بیانیه جبهه ملی ایران – خارج ا زکشور – نگاهی به افزایش اعدام ها در ایران

به گزارش رسانه های خبری در ایران محکومیت جوانان و معترضان به اعدام، روز به افزایش است. آخرین نفر که رژیم روز سه شنبه ۱۲ دیماه  اعدام کرد، داود عبدالهی یک کرد زندانی بود که بعد از ۱۴ سال زندانی و شکنجه در زندان قزل حصار، در هفتمین روز اعتصاب غذا اعدام شد. داود عبدالهی همراه با ۶ نفر دیگر در سال ۱۳۸۸ دستگیر و در سلول های انفرادی زندانی، و در سال ۱۳۹۴ در یک دادگاه فرمایشی توسط قاضی محمد مقیسه به اعدام محکوم شدند. جرم این زندانیان «مفسد فی الارض، محارب با خدا و شرکت در قتل امام جمعه مهاباد بود». گفته می شود سه نفر از این هفت زندانی را به دلایل مسایل سیاسی روز اعدام کرده اند.

اعدام ها در چند هفته گذشته افزایش داشته است؛ تنها در هفته گذشته ۳۹ نفر را با عناوین مختلف اعدام کرده اند. برابر با مصاحبه ای در ایران اینترنشال هدف رژیم از این اعدام یا قتل ها، سیاسی و برای ایجاد رعب و وحشت است. در هفته گذشته ۱۰ نفر زندانی را با جرم و اتهاماتی مانند ارازل و اوباش و همکاری با سرویس امنیت اسرائیل موساد محاکمه کردند که  ۴ نفر از آنان بدلیل جاسوسی به اعدام محکوم و بقیه به ۱۰ سال زندان. از چهار نفر اعدامی یکی از آنان زن و ۳ نفر دیگر مرد بودند که در زندان ارومیه اعدام شدند. جالب توجه اینکه یکی از اعدام شدگان عضو سپاه پاسداران رژیم بوده است. اعدام شتاب زده این ۴ زندانی مرتبط به موساد، با توجه به کشته شدن رضی موسوی در سوریه که با پرتاب موشک از جانب اسرائيل کشته شد، بیشتر به انتقام جوئی شباهت دارد.

از سوئی در دادگاهی دیگر۱۱ تن را به اتهام مباشرت درقتل نادر بیرامی، از جمله رضا رسایی و عباس کورکوری ملقب به مجاهد کورکور از معترضان خیزش «زن-زندگی-ازادی» بوده اند که به اعدام محکوم شدند و در انتظار اجرای حکم هستند. مجاهد کورکور را در اسفند ۱۴۰۱ در دادگاه انقلاب اهواز محاکمه و در فروردین ۱۴۰۲ حکم اعدام برای او صادر کردند. او حق دسترسی به وکیل انتخابی نداشت و در دادگاه فرمایشی شاهدان بسیاری گواهی دادند که او در روز حادثه در ایذه محل جرم نبوده است.

در ماه گذشته تعداد اعدام ها و به عبارتی قتل فراقضایی به ۱۰۳ نفر رسید. این آمار در مقایسه با ماه مشابه بیش از۳۰ در صد افزایش داشته است. در این رابطه خانم بنربوک وزیر خارجه المان فدرال در یک نامه سرگشاده اعلام داشته در حال حاضر ۱۹ نفر در ایران در معرض خطر اعدام هستند. خانم بنربوک در این نامه متذکر شده بازداشت، شکنجه و اعدام در رژیم اسلامی ایران سابقه ۴۴ ساله دارد. برای توقف اعدام ها خانم بنربوک از جامعه جهانی و دولت های دمکراتیک درخواست کرده برای جلوگیری از این اعدام های فراقضایی و فرمایشی اقدام فوری اتخاذ کنند. در این راستا رئیس سازمان حقوق بشر بین الملل هم روند قضائی و اعدام ها در ایران را فاجعه بار اعلان داشته و خواستار لغو فوری مجازات اعدام شده است.

جبهه ملی ایران – خارج از کشور با مجازات اعدام به هر شکلی بشدت مخالف است. و اعدام ها که رژیم اسلامی در ایران بطور ناعادلانه و فراقضایی انجام و بر آن اصرار دارد را محکوم می کند. مجازات اعدام در دنیای متمدن امروزی امری مذموم وغیر قابل قبول است، اما شوربختانه چند کشور در جهان هنوز مجازات اعدام در قوانین جزایی دارند بویژه جمهوری اسلامی نسبت به جمعیت بالاترین نرخ اعدام  را داراست. 

جبهه ملی ایران – خارج از کشور

۳ ژانویه ۲۰۲۴ برابر با ۱۳ دی ۱۴۰۲