دولت آقای جو بایدن با توافق و مماشات با جمهوری اسلامی ایران ، قوانین ایالات متحده آمریکا را نقض کرده است؟

تحلیلگر سیاسی مجید رفیع زاده، ۹ سپتامبر ۲۰۲۳، مقاله ای در رسانه اینترنتی گیت استون به چاپ رسانده که اقدام آمریکا برای آزاد شدن ۶ میلیارد دلار پولهای بلوکه شده ایران را نقض قوانین ایالات متحده آمریکا دانسته است (۱).

دولت بایدن ظاهراً توافقی با رژیم اسلامی ایران کرده که نه تنها مصوبات کنگره آمریکا را کنار گذاشته، بلکه مردم آمریکا و متحدان منطقه ای ایالات متحده را در تاریکی و ابهام سیاسی غیر منتظره فروبرده است. از طرفی گفته میشود ۵ نفر دو تابعیتی آمریکایی که رژیم اسلامی گروگان گرفته آزاد خواهند شد. همچنین گفته شده این توافق و پرداخت ۶ میلیارد دلار پرداخت به رژیم اسلامی ایران، بی شک مماشات با یک دولت تروریستی گروگانگیر است. از طرفی بررسی شده این توافق برای متوقف کردن افزایش اورانیم غنی سازی شده در سطح ۶۰ در صد به بالا نیز می باشد. مقاله افزوده است اقدام بایدن به منزله پرداخت یک میلیارد دلار در برابر آزادی هر یک از گروگانها به حساب می آید. سئوال اینجاست که چرا دولت بایدن این اقدام غیر مسئولانه بین المللی را انجام میدهد؟ آیا این عملکرد، آمریکا را از دوستان تاریخی خود مانند عربستان سعودی، امارات متحده عربی و اسرائیل دور نخواهد کرد؟ آیا اقدام آمریکا مشوق گروگان گیری هر چه بیشتر رژیم اسلامی در ایران نیست؟ بررسی میکنیم :

در این مقاله آمده است که استیو اسکالیس، رهبر اکثریت مجلس نمایندگان (کنگره) امریکا، لیز استفانیک، یکی از سران حزب جمهوریخواه، و مایکل مک کال، رئیس کمیته روابط خارجی کنگره، در ۲۱ اوت، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا را به نقض قانون سال ۲۰۱۵، ”قانون بازنگری توافق هسته ای ایران برجام” متهم کرده اند. این سیاستمداران آمریکایی این سئوال را مطرح می کنند، آیا تفاهم دولت بایدن با رژیم ایران برای آزادی گروگان ها است؟ یا هدف دیگری را دنبال میکند؟ مایکل مک کال، رئیس کمیته روابط خارجی کنگره، در نامه ای به رئیس جمهور جو بایدن نوشته و یادآور شده است که اقدام وی حداقل ۱۶ میلیارد دلار بدون هر گونه توافق کنگره در اختیار ایران قرار میدهد و ممکن است مقدار بیشتری هم در راه باشد. وی بایدن را به خاطر این «معامله ۶ میلیارد دلاری گروگان‌گیری» به باد انتقاد گرفته است. مک کال اظهار داشته «من عمیقا نگران این هستم که تصمیم دولت برای لغو تحریم‌ها برای تسهیل انتقال ۶ میلیارد دلار سرمایه برای ایران، بزرگترین حامی تروریسم در جهان، انگیزه مستقیمی برای دشمنان آمریکا ایجاد میکند تا گروگان‌گیری در آینده را تشدید کند.» بنظر میرسد تنها دولت بایدن و رژیم فاسد اسلامی ایران از این معامله اظهار خشنودی کرده اند. ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران ابراز خوش بینی کرده و گفته مبادله زندانیان «به زودی» انجام می شود.

تزویز، ریا و دروغگویی رژیم درمورد غنی سازی اورانیم از هنگام ریاست جمهوری باراک اوباما شروع شد و ادامه دارد. با این گونه سیاست خارجی دولت های اوباما و بایدن، رژیم ایران متنبه نشده بلکه رژیم را بیشتر و مصمم تر برای دستیابی به بمب اتم کرده است. آقای اوباما هواپیمای پر از ارزهای خارجی برای آیت الله های ایران ارسال کرد و آقای جو بایدن هم با دور زدن قوانین آمریکا پولهای بلوکه شده را در مقابل آزاد شدن گروگانها برای آیت الله ها ارسال می کند. واریز شدن پولهای مسدود شده ایران به بانک ها در قطر هیچگونه تضمینی، آنگونه که وزیر امورخارجه آمریکا آنتونی بلینکن و سخنگوی کاخ سفید میگوید که «آمریکا حتی میتواند پرداخت از این بانکها را متوقف کند»، نخواهد داشت. رژیم اسلامی ایران چندین سال است که در دور زدن تحریمها تجربه کسب کرده و موفق بوده و این بار هم با دور زدن نحوه هزینه، پول های آزاد شده را در راه پیشبرد اعمال تروریستی خود در خاورمیانه و سرکوب هرچه بیشتر مردم ایران هزینه خواهد کرد.

