اعزام ناوشکن البرز به دریای سرخ ، پس از غرق شدن قایقهای حوثی ها توسط ناوهای نیروی دریایی ائتلاف آمریکا – ناخدا محمد فارسی

ناوشکن البرز یکی از چهار ناو بسیار پیشرفته ای بود که قبل از انقلاب از شرکت واسپرتورنی کرافت انگلستان خریداری شد. این ناوها با نام های سام، زال، رستم و فرامرز در سالهای ۱۹۷۱ و ۱۹۷۲ به ناوگان نیروی دریایی ایران در بندرعباس ملحق شدند. پس از انقلاب اسلامی سال ۱۹۷۹ نام آنها به ترتیب به الوند، البرز، سبلان و سهند تغییر داده شد. ناو سهند در آوریل سال ۱۹۸۸، پایان جنگ ایران و عراق، در پی جنگ نفتکش ها توسط ناوشکن وینسنس آمریکا غرق شد. ناوشکن البرز بهینه سازی شده و همراه با دو ناو دیگر الوند و سبلان تاکنون در خدمت نیروی دریایی ارتش ایران هستند. مشخصات این ناوها بطور خلاصه عبارت است از:

ناوهای کلاس الوند (سام) نوع (واسپر مارک ۵)، جابجایی ۱۵۴۰ تن با بار کامل، با پیشرانه ۲ شفت شامل ۲ سامانه دیزل و یک توربین گازی که بر روی  شفت پیشران سنکرونه میشود. درصورتیکه موتوهای دیزل و توربین گازی سینکرونه باشند این ناوها قادرند با سرعتی در حدود ۳۹ گره (میل در ساعت) دریانوردی کنند. در دهه ۱۹۷۰ این مشخصات از نظر ناوهای جنگی بسیار پیشرفته بود. خدمه این ناوها ۱۳۵ نفر افسر، مهناوی و غیرنظامی بودند. سیستم هدایت آتش این ناوها از تکنولوژی پیشرفته سیگنال سوئدی استفاده میکردند. از نظر رادار و سونار بسیار پیشرفته بودند. این ناوشکن ها با تسلیحات پیشرفته شامل توپ ۴.۵ اینج اتوماتیک در سینه، سکوی پرتابگر موشکهای سطح به سطح، توپهای ضد هوایی، اژدر ضد زیردریایی و پرتابگر آن مجهز بودند.

سیستم های تسلیحاتی ناو توسط صنایع دریایی ایران بهینه سازی شده و بویژه پرتابگر و موشک نور که مهندسی معلکوس موشک هارپون آمریکایی است بر روی این ناوشکن ها نصب گردیده است. از کارایی موشک سطح به سطح نور اطلاعات موثقی در دست نیست. تنها خبر آن که در همایشی دریایی که در دریای عمان در ماه مه ۲۰۲۰  برقرار شد یکی از این موشک ها از ناوشکن جماران به اشتباه به ناوچه کنارک اصابت کرد که ناوچه همراه با اکثر خدمه آن،  ۱۵ ملوان، به زیر آب فرو رفتند.

از هنگام حملات اسرائیل به غزه  حوثی های یمن که مورد پشتیبانی رژیم ایران می باشند به منظور خونخواهی مردم فلسطین شهر بندری اسرائيلی ایلات را با موشک های بالیستیکی دریافتی از رژیم ایران مورد حمله قرار داده اند و اعلام داشته اند که به کشتی های تجاری اسرائیلی که در دریای سرخ و بویژه دهانه باب المندب تردد دارند حمله خواهند کرد. حملات حوثی ها به کشتی های تجارتی و نفتکش ها در دریای سرخ با ادامه حملات اسرائيل به غزه افزایش یافت بحدی که تعدادی از شرکت های تجاری-اقتصادی بدلیل افزایش هزینه بیمه و خطر از دست دادن تجارت اعلام داشتند تردد کشتی های خود در دریای سرخ را متوقف کرده اند. این باعث از دست رفتن منابع و منافع تجاری شرکت های کشتیرانی از جمله درامد مصر که برای عبور این کشتی ها از آبراه کانال سوئز بدست می آمد.

