آیا کشته شدن ابراهیم رئيسی باعث تغییر سیاست خارجی (استراتژیک) دو قطب شرق و غرب در ایران و خاورمیانه خواهد شد؟-ناخدا محمد فارسی

مرگ رئیسی بر استراتژی رژیم اسلامی در ایران و خاورمیانه اثری نخواهد گذاشت. اگر به رسانه های اینترنتی رژیم نگاهی داشته باشیم موضوع کشته شدن ابراهیم رئیسی بطور کامل به محاق رفته است ، لذا ایجاب میکند رسانه های جمعی مخالف رژیم  به احتمال رویگرد رژیم اسلامی ایران بویژه در خاورمیانه تمرکز داشته باشند، تا راهنمای برنامه و تئوریزه کردن روشی در مقابل استراتژی رژیم  شود، و با اشراف بر اینکه بیش از ۹۰ درصد از مردم ایران خواهان عبور از رژیم هستند، راهکار ارایه دهند.

چه فرقی میکند که رئیس جمهور رئیسی را کشته باشند، بالگرد حامل وی را بمب گزاری کرده باشند، و یا همانگونه که رژیم برای گمراهی مردم ایران، در اولین و دومین گزارش کمیته عالی بررسی، انفجار بالگرد را نقض فنی و برخورد آن به کوه خبر داد؟ هردو گزارش هیئت عالی بررسی با هیچ معیار کارشناسانه نمی تواند منطبق باشد. قبلاً گزارش کرده ایم، اگر بالگرد ها تا قبل از سانحه با هم در ارتباط بودند پس چگونه است که بالگرد اسکورت، که با بالگرد رئیس جمهور رئيسی تنها ۱ و نیم دقیقه فاصله داشته نتوانسته تشخیص دهد و یا حتی ببیند که بالگرد حامل رئیسی دچار سانحه شده است؟ چرا مکان سقوط را رصد نکرده و خبر نداده است؟ چراهای بسیار است که گزارشات بی محتوای هیئت عالی بررسی به آنها اشاره ای ندارد؟ بنابراین میتوان محتمل دانست کشته شدن رئیسی طرح یک سابوتاژ بوده باشد.

رژیم اسلامی کشته شدن ابراهیم رئیسی را بکناری زده و اکنون مشغول نام نویسی کاندیداتورهای رئیس جمهوری و برگزاری انتخابات است. فرقی هم نمی کند که چه کسی از فیلتر شورای نگهبان عبور کند، از صندوقهای رأی همانی که مورد توجه آیت الله علی خامنه ای است بیرون خواهد آمد. برابر با گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی تاکنون سعید جلیلی، علی لاریجانی،‌ عبدالناصر همتی، احمد رسولی‌نژاد، وحید حقانیان، مسعود پزشکیان، حبیب‌الله دهمرده، علیرضا زاکانی، و احمدی نژاد، ثبت ‌نام کرده اند. و احتمالا لیست ثبت نام کنندگان تاپایان هفته طولانی تر خواهد شد. این لیست کاملاً بر نابسامانی نظام اسلامی دلالت دارد، احزابی وجود ندارد که نماینده آن برای مردم شناخته باشد،‌ بنابراین هر جنایتکاری مانند ابراهیم رئيسی که در رژیم توانسته باشد اموال مردم ایران را به تاراج برده باشد، یا بیشتر دستش بخون مردم ایران آغشته باشد کاندید خواهد بود.

برابر با اطلاعات از دوستان داخل کشور ، اگر اصولگرایان با هم مجادله نداشته باشند و باهم درنیفتند، تبلیغات و روایت سازی های رژیم میتواند باعث شود تعدای بیشتری هم در انتخابات این دوره شرکت کنند؛ پیش بین احتمالی شرکت رای دهندگان این است  که  تعداد انها بیش از دوره انتخاب رئیسی باشد.

سئوال این است آیا کشته شدن رئیسی و جانشینی وی که تا پایان ۵۰ روز پس از مرگ وی مشخص خواهد شد، در استراتژی رژیم اسلامی تغییری ایجاد خواهد کرد؟ جواب کوتاه منفی است، استراتژی رژیم نه تنها تغییر نخواهد کرد بلکه رژیم بیشتر رادیکاله خواهد شد، به شرارت های خود در خاور میانه ادامه داده و سرکوب مردم ایران را نیز افزایش خواهد داد.

