار قابل تأمل است و لازم است صبر کرد که آیا این اقدامات نتیجه مثبتی ببار خواهد آورد؟ بعید به نظر می رسد!.

ناخدا محمد فارسی

۱۶ آوریل ۲۰۲۳

1 – https://www.iranintl.com/202304149978

2 – https://www.timesofisrael.com/iran-said-to-be-rallying-allied-terror-groups-to-launch-coordinated-attacks-on-israel/

3 – https://www.irna.ir/news/85079060/

4 – https://www.iranintl.com/202304168870