رسانه اینترنتی اسوشیتدپرس هم در ۱۲ سپتامبر مقاله ای پیرامون آزای ۵ گروگان زندانی در ایران در مقابل آزاد شدن۶ بیلیون دلار پول های بلوکه شده ایران در کره جنوبی خبر داده است (۲). این معامله دولت بایدن که تاکنون در ابهام قرار داشت جو بایدن را مورد انتقاد شدید جمهوری‌خواهان و محافل دیگر آمریکا قرار داد. مقاله اظهار میدارد این توافق ، اقتصاد ایران را تقویت می‌کند درست در زمانی که ایران تهدید فزاینده‌ای برای نیروهای آمریکایی و متحدانش در خاورمیانه است!. سناتور چاک گراسلی از آیووا در ایکس (قبلاً توئیتر) نوشته «مضحک است که ایالات متحده برای پرداخت ۶ میلیارد دلار برای آزادی گروگان‌ها به رژیم ایران باج ‌بدهد، در حالی که مشخص است این باج بطور غیرمستقیم به تأمین مالی تروریسم کمک می‌کند». سناتور تام کاتن از آرکانزاس، بایدن را به «باج دادن به بدترین دولت حامی تروریسم جهانی» متهم کرد. سناتور تد کروز، از تگزاس، یکی دیگر از منتقدان رژیم ایران، گفت که معافیت‌ها نشانه این است که دولت مخفیانه به دنبال یک معامله گسترده ‌تر با ایران است که شامل مواردی فراتر از آزادی گروگان ها می‌شود.

رسانه اینترنتی بی بی سی نیز در تاریخ ۱۳ سپتامبر مقاله ای در همین راستا منتشر کرده است که ایالات متحده ۶ میلیارد دلار از پولهای مسدود شده ایران را برای مبادله گروگان های زندانی آزاد می کند (۳). آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا به کنگره آمریکا گفته که این پول «منافع محدود» برای ایران به همراه خواهد داشت، زیرا فقط می‌تواند برای تجارت بشردوستانه استفاده شود! در این راستا یکی از سناتورها، جو بایدن، را به پرداخت باج به بدترین دولت حامی تروریسم در جهان متهم کرد.

محافلی در آمریکا نیز براین باورند که دولت بایدن بدنبال آنست که ایران غنی سازی اورانیم را بیش از ۶۰ در صد انجام ندهد. این تصور دولت بایدن بسیار ساده اندیشی است، همانگونه که دولت باراک اوبا بود. رژیم اسلامی ایران بعد از جنگ ایران و عراق تصمیم براین داشته برای بقاء خود به بمب اتمی نیاز دارد، و تاکنون از هدف ساخت بمب اتمی، علارغم مماشات دولت های اوباما و بایدن با رژیم اسلامی، دست برنداشته است.

باعث تأسف است که سران کشور آمریکا اقدامات تروریستی رژیم در خاورمیانه و بویژه سرکوب مردم ایران را برای پیشبرد سیاست خارجی خود نادیده می گیرند. هنگام زمام داری اوباما کشت و کشتار مردم ایران توسط رژیم که، به نام انقلاب سبز مشهور شد، نادیده گرفته شد. و در زمامداری جو بایدن کشتار جوانان ایران در انقلاب «زن-زندگی-آزادی» نادیده گرفته می شود.

یادآور می شویم اقدامات اوباما و بایدن در تصمیم راسخ مردم ایران در مبارزه با رژیم جنایتکار اسلامی اثری نخواهد داشت. انقلاب «زن-زندگی-آزادی» ادامه خواهد داشت. ملت ایران تا عبور از این رژیم تروریستی جنایتکار از پای نخواهد ایستاد. و پس از عبور از رژیم اسلامی بی شک اقدامات دولت های اوباما و بایدن را در روابط ایران با آمریکا از یاد نخواهد برد.

ناخدا محمد فارسی

۱۳ سپتامبر ۲۰۲۳

1 – https://www.gatestoneinstitute.org/19959/biden-bypassing-americans-appeasing-iran

2 – https://apnews.com/article/us-iran-prisoners-blinken-3e834df0a845ef2cc5c52af14598c66f?user_email=b2958a53eca0a7f68427d5657ca8620f0b3e74df2b895ce495a6a67eaa7962f0&utm_medium=Afternoon_Wire&utm_source=Sailthru&utm_campaign=AfternoonWire_Sept11_2023&utm_term=Afternoon%20Wire

3 – https://www.bbc.co.uk/news/world-middle-east-66784817