آمریکا به حوثی ها یمن هشدار داد که دست از حملات بردارند ولی مؤثر واقع نشد. آمریکا از کشورهای ذینفع خواست تا ائتلاف دریایی برای حفاظت از تردد کشتی رانی در دریای سرخ و دهانه باب المندب برقرار کنند. این تقاضا مورد موافقت کشورهای مانند ایتالیا و فرانسه نبود ولی بسیاری از کشورها از جمله آمریکا و انگلستان برای حفاظت از تردد کشتی ناو جنگی به منطقه اعزام داشتند. شرکت های تجاری مجدداً تردد از دریای سرخ را از سرگرفتند. حوثی ها به تهدید های خود ادامه دادند، و کوشش کردند کشتی کانتینربر «مارسک هانژهو» را بربایند.  ناو آمریکایی آیزنهاور و گریولی به درخواست کمک کشتی مارسک هانژهو که حوثی ها قصد ربودنش را داشتند پاسخ دادند و سه قایق از ۴ قایق حوثی ها همراه با ملوانان مهاجم حوثی توسط بالگردهای آمریکایی غرق و کشتی «مارسک هانژهو» نجات یافت.

درحال حاضر وزیر امور خارجه انگلستان و آمریکا مشغول تهیه بیانیه اولتیماتوم به حوثی ها هستند و درصورتیکه حوثی ها حملات خود را متوقف نکنند، با احتمال بالا مقر پرتاب موشک و پهپادهای حوثی ها را بمباران خواهند کرد. بقرار اطلاع شورای امنیت سازمان ملل امروز چهارشنبه ۳ ژانویه ۲۰۲۴ در این مورد نشستی خواهد داشت. در این راستا است که هیئتی از طرف حوثی ها به ایران رفته اند و با وزیر خارجه رژیم امیرعبدالاهیان ملاقات و باز به احتمال بالا دستور گرفتند که بهتر است درحال حاضر عملیات تروریستی خود را کاهش دهند

از سوئی رژیم ناوشکن البرز که مشخصات آن در بالا آمد را برای جلوگیری از بی آبرویی  هرچه بیشتر رژیم در شکست حوثی ها، به دریای سرخ اعزام داشته است. رژیم اسلامی اعلام داشته ناوشکن البرز پس از تعمیرات اساسی مجهز به سیستم‌های جدید و فناورانه بروز می باشد. این ناو علارغم مجهز شدن به تحهیزات جدید بومی، در مقابل ناوگروه ضربتی ائتلاف آمریکا و کشورهای ذینفع که در آن ائتلاف شرکت دارند، تهدیدی نخواهد بود. رژیم اسلامی در یادداشتی یکی از مهمترین اقدامات عملیاتی ناوشکن البرز را چنین بیان داشته است: «در جریان برگزاری رزمایش ولایت ۹۴ در بهمن ۱۳۹۴، رزمناو آمریکایی یو. اس. اس مونتری با اخطار ناوشکن البرز، مجبور شد از محل رزمایش نیروی دریایی ارتش دور شود. بیانیه افزوده است ناوگروه‌های ارتش از اوایل سال ۱۹۸۸، مأموریت خود را در آب‌های آزاد برای تأمین امنیت خطوط کشتی‌رانی و مقابله با دزدان دریایی و مأموریت‌های دیگر آغاز کرده‌اند و ورود ناوشکن البرز به دریای سرخ هم در راستای همین مأموریت‌ها به حساب می‌آید.»

لازم به توضیح است که این ناوها در پایان جنگ ایران عراق (۱۹۸۸) درناوگان نیروی دریایی با بهترین تجهیزات نظامی-دریایی محهز بودند، و با این تجهیزات پیشرفته ناو سهند نتوانست در مقابل ناو اژدرافکن آمریکا یو اس اس وینسنس مدت زیادی مقاومت کند، و همراه با بسیاری از خدمه خود، افسران و درجه داران در آبهای خلیج فارس غرق شد.