سث جی فرانتزمن، روز ۲۴ ماه می ۲۰۲۴،  مقاله ای در جروزالم پست منتشر کرده که سئوال میکند آیا خاورمیانه می تواند جلوی هژمونی هرچه بیشتر ایران را بگیرد پیش از آنکه دیر شود؟ وی همچنین مطرح کرده آیا مرگ رئیسی و وزیر امور خارجه اش در اوضاع  منطقه تغییری ایجاد خواهد کرد؟ خود وی جواب داده نه، زیرا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در سال های اخیر کشور ایران را به یک جولانگاه سیاسی-اقتصادی- نظامی خود تبدیل کرده، و نفوذ خود در منطقه را مانند اختاپوس گسترش داده، و تغییر رئیس جمهور در ایران اثری بر استراتژی رژیم و سپاه پاسداران درخاومیانه نخواهد داشت.

وی وضعیت ایران در خاورمیانه را بررسی کرده که اخیراً ایران با عربستان سعودی با وساطت چین روابط دیلماتیک برقرار کرده، و همچنین به دنبال برقراری روابط با مصر است. سث تصور دارد این اقدامات خاورمیانه را بر سر یک دوراهی قرار می دهد (۱).  وی به حکومت داعش در سالهای ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹ اشاره دارد که به ایران و ترکیه فرصت داد تا در کشورهای عراق و سوریه جای پایی پیدا کنند. سپس پیمان ابراهیم فرارسید و به دنبال آن حمله حماس به اسرائيل روز ۷ اکتبر ۲۰۲۳.  وی افزوده است که حاکمیت ایران را سپاه پاسداران بطور کامل در اختیار دارد؛ آمدن و رفتن رئیس جمهورهای رژیم اهمیت چندانی در استراتژی دوربرد رژیم ندارند.

ایالات متحده نیروهایی در اقلیم کردستان عراق دارد، اما منطقه خودمختار کردستان نسبت به چندین سال پیش بسیار ضعیف تر و تقسیم شده است. ایران با بازی احزاب سیاسی منطقه خود مختار در برابر یکدیگر و استفاده از بغداد در برابر اربیل پایتخت خودمختار کردستان، به این مهم دست زده و موفق بوده است. ایالات متحده ظاهراً برای ادامه مبارزه با داعش در شمال عراق حضور دارد ، اما در واقع حضورش برای حمایت از نیروهای آمریکایی در سوریه و شمال عراق می باشد. ولی مشخص نیست این نیروها تا چه زمانی باقی خواهند ماند.

سپس نفوذ رژیم در سوریه را داریم. چندین سال پیش، به نظر می‌رسید که روسیه با مداخله در سال ۲۰۱۵، دست برتر را در همسایه شمال شرقی اسرائیل دارد. با این حال، مسکو در سال ۲۰۲۲ به اوکراین حمله کرد و اکنون تمرکز روسیه بر جنگ در آنجا است. این امر به ایران فرصت داده تا حضور نظامی خود در سوریه را گسترش دهد.

بنابراین بنظر میرسد که ایران با گسترش نفوذ خود در سوریه و استفاده از آن به عنوان سکوی پرتاب برای تهدید منطقه، بخوبی استفاده می کند، همچنین از آن برای انتقال تجهیزات نظامی و سلاح به حزب‌الله لبنان و نیز تهدید نیروهای آمریکایی ادامه خواهد داد. در ماه ژانویه، کتائب حزب الله عراق که مورد حمایت ایران است، حتی پهپادهایی را پرتاب کرد که سربازان آمریکایی را در اردن کشتند، که با واکنش آمریکا روبرو شد.

از سوئی ایالات متحده برای جلوگیری از نفوذ رژیم اسلامی، در کشور اردن به تعدادی کشورهای منطقه در یک پروژه به نام شیر مشتاق (Eager Lion) آموزش می‌دهد. از جمله نکات برجسته این عملیات، رزمایش سربازان آمریکایی در کنار نیروهای عملیات ویژه از قبرس و لبنان که قبلاً باهم آموزش دیده اند می باشد. تمرین نظامی شیر مشتاق ۳۳ کشور را گرد هم می آورد و قابلیت همکاری بین ارتش کشورهای شرکت کننده را افزایش میدهد. برابر با گزارشی از واشنگتن کشور پادشاهی اردن مدت ۷۵ سال روابط دیپلماتیک با آمریکا داشته است، و هر دو سال یک بار رزمایش آموزشی در اردن انجام میشود. در رزمایش اخیر ایالات متحده تانک های (M1A1 Abrams)  را به اردن آورد که مجهز به موشک ۱۲۰ میلی متری (M121)  میباشد. افزون براین آمریکا با کشورهای عرب منطقه درحال برقراری یک سیستم همه جانبه پدافند هوایی است که کشور اسرائیل نیز در آن شرکت خواهد داشت.

علارغم تمام این اقدامات پیشگیرانه، سپاه پاسداران شمال کرانه باختری را هم با ارسال تجهیزات نظامی، به گروه‌های افراطی فلسطینی مانند جهاد اسلامی فلسطین ناامن کرده است. سلاح‌های قاچاق و دزدیده شده که رژیم دراختیار این گروه ها قرار داده مسلسل اتوماتیک (M4/AR) آمریکایی است. قطر و ترکیه میزبان رهبران حماس هستند که در حال حاضر در جنگ با اسرائیل می باشد. هدف جمهوری اسلامی ایران حمایت از حماس تا حدی است که دولت حماس را جایگزین دولت خودمختار محمود عباس کند.

در هفته گذشته اسرائيل به شهر رفح علارغم خواست جهانی وارد شد و گذرگاه بین غزه و مصر را در اختیار گرفت. با این موفقیت تونلهایی در مرز بین غزه و مصر کشف شد که بسیار تعجب آور است. این تونلها چندین شاخه دارند که به خاک مصر منتهی میشود و برای حمل تجهیزات نظامی قاچاق به غزه مورد استفاده بوده است. این تونلها نمی توانسته از دید نظامیان مصر پنهان بوده باشد که خود قابل تأمل است.

با ورود نظامیان اسرائیل به رفح وضعیت جنگی در غزه رو به پیروزی اسرائیل، با هدف حذف کامل حماس چه سیاسی و چه نظامی بود. امّا برای سد کردن این پیشرفت، رئیس جمهور امریکا، جو بایدن پیشنهاد سه مرحله پایان جنگ را ارایه داده که با بررسی آن آمریکا بطور عملی حماس را طرف مقابل اسرائیل میداند که پس از اتمام جنگ در دولت غزه باقی خواهد ماند. این رنگارنگی آمریکا از نظر تحلیگران غیر قابل پیش بینی است و بطور قطع مورد قبول دولت دست راستی نتانیاهو نخواهد بود. با توجه به وضعیت بحرانی خاورمیانه آمریکا بدنبال چگونه سیاست خارجی در خاورمیانه است؟ میتوان به جرأت گمانه زد مذاکرات پنهانی آمریکا با رژیم جنایتکار ایران در این معادلات مؤثر بوده باشد.

وضعیت خاورمیانه بسیار پیچیده و بحرانی میباشد. از سوئی چین با ایران و عربستان سعودی روابط تجاری دارد. روسیه پهپادهای ایران را در جنگ با اوکراین استفاده میکند. ایران از نیروهای نیابتی خود برای حمله به اسرائیل استفاده می کند. این اقدامات و سردرگمی ها روندی است که می تواند به رژیم اسلامی قدرت بیشتری در منطقه بدهد و هژمونی رژیم اسلامی را افزایش دهد.

بطور کلی نظم کلاسیک سیاست جهانی بهم ریخته و اشحاصی مانند ترامپ هم از آن استفاده نموده  و به آن ورود میکنند. ترامپ در دادگاه جنائی نیویورک برای پرداخت حق السکوت، روز پنجشنبه ۱۰ خرداد (۳۰ مه) در پرونده مربوط به پنهان کردن پرداخت‌های غیراخلاقی به یک بازیگر سابق فیلم‌های پورن و جعل اسناد تجاری، “مجرم” تشخیص داده شد. ترامپ در دادگاه جنایی محکوم شد ولی هنوز امکان رئیس جمهور شدنش وجود دارد !!.

خوب تکلیف مردم ایران چیست؟ بنظر میرسد رژیم اسلامی بازیگر مهمی در منطقه شده است. سیاست نا موزون و نا متعادل آمریکا در منطقه را هم نباید از نظر دور داشت. آمریکا بدنبال خروج از خاورمیانه بود، ولی جنگ اسرائيل با حماس و رویاروئی مستقیم ایران با اسرائیل آمریکا را به خاورمیانه برگردانده و برای لااقل چند سالی دیگر باقی خواهد ماند. امّا، مردم ایران نباید به استقرار نیروهای امریکا در منطقه امیدوار باشند. باید اپوزیسیون اثرگذار تشکیل شود. برای این کار اراده سیاسی، درایت  و شجاعت عمل لازم است. آیا نیروهای اپوزیسیون رژیم اسلامی (داخل و خارج از ایران) میتوانند چنین اراده و شجاعت را داشته باشند؟

رژیم اسلامی با هزینه مالی بسیار بالا حتی  توانسته در سیستم های سیاسی آمریکا نفوذ داشته باشد. نمونه آن خانم طباطبائی و آقای رابرت مالی در وزارت خارجه آمریکا است.  بسیاری توقع دارند آمریکا و اروپا به ملت ایران کمک کنند تا از نظام جنایتکار اسلامی عبورکنند، ولی ما باید توقع خود از امریکا و اروپا را پایین بیاریم – فوندمنتالیزیم  یا بنیاد گرائی و جهانی شدن آن در حال شکل گیری است. در خارج از ایران اپوزیسیون چندان وزنه ای درمحافل سیاسی غرب ندارد. باید ساختار برقرار کنیم تا بتوان این تصور را عوض کرد. مردم ایران باید بخود باور داشته باشند، می باید رسانه های ایرانی و بین المللی را همراه نمود، هر چند لازم است منتظر ریزش در داخل حکومت نیز بود اما اپوزیسیون رژیم و مردم ایران باید اراده سیاسی و شجاعت لازم پیدا کنند تا بتوانند در عرصه سیاست جهانی مورد توجه قرار گیرند.

ناخدا محمد فارسی

۳ ماه ژوئن ۲۰۲۴

1 – https://www.jpost.com/middle-east/iran-news/article-802335

Köln Office: Iran Transition Council (ITC), Hohenzollernring 57, 50672 Germany, Tel.:+49221-16025257, Fax: +49221-1602529
Contact: Dr Mohammad Farsi MBE, 8 Warcop Court, Newcastle upon Tyne, UK, NE3 2TA
Telephone: +44 (0) 7786364163—Email: mfarsi1940@aol.com
Iran Cooperation Pact (ICP)
International Relations
31 May 2024
António Guterres
Secretary-General of the United Nations
Deniss Frances
Secretary-General of the UN General Assembly
United Nations Headquarters
405East 42nd Street New York,
NY, 10017, USA
Your Excellencies
Protesting Ibrahim Raisi’s memorial service at the United Nations
The United Nations (UN) was established after World War II in an attempt to maintain international
peace and security and to achieve cooperation among nations on economic, social, and human
rights, including defence of citizens against dictators.
Unfortunately, your recent action, holding memorial service for Ibrahim Raisi’s death, at the UN is
against the initial goals of the UN and have caused much concern for activist defending human rights
across the world.
Since Iran revolution in 1979, Raisi has been directly involved in people disappearance, extrajudicial
executions of thousands of political prisoners, and in the arrest, torture and killing of the protestors
of the “Women-Life-Freedom” movement, and further the protestors for not wearing the
mandatory hijab.
The Islamic Republic of Iran (IRI) by establishing and supporting fundamentalist groups, has
tarnished peace, security, and stability of the Middle East region; It has set the region ablaze,
unstable, insecure, and volatile. Destabilizing operations of the regime, in the last 45 years, has been
continuously monitored and reported by the international media.
The UNHR Council has repeatedly recognized and condemned the IRI as a human rights violator in its
annual reports. According to the Amnesty International, 75% of the world’s executions in 2023 is
attributed to the Islamic regime in Iran.
The UNHR “Fact-Finding Committee” set up by your office, in its published report, listed numerous
acts of repression against the citizens of Iran during the 1401 protests, the “Jinnah movement”,
quoted a “crimes against humanity”. Further, you are aware of the reports produced by Javed
Rahman, the special rapporteur of the UN, on “massive violations of human rights” in Iran.
Excellencies, The UN half-raised flag due to death of Ibrahim Raisi, whom the people of Iran have
nicknamed “Butcher of Tehran”, and holding a memorial service on Thursday 29 May 2024, under
your initiative, caused an unprecedented heartbrokenness for the freedom and peace-loving people
in the world, especially the people of Iran.
Iran Cooperaton Pact (ICP)
Köln Office: Iran Transition Council (ITC), Hohenzollernring 57, 50672 Germany, Tel.:+49221-16025257, Fax: +49221-1602529
Contact: Dr Mohammad Farsi MBE, 8 Warcop Court, Newcastle upon Tyne, UK, NE3 2TA
Telephone: +44 (0) 7786364163—Email: mfarsi1940@aol.com
Iran Cooperation Pact (ICP)
International Relations
Excellencies, the organization of the Iran Cooperation Pact (ICP) expresses its emphatic disgust with
this aberrative action which is the untrammelled violation against the Universal Declaration of
Human Rights.
We do hope you would act, immediately and unreservedly, apologizing to the people of Iran and all
HR activists in the world. By doing so, you may be able to remove this disgrace mark from your lap
and to restore the tarnished dignity of the United Nations.
On Behalf the ICP
Dr Mohammad Farsi, MBE
ICP-International Relations
The ICP Members:

  • Iran Transition Council
  • Iran Constitutional Party (Lib-Dem)
  • National Resolution Council
  • Iranian Unity for a New Era
  • Social Democratic Alliance for Iran
  • Iranian National Unity Movement
    CC:
    Office of the UN OHCHR
    Palais Wilson
    52 rue des Pâquis
    C