سازمان حقوق بشر ایران: ارتباط معناداری میان رویدادهای سیاسی و زمانبندی اعدام‌ها وجود دارد

محمود امیری‌مقدم که امروز سه‌شنبه ١٥ اسفند به مناسبت انتشار گزارش سالانه اعدام در ایران به پاریس آمده است، در گفتگو با رادیو بین‌المللی فرانسه گفت: «وقتی که حکومت از اعتراضات بیم دارد یا بلافاصله بعد از اعتراضات اعدام‌ها افزایش پیدا می‌کنند. (…) قبل از انتخابات ریاست جمهوری و مجلس وقتی [مقامات جمهوری اسلامی] می خواهند مردم را به شرکت در انتخابات تشویق کنند، شمار اعدام‌ها پایین می‌آید.» 

به گفته وی، افزایش چشمگیر اعدام‌ها پس از اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» آغاز شد. دلیل اصلی آن به گفته رئیس سازمان حقوق بشر ایران، ایجاد ارعاب در جامعه است. از سوی دیگر محمود امیری مقدم معتقد است اگر جمهوری اسلامی اعدام‌های جرایم مرتبط با مواد مخدر را افزایش داده است، دلیل آن کاهش فشار بین المللی بر این کشور بوده بوده است.

شانزدهمین گزارش سالانه درباره اعدام در ایران «هشدار دهنده» است. بنابر گزارش منتشر شده توسط سازمان حقوق بشر ایران با همکاری سازمان فرانسوی «با هم علیه مجازات اعدام»، در سال ٢٠٢٣‬ دست‌کم ٨‬٣‬٤‬ نفر در ایران اعدام شده‌اند. عددی که افزایش ٤‬٣‬ درصدی نسبت به سال ٢٠٢٢ را نشان می‌دهد. 

این گزارش توسط محمود امیری مقدم، مدیر سازمان حقوق بشر ایران که در نروژ مستقر است و رافائل شنویل-هازان، مدیر سازمان فرانسوی «با هم علیه مجازات اعدام»، ارائه شد. به  گفته امیری‌مقدم، در صورت عدم فشار بین‌المللی و چنانچه اعدام‌ها برای جمهوری اسلامی هزینه سیاسی به دنبال نداشته باشد، این وضعیت به همین شکل ادامه پیدا می‌کند. 

محمود امیری مقدم همچنین با اشاره به بالا بودن آمار اعدام‌ها در میان گروه‌های قومی به نسبت جمعیت آن‌ها دلیل آن را پایین بودن هزینه سیاسی در نبود فشارهای بین‌المللی می‌داند. 

با معطوف شدن توجه جامعه بین المللی به جنگ اسرائیل و حماس، به گفته امیری‌مقدم، میانگین روزانه افراد اعدام شده که تا پیش از هفتم اکتبر حدود ٢ نفر بود، بدون هیچ پرداخت گونه هزینه سیاسی از سوی جمهوری اسلامی به ٣‬ تا ٤‬ اعدام روزانه رسیده است.