خبرگزاری رویترز نیز در روز اول ژانویه ۲۰۲۴ خبر داد که برابر با خبرگزاری تسنیم ناو جنگی ایران البرز وارد دریای سرخ شد (۱). رویترز نوشته است که خبرگزاری تسنیم جزئیاتی از مأموریت ناوشکن البرزخبر نداده است، ولی این اقدام هنگامی رخ داده که حملات حوثی های یمن به کشتی های تجاری و نفتی افزایش داشته است. در این خبر آمده است که حدود ۱۲ درصد تجارت جهانی از مسیر کانال سوئز، دریای سرخ و باب المندب به آبهای اقیانوس هند میرسند. در صورتی که حملات ترورستی حوثی ها متوقف نشود میسر این کشتی ها از طریق اقیانوس اطلس و دور زدن شاخ آفریقا (دماغه امید) خواهد بود که هزینه بسیار بالایی در پی خواهد داشت.

همانگونه که در بالا اشاره شد، باید دید که ائتلاف دریایی-نظامی جهان غرب که شامل لااقل ۵۰ کشور میباشد اقدامی مؤثر برای خنثی کردن عملیات حوثی های یمن در دریای سرخ و دهانه باب المندب انجام خواهند داد ؟ بعضی از تحلیل گران براین باورند که دولت آقای بایدن همان مسیر مماشات را پیش خواهد گرفت، بجز آنکه اتفاق خارق العاده ای رخ دهد!

ناوگان پنجم ایالات متحده در منطقه (سنتکام) و خبرگزاری های دیگر نیز در مورد اعزام ناوشکن البرز به دریای سرخ نظری نداشته اند! تنها خبرگزاری رویتر نقل قولی از رسانه های ایران منتشر کرده «فرمانده نیروی دریایی ایران  شهرام ایرانی،  روز دوشنبه اول ژانویه، گفته ناوشکن البرز در حال انجام ماموریت در دریای سرخ است». این درحالی است که وزیر دفاع ایران محمدرضا آشتیانی، روز ۱۴ دسامبر در اشاره به دریای سرخ گفت «هیچ کس نمی تواند در منطقه ای که ما برتری داریم، حرکتی انجام دهد.»!

در واقع اعزام ناوشکن البرز اقدامی سیاسی برای خرید آبروی از دست رفته رژیم است، سران رژیم اسلامی با تصور به اینکه از طریق نیروهای نیابتی می توانند کشور اسرائیل را نابود کنند، حمله نظامیان حماس و جهاد اسلامی به اسرائيل را برنامه ریزی کردند، چندین هزار موشک و پهپاد و راکت در اطراف اسرائيل انبار کردند تا یکباره به اسرائيل شلیک شود تا گنبدهای آّهنین و نیروی های نظامی اسرائيل نتوانند جوابگو بوده و با سرازیر شدن حزب الهی ها از نوار غزه، لبنان و سوریه اسرائيل را شکست داده و اشغال کنند.

البته این تصوری بود واهی، مسافرت بلافاصله اقای جو بایدن رائیس جمهور امریکا  (اولین روز حمله به اسرائيل)  به اسرائیل و پشتیبانی بی قید و شرط آمریکا، برنامه توهمی سران رژیم اسلامی نقش برآب شد. اقدامات حوثی های یمن، حزب الله لبنان و دیگر نیابتی های رژیم ازجمله کتائب حزب الله، مقاومت اسلامی ،  و النجبا در عراق و سوریه نه تنها اثری بر جنگ غزه نداشته اند بلکه یکی از پس دیگری با شکست روبرو بوده اند. اسرائيل حماس را در غزه شکست داده، و از این پس مشغول پاکسازی نیروهای نظامی حماس و جهاد اسلامی فلسطین و دیگر گروه های شبه نظامی در غزه خواهد بود. افزون براین روز، ۲ ژانویه، صالح العاروری، نائب رئیس دفتر سیاسی حماس توسط پهپادی انتحاری در دفتر کارش در جنوب بیروت ترور شد که شوک بزرگ دیگری برای جنبش حماس و حامیان آن خواهد بود.

افسران و درجه داران نیروی دریایی ایران امیدوارند  ناوشکن البرز وارد هیچ گونه درگیری نظامی با ائتلاف دریایی به رهبری امریکا در دریای سرخ نشود، که در آن صورت سرنوشتی بهتر از ناوشکن سهند در سال ۱۹۸۸ نخواهد داشت.

ناخدا محمد فارسی

۳ ژانویه ۲۰۲۴

1 – https://www.reuters.com/world/middle-east/iranian-warship-alborz-enters-red-sea-tasnim-2024-01